Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-01-21, 22:31   #1
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Smile Spekulera lite i vad du hade gjort om du var ekonomiskt oberoende!

Typ spinoff på ekonomi-tråden?

Inte sällan ser jag folk, både på forumet och utanför, som säger att de inte hade vetat vad det skulle göra hela dagarna om de inte behövde jobba. På sätt och vis kan jag förstå den tanken — men jag håller inte alls med om den! Jag är rätt säker på att jag skulle kunna fylla mina dagar, även om Jeff Bezos testamenterade allt till mig och hoppade från en bro.

Tråden kanske tarvar en definition av ”ekonomiskt oberoende”. Jag tänker lämna det ganska öppet till den som svarar, men jag har iallafall inte tänkt mig att det ska vara existensminimum det handlar om. Utan man ska ha tillgång till tillräckligt med pengar varje månad för att leva ett drägligt liv.

Jag kanske även bör prata om min nuvarande situation: jag är nästan arbetslös (jobbar pyttelite) men bor gratis hos mina föräldrar. ”Då borde du redan nu kunna göra vad du vill hela dagarna?” Till viss del har ni rätt — jag sover nästan hur mycket jag vill, äter vad jag vill, ungås med höns, sätter på hutlösa mängder brudar och kollar ofta på Netflix. Men jag är inte alls lika fri som jag skulle vilja; alla tomt/hus-beslut måste godkännas av ledningen, jag kan unna mig väldigt fö ekonomiska utsvävningar. Dessutom blir jag i mångt och mycket handlingsförlamad av ångesten över min arbetslöshet.

Iallafall. En lista över några av de grejer jag skulle göra:

Få pengarna att växa. Hur mycket pengar man än har är det alltid bättre med mer. Det är bara fantasilöst att påstå annat. Jag vill ha råd med att, fan, hyra 100 000 legosoldater som skyddar de sista tigrarna på Sumatra, eller nåt. Så, jag skulle definitivt ha en växande penningmaskin.

Sova exakt hur mycket jag vill. Den är ju given.

Skaffa en liten bondgård. Har ni sett Mandelmanns? Skaffar man en gård är det absolut noll problem att fylla sina dagar.

Lära mig språk. Den här kanske låter lite random för mina mer trogna följare, men jag har precis upptäckt glädjen i att lära mig ett nytt språk. Får la se om det håller i sig, men jag skulle inte bli förvånad om det gjorde det. Här kan man ju lugnt slå ihjäl en timme per dag.

Träna precis så mycket som är opti. Också given.

Köpa allt Lego som finns. Och ett skåp, eller varför inte ett rum, att ha det i.

Turnera runt och hälsa på alla gamla vänner hela tiden. En anledning till att jag inte hälsar på min kompis i Stockholm så ofta är att det svider lite i snåltarmen att lägga 1200 kr på tur-och-retur-biljett. För att inte tala om bekanta utomlands.

Plugga random grejer. Just nu vill jag aldrig mer plugga eftersom det känns som slöseri att plugga grejer jag inte vet om jag vill jobba med. Men om jag ändå inte behöver jobba, eller ta CSN...

Vi kan stoppa där. Jag känner att jag redan fyller mer än 24 timmar om dygnet. Hur hade ni gjort?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 22:53   #2
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Om jag var ekonomiskt oberoende...
Lagt mig ner och aldrig rest mig igen.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 23:00   #3
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Om jag var ekonomiskt oberoende...
Lagt mig ner och aldrig rest mig igen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 23:02   #4
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Hade nog jobbat men vet inte med vad. Är ganska usel på det mesta så kanske starta inkubator så jag kan kolla på medan smarta människor åstadkommer saker 🤷*♂️
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 23:05   #5
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag var arbetslös en månad, innan jag fick barn, vilket är det närmsta ekonomiskt oberoende jag har och kommer vara. Inget ansvar och pengarna fortsatte att rulla in.

Det var det jag gjorde, planterade mig i stort sett i soffan och spelade TV-spel. Vände på dygnet och gick knappt ens och tränade.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 23:15   #6
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Jag var arbetslös en månad, innan jag fick barn, vilket är det närmsta ekonomiskt oberoende jag har och kommer vara. Inget ansvar och pengarna fortsatte att rulla in.

Det var det jag gjorde, planterade mig i stort sett i soffan och spelade TV-spel. Vände på dygnet och gick knappt ens och tränade.
Men nu har du ju barn och tjej, du kan umgås med dem hela dagarna!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 23:31   #7
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Jag var arbetslös en månad, innan jag fick barn, vilket är det närmsta ekonomiskt oberoende jag har och kommer vara. Inget ansvar och pengarna fortsatte att rulla in.

Det var det jag gjorde, planterade mig i stort sett i soffan och spelade TV-spel. Vände på dygnet och gick knappt ens och tränade.
Samma här. Fast jag var arbetslös i 1.5 år...

Ganska rädd att jag ist för att gör allt inte skulle göra något.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 23:50   #8
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Jag hade levt på resande fot och börjat med rally.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 23:52   #9
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Beställt toscatårta på posten.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-22, 01:32   #10
Blomkål
Registered User
 
Blomkåls avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 297
Snackar vi den typen av ekonomiskt oberoende som man blir vid typ 100 miljoner hade jag nog dragit raka vägen till Brasilien, stannat där ett par år och sedan varvat det med New York när jag känner för det. Den tiden jag spenderade i Brasilien var den bästa i mitt liv.

Ekonomiskt oberoende i den meningen att jag kan sluta jobba och fortsätta leva typ samma livsstil är jag redan så länge det här "systemet" (börsen, ekonomin, trygghet osv osv) håller i sig hyfsat tills jag dör.
Blomkål är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-22, 01:48   #11
Blomkål
Registered User
 
Blomkåls avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 297
Citat:
Ursprungligen postat av Blomkål Visa inlägg
Snackar vi den typen av ekonomiskt oberoende som man blir vid typ 100 miljoner hade jag nog dragit raka vägen till Brasilien, stannat där ett par år och sedan varvat det med New York när jag känner för det. Den tiden jag spenderade i Brasilien var den bästa i mitt liv.

Ekonomiskt oberoende i den meningen att jag kan sluta jobba och fortsätta leva typ samma livsstil är jag redan så länge det här "systemet" (börsen, ekonomin, trygghet osv osv) håller i sig hyfsat tills jag dör.
Edit: Har även fantiserat mycket om att fly till en amerikansk småstad med runt 20 000 medborgare.
Blomkål är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-22, 06:13   #12
ispåse
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 139
Jag ser mig redan som ekonomiskt oberoende, men på en lägre nivå.

Egentligen ingenting jag saknar i livet, har sett vad jag önskar, upplevt vad jag vill samt har väl det jag behöver i stort. Men självklart alltid något annat man skulle kunna tänka sig ändå

Får fantasin skena så skulle väl köpt mig en ö på varmare breddgrader och levt mitt liv där relativt enkelt tror jag. Haft djur och brukat jord till den grad det var sysselsättning nog. Haft eget flyg samt helikopter för att ta mig runt. Så skulle jag nog större delen av fritiden glida runt och hälsa på folk och bjuda de till min ö. Vildhästar skulle jag vilja ha på min ö med.
__________________
Tejpa en kebab så löser det sig.

Senast redigerad av ispåse den 2021-01-22 klockan 06:15.
ispåse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-22, 06:23   #13
ispåse
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 139
Vad jag mest hade önskat men som jag tror hade ballat ur en aning med är att kunna bete mig precis hur jag vill. Köra hur jag vill, parkera hur jag vill, säga precis vad jag vill. Kunna ha de bästa juristerna, köpa mig ur situationer, ta fighter jag aldrig skulle kunna ta annars.

Nog min största önskan. Att ha ekonomi nog att kunna ställa mig utanför, eller snarare ovanför samhället.
__________________
Tejpa en kebab så löser det sig.

Senast redigerad av ispåse den 2021-01-22 klockan 06:25.
ispåse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-22, 06:25   #14
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Hade ätit brunch varje dag, gymmat och spelat tv-spel. Sagt upp mig från jobbet och vart ledig.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-22, 06:31   #15
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Ätit ute varje dag, tränat och rest endel. Ett stort nöje hade varit att berätta för alla hyenor att man inye ens bjuder på en öl
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)