Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-06-12, 14:02   #16
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenatja Visa inlägg
Är nog en teoretisk siffra som inte håller i praktiken, inte troligt för fem öre. Hittade ett par studier igår som visade att hur mycket man lägger på sig av översättning är extremt individuellt, och ofta lägger man på sig mycket mindre än vad det uppskattade kcalöverskottet borde ge
Detsamma ville jag tro men både Grub och vicarious som är mer pålästa håller emot...

Min tanke var mer åt Sverkers "Magen lär protestera" och skicka ut det den inte orkar ta emot akteröver...
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-12, 15:40   #17
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Grejen är att påläst kommer man en bit med men teorin stämmer inte alltid i praktiken eftersom det är så många variabler vi inte vet om /räknar in . Så man kan inte nöta studier och tro blint på det heller. En kombination studier/erfarenhet + andras erfarenheter och accepterande att vi än så länge vet långt ifrån allt kommer man långt med.

Jag tror iaf det är individuellt och att en ätardag inte har samma fettlagrande effekt som tex 2 i rad. Kroppen ökar ju även förbrukningen vid överskott vilket sänker det man lagrar, + råvaror i sig omvandlas olika bra. Tex mandlar går 30% igenom kroppen. Tack för alla tips
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-12, 17:10   #18
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenatja Visa inlägg
Grejen är att påläst kommer man en bit med men teorin stämmer inte alltid i praktiken eftersom det är så många variabler vi inte vet om /räknar in . Så man kan inte nöta studier och tro blint på det heller. En kombination studier/erfarenhet + andras erfarenheter och accepterande att vi än så länge vet långt ifrån allt kommer man långt med.

Jag tror iaf det är individuellt och att en ätardag inte har samma fettlagrande effekt som tex 2 i rad. Kroppen ökar ju även förbrukningen vid överskott vilket sänker det man lagrar, + råvaror i sig omvandlas olika bra. Tex mandlar går 30% igenom kroppen. Tack för alla tips
Precis! Grub är bara en teoretiker som inte förstår "verkligheten", som saknar erfarenhet och blind är han dessutom
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-12, 19:28   #19
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Spelar det någon roll hur man äter om nettot efter veckans slut ändå är kaloribalans och en lagom mängd fett (1.5g per kg)?

Det vill säga, speler det någon roll om jag överäter två dagar följt av en dags fasta och gör detta regelbundet?
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-12, 20:42   #20
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenatja Visa inlägg
Grejen är att påläst kommer man en bit med men teorin stämmer inte alltid i praktiken eftersom det är så många variabler vi inte vet om /räknar in . Så man kan inte nöta studier och tro blint på det heller. En kombination studier/erfarenhet + andras erfarenheter och accepterande att vi än så länge vet långt ifrån allt kommer man långt med.

Jag tror iaf det är individuellt och att en ätardag inte har samma fettlagrande effekt som tex 2 i rad. Kroppen ökar ju även förbrukningen vid överskott vilket sänker det man lagrar, + råvaror i sig omvandlas olika bra. Tex mandlar går 30% igenom kroppen. Tack för alla tips
Grejen är ju den att en ätardag med typ 1500 kcal överskott inte märks i det stora hela. Det är för lite för att det ska göra någon synbar skillnad, om du ligger på ett underskott av 500 kcal/dag, kommer du att se ut som du gjorde för 3 dagar sen. Såg du annorlunda ut för 3 dagar sen? Med all sannolikhet nej. Däremot så kommer ju dieten bli 4 dagar längre för att uppnå samma mål som om du inte hade haft ätardagen.

Men kroppen tar till 100% upp precis allt du stoppar i den. Det är inget magiskt med att överäta efter en längre diet, snarare tvärtom, kroppen är mer redo än någonsin att verkligen ta tillvara på varenda liten kalori du stoppar i den.

Men som sagt 1500, 2000, 2500 kcal extra, en enda dag är omöjligt att se, möjligen om man drar på sig vätska. Tryck i dig 15 000 kcal extra och du lär kunna se en skillnad, då har du ju backat typ en månad.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-13, 00:21   #21
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Grejen är ju den att en ätardag med typ 1500 kcal överskott inte märks i det stora hela. Det är för lite för att det ska göra någon synbar skillnad, om du ligger på ett underskott av 500 kcal/dag, kommer du att se ut som du gjorde för 3 dagar sen. Såg du annorlunda ut för 3 dagar sen? Med all sannolikhet nej. Däremot så kommer ju dieten bli 4 dagar längre för att uppnå samma mål som om du inte hade haft ätardagen.

Men kroppen tar till 100% upp precis allt du stoppar i den. Det är inget magiskt med att överäta efter en längre diet, snarare tvärtom, kroppen är mer redo än någonsin att verkligen ta tillvara på varenda liten kalori du stoppar i den.

Men som sagt 1500, 2000, 2500 kcal extra, en enda dag är omöjligt att se, möjligen om man drar på sig vätska. Tryck i dig 15 000 kcal extra och du lär kunna se en skillnad, då har du ju backat typ en månad.
Fast en del energi kommer ju lagras som glykogen i musklerna dock! När förråden är tömda dvs, därav min gissning att första ätardagen inte lagrar lika mycket fett.

Sen ser jag skillnad just nu, har även bilder men en dags mellanrum där rutorna är bra mycket skarpare efter bara en dag. Kan ofc bero på vätska delvis.

Vet inte om du läst en studie och bestämt dig för den eller läst fler? Finns folk som käkat 2500 kcal överskott varje dag av snabbmat i 4 veckor och gått upp 2.2kg. Så är nog inte så enkelt som du får det att låta. No offence bara min egen gissning. Isåfall kompenserar kroppen eller något och ökar förbränningen rejält
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-13, 01:22   #22
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenatja Visa inlägg
Jag tror iaf det är individuellt och att en ätardag inte har samma fettlagrande effekt som tex 2 i rad. Kroppen ökar ju även förbrukningen vid överskott vilket sänker det man lagrar + råvaror i sig omvandlas olika bra. Tex mandlar går 30% igenom kroppen.
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenatja Visa inlägg
Fast en del energi kommer ju lagras som glykogen i musklerna dock! När förråden är tömda dvs, därav min gissning att första ätardagen inte lagrar lika mycket fett.
Det du säger stämmer men du måste sätta det i kontext och ett större perspektiv. En dag är ingen dag. Flera dagar i rad är ett mönster som kan bilda en vana. En bättre ställd fråga är om det är mer gynnsamt att ha en massiv refeed-dag med större överskott eller flera sammanhängande dagar (>24-72h) av ett mindre mer lagom överskott. Och det vet vi svaret på (om man läst forskningen och testat sig fram).

Exempelvis så dietar jag på 3-3500 kcal/dag och refeedar 2-3 dagar i rad på 4500-3500 kcal (jag börjar högt på första dagen och droppar neråt). Men om jag bara ska ha EN refeed-dag så äter jag 5-6000 kcal. Ju längre en refeed varar desto större effekt har den. Det är inte ju större överskott som räknas alltså, utan ju längre tid desto mer gynnsam effekt.

på typ dessa makros
  • 2-300g protein
  • 6-900g kolhydrat
  • 80-100g fett
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenatja Visa inlägg
Sen ser jag skillnad just nu, har även bilder men en dags mellanrum där rutorna är bra mycket skarpare efter bara en dag. Kan ofc bero på vätska delvis.
Man ser i princip bara bättre ut efter en refeed-dag OM man är i form. Det farliga är om man fastnar i det tankesättet och tror att man ser ännu bättre ut ifall man har fler sådana dagar i rad, vilket man inte gör. Anledningen till att du ser bättre ut efter en massiv refeed-dag är att du faktiskt har dietat länge nog innan den refeed-dagen.
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-13, 08:21   #23
CNRD
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2020
Inlägg: 42
Inte helt på ämnet men snuddar nog vid en del ändå.

Hade en ätardag igår, åt förvisso bra mat hela dagen och nådde mina macro.

Men hade ett otroligt sug efter chips, inte ätit onyttigt sedan jag började med deffen i början av maj.
Så tänkte det skulle vara ok med en ätardag nu.

Sagt och gjort så åt jag de här chipsen jag ville.

Men magen kraschade totalt, blev extremt uppblåst och gasig i magen och var illamående inatt och nu på morgonen efter.

Har ingen aptit för mat alls just nu (vilket kanske är bra? ) och magen är fortfarande orolig.

I stunden var det absolut värt det, kände att jag återfick en del energi, men allt övrigt var bara negativt.


Chipsen låg på 1500 kcal och eftersom jag ligger på -500 kcal och i tillägg så tränade jag igår samt ett hårt cardiopass dagen innan som jag inte kompenserade för.

Så antar att en del gick till att fylla glykogenen i musklerna, men räknar med att en del gick till fettinlagring också.



Men till huvudfrågan, varför kraschade magen så helt plötsligt och vad kan man dra för slutsatser av detta mer än att det inte var värt det.


Har inte tidigare haft någon form av problem med att äta chips.

(Att tillägga så är detta min första deff)
CNRD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-13, 11:42   #24
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Citat:
Ursprungligen postat av CNRD Visa inlägg
Inte helt på ämnet men snuddar nog vid en del ändå.

Hade en ätardag igår, åt förvisso bra mat hela dagen och nådde mina macro.

Men hade ett otroligt sug efter chips, inte ätit onyttigt sedan jag började med deffen i början av maj.
Så tänkte det skulle vara ok med en ätardag nu.

Sagt och gjort så åt jag de här chipsen jag ville.

Men magen kraschade totalt, blev extremt uppblåst och gasig i magen och var illamående inatt och nu på morgonen efter.

Har ingen aptit för mat alls just nu (vilket kanske är bra? ) och magen är fortfarande orolig.

I stunden var det absolut värt det, kände att jag återfick en del energi, men allt övrigt var bara negativt.


Chipsen låg på 1500 kcal och eftersom jag ligger på -500 kcal och i tillägg så tränade jag igår samt ett hårt cardiopass dagen innan som jag inte kompenserade för.

Så antar att en del gick till att fylla glykogenen i musklerna, men räknar med att en del gick till fettinlagring också.



Men till huvudfrågan, varför kraschade magen så helt plötsligt och vad kan man dra för slutsatser av detta mer än att det inte var värt det.


Har inte tidigare haft någon form av problem med att äta chips.

(Att tillägga så är detta min första deff)
Käkar du mycket grönsaker? ! Om du dietat länge utan grövre grönsaker som kål osv kan du säkert ha fuckat upp tarmfloran som tar hand hon stärkelsen i potatis. Kan ju även varit något fel på chipsen. Personligen blir det kaos av höga mängder fett i samma måltid för mig, har problem med köttfärs /lax osv om mängden är för stor
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-13, 11:45   #25
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
Det du säger stämmer men du måste sätta det i kontext och ett större perspektiv. En dag är ingen dag. Flera dagar i rad är ett mönster som kan bilda en vana. En bättre ställd fråga är om det är mer gynnsamt att ha en massiv refeed-dag med större överskott eller flera sammanhängande dagar (>24-72h) av ett mindre mer lagom överskott. Och det vet vi svaret på (om man läst forskningen och testat sig fram).

Exempelvis så dietar jag på 3-3500 kcal/dag och refeedar 2-3 dagar i rad på 4500-3500 kcal (jag börjar högt på första dagen och droppar neråt). Men om jag bara ska ha EN refeed-dag så äter jag 5-6000 kcal. Ju längre en refeed varar desto större effekt har den. Det är inte ju större överskott som räknas alltså, utan ju längre tid desto mer gynnsam effekt.

på typ dessa makros
  • 2-300g protein
  • 6-900g kolhydrat
  • 80-100g fett


Man ser i princip bara bättre ut efter en refeed-dag OM man är i form. Det farliga är om man fastnar i det tankesättet och tror att man ser ännu bättre ut ifall man har fler sådana dagar i rad, vilket man inte gör. Anledningen till att du ser bättre ut efter en massiv refeed-dag är att du faktiskt har dietat länge nog innan den refeed-dagen.
Funkar reededs bra även vid viktnedgång eller håller du dig mer viktstabil såhär? Är så nära slutmålet nu att jag skurit bort på reededs helt typ, kanske är ett misstag
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-13, 14:07   #26
CNRD
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2020
Inlägg: 42
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenatja Visa inlägg
Käkar du mycket grönsaker? ! Om du dietat länge utan grövre grönsaker som kål osv kan du säkert ha fuckat upp tarmfloran som tar hand hon stärkelsen i potatis. Kan ju även varit något fel på chipsen. Personligen blir det kaos av höga mängder fett i samma måltid för mig, har problem med köttfärs /lax osv om mängden är för stor


Just kål har jag inte ätit, men har ätit varierat grönsaksmässigt, allt ifrån ren sallad till rotfrukter så som morötter, potatis och sötpotatis, samt broccoli och blomkål. (det har blivit mest blomkål eftersom jag tycker det är gott)

Sen så äter jag probiotika för tarmfloran, så tror inte att det var det som orsaka det.

Nu runt 19-20 timmar efter att jag åt chipsen börjar magen lugna ner sig, men aptiteten är inte riktigt där ännu, har vilodag idag så det gör ju inget.

Men kan vara som du säger den höga dosen av fett, hade ju i tillägg redan kommit upp i min fettmakro för dagen då jag åt snasket.


Vad ser du som så speciellt med kål?
Har sett i annan tråd att du ätit just mycket kål?
CNRD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-13, 14:49   #27
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Rödkål framförallt för det sinnessjukt höga antioxidantinnehållet som bekämpar fria radikaler. (utan fria radikaler hade vi kunnat leva galet mycket längre, så inget fel att bekämpa dom. Sen innehåller det även svavel och massa annat gott som bekämpar cancer och andra åkommar. Har helt enkelt läst att det ät bra, börjat äta det regelbundet och märkt stor skillnad på välmående! Därav gillar jag det, sen exakt vad som händer i kroppen kan diskuteras
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-13, 15:10   #28
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenatja Visa inlägg
Funkar reededs bra även vid viktnedgång eller håller du dig mer viktstabil såhär? Är så nära slutmålet nu att jag skurit bort på reededs helt typ, kanske är ett misstag
Refeeds är vad du ska ha vid "viktnedgång" (även om jag aldrig hade kallat det för det själv) för att det ska hålla långsiktigt och ju bättre form du kommer i desto FLER refeeds behöver du för att komma i så bra form som möjligt.
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-14, 20:41   #29
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Uppdaterar hur refeeden gick!

Käkar i vanliga fall 2800-3000 kcal
100-200 kolhydrater
300-400+ protein
40-120 fett

Refeeden bestod av 4200 kcal ish, 400g kolhydrater, 300 protein resten fett
Fick "ångest" och blev väldigt trött, vakna upp svullen, sötsugen och mycket mindre synliga magrutor. Hade mer tryck i musklerna än vanligt men var mer psykiskt trött och mindre välmående. Fick mycket träning gjord med mer energi i kroppen, men var mindre njutbart pga tröttheten troligtvis pga kolhydraterna.

I fortsättningen blir det en portion gröt på kvällen som reefed. Jag åt en stor pasta i exemplet, never again.

Är riktigt individuellt det här hur man bör äta
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-15, 04:01   #30
Cykelcykel
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Sthlm
Inlägg: 644
gröt som refeed på kvällen låter bra !
Men du blir inte trött av kolh. Som du skrev
Det är ju de som förser kroppen med energi för träning primärt
Cykelcykel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)