Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Kommer du vaccinera dig?
Ja 11 23.40%
Nej 27 57.45%
Vet ej 9 19.15%
Antal röster: 47. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-01-22, 10:58   #241
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
När blev du vaccin-expert? Kan du förklara långtidseffekterna av ett mRNA-vaccin? Det är ju ingen som har svaret på det, eftersom det aldrig har testats förut.
Expert för att jag ställer frågor vars svar är centrala?

För att rädslan ska vara relevant behöver det ju kunna förklaras hur det ska gå till med något långsiktigt.

Vad jag fått fram är:
mRNA försvinner ur kroppen efter Max någon dag. Kvar är antikroppar som försvinner över tid.
Autoimmun respons om än otroligt är inget som ligger latent och väntar utan isf börjar kroppen angripa kroppseget protein i närtid efter vaccinering.

Det är ju ingen här inne som är expert - ingen har kommit med en rimlig förklaring över vad man ska vara rädd för på någon djupare nivå. Jag har fått svar på annat håll att mimikry är något man eventuellt är rädd för - Vad nu det innebär.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-22, 11:03   #242
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Citat:
Ursprungligen postat av fabiansthlm Visa inlägg
Ni som är pro-vaccin, tänker ni att vaccinering en gång(ok två) är allt och sen är livet som förr?

Hur är tankarna kring återkommande vaccinering, år efter år...?
Jag ser mig som ganska pro-vaccin i allmänhet. Har vaccinerat både mig själv och avkomman med de flesta vanliga standard vaccinationer (DTP/MPR/Vattkoppor/Hepatit/TBE). Brukar dessutom gå och ta vaccin emot säsongsinfluensan varje år. Mest för att det är så jävla jobbigt att vara sjuk. Glömde dock bort att ta influensavaccinet för 3 år sedan. Åkte då givetvis på influensan och var rejält sjuk i en dryg vecka och sedan fick jag en bihåleinflammation ifrån helvetet i retur när influensan väl gett sig.

Gällande Cov-19 vaccin så känner jag väl ungefär som en del andra här att man helst vill ta ett traditionellt vaccin då mRNA vaccinen är så pass nya. Nu lär det ju dröja ett tag innan man själv blir erbjuden att ta vaccinet så förhoppningsvis har man fått igång leveranserna på Astras vaccin då. (Misstänker att myndigheterna också vill ha ut Astras vaccin så fort som möjligt då det är billigare och har enklare transportkrav.) Har de däremot inte gjort det så kommer jag nog ta vaccin oavsett, mest eftersom jag reser en del i jobbet och det gissningsvis kommer krävas vaccinpass de närmaste åren.

Senast redigerad av PixelMiner den 2021-01-22 klockan 11:05.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-22, 11:04   #243
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Kommer inte vaccinera mig, och jag kommer avråda alla jag känner för att göra det. Alldeles för farligt och o-testat än så länge.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-22, 11:08   #244
Tkirsgnirän
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2020
Inlägg: 71
Kommer inte vaccinera mig. Kanske längre fram när det blir krav på det för resor osv och man har sett bieffekterna utav det.
Tkirsgnirän är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-22, 11:13   #245
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Kommer inte vaccinera mig, och jag kommer avråda alla jag känner för att göra det. Alldeles för farligt och o-testat än så länge.
Farligt? Otestat är väl relativt med 10 miljoner doser i folk minst och fas3 som pågått i 9 månader.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-22, 11:17   #246
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 074
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Farligt? Otestat är väl relativt med 10 miljoner doser i folk minst och fas3 som pågått i 9 månader.
Kolla vem det är som postar innan du går på en sån enkel.

WP GW WP
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-22, 11:24   #247
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Farligt? Otestat är väl relativt med 10 miljoner doser i folk minst och fas3 som pågått i 9 månader.
9 månader är inte alls länge i detta sammanhang. Inte ens 50% av en elefants dräktighetstid för att sätta det i perspektiv.

Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Kolla vem det är som postar innan du går på en sån enkel.

WP GW WP
Nåväl, om jag ska vara ärlig så kommer jag nog inte bry mig så mycket om vad mina anhöriga kommer göra.

Är dock inte förvånad att Dreas sväljer allt helt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.

Senast redigerad av G.W den 2021-01-22 klockan 11:26.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-22, 11:58   #248
fabiansthlm
Registered User
 
fabiansthlms avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 73
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Jag ser mig som ganska pro-vaccin i allmänhet. Har vaccinerat både mig själv och avkomman med de flesta vanliga standard vaccinationer (DTP/MPR/Vattkoppor/Hepatit/TBE). Brukar dessutom gå och ta vaccin emot säsongsinfluensan varje år. Mest för att det är så jävla jobbigt att vara sjuk. Glömde dock bort att ta influensavaccinet för 3 år sedan. Åkte då givetvis på influensan och var rejält sjuk i en dryg vecka och sedan fick jag en bihåleinflammation ifrån helvetet i retur när influensan väl gett sig.

Gällande Cov-19 vaccin så känner jag väl ungefär som en del andra här att man helst vill ta ett traditionellt vaccin då mRNA vaccinen är så pass nya. Nu lär det ju dröja ett tag innan man själv blir erbjuden att ta vaccinet så förhoppningsvis har man fått igång leveranserna på Astras vaccin då. (Misstänker att myndigheterna också vill ha ut Astras vaccin så fort som möjligt då det är billigare och har enklare transportkrav.) Har de däremot inte gjort det så kommer jag nog ta vaccin oavsett, mest eftersom jag reser en del i jobbet och det gissningsvis kommer krävas vaccinpass de närmaste åren.
Jag tänker som du, i grunden är ju vaccin fantastiska och vad jag minns har jag tagit diverse vaccin som ung samt även mot svininfluensan. Att väga in är också att vi har ett immunförsvar som "ska" klara angrepp från virus, bakterier, svampar, parasiter etc.

För min egen del har jag blivit mer skeptisk rent generellt vad gäller diverse råd och åtgärder under pandemin och nyttan för mig som individ. Jag har ofta saknat "vi vet inte än" i debatten.
För äldre, tex min farsa och de i olika riskgrupper är jag mer för vaccinering oavsett preparat. Nyttan överväger eventuella risker.

Jag vill se mer data över tid angående eventuella risker med mRNA-vaccinen innan jag är beredd att ta det. Metoden är spännande och lovande men ny med den osäkerhet det innebär. Time will tell, helt enkelt.
fabiansthlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-22, 19:27   #249
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Sist jag kollade så var autoimmun respons något vaccin har som risk. Jag fick också idag förklarat att det vid en sådan respons sker nära inpå vaccination inte flera år senare.

Att kroppen angriper kroppseget protein ja.

Som sagt - Effekten efter att mRNA gjort sitt och antikropparna är borta får jag svårare och svårare att se att skulle vara ond brås död. Speciellt inte då ingen förklarar hur det från mRNA ska ta ett steg eller två till det de påstår ska ske.
I länken jag postade till den fina tidsskriften Lancet hade de en uppföljnignstid avseende MS på 3 år.
Det är längre tid än mRNA-vaccinet använts.

Avseende diabetes hade de 10 års uppföljning i studien de hänvisade till...


Det är ganska komplicerat det här faktiskt.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-22, 19:35   #250
inZane
Registered User
 
inZanes avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Sundsvall
Inlägg: 175
Min skepsis ligger mest i att det känns så himla onödigt att ta ett vaccin vars effekt försvinner efter en kort tid. Om man tänker bort riskerna med bieffekter etc..tar vi då vaccinet för att utrota viruset så att säga? För en oinsatt. Vet faktiskt inte vart jag står i det hela.
inZane är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-23, 07:44   #251
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av inZane Visa inlägg
Min skepsis ligger mest i att det känns så himla onödigt att ta ett vaccin vars effekt försvinner efter en kort tid. Om man tänker bort riskerna med bieffekter etc..tar vi då vaccinet för att utrota viruset så att säga? För en oinsatt. Vet faktiskt inte vart jag står i det hela.
Vi tar vaccinet för att det ska tappa fäste och vi skyddar de som inte kan vaccinera sig. Just nu känns det som att man vill få ner siffrorna fort. På sikt blir det nog mer av en säsongsinfluensa än det vi har nu.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-23, 08:00   #252
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Vi tar vaccinet för att det ska tappa fäste och vi skyddar de som inte kan vaccinera sig. Just nu känns det som att man vill få ner siffrorna fort. På sikt blir det nog mer av en säsongsinfluensa än det vi har nu.
Hur stor procentandel av de i riskgrupp är det som inte kan vaccinera sig?
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-23, 08:21   #253
Nattljus
Ljuset i mörkret
 
Nattljuss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Vintergatan, nånstans..
Inlägg: 584
__________________
Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral
Nattljus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-25, 07:27   #254
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Då har kärringen fått första dosen av Pfizers vaccin i fredags. Var öm i axelmusklen dagen efter men inget annat problem. Hon är ännu i livet.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-25, 08:59   #255
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Hur stor procentandel av de i riskgrupp är det som inte kan vaccinera sig?
Ingen aning. Med tanke på hur det gick i Norge så är nog andelen något flytande och större än man kan önska.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)