Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-09-21, 11:47   #31
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Budskapet är att enligt studierna så skulle fasta inte ha några direkta negativa sidor på kroppen eller muskelnedbrytning. Det skulle vara både enklare och säkrare med total fästa i jämförelse med lågt kaloriintag.
Hormonet som reglerar hunger minskar efter några dagar och insulinet stabiliseras. Muskelnedbrytningen minskar också, pga leusin tror jag hormonet heter, som ökar iom fastan.
Besvären som försöksgruppen med lågt kaloriintag hade. Tex sänkt kroppstemperatur och orkeslöshet verkar inte heller infinna sig vid fasta.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 11:55   #32
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Muskelnedbrytningen minskar kraftigt vid långvarig fasta. Det är en försvarsmekanism för att bevara så mycket som möjligt av muskelproteinet vid svält. Samtidigt minskar muskeluppbyggnaden också kraftigt, eftersom det är födointag som sänder signaler för muskeluppbyggnad (och bidrar med substrat till nybildningen av kroppseget protein). Resultatet är en allt större muskelförlust ju längre tiden utan födointag fortgår. Minskningen av proteinnedbrytning är alltså inte ett positivt stadie, utan katastrofberedskap för att minimera skadeverkningarna av svält.

Sedan har det antagligen vissa positiva hälsoeffekter att låta bli att äta periodvis, men att det skulle vara gynnsamt för muskulturen är tveksamt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 12:06   #33
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Ja som du säger så bygger man knappast några muskler under fastan, men med lättare träning så tappade man uppenbarligen inga muskler heller. Sen antar jag att forskningen kring kaloriintag kontra långvarig/kortvarig fasta är bristfällig och det gavs inte supermånga exempel i videon jag länkade. Var mest alla påståenden tidigare i tråden om att det skulle vara direkt ohälsosamt som krockade med tidigare buskap jag fått.
Säg att man skulle vara stark och bra tränad med några kilo extra i kroppsfett man skulle vilja bli av med för att få fram en bättre form, då skulle jag vilja tro att fasta skulle vara bättre än långvarig lågkaloridiet. I fallet med heffa verkar han kunna stärka vissa påståenden, trots hans övriga leverne.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 16:33   #34
fysiokost
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2017
Inlägg: 30
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebäver Visa inlägg
Hur drar du slutsatser om hans energiförbrukning?
Jag menar det faktum att den basala ämnesomsättning sjunker mer vid viktminskning än vad enbart förändringen i kroppsvikt och kroppssammansättning kan förklara, samt att dessa effekter tycks sitta i rätt länge. Självklart kan han träna mycket mer nu än tidigare för att kompensera denna sänkning, men det är ett scenario jag inte ser som särskilt rimligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Bossebäver Visa inlägg
Igen, du förutsätter(förmodar jag) att han varje gång förlorar en anselig mängd muskelmassa varje gång han inte får tillbaka?
Ansenlig mängd vet jag inte eftersom proteinnedbrytningen minskar efter något dygn av svält, men nog blir det en viss mängd när man väl slår ihop det. Huruvida han återfår all den förlorade muskelmassan när han väl börjar äta igen efter sina 30 dagar (och innan nästa kur börjar) vet jag inte, men jag ställer mig smått skeptisk. Här får du dock gärna tillrättavisa mig om du är av en annan åsikt.
__________________
Följ oss på Facebook och Instagram @fysiokost
fysiokost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-23, 00:17   #35
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Citat:
Ursprungligen postat av fysiokost Visa inlägg
Jag menar det faktum att den basala ämnesomsättning sjunker mer vid viktminskning än vad enbart förändringen i kroppsvikt och kroppssammansättning kan förklara, samt att dessa effekter tycks sitta i rätt länge. Självklart kan han träna mycket mer nu än tidigare för att kompensera denna sänkning, men det är ett scenario jag inte ser som särskilt rimligt.



Ansenlig mängd vet jag inte eftersom proteinnedbrytningen minskar efter något dygn av svält, men nog blir det en viss mängd när man väl slår ihop det. Huruvida han återfår all den förlorade muskelmassan när han väl börjar äta igen efter sina 30 dagar (och innan nästa kur börjar) vet jag inte, men jag ställer mig smått skeptisk. Här får du dock gärna tillrättavisa mig om du är av en annan åsikt.

Jag trodde du satt inne på någon hokus pokus om metabolic damage eller dylikt, resonerar du bara att han får lätt att gå upp i vikt igen så är vi på samma sida, det är ju dessutom empiriskt bevisat in i absurdum att det är lättare än helvete att lägga på sig kilon igen.

Även jag tror(vet, han svälter ju ffs) att han går ner i muskelvikt, jag tror dock inte att han nödvändigtvis har mindre muskler efter ett par månader än om han kört en klassisk deff, men det är ju bara spekulationer. Rent empiriskt med 1 försöksperson så vet jag av erfarenhet att man klarar rejääääla underskott om man har en del att tappa utan substantiell muskelförlust, en av få fördelar med att vara fet.
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-20, 23:22   #36
Dåren
Tuff Knutte
 
Dårens avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 449
Bump! Är ingen på forumet galen nog att testa något liknande? Kanske inte 30 eller 40 dygn men fyra eller fem?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vassleproteinpulver består av sågspån och anabola steroider. Källa: mina föräldrar.
Doctors are always changins their minds. One week bacon grease is bad for you, the next week we're not getting enough of it!

My path from obesity begins right here!
Dåren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 08:12   #37
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Citat:
Ursprungligen postat av Dåren Visa inlägg
Bump! Är ingen på forumet galen nog att testa något liknande? Kanske inte 30 eller 40 dygn men fyra eller fem?
Jag fastade en gång per halvår när jag var yngre. Ca en veckas nedtrappning av ätandet, en vecka då jag inte åt något alls, förutom mulitvitaminer, och drack vatten (och kaffe...) och sedan två-tre dagars upptrappning av ätandet. Det är en sliten klyscha, men jag kände mig alltid piggare och fräschare efteråt. Kan inte minnas att det gav någon bestående ändring av kroppskonstitutionen. Visst blev det lite klenare/tröttare i gymet och i kampsportslokalen under "fastan", men inget katastrofalt. Detta är dock 25+ år sedan. Sedan dess ser jag till att alltid äta vettigt istället. Tar någon dag då och då istället då jag inte ätet något alls. Det märks inte på något sätt.
(Folk är så himla nojjiga över ätandet hela tiden. Jag fattar inte det - är du inte på tävlingsnivå i baddabillding är det väl bara att äta och träna? Ska du tävla kan du konsultera expertis, men alla småglin som ska vara opti - varför?)
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-01, 14:41   #38
Dåren
Tuff Knutte
 
Dårens avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 449
Jag har bara druckit kranvatten sedan i söndags kväll. Jag hade tänkt fasta söndag till söndag men jag är rätt så less nu så jag kanske bryter den redan i morgon under förmiddagen.

Det har faktiskt gått enklare än jag trodde. Visst har jag saknat och längtat efter mat, men jag har inte känt mig utsvulten och jag har fungerat som vanligt i övrigt.

Mina invägningar:
M: 95,2
T: 92,3
O: 90,6
T: 89,5
F: 88,3
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vassleproteinpulver består av sågspån och anabola steroider. Källa: mina föräldrar.
Doctors are always changins their minds. One week bacon grease is bad for you, the next week we're not getting enough of it!

My path from obesity begins right here!
Dåren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-03, 08:02   #39
Dåren
Tuff Knutte
 
Dårens avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 449
Det blev så att jag gick hungrig under lördagen också men i kväll bryts fastan med en festmåltid tillsammans med min mor och min syster! Skall bli intressant att se om jag klarar äta mer eller mindre än vanligt och hur tätt in på måltiden jag behöver uträtta ett toalettbesök. För övrigt har jag tömt tarmen endast två gånger under veckan, på tisdagen och fredagen.

Morgonvikter:
L: 87,7
S: 86,9

Jag inser förstås att det inte är åtta kilo späck som försvunnit och att jag kommer gå upp flera av dessa kilon när jag börjar äta normalt igen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vassleproteinpulver består av sågspån och anabola steroider. Källa: mina föräldrar.
Doctors are always changins their minds. One week bacon grease is bad for you, the next week we're not getting enough of it!

My path from obesity begins right here!
Dåren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-03, 12:20   #40
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Hur känns det då? Vad tror du om konsekvener på längre sikt? Kommer du att bli mer medveten om ditt ätande? Andra förändringar?
Jag har en liten "hang-up" kring detta med ätandet och blir alltid nyfiken när folk gör något ovanligt.
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-03, 13:15   #41
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av wilhelmblomgren Visa inlägg
ens arbetsentusiasm måste ju vara rekordlåg, allt borde kännas som skit; då kroppen endast kan fokusera på mat.
Efter 2-3 dagar accepterar kroppen att det är svält på gång och slutar påminna dig om mat för att du ska kunna göra något åt saken annat än att bara ligga och kvida.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-09, 10:36   #42
Dåren
Tuff Knutte
 
Dårens avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 449
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
Hur känns det då? Vad tror du om konsekvener på längre sikt? Kommer du att bli mer medveten om ditt ätande? Andra förändringar?
Jag har en liten "hang-up" kring detta med ätandet och blir alltid nyfiken när folk gör något ovanligt.
Jag hade hoppats på en större matupplevelse när jag väl åt. Jag vet inte om du kollat videoklippen som den här tråden bygger på, men killen i dem beskriver det som att smaklökarna är hyperkänsliga efter den långa fastan och att allt smakar ljuvligt. Visst var det gott när jag väl fick äta, hungern ÄR bästa kryddan, men jag hade hoppats på något extraordinärt.

Det var lättare att genomföra än jag trodde. Det handlar bara om pannben. För bara några år sedan hade jag trott att ett experiment som detta var förenat med livsfara. Jag tror jag kommer ta någon till vecka under hösten.

Jag lider (nåja) av vuxenacne och den blev mycket bättre under veckan. Kanske är det något i min vanliga diet som får den att blomma ut. Den har blivit sämre igen alltsedan jag börjat äta som vanligt.

Ursäkta att mitt svar dröjt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vassleproteinpulver består av sågspån och anabola steroider. Källa: mina föräldrar.
Doctors are always changins their minds. One week bacon grease is bad for you, the next week we're not getting enough of it!

My path from obesity begins right here!
Dåren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-09, 19:52   #43
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Dåren Visa inlägg
Jag hade hoppats på en större matupplevelse när jag väl åt. Jag vet inte om du kollat videoklippen som den här tråden bygger på, men killen i dem beskriver det som att smaklökarna är hyperkänsliga efter den långa fastan och att allt smakar ljuvligt. Visst var det gott när jag väl fick äta, hungern ÄR bästa kryddan, men jag hade hoppats på något extraordinärt.

Det var lättare att genomföra än jag trodde. Det handlar bara om pannben. För bara några år sedan hade jag trott att ett experiment som detta var förenat med livsfara. Jag tror jag kommer ta någon till vecka under hösten.

Jag lider (nåja) av vuxenacne och den blev mycket bättre under veckan. Kanske är det något i min vanliga diet som får den att blomma ut. Den har blivit sämre igen alltsedan jag börjat äta som vanligt.

Ursäkta att mitt svar dröjt.
Hur är vikten nu?
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-09, 20:46   #44
Dåren
Tuff Knutte
 
Dårens avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 449
Jag har inte loggat, men ska försöka komma ihåg att göra det imorgon.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vassleproteinpulver består av sågspån och anabola steroider. Källa: mina föräldrar.
Doctors are always changins their minds. One week bacon grease is bad for you, the next week we're not getting enough of it!

My path from obesity begins right here!
Dåren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-10, 20:21   #45
Dåren
Tuff Knutte
 
Dårens avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 449
88,7 stod det på vågen, sumialic.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vassleproteinpulver består av sågspån och anabola steroider. Källa: mina föräldrar.
Doctors are always changins their minds. One week bacon grease is bad for you, the next week we're not getting enough of it!

My path from obesity begins right here!
Dåren är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)