Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-01-03, 10:14   #1
Osten80
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 367
Meditation/avslappning

Jag tror och hoppas att det finns någon eller några härinne som kan tipsa mig om skivor/böcker/whatever, som handlar om meditation eller avslappning.
Jag har otroligt svårt att slappna av, och måste lära mig att sluta stressa.

Jag hittade ett gammalt band med Uneståhl hemma hos mina föräldrar. Det funkade inte något vidare för mig. Jag hade svårt att ta honom på allvar pga hans röst och ordval. Jag låg mest och skrattade.

Tacksam för svar.
Osten80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-03, 11:46   #2
obesogen
Registered User
 
obesogens avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 114
Citat:
Ursprungligen postat av Osten80 Visa inlägg
Jag tror och hoppas att det finns någon eller några härinne som kan tipsa mig om skivor/böcker/whatever, som handlar om meditation eller avslappning.
Jag har otroligt svårt att slappna av, och måste lära mig att sluta stressa.

Jag hittade ett gammalt band med Uneståhl hemma hos mina föräldrar. Det funkade inte något vidare för mig. Jag hade svårt att ta honom på allvar pga hans röst och ordval. Jag låg mest och skrattade.

Tacksam för svar.
Jag känner igen det där. Håller med om att Une kan låta lite lustig
Har du provat progressiv avspänning? Tycker jag fungerar bra och upplever även att det är effektivt när man har svårt att somna. En länk:
http://www.ltkronoberg.se/templates/...____14631.aspx
__________________
http://traningslara.se/blogg, en blogg om träningslära, prestation och skador
obesogen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-03, 11:51   #3
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Jag tycker att Christina Divéns skivor, "Lär dig slappna av" och "Fem minuter avslappning" är förhållandevis bra (jag hade samma problem som du med Uneståhl; det är förmodligen ofrånkomligt att det känns lite apart när man ligger där och hör en människa beskriva för en hur man skall slappna av, men det är ju bra om man inte vrider sig i skrattparoxysmer). Femminutersvarianten har den fördelen att den är så kort att den blir gjord; är det tjugo minuter så tänker man gärna "jag skall göra det sedan" eller "jag skall göra det när jag har tid", men fem minuter har man alltid.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-03, 12:47   #4
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Jag gillar Uneståhl. Tycker han låter förtroendeingivande.
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-03, 12:54   #5
Osten80
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 367
Tack för svaren. Själva grejen med att ligga ner och slappna av efter någons instruktioner känns inte alls kontsigt. Det var just Uneståhl som jag inte tyckte om.
Fler svar är välkomna.
Osten80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-03, 12:58   #6
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Hur är Uneståhls röst? Vad gör den rolig?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-03, 14:09   #7
kspr
Registered User
 
ksprs avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 211
http://home.att.net/~meditation/MeditationHandbook.html

Trovärdigt skrivet om vad författaren menar är "äkta" meditation. Lite mer hardcore än 5 min avslappningsband och kräver en hel del, svårt att ta till sig tyvärr.
kspr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-03, 20:16   #8
kalle_banan
Aegd
 
kalle_banans avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 165
Att läsa:
http://www.bswa.org/modules/icontent/index.php?page=93

Att lyssna på:
http://www.bswa.org/modules/mydownlo...?cid=4&lid=269
Antingen direkt på sidan eller ladda hem, obs, det är ingen ledd meditation, han snackar bara om hur ska och inte ska göra.

Här har du ledd meditation att lyssna på medans du mediterar:
http://www.bswa.org/modules/mydownlo...cat.php?cid=31
Jag har ingen aning om vilken som är bäst, du får helt enkelt lyssna och se efter.
Det är inte lika corny som andra ledda meditationer kan vara, det är mycket tyst imellan varven, han säger ett par ord, är tyst, säger lite mer efter ett tag och fortsätter på samma sätt, jag tror de är 30 min långa vardera.

Om du vill gå en kurs finns det en som är gratis jag kan rekomendera.
http://www.se.dhamma.org/
Den kan verka corny men det är inte vad du förväntar dig kan jag lova

Om jag fick välja en utav dessa skulle jag rekomendera dig att lyssna på hur man ska meditera, innan du försöker, paradoxen ligger i att inte försöka nämligen :P

Lycka till.
kalle_banan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-04, 02:28   #9
kspr
Registered User
 
ksprs avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 211
Citat:
Ursprungligen postat av kalle_banan Visa inlägg
Att läsa:
http://www.bswa.org/modules/icontent/index.php?page=93

Att lyssna på:
http://www.bswa.org/modules/mydownlo...?cid=4&lid=269
Antingen direkt på sidan eller ladda hem, obs, det är ingen ledd meditation, han snackar bara om hur ska och inte ska göra.

Här har du ledd meditation att lyssna på medans du mediterar:
http://www.bswa.org/modules/mydownlo...cat.php?cid=31
Jag har ingen aning om vilken som är bäst, du får helt enkelt lyssna och se efter.
Det är inte lika corny som andra ledda meditationer kan vara, det är mycket tyst imellan varven, han säger ett par ord, är tyst, säger lite mer efter ett tag och fortsätter på samma sätt, jag tror de är 30 min långa vardera.

Om du vill gå en kurs finns det en som är gratis jag kan rekomendera.
http://www.se.dhamma.org/
Den kan verka corny men det är inte vad du förväntar dig kan jag lova

Om jag fick välja en utav dessa skulle jag rekomendera dig att lyssna på hur man ska meditera, innan du försöker, paradoxen ligger i att inte försöka nämligen :P

Lycka till.
Bäste Herr K. Banan.
Hur går din meditationskarriär? Tycker det är svårt att hitta folk som faktiskt praktiserar det regelbundet och har gjort så en längre tid (~>6mån regelbundet). Hur tycker du att det har förändrat dig? Hur upplever du dina meditationssessioner?

Min egen karriär liknar nog de flesta andras, har testat på det i perioder sen 7-8 år tillbaka, upplevt viss respons, men inte tillräckligt för att köra på kontinuerligt. Även haft problem med negativa tankebanor som dyker upp reflexartat vid meditationsförsök (och ~endast då) och pajar hela grejen.

Som tur är så känns det inte som man börjar från ruta 1 igen vid nytändning, utan man har kvar sina skills. Inspirerad av tråden ska jag nog försöka mig på en liten luring.
kspr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-04, 02:33   #10
Blaine
Barnmorska
 
Blaines avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 333
Klassisk musik är annars utmärkt för avslappning. Känn rytmerna, tonerna, balansen, fantasin, magin - ja, allt. Om du är sugen.
Blaine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-04, 22:27   #11
kalle_banan
Aegd
 
kalle_banans avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 165
Citat:
Ursprungligen postat av kspr Visa inlägg
Bäste Herr K. Banan.
Hur går din meditationskarriär? Tycker det är svårt att hitta folk som faktiskt praktiserar det regelbundet och har gjort så en längre tid (~>6mån regelbundet). Hur tycker du att det har förändrat dig? Hur upplever du dina meditationssessioner?

Min egen karriär liknar nog de flesta andras, har testat på det i perioder sen 7-8 år tillbaka, upplevt viss respons, men inte tillräckligt för att köra på kontinuerligt. Även haft problem med negativa tankebanor som dyker upp reflexartat vid meditationsförsök (och ~endast då) och pajar hela grejen.

Som tur är så känns det inte som man börjar från ruta 1 igen vid nytändning, utan man har kvar sina skills. Inspirerad av tråden ska jag nog försöka mig på en liten luring.
Jag började som 17 åring, satt i sängen hemma och låtsades vara en sten. Nu, tre år senare, har jag tyvärr inte praktiserat dagligen i särskilt långa perioder, som mest 3-4 månader i rad, och det för tre år sen.
Det har förändrat sig mycket, från att sitta och vara pissed off för att det "inte funkar" till att sitta igenom en kurs på tio dagar (den jag länkade till). På kursen lärde jag mig sjukt mycket om meditation och mig själv, jag var nära på att ge upp och åka hem i förtid men efter fem dagar var det lika bra att stanna kvar även om det skulle betyda att jag bara skulle sitta och blunda under meditationspassen. Om du har tio dagar över någon gång kan jag verkligen rekomendera en kurs, det är intressant och givande och väl värt mödan när man är klar.
Jag har lärt mig att slappna av och att inte oroa mig lika mycket.
kalle_banan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 19:52   #12
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Hej hopp!

Jag har med tiden blivit mer och mer intresserad av att resa i mitt inre. Jag har aldrig testat meditation och jag är stel som en pinne, så kan inte ens sitta skräddare. (Behövs möjligen inte?).

Jag har väldigt svårt att koppla bort mina tankar och varva ner så jag behöver få hjälp att komma igång med meditationen. Så detta kommer bli en utmaning såklart. Men vill gärna hitta en kurs, så det också blir av att jag påbörjar detta. Här hemma när jag försöker så tar det 2min sen gör jag något annat istället.

Den typ av meditation jag är ute efter är mer astralresor och liknande. Eller att uppnå total frihet/harmoni via sitt inre. "Att nå Nirvana", "att finna sig själv" osv. Vill flyga genom dimensioner, öppna upp 3e ögat och se verkligheten som den är.

Detta låter ju flummigt helt klart, men känner att jag saknar något i livet och tror att detta skulle hjälpa mig. Saknaden för detta något har lett till att jag känt mig deprimerad säkert 10år snart, fast utan egentlig anledning.

Är det någon som har tips på kurser i Göteborg för just detta? Jag vill alltså inte gå på Yogakurser eller liknande, utan det är mer någon "spirituell upplevelse" jag söker. Jag är medveten om att detta kan ta flera år att uppnå.

Bilden visar ungefär vad jag vill uppnå
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 20:13   #13
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Inga sådana tips, men skaffa katt som spinner mycket och/eller lyssna på rainymood är fan som balsam för psyket utan att behöva gå på kurser. Magiskt bra.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 20:29   #14
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Inga sådana tips, men skaffa katt som spinner mycket och/eller lyssna på rainymood är fan som balsam för psyket utan att behöva gå på kurser. Magiskt bra.

Haft katt större delen av mitt liv. Har hund nu dock o det räcker. Musik lyssnar jag ofta på för att varva ner eller somna tack för tipsen skuggan
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 20:35   #15
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
https://mediteraigoteborg.wordpress.com/

Det är ett populärt ställe, jag har dock inte varit där själv. Annars googla

Jag har gått kurser i både mindfulness och meditation och försöker praktisera. Och nej du behöver absolut inte sitta i skräddare. Är man nybörjare så behöver man "lära sig" meditera, det är inte bara att sätta sig ner och försöka tänka på ingenting utan det finns olika övningar man gör för att sjunka ner och olika sätt man ska hantera tankar och hur kroppen känns och olika sätt att meditera beroende på vad man vill uppnå.

Du kan testa att åka på en retreat med, det finns en hardcoreretreat i småland någonstans.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)