Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-10-15, 22:09   #1006
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av Leifallan Visa inlägg
Vad heter den?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Spielberg...
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-16, 10:14   #1007
Frantic
Registered User
 
Frantics avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 155
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Ikaros

Verkar inte ha tipsat om den i den här tråden. Två timmar lång dokumentär om en amatörcyklist på hög nivå som kontaktar en rysk antidoping-boss för att få hjälp att dopa sig inför ett lopp. Själva idén är att se hur mycket han kan förbättra sitt resultat från föregående år i ett extrem-lopp som är lite av amatörernas Tour de France. Under filmens gång skiftas fokus då den stora dopinghärvan i Sotji uppdagas.

Den var riktigt bra, mycket tack vare en karismatisk huvudperson och den ännu mer karismatiska ryska doping-bossen.

8,5/10
Jag har sett den två gånger nu och är kluven till vilket betyg jag ska ge den. Själva premissen är ju sanslöst spännande. Konspirationer, statsledd doping, KGB, landsflykt och mord(?). Svagheten ligger ju i första tredjedelen när Bryan fokuserar lite för mycket på sig själv. Den hade behövt en rejäl klippning och gett mer utrymme åt Rodchenkov. Oehört färgstark figur
Frantic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-16, 10:22   #1008
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Frantic Visa inlägg
Jag har sett den två gånger nu och är kluven till vilket betyg jag ska ge den. Själva premissen är ju sanslöst spännande. Konspirationer, statsledd doping, KGB, landsflykt och mord(?). Svagheten ligger ju i första tredjedelen när Bryan fokuserar lite för mycket på sig själv. Den hade behövt en rejäl klippning och gett mer utrymme åt Rodchenkov. Oehört färgstark figur
Tycker tvärtom. Även om dopingskandalen var en gigantisk skandal så var Bryans mission att dopa sig till framgång ännu mer spännande. Hade velat se honom fortsätta med dopingen och tävla en tredje gång!
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-16, 10:36   #1009
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av Dissector Visa inlägg
Kan rekommendera Messner (2012) om världens kanske genom tiderna mest framgångsrika bergsbestigare
Såg denna i helgen. Blev långt ifrån frälst även om den var klart sevärd. Huvudpersonen var klart inspirerande och vyerna i filmen ofta breathtaking. Den engelska textningen var dock dålig och själva uppbyggnaden av filmen diskutabel. Exempelvis så hade de gärna fått korta ned delen av hans uppväxt rejält då denna knappast var särskilt intressant.

Citat:
Ursprungligen postat av Frantic Visa inlägg
Jag har sett den två gånger nu och är kluven till vilket betyg jag ska ge den. Själva premissen är ju sanslöst spännande. Konspirationer, statsledd doping, KGB, landsflykt och mord(?). Svagheten ligger ju i första tredjedelen när Bryan fokuserar lite för mycket på sig själv. Den hade behövt en rejäl klippning och gett mer utrymme åt Rodchenkov. Oehört färgstark figur
Jag gillade båda huvudpersonerna så det var inte ett problem för mig

Såg två Sherpa-dokumentärer där jag väljer att fokusera på den längre utav dom:



Otroligt sevärd då den ger en helt annan bild av bestigningen jämfört med historierna man får höra från den västerländska mannen. Jag har tidigare inte sett mig bestiga Everest p.g.a. alla risker som det innebär, nu tappade jag även suget när jag såg hur det går till "på riktigt". Att man hjälps åt för att nå toppen, det är jag med på. Att de underbetalda bärarna gör den absoluta merparten av allt jobb, det är jag inte med på. Det känns inte som en riktig bestigning.

Har ett skräckexempel från katastrofåret 1996. En rik TV-personlighet ska bestiga Everest och hon vill göra det på ett så bekvämt sätt som möjligt. Hon bär nästan ingenting själv och hon har ett jättetält med TV i. På summit day ska en sherpa ordna repen till en knepig passage. Han ser att TV-kvinnan har stora problem och bestämmer sig för att hjälpa henne istället för att fixa repen. Dels kan man gissa att hon sade åt honom att göra det och dels så var hans team beroende av god publicitet från TV-kvinnan. Han fäster ett rep runt sin midja och runt henne och mer eller mindre släpar henne till toppen. Fanns inte en chans att hon hade fixat det på egen hand. Att repen förblev ofixade bidrog senare i allra högsta grad till att tiotalet människor avled i.o.m. de förseningar som uppstod.

Kvinnan tog sig heller inte ned för egen maskin utan blev räddad av sherpas. Finns mer att säga om henne, som det sjuka i att hon inte lät teamen låna hennes radio när katastrofen var ett faktum. Tycker dock att hon personifierar vad som är fel med vissa av dom som bestiger berget idag. Hon ser det givetvis som att det var det hon gjorde - besteg Everest.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-16, 11:00   #1010
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Gillar man bergsbestigning är Meru (2015) något av det fetaste som finns
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-16, 11:04   #1011
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Gillar man bergsbestigning är Meru (2015) något av det fetaste som finns
Tack, den ska jag se.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-19, 08:36   #1012
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Larger Than Life
Tredje eller fjärde gången jag ser den. Dokumentär om Jon Pall Sigmarsson, sin tids främsta strongman och en av de största genom tiderna. Den är rejäl och genomarbetad med sina dryga 1:40 h. En av mina favorit-filmer.

Paul Andersson: The strongest man in recorded history
Paul Andersson är styrkesportens urfader och den kanske starkaste människan som har gått på denna jord om man tar hans primitiva förutsättningar i beaktning. Han var ett monster till människa: 180 cm och ~160 kg. Detta under 50-talet. När man ser de han tävlar mot så framstår han som en jätte. För en styrkenörd som mig så var denna film otroligt sevärd. Det finns massvis av styrkeprestationer att ta upp men att se honom bekvämt pressa 185 kg över huvudet var något extra.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-19, 14:25   #1013
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Banking on bitcoin
Netflix dokumentär om cryptovaluta och framförallt bitcoin. Intressant.
Finns på tuben för övrigt.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 17:06   #1014
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Anna Holmlund: Jag vill åka hem

https://www.svtplay.se/video/1804690...g-vill-aka-hem

Citat:
Skicrosstjärnan Anna Holmlund kraschade olyckligt under ett träningsåk i december 2016. Hon drabbades av en allvarlig hjärnskada med stora funktionsnedsättningar som följd. SVT:s reporter Björn Becksmo har följt Anna Holmlunds kamp för att vinna livet tillbaka.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-31, 19:31   #1015
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 959
A Swedish Elephant - En samtidsskildring av dagens Sverige

Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-31, 19:34   #1016
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Sour grapes

Dokumentär om en kille som bluffar hela vin industrin. Sevärd tycker jag.

Finns på Netflix.



Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-03, 10:34   #1017
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Gillar man träning, äventyr och inspirerande människor så bör man se allt med James Cracknell. Ro över Atlanten, cykla över Alaska, cykla över USA, skida till Sydpolen och springa världens tuffaste lopp, allt finns online.

Tar mer än gärna in tips på liknande dokumentärer.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-19, 23:23   #1018
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Facebook- vän eller fiende. Finns på svt play.

Intressant. Finns en hel del information om folk när det är 2 miljarder användare
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 09:56   #1019
MaxHeninge
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2017
Inlägg: 27
Josef Fritzl: Story of a monster. (Netflix)

Rekommenderas verkligen inte, att den filmen kategoriserades under dokumentärer känns helt fel. Väldigt lite fakta, mest intervjuer med folk som spekulerar och ger sina skeva personliga vinklar av historien.
MaxHeninge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 19:00   #1020
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197


Rekommenderas!!!
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)