Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-11-18, 10:56   #11536
Nattuggl4
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2020
Inlägg: 9
Ligger på drygt 101 kg nu.
Vågen går fortfarande ner. Men jag får mixade signaler.

Mäter jag på områdena på kroppen där jag brukar. Det är bland annat överarmar, mage, midja etc så har det stått still i 3 veckor.
Igår slog jag reprekord i bänken på 85% 1RM. Jag brukar känna mig ganska slö på deff men här blir jag lite konfunderad.
Vågen går ju ner, mätningarna står still, men jag känner mig fortfarande stark. Till och med starkare i vissa övningar.

Känslan är att jag har slarvat alldeles för mycket när jag ligger på kaloriöverskott, dvs tagit det för lugnt.
Nu är jag mer fokuserad och iom deff så känns det som om varenda minut i gymmet ska vara noggrant utförd.

Någon som varit med om liknande? Det kanske inte ens är ovanligt men man hör ju ofta att styrkan försvinner när man ligger på kaloriunderskott.
En annan förklaring kan ju vara att det är för tidigt att utvärdera. Jag vet inte. Mixade signaler som sagt.
Nattuggl4 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-29, 21:44   #11537
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Hur hanterar ni hunger, är det bara önsketänkande om man tänker att det går att vara mätt på en deff?

Jag inledde min deff på 2300-2400 kcal och gick ned i bra takt, utan att det kändes som diet, från ca 16-17% ned till 12-13% kroppsfett. Nu behöver jag dock ligga på 1900kcal för att vågen ska fortsätta ned, målet är 10%. Är hungrig på kvällarna nu, spelar ingen roll om jag har tryckt i mig en enorm sallad med torsk och en kvarg efteråt. Hungern infinner sig alltid till slut. Har druckit två koppar te på kort tid och mättnaden höll ett tag men nu är jag hungrig igen..

Senast redigerad av smerk den 2020-11-29 klockan 21:45.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-29, 22:12   #11538
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Hittade lite morötter som var kvar efter en linsgryta. Dämpade hungern just nu åtminstone, återstår att se om de gör att man kan somna mätt.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-30, 10:50   #11539
Jakob90
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2020
Ort: Helsingborg
Inlägg: 18
Prova lägga om kostschemat tidsmässigt. Ha en längre periodisk fasta, så kanske du inte blir hungrig när du ska sova. Finns inget värre än stt lägga sig hungrig. Stor risk för binge då.
Jakob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-30, 10:55   #11540
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 701
Vane-sak tror jag.

Jag låg på 1700 kcal sista 4 veckorna av min låååånga deff och det var fjörjävligt första 6-8 dagarna, men man vänjer sig.

Det som hjälpte mig var att äta enligt PF och hålla mig till max 2 större måltider eller ibland bara 1 riktigt stor middag.

Sen minskade jag kolhydraterna och ökade t ex broccoli, morötter och grönsaker generellt.

Och stort glas vatten innan måltid samt stort glas efter måltiden.
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-30, 14:53   #11541
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av Jakob90 Visa inlägg
Prova lägga om kostschemat tidsmässigt. Ha en längre periodisk fasta, så kanske du inte blir hungrig när du ska sova. Finns inget värre än stt lägga sig hungrig. Stor risk för binge då.
Citat:
Ursprungligen postat av Carlzzon85 Visa inlägg
Vane-sak tror jag.

Jag låg på 1700 kcal sista 4 veckorna av min låååånga deff och det var fjörjävligt första 6-8 dagarna, men man vänjer sig.

Det som hjälpte mig var att äta enligt PF och hålla mig till max 2 större måltider eller ibland bara 1 riktigt stor middag.

Sen minskade jag kolhydraterna och ökade t ex broccoli, morötter och grönsaker generellt.

Och stort glas vatten innan måltid samt stort glas efter måltiden.

Detta låter vettigt, jag återkommer alltid till något liknande. Jag fastar inte i nuläget men jag äter små måltider fram till middagen. Kan vara typ såhär:
- Frukost: EAA / knäckebröd med ägg
Träning
- Whey
- Lunch: Sallad med mager proteinkälla
- Mellanmål: Kvarg/Kasein
- Middag: Här kommer resterande mängd kolhydrater och fett
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-01, 08:20   #11542
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 701
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Detta låter vettigt, jag återkommer alltid till något liknande. Jag fastar inte i nuläget men jag äter små måltider fram till middagen. Kan vara typ såhär:
- Frukost: EAA / knäckebröd med ägg
Träning
- Whey
- Lunch: Sallad med mager proteinkälla
- Mellanmål: Kvarg/Kasein
- Middag: Här kommer resterande mängd kolhydrater och fett
Man ska göra det som fungerar bäst för en själv. Jag kan personligen gå i stort sett en hel dag utan mat. Jag kan träna på tom mage osv. Men kvällarna klarar jag inte av alls utan mättnadskänsla. Så PF passar mig perfekt. Exempel på dag:

13.00 3st kycklinglår utan skinn + 2 kokta ägg + grönsaker
18.00 400g flankstek + 180g (tillagad) ris + 200g broccoli + 2 kokta ägg

Blir ca 1700-1800 kcal, 200g protein, 65g kolhydrater, 60-65g fett (om jag räknar och tänker rätt hahaha. Det fungerade bra dock då jag gick ner 25kg).
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-01, 12:01   #11543
Jakob90
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2020
Ort: Helsingborg
Inlägg: 18
Jag håller med om att man ska göra det som funkar bäst för en själv och att man absolut inte ska förstöra ett vinnande koncept.


Däremot skulle jag rekommendera att äta någon typ av snabba kolhydrater efter träningen tillsammans med proteinet precis som innan träningen, typ en eller två. Bananen ger dig inte mer än 100kcal extra på totalen, det motsvarar ca 112g banan. En banan minus skalet är mellan 70-90g, vilket är mindre än 100kcal. Fan vad invecklat jag gjorde det nu, men struntsamman jag låter det stå.

Anledningen till det är att kolhydrater är väldigt viktiga för muskeltillväxt, återhämtning och styrka. Dessutom är frukten proppad med vitaminer, druvsocker (bra skit), kalium, mineraler osv, jag lovar dig att du kommer dra stor nytta av det.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jakob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-01, 12:50   #11544
Jasso
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 11
Som svar på flera frågor gällande hunger.
Jag vet att alla svarar olika på lågt kolhydratintag, men för mig var det verkligen brutal skillnad på mättnadskänslorna när jag i stort sett eliminera alla rena kolhydratkällor.

Har under denna deff legat på ca 3,5-4 g*kv på proteinet. Är så jävla mätt ibland så jag undrar om det är något som är fel. Vissa dagar blir det te.x 2kg kycklingbröst, eller 2kg lövbiff. Det tar emot att äta de sista hektona, det är svårt. Jag får liksom, tvinga i mig skiten. Kycklingbröst är illa som det är, men att äta det upp och ned är tufft.

Kan vakna vissa mornar och få de där "svullo" känslorna.

Resultaten har varit bättre än någonsin denna deff. Aldrig hungrig, förvånansvärt bra tryck. Ökat stabilt i basövningarna.
Kör PF, 16/8, ligger ca runt 20-50 carbs per dag. De kommer från kvarg, grönsaker och dylikt.

Det enda negativa jag upplevt är att plånboken och humöret kan ta lite stryk. Med humöret menar jag, jag känner mig helt klart mer lätt-irriterad. Vet inte om det har med det låga kolhydratintaget att göra, men jag inbillar mig det. Plånboken, ja det är dyrt att äta protein. Vassle och casein funkar, men jag äter gärna hellre vanlig mat. Men det blir väl 1-2 shakes per dag.

Senast redigerad av Jasso den 2020-12-01 klockan 12:53.
Jasso är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-01, 13:26   #11545
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av Jasso Visa inlägg
Som svar på flera frågor gällande hunger.
Jag vet att alla svarar olika på lågt kolhydratintag, men för mig var det verkligen brutal skillnad på mättnadskänslorna när jag i stort sett eliminera alla rena kolhydratkällor.

Har under denna deff legat på ca 3,5-4 g*kv på proteinet. Är så jävla mätt ibland så jag undrar om det är något som är fel. Vissa dagar blir det te.x 2kg kycklingbröst, eller 2kg lövbiff. Det tar emot att äta de sista hektona, det är svårt. Jag får liksom, tvinga i mig skiten. Kycklingbröst är illa som det är, men att äta det upp och ned är tufft.

Kan vakna vissa mornar och få de där "svullo" känslorna.

Resultaten har varit bättre än någonsin denna deff. Aldrig hungrig, förvånansvärt bra tryck. Ökat stabilt i basövningarna.
Kör PF, 16/8, ligger ca runt 20-50 carbs per dag. De kommer från kvarg, grönsaker och dylikt.

Det enda negativa jag upplevt är att plånboken och humöret kan ta lite stryk. Med humöret menar jag, jag känner mig helt klart mer lätt-irriterad. Vet inte om det har med det låga kolhydratintaget att göra, men jag inbillar mig det. Plånboken, ja det är dyrt att äta protein. Vassle och casein funkar, men jag äter gärna hellre vanlig mat. Men det blir väl 1-2 shakes per dag.
Haha vafan, det där är en del protein! Jag får anstränga mig för att landa på 2-2.4g/kv. Du kan inte äta något annat än kött och grönsaker typ?

Jag ska nog prova att äta mer kött och mindre kvarg. Upplever endast att 500g kvarg (som jag äter varje gång) mätter i någon timma. Funderar även på att ta bort alla shakes och ersätta det med kött istället. Upplever du att du tappar trycket av en sådan kost? Jag har öst på med en del salt och har trots mitt låga kolhydratsintag på ca 100-150g behållt trycket någorlunda.

Funderar även på att ha potatis som enda kolhydratskälla, mättar ju rätt bra!


Citat:
Ursprungligen postat av Carlzzon85 Visa inlägg
Man ska göra det som fungerar bäst för en själv. Jag kan personligen gå i stort sett en hel dag utan mat. Jag kan träna på tom mage osv. Men kvällarna klarar jag inte av alls utan mättnadskänsla. Så PF passar mig perfekt. Exempel på dag:

13.00 3st kycklinglår utan skinn + 2 kokta ägg + grönsaker
18.00 400g flankstek + 180g (tillagad) ris + 200g broccoli + 2 kokta ägg

Blir ca 1700-1800 kcal, 200g protein, 65g kolhydrater, 60-65g fett (om jag räknar och tänker rätt hahaha. Det fungerade bra dock då jag gick ner 25kg).
Kan också gå en mycket lång tid utan mat, efter att jag har ätit första målet sätter hungern igång.

Vill dock få in jämna proteinintag spritt över dagen, dels för att jag optinojar men även för att det skulle vara svårt att äta 180-200g protein på 1-2 mål. Att äta många kalorier i ett mål är inga problem dock haha..
Inledde dagen med att trycka sju stora ägg till lunch, återstår att se hur länge denna mättnaden håller i sig.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-01, 13:56   #11546
Jasso
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 11
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Haha vafan, det där är en del protein! Jag får anstränga mig för att landa på 2-2.4g/kv. Du kan inte äta något annat än kött och grönsaker typ?

Jag ska nog prova att äta mer kött och mindre kvarg. Upplever endast att 500g kvarg (som jag äter varje gång) mätter i någon timma. Funderar även på att ta bort alla shakes och ersätta det med kött istället. Upplever du att du tappar trycket av en sådan kost? Jag har öst på med en del salt och har trots mitt låga kolhydratsintag på ca 100-150g behållt trycket någorlunda.

Funderar även på att ha potatis som enda kolhydratskälla, mättar ju rätt bra!
Ja det blir en hel del protein. Verkligen. Är ju verkligen en miljöbov under denna deffen alltså, fyfan. Blir mycket kött.

Jag äter två stora mål, båda efter träningen. Oftast skippar jag frukosten och lägger till nått spännande till huvudmålen, men det beror på.

Frukost: Om jag äter frukost vill jag ha något varmt. Så kör alltid något i detta stilen. 400g äggvita, 2 ägg. Lite ost, typ präst eller nåt med lite krut i. Samt en jävla massa picklade jalapenos, lök, spenat. Schysst omelett med lite crunch och hetta.

Lunch: 500g kött, 250g kvargsås av något slag (Blir oftast kvarg-tzatsiki, rikitgt fint faktiskt) grönsaker i alla dess former, fått en grej för spenat, hyvlade morötter och en massa citron. Sen en massa picklade jalapenos.

Mellis: Vassle, casein eller kvarg.

Middag: Som lunch

Kvällsmat: Casein eller kvarg.

Och där är dagen slut och herrn är jävligt mätt och belåten.
Grejen med picklade jalapenos är inget mer än att jag tycker det är gott. Odlade ett par hundra i somras så sitter på en hel del.

Om du är sugen på att prova köra på mer protein, gå igenom dina matvarubutikers onlineshoppar och sortera efter billigaste köttet.
Ofta har de bra kampanjer på något varje vecka. Klippte svensk lövbiff för 89kr/kg denna vecka på Willys. Det är fina grejer.

Senast redigerad av Jasso den 2020-12-01 klockan 14:00.
Jasso är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-01, 14:23   #11547
Jakob90
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2020
Ort: Helsingborg
Inlägg: 18
Citat:
Ursprungligen postat av Jasso Visa inlägg
Ja det blir en hel del protein. Verkligen. Är ju verkligen en miljöbov under denna deffen alltså, fyfan. Blir mycket kött.

Jag äter två stora mål, båda efter träningen. Oftast skippar jag frukosten och lägger till nått spännande till huvudmålen, men det beror på.

Frukost: Om jag äter frukost vill jag ha något varmt. Så kör alltid något i detta stilen. 400g äggvita, 2 ägg. Lite ost, typ präst eller nåt med lite krut i. Samt en jävla massa picklade jalapenos, lök, spenat. Schysst omelett med lite crunch och hetta.

Lunch: 500g kött, 250g kvargsås av något slag (Blir oftast kvarg-tzatsiki, rikitgt fint faktiskt) grönsaker i alla dess former, fått en grej för spenat, hyvlade morötter och en massa citron. Sen en massa picklade jalapenos.

Mellis: Vassle, casein eller kvarg.

Middag: Som lunch

Kvällsmat: Casein eller kvarg.

Och där är dagen slut och herrn är jävligt mätt och belåten.
Grejen med picklade jalapenos är inget mer än att jag tycker det är gott. Odlade ett par hundra i somras så sitter på en hel del.

Om du är sugen på att prova köra på mer protein, gå igenom dina matvarubutikers onlineshoppar och sortera efter billigaste köttet.
Ofta har de bra kampanjer på något varje vecka. Klippte svensk lövbiff för 89kr/kg denna vecka på Willys. Det är fina grejer.

Jag tycker att din diet ser riktigt bra ut, men personligen klarar jag inte av low carb high fat, då får jag koncentrationssvårigheter, vilket egentligen bör vara tvärtom.

Men iaf Då ligger du på närmare 320g protein och isch 2500 kalorier?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jakob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-01, 14:43   #11548
Jasso
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 11
Citat:
Ursprungligen postat av Jakob90 Visa inlägg
Jag tycker att din diet ser riktigt bra ut, men personligen klarar jag inte av low carb high fat, då får jag koncentrationssvårigheter, vilket egentligen bör vara tvärtom.

Men iaf Då ligger du på närmare 320g protein och isch 2500 kalorier?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag äter inte "LCHF" - långt ifrån. Kalla det LCHP istället.

Vid snabb googling förespråkar en LCHF diet att ens dagliga kalori-intag består av +70% fett. Mitt består idag av 26% fett.

Har denna macro-fördelningen, knappast något jag följer slaviskt men det träffade fint på vad jag tror jag behöver käka för att ligga på underskott.

3% kolhydrat
71% protein
26% fett

Dagarna jag äter mycket kvarg och proteinpulver blir det alltid mindre fett och mer kolhydrater. Har bara riktmärken, inget jag följer slaviskt alls.

Har i tidigare "deffar" kört mycket mer kolhydrater, men ville prova denna gången att bara köra protein Men förstår vad du menar, man blir lite skev och laggig.
Jasso är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-01, 22:04   #11549
Jakob90
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2020
Ort: Helsingborg
Inlägg: 18
Citat:
Ursprungligen postat av Jasso Visa inlägg
Jag äter inte "LCHF" - långt ifrån. Kalla det LCHP istället.

Vid snabb googling förespråkar en LCHF diet att ens dagliga kalori-intag består av +70% fett. Mitt består idag av 26% fett.

Har denna macro-fördelningen, knappast något jag följer slaviskt men det träffade fint på vad jag tror jag behöver käka för att ligga på underskott.

3% kolhydrat
71% protein
26% fett

Dagarna jag äter mycket kvarg och proteinpulver blir det alltid mindre fett och mer kolhydrater. Har bara riktmärken, inget jag följer slaviskt alls.

Har i tidigare "deffar" kört mycket mer kolhydrater, men ville prova denna gången att bara köra protein Men förstår vad du menar, man blir lite skev och laggig.

Nej nej, jag förstod att du inte körde en ”riktig” LCHF, jag menade bara på att du åt mer fett än kolhydrater och då tänkte jag uppskattningsvis en 50-70g fett om dagen. Baserat på dagsintaget som du delade med dig tidigare.

Men jag måste erkänna att jag din diet låter intressant med tanke på 71/26/6 ration.

Hur länge har du kört dieten?
Hur länge planerar du köra?
Trycket i träningarna (då innan man ville stänga gymmen istället för korrigera kollektivtrafiken)?
Jakob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-02, 07:33   #11550
Jasso
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 11
Citat:
Ursprungligen postat av Jakob90 Visa inlägg
Nej nej, jag förstod att du inte körde en ”riktig” LCHF, jag menade bara på att du åt mer fett än kolhydrater och då tänkte jag uppskattningsvis en 50-70g fett om dagen. Baserat på dagsintaget som du delade med dig tidigare.

Men jag måste erkänna att jag din diet låter intressant med tanke på 71/26/6 ration.

Hur länge har du kört dieten?
Hur länge planerar du köra?
Trycket i träningarna (då innan man ville stänga gymmen istället för korrigera kollektivtrafiken)?

Hur länge har du kört dieten? 31 dagar idag.
Hur länge planerar du köra? Ca 2-3 månader till.
Trycket i träningarna: Mycket bra faktiskt, jag har faktiskt knappt märkt någon skillnad. Tränar dog relativt lågrep, 3-5 pass i veckan. (Inga gym har stängs ner där jag bor)

Jag är hel nöjd med detta upplägget, har fungerar suveränt för mig. Har inte haft något sötsug eller cravings heller för den delen. Vet inte om det beror på det höga proteinintaget. Är super nöjd med de resultat jag uppnått hittills också.
Jasso är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)