Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-05-29, 17:04   #46
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Började på 20*10 och körde 3 set. Sen 30*10 två set och nu 40*10.. mycket långsamma reps.

Det känns mycket bättre sedan sist men något är där ju. Tror inte jag vågar höja mer nu är redan nervös som det är. Men ska försöka några set på detta. Hoppas det går utan avslitna muskler..
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-29, 18:15   #47
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Detta får fungera som en rehab-dagbok.. dagens pass:

Bänkpress
Uppvärmningsset sen
40*10*4 set. Ca 30% av 1rm. Lätta känningar men verkligen inte ont. Lugna och fina.

Lutande hantelpress
Uppvärmningsset sen
22*9*4 set. Ca 50% av 1rm. Här knappt känning alls men ville inte pusha på det.

Sidolyft
10*14*4
Körde som vanligt, kändes inget alls

Mage
Körde som vanligt

Militärpress
Körde 40*8*4. Ville inte ta i men kändes inget här heller.

Pushdown
Körde som vanligt.


Några frågor efter detta.

* Eftersom detta gick bra, kan jag köra detta utan att ta några risker i framtiden? Ta det lugnt osv men visst borde skadan bara förbättras med tiden och inte bli värre?
Ska inte öka massa eller överhuvudtaget i bänken.

* Hur mycket hjälper sådana här pass mot muskelatrofi pga inaktivitet? Är inte i närheten av mina vanliga vikter men är ändå något.

* Hade ni fortsatt såhär eller ändra på något?

Tack!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-29, 22:01   #48
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Det enda jag vågar skriva (någon av sjukgymnasterna kanske slår mig på fingrarna nu ändå) är att ökad blodcirkulation till den skadade muskeln i princip aldrig är dåligt.

Och det hjälper säkert att träna musklerna lite lätt för att förhindra att du tappar muskler. Efter egna empiriska studier i över ett år nu så kan jag konstatera att de muskelgrupper jag kunnat hålla igång till en viss del har hållit sig kvar mycket bättre än det jag inte kunnat träna.

Har tex inte kunnat träna rygg, mage, rumpa eller ben typ alls (dvs jag har inte kunnat köra böj, utfall, marklyft eller något liknande rörelsemönster till de tre) och har tappat väldigt mycket där. Dock typ axlar, vader och armar som jag ändå kunnat hålla igång lite har jag inte tappat så mycket på.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-30, 09:00   #49
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 868
Finns en pod från Tyngre Träningssnack med Bojan Kostevski, avsnitt 94, som tar upp pectoralisruptur samt hur man kan tänka kring träning.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-01, 13:57   #50
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Min kropp stänger ner. Nu hände samma sak i baksida lår. Hade kört klart knäböj på ganska lätt vikt, 100 kg. Körde sen mina vanliga set utfall. Körde med endast 50 kg.

I fjärde och sist set händer det i bottenläget. Drar till i baksida lår, ganska nära insida lår. Tänker Du skämtar med mig. Provar långsamt en rep till men jodå, har sträckt mig igen.

Nu har jag fått bristning på två olika ställen inom loppet av två veckor. Har aldrig sträckt mig tidigare i mitt liv. Och nu körde jag inte ens tungt. Har haft en tung period inom alla muskelgrupper och att det skulle hända i bänken var inte helt oväntat.. men har kört lugbt med benen i tre veckor nu för att varva ner. Men spelade ju ingen roll..

Detta kändes mycket lindrigare än det som hände i bröstet. Hoppas det går över snart. Mark kommer inte på fråga iallafall.

Jävla. Skit!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-08, 11:17   #51
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Var hos sjukgymnast och sedan vanlig läkare.

Ingen tror att muskeln håller på att lossna. En tror att jag kan ha haft en nerv som gått av pga att jag är väldigt rörlig och kan gå djupt i pressen, vilket jag gör. Och att det är därför det pirrar i muskeln vid vissa lägen.

De har ordinerat mig att vila helt och sedan långsamt öka vikterna och att allt kommer bli bra.

Jag har emellertid inte vilat. Kunde köra bänkpress på 60x10x2 igår. Det är åtminstone strax under 50 % 1rm så borde ge lite stimulans åtminstone. Ska köra på det i tre-fyra veckor har jag tänkt.

Dessutom fick jag en inhalator för vidgning av luftrören av läkaren. Vet inte varför jag fick den faktiskt, det var som att han ville att jag skulle ha den. Och ämnet i är dopingklassat (terbutalin) och ska öka styrka och explosivitet. Yay jag har doping.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-08, 13:47   #52
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Min kropp stänger ner. Nu hände samma sak i baksida lår. Hade kört klart knäböj på ganska lätt vikt, 100 kg. Körde sen mina vanliga set utfall. Körde med endast 50 kg.

I fjärde och sist set händer det i bottenläget. Drar till i baksida lår, ganska nära insida lår. Tänker Du skämtar med mig. Provar långsamt en rep till men jodå, har sträckt mig igen.

Nu har jag fått bristning på två olika ställen inom loppet av två veckor. Har aldrig sträckt mig tidigare i mitt liv. Och nu körde jag inte ens tungt. Har haft en tung period inom alla muskelgrupper och att det skulle hända i bänken var inte helt oväntat.. men har kört lugbt med benen i tre veckor nu för att varva ner. Men spelade ju ingen roll..

Detta kändes mycket lindrigare än det som hände i bröstet. Hoppas det går över snart. Mark kommer inte på fråga iallafall.

Jävla. Skit!
Jag tycker jag är förståndig i min träning och i mitt utförande och uppifrån och ner har jag fått muskelbristningar (fritt urval):

* Vänster bröst
* Höger biceps
* Någonstans i bröstryggen
* Höger gluteus maximus
* Vänster baksida lår
* Vänster gastrocnemius

Utöver det har jag haft tendiniter på otaliga ställen, värst medial epikondylit vänster och höger tibialis posterior men även adduktorer och just nu brottas jag med högsidig tendinit i tensor fascia latae och jag har även haft vajsig med en annan höftböjare på högersidan. Edit: och en liten proximal akillestendinit vänster också för närvarande.

Vissa är klent virke helt enkelt.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2018-06-08 klockan 13:50.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-08, 13:57   #53
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg

Vissa är klent virke helt enkelt.
Kan också räkna in mig i denna klassificering
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-08, 14:13   #54
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Om jag bara blir kry från dessa små åkommor så kommer jag vara nöjd på min nivå.. Har inga ambitioner om att vara stark. Vill må och se bra ut, och där är jag efter en deff.

Att harva på 120, 140 och 180 får kroppen ta och klara av.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-15, 10:01   #55
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Tog 70x10 i 5 set igår, ungefär en månad efter något gick fel.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-28, 18:43   #56
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Mer dagbok.. vart borta i två veckor sen senaste passet ovan pga sjukdom.

Vad som är bra: skadan i benet läkt helt. Den läkte på under en vecka så var inte samma som i bröstmuskeln.

Vad som är dåligt: bröstmuskeln är i samma skick nu som den var innan frånvaron. Något är skumt med insidan/muskeln ”under” armhåle-fettet.

Vad som ändå är lite bra: kör nu i princip smalbänk utan brygga, och kunde köra 70x10x4 set och sedan 80x5 och sedan vågade jag 90x3.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-05, 18:20   #57
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Idag: 70x10x3, 80x5, 90x1, 100x4 i smalbänk. Kändes okej.
Körde sedan ett normal brett set på 60x12. Nu pirrar den inte längre utan känns mer som att den inte använde hela muskeln på höger sida. Med det gjorde inte ont, utan mer ’svag’.

Kul att fortfarande kunna ta 100. Och så får triceps lite extra träning.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)