Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-02-19, 22:52   #1
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Hur man EGENTLIGEN blir stark i bänkpress

Efter att ha förklarat vissa saker i föregående tråd så finns nu underlag för att göra nästa tråd; en komplett, ärlig guide till hur man blir stark i bänkpress, utan att försöka sälja personlig träning, kosttillskott, eller något annat med några som helst fula knep (som t.ex en snabbtoppning som en känd bänkcoach använder sig av för att simulera snabba ökningar). Det här är ju förstås något som ingen coach vill att jag ska göra, och om jag fortsatte att tävla i bänk så hade det varit korkat att ge mina konkurrenter minsta lilla tips, men det övervägs av hur mycket jag hatar lurendrejarcoacher.

Det finns förstås fler än ett sätt att bli stark i bänk, men minns åter igen att de starkaste har mycket mer marginal för hur de kan träna, och då menar jag inte att de kan träna på ett sätt som är för dem icke-optimalt, utan att många olika scheman och träningssätt är maximalt optimala, av olika anledningar som jag dels pratade om i förra tråden men som jag ska försöka vidareutveckla här.

Som jag skrev i den förra tråden så har man med rätt förutsättningar en möjlighet att träna lite hur som helst och ändå öka lika bra, men det bör ju inte misstolkas som att man kan strunta i träna bänk och bara träna handboll och bli svinstark, utan mer att man kan välja mer eller mindre fritt mellan högvolym, lågvolym, högfrekvens, lågfrekvens, högrep lågrep, hög intensitet eller låg, och val av komplement blir mycket mindre relevant, som annars är hur viktigt som helst.

En populär diskussion gällande bänkpress är ryggträning. Det är väldigt viktigt att på ett relevant sätt vara jättestark i ryggen när man ska bli bra i bänk, delvis när man ska lyfta en maxtung etta men det är ännu viktigare för att kunna träna bänk på ett kvalitativt sätt. Då är ju förstås första tanken att man ska träna mycket rygg, eller hur? Den bästa bänkaren vi känner kör ju mängder med sälrodd t.ex.

Om man helt struntar i falsk ödmjukhet och den megarexi vissa lider av så hade jag fan en rätt hyfsad rygg när jag bänkade som mest. Förutom triceps var det min bästa muskelgrupp! Hur mycket rygg tränade jag då, förutom det som bänken tar på den? Inte det allra minsta. 0. Inga chins, latsdrag, roddar, mark, baksida axlar, nada.

Det berodde på att ryggen var den begränsande återhämtningsfaktorn i bänkträningen. Trots att jag inte slet på den mer än nödvändigt så var den aldrig fräsch nog. Jämför med om man vill börja springa, och bli så bra man kan så fort möjligt, och har bra kondis, löpstil och allt, men kassa vader. Ska man då samtidigt som man springer så mycket vaderna klarar av, även bränna på med en massa vadpress och tåhäv? Självklart inte, då kan man ju springa ännu mindre. Och grenspecifik träning är alltid viktigast. Om man har ännu bättre förutsättningar än mig så ändras ju situationen ; då kanske man har återhämtning nog för att lägga till lite ryggträning, och då helt plötsligt tack vare den kanske ryggen hinner lite före och då får man ännu mer utrymme att träna mer rygg, etc. Jämför istället med om, med sämre förutsättningar, den relativt kassa ryggträningen ur ett hypertrofiperspektiv, enbart statisk squeeze utan egentlig belastning, inte är tillräckligt för att stimulera ryggen, bara slita ut den? Då helt plötsligt blir man tvungen att träna upp ryggen i perioder som alla allvarligt hindrar ens bänkträningskvalitet under den tiden, bara för att eventuellt kunna hålla jämn takt ett tag därefter medans ryggen hinner förfalla under tiden.

Biceps, brachialis, coracobrachialis, och underarmar fungerar exakt likadant, när det gäller bänkpress, om man håller maxbrett grepp. En viss styrkenivå är essentiell, men det är inte säkert att de som sekundära muskelgrupper får tillräckligt med stimulans, åter igen beroende på hur lätt ens kropp har för att stimuleras. En talang däremot behöver aldrig ens bry sig då han är helt naturligt stark nog i dessa muskler nästan redan från början och dessutom får stimulans nog av sekundärträningen i bänken. Då blir helt plötsligt träningen som för den ene är essentiell ett rent slöseri med tid för den andre.

När det gäller hög volym vs låg så kan man med god återhämtning och en bra förmåga att öka nervsystemets kapacitet välja vilken man vill, spelar ingen roll. Därför kan man köra lågvolym i bänken, lägga till en massa komplement och sedan peka på dom som anledningen till att man är stark, medans låg volym för någon annan kanske inte ger optimal stimulans för varken primära muskelgrupper eller CNS, samtidigt som de värdelösa komplementen ökar återhämtningstiden.


Men hur fan ska jag träna då???? Del två kommer imorn, har kramp i tummarna nu
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 23:00   #2
Benny Carlsson
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 97
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Efter att ha förklarat vissa saker i föregående tråd så finns nu underlag för att göra nästa tråd; en komplett, ärlig guide till hur man blir stark i bänkpress, utan att försöka sälja personlig träning, kosttillskott, eller något annat med några som helst fula knep (som t.ex en snabbtoppning som en känd bänkcoach använder sig av för att simulera snabba ökningar). Det här är ju förstås något som ingen coach vill att jag ska göra, och om jag fortsatte att tävla i bänk så hade det varit korkat att ge mina konkurrenter minsta lilla tips, men det övervägs av hur mycket jag hatar lurendrejarcoacher.

Det finns förstås fler än ett sätt att bli stark i bänk, men minns åter igen att de starkaste har mycket mer marginal för hur de kan träna, och då menar jag inte att de kan träna på ett sätt som är för dem icke-optimalt, utan att många olika scheman och träningssätt är maximalt optimala, av olika anledningar som jag dels pratade om i förra tråden men som jag ska försöka vidareutveckla här.

Som jag skrev i den förra tråden så har man med rätt förutsättningar en möjlighet att träna lite hur som helst och ändå öka lika bra, men det bör ju inte misstolkas som att man kan strunta i träna bänk och bara träna handboll och bli svinstark, utan mer att man kan välja mer eller mindre fritt mellan högvolym, lågvolym, högfrekvens, lågfrekvens, högrep lågrep, hög intensitet eller låg, och val av komplement blir mycket mindre relevant, som annars är hur viktigt som helst.

En populär diskussion gällande bänkpress är ryggträning. Det är väldigt viktigt att på ett relevant sätt vara jättestark i ryggen när man ska bli bra i bänk, delvis när man ska lyfta en maxtung etta men det är ännu viktigare för att kunna träna bänk på ett kvalitativt sätt. Då är ju förstås första tanken att man ska träna mycket rygg, eller hur? Den bästa bänkaren vi känner kör ju mängder med sälrodd t.ex.

Om man helt struntar i falsk ödmjukhet och den megarexi vissa lider av så hade jag fan en rätt hyfsad rygg när jag bänkade som mest. Förutom triceps var det min bästa muskelgrupp! Hur mycket rygg tränade jag då, förutom det som bänken tar på den? Inte det allra minsta. 0. Inga chins, latsdrag, roddar, mark, baksida axlar, nada.

Det berodde på att ryggen var den begränsande återhämtningsfaktorn i bänkträningen. Trots att jag inte slet på den mer än nödvändigt så var den aldrig fräsch nog. Jämför med om man vill börja springa, och bli så bra man kan så fort möjligt, och har bra kondis, löpstil och allt, men kassa vader. Ska man då samtidigt som man springer så mycket vaderna klarar av, även bränna på med en massa vadpress och tåhäv? Självklart inte, då kan man ju springa ännu mindre. Och grenspecifik träning är alltid viktigast. Om man har ännu bättre förutsättningar än mig så ändras ju situationen ; då kanske man har återhämtning nog för att lägga till lite ryggträning, och då helt plötsligt tack vare den kanske ryggen hinner lite före och då får man ännu mer utrymme att träna mer rygg, etc. Jämför istället med om, med sämre förutsättningar, den relativt kassa ryggträningen ur ett hypertrofiperspektiv, enbart statisk squeeze utan egentlig belastning, inte är tillräckligt för att stimulera ryggen, bara slita ut den? Då helt plötsligt blir man tvungen att träna upp ryggen i perioder som alla allvarligt hindrar ens bänkträningskvalitet under den tiden, bara för att eventuellt kunna hålla jämn takt ett tag därefter medans ryggen hinner förfalla under tiden.

Biceps, brachialis, coracobrachialis, och underarmar fungerar exakt likadant, när det gäller bänkpress, om man håller maxbrett grepp. En viss styrkenivå är essentiell, men det är inte säkert att de som sekundära muskelgrupper får tillräckligt med stimulans, åter igen beroende på hur lätt ens kropp har för att stimuleras. En talang däremot behöver aldrig ens bry sig då han är helt naturligt stark nog i dessa muskler nästan redan från början och dessutom får stimulans nog av sekundärträningen i bänken. Då blir helt plötsligt träningen som för den ene är essentiell ett rent slöseri med tid för den andre.

När det gäller hög volym vs låg så kan man med god återhämtning och en bra förmåga att öka nervsystemets kapacitet välja vilken man vill, spelar ingen roll.
Därför kan man köra lågvolym i bänken, lägga till en massa komplement och sedan peka på dom som anledningen till att man är stark, medans låg volym för någon annan kanske inte ger optimal stimulans för varken primära muskelgrupper eller CNS, samtidigt som de värdelösa komplementen ökar återhämtningstiden.


Men hur fan ska jag träna då???? Del två kommer imorn, har kramp i tummarna nu
Erh, så, alltså ... för muskelbyggning är volymen (över en viss % av 1 RM till failure och över e högre % av 1RM utan failure) de enskilt mest relevanta faktorn.

Men för styrka så spelar det absolut ingen roll? Är det så, för du skrev ungefär det. (givet att man testar och ser vilket man svarar bäst på)
Benny Carlsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 23:03   #3
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Ooh, min favoritövning *gnuggar händerna och börjar läsa*.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 23:10   #4
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Tack för ett intressant och tänkvärt inlägg!
Men jag reagerade på detta:
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Jämför med om man vill börja springa, och bli så bra man kan så fort möjligt, och har bra kondis, löpstil och allt, men kassa vader. Ska man då samtidigt som man springer så mycket vaderna klarar av, även bränna på med en massa vadpress och tåhäv? Självklart inte, då kan man ju springa ännu mindre.
Jag tror faktiskt att löparen i detta fallet kan gynnas av att träna vader. Jag hade tex själv problem med kramp i vaderna när jag tävlade cykel men problemet försvann när jag började styrketräna vaderna. Men du kanske ändå har rätt när det gäller rygg och bänkpress, men jag tycker inte att jämförelsen med löpning är helt relevant.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 23:13   #5
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Men hur fan ska jag träna då???? Del två kommer imorn, har kramp i tummarna nu
Tummarna är uppenbarligen din svaga punkt, Rikard, bara att börja träna upp.

Jag kan bidra med en fråga till dig: Hur brett ska man hålla? Jag höll 91 cm förut, och fick 1) höra att det var onödigt brett för de flesta, att jag rentav skulle bli starkare om jag höll smalare, och 2) ont i ena axeln av att träna så. Nu håller jag 81 cm och kör mer kontrollerat, och den smalare greppbredden + ökade kontrollen har typ botat axeln. MEN jag är markant svagare med den tekniken (tar nästan 10 % mindre vikt än förut). Att behålla kontrollen är väl bra (långsam negativ fas + kort stopp), men bör jag bredda greppet igen när jag känner att axeln är helfrisk? Kan tillägga att jag är 1,80 och något oproportionerligt axelbred (ingen Slarti, men inte långt ifrån).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 03:58   #6
bighulken
Live my Dream
 
bighulkens avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: hemma
Inlägg: 3 587
Bra skrivet, Rickard!!!.....
Speciellt det där med snabbtoppningsprogram osv, som de (PT) ofta, använder sig utav!!!.......osv.....
...Med vänlig hälsning/..........

PS: till Diomedea..........Bänkpress tillhör styrkelyft, och där går gränsen vid sättringar, på 81cm.......OL-stång, eller tynglyftningsstång, eller allehande gym-stång, där kan det vara 91cm......mellan sättringar.......Hepp......
__________________
[ youtube kanalen

Att se stark ut, eller att (Vara stark), det är skillnad.....
bighulken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 04:18   #7
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Man blir även stark i ryggen av att träna bänkpress. Men vill man bli stark i bänkpress så är det först och främst bänkpress man ska träna och inte sjuttioåtta assistansövningar för att överdriva det hela.

Jag själv har inte tränat assistansövningar för bänken. Tränade med hantlar i plan hantelpress för att sedan när det inte gick längre gå över till bänkpress efter något år.

Ryggen tränas ju som allt annat, 2 ggr per vecka. Men det är absolut inte samma fokus eller köttande.

Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Tummarna är uppenbarligen din svaga punkt, Rikard, bara att börja träna upp.

Jag kan bidra med en fråga till dig: Hur brett ska man hålla? Jag höll 91 cm förut, och fick 1) höra att det var onödigt brett för de flesta, att jag rentav skulle bli starkare om jag höll smalare, och 2) ont i ena axeln av att träna så. Nu håller jag 81 cm och kör mer kontrollerat, och den smalare greppbredden + ökade kontrollen har typ botat axeln. MEN jag är markant svagare med den tekniken (tar nästan 10 % mindre vikt än förut). Att behålla kontrollen är väl bra (långsam negativ fas + kort stopp), men bör jag bredda greppet igen när jag känner att axeln är helfrisk? Kan tillägga att jag är 1,80 och något oproportionerligt axelbred (ingen Slarti, men inte långt ifrån).
Ger mig även in här i leken. Har aldrig varit ett fan av maxbredd. Det ser för jvligt ut och verkar sabba mer för folk. Axlarna osv främst tänker jag på.

En gymbänk vs tävlingsbänk är för övrigt mycket finare, det vet du Henrik! Så länge man har rumpan i och full rom. Maxbredd är som sumo i mångas ögon. Ush!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?

Senast redigerad av Agitator den 2018-02-20 klockan 04:20.
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 08:36   #8
Beefcake1993
Registered User
 
Beefcake1993s avatar
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 562
Nu vet jag inte med dig, Rikard, men huvudsyftet med ryggträning och till bänken är väl att stabilisera kroppen (+få lite tjockare rygg för minskad lyftväg) och den träningen försämrar ju inte märkbart ens bänkpress så länge du inte har träningsvärk eller blir övertränad/stel. Att råda folk att avstå dem kan ju vara rent av skadligt då man också riskerar framåtroterade axlar och förkortning av bröstmusklerna och även bicepsmusklerna.
Marklyft är ju dock en helt annan grej än ryggträning och den påverkar helt klart dina bänkpass i större mån.
__________________
Född: 1993 (23år) Längd: 187cm Vikt: ~118kg
Benpress: 510kg Bänk: 240kgx1 gym 220kg tävling Mark: 265kgx1
Midja: 97.5cm Bröst: 129cm Axlar: 145cm Överarmar: H51.5 V51.5cm Underarmar: H40.5cm V40.5cm Vader 41.5cm
Träningsjournal: Beefcakes road to domination instagram

Senast redigerad av Beefcake1993 den 2018-02-20 klockan 08:39.
Beefcake1993 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 09:21   #9
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
Ger mig även in här i leken. Har aldrig varit ett fan av maxbredd. Det ser för jvligt ut och verkar sabba mer för folk. Axlarna osv främst tänker jag på.

En gymbänk vs tävlingsbänk är för övrigt mycket finare, det vet du Henrik! Så länge man har rumpan i och full rom. Maxbredd är som sumo i mångas ögon. Ush!
Ja, du är en av de som rekommenderade mig att hålla smalare!

Att ha många kilon på stången är inte allt. Att hålla smalt verkar som sagt bättre för axlarna, det gör längre ROM för bröstet, och verkar ta mer på triceps (bra för oss som helst slipper kötta massor extra tricepsövningar). Så chansen är stor att jag fortsätter hålla 81 cm. Vill ändå höra Rikards tankar om det. Jag tror jag är oproportionerligt stark i bröst kontra triceps, varför jag "förlorar" på att hålla smalare. Men om jag kunde lösa det genom att få större triceps skulle det vara den bästa lösningen, anser jag. Jag vill ha större triceps.

Citat:
Ursprungligen postat av Beefcake1993 Visa inlägg
Marklyft är ju dock en helt annan grej än ryggträning och den påverkar helt klart dina bänkpass i större mån.
Nu blev jag nyfiken, hur påverkar marklyft bänkpressen? Allmän trötthet gissar jag... Eller är det även att marken tröttar ut musklerna som drar bak axlarna i bänken?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade

Senast redigerad av Diomedea exulans den 2018-02-20 klockan 09:23.
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 09:22   #10
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Vilken sträckbänk, mer info nu!
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 09:40   #11
Victuhh
Registered User
 
Victuhhs avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Kalmar
Inlägg: 1 609
Jag har inte gjort några gains i bänk på 1 år nu och ligger på 155kg tävlingslyft.
Jag har en lyftväg på 15cm vid fullbrygga så man kan ju minst sagt säga att jag har ganska bra vinklar för det här men nu verkar det som jag sitter fast på riktigt.

Sticking point är ungefär 1cm ovan bröst om den lossnar och jag har funderat lite på om jag bör slänga in lite tyngre militärpressar då min militärpress 1rm endast är ca 50% utav min bänks.

Tankar på detta Rikard?
Väntar på del 2
__________________
Numera Styrkelyft
Victuhh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 15:40   #12
Söderort
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2017
Inlägg: 682
Om King Grub följer upp detta med en egen träningsbok och Arne får tummen ur ska jag
bli religiös.
Söderort är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-21, 00:05   #13
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
En populär diskussion gällande bänkpress är ryggträning. Det är väldigt viktigt att på ett relevant sätt vara jättestark i ryggen när man ska bli bra i bänk, delvis när man ska lyfta en maxtung etta men det är ännu viktigare för att kunna träna bänk på ett kvalitativt sätt. Då är ju förstås första tanken att man ska träna mycket rygg, eller hur? Den bästa bänkaren vi känner kör ju mängder med sälrodd t.ex.

Om man helt struntar i falsk ödmjukhet och den megarexi vissa lider av så hade jag fan en rätt hyfsad rygg när jag bänkade som mest. Förutom triceps var det min bästa muskelgrupp! Hur mycket rygg tränade jag då, förutom det som bänken tar på den? Inte det allra minsta. 0. Inga chins, latsdrag, roddar, mark, baksida axlar, nada.

Det berodde på att ryggen var den begränsande återhämtningsfaktorn i bänkträningen. Trots att jag inte slet på den mer än nödvändigt så var den aldrig fräsch nog. Jämför med om man vill börja springa, och bli så bra man kan så fort möjligt, och har bra kondis, löpstil och allt, men kassa vader. Ska man då samtidigt som man springer så mycket vaderna klarar av, även bränna på med en massa vadpress och tåhäv? Självklart inte, då kan man ju springa ännu mindre. Och grenspecifik träning är alltid viktigast. Om man har ännu bättre förutsättningar än mig så ändras ju situationen ; då kanske man har återhämtning nog för att lägga till lite ryggträning, och då helt plötsligt tack vare den kanske ryggen hinner lite före och då får man ännu mer utrymme att träna mer rygg, etc. Jämför istället med om, med sämre förutsättningar, den relativt kassa ryggträningen ur ett hypertrofiperspektiv, enbart statisk squeeze utan egentlig belastning, inte är tillräckligt för att stimulera ryggen, bara slita ut den? Då helt plötsligt blir man tvungen att träna upp ryggen i perioder som alla allvarligt hindrar ens bänkträningskvalitet under den tiden, bara för att eventuellt kunna hålla jämn takt ett tag därefter medans ryggen hinner förfalla under tiden.
Jag förstår inte till fullo!
Det är din egenerfarenhet, att för mycket ryggträning interfererar med bänkpressen? Har inte hört någon rekommendera att köra låg volym för ryggen, för bänkpressen? Hör snarare tvärtom.

Jag ligger på 30 veckoset bänkpress och 35 veckoset sälrodd. Min bänkpress kommer/kan alltså gå bättre om jag halverar sälroddsvolymen? Förutsatt att min rygg är tillräckligt stark nu, inte begränsar min bänkpress? Bänkar 110 kg och sälror 95 kg. 81 cm-greppbredd i båda.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-21, 00:55   #14
Söderort
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2017
Inlägg: 682
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Jag förstår inte till fullo!
Det är din egenerfarenhet, att för mycket ryggträning interfererar med bänkpressen? Har inte hört någon rekommendera att köra låg volym för ryggen, för bänkpressen? Hör snarare tvärtom.

Jag ligger på 30 veckoset bänkpress och 35 veckoset sälrodd. Min bänkpress kommer/kan alltså gå bättre om jag halverar sälroddsvolymen? Förutsatt att min rygg är tillräckligt stark nu, inte begränsar min bänkpress? Bänkar 110 kg och sälror 95 kg. 81 cm-greppbredd i båda.
Rickards idéer stämmer ju rätt bra med Dr Mike Israeltells idéer om träningsekonomi.
Rent hypotetiskt:
Säg att du har 100 "recovery" points i veckan.
För att öka i Bänken ett kg varje vecka behöver du spendera säg 40 av poängen på bänkträning. För att bibehålla kanske bara 20.
Med andra ord. Prioritera ett eller Max 2 lyft lr muskelgrupper per träningscykel för att maximera nyttan av dina "recovery" points och kör resten på minimal volym för att bara bibehålla.

Öka i alla basövningar 0-0.5kg i veckan eller öka i 1-2 basövningar i 1.25-2.5kg i veckan medans övriga står still.
Vad blir effektivast i längden?

Tror ni Hajjar även om exemplen är tagna ur luften.
Söderort är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-21, 01:15   #15
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Citat:
Ursprungligen postat av Söderort Visa inlägg
Rickards idéer stämmer ju rätt bra med Dr Mike Israeltells idéer om träningsekonomi.
Rent hypotetiskt:
Säg att du har 100 "recovery" points i veckan.
För att öka i Bänken ett kg varje vecka behöver du spendera säg 40 av poängen på bänkträning. För att bibehålla kanske bara 20.
Med andra ord. Prioritera ett eller Max 2 lyft lr muskelgrupper per träningscykel för att maximera nyttan av dina "recovery" points och kör resten på minimal volym för att bara bibehålla.

Öka i alla basövningar 0-0.5kg i veckan eller öka i 1-2 basövningar i 1.25-2.5kg i veckan medans övriga står still.
Vad blir effektivast i längden?

Tror ni Hajjar även om exemplen är tagna ur luften.
Det är så jag först trodde att han menade - men då borde han väl ta upp all annan träning också, utöver träning för pressulaturen? Underkropp? Kardio? Jag tolkade det mer muskulärt med ryggen. Att ryggmusklerna blir så slitna att det påverkar bänkpress-prestationen. Jag har inte märkt detta (att min bänkpress-prestation blir försämrad om dragulaturen är köttfärs).
Känns självklart om en vill bli bra på bänkpress så borde all annan träning förutom träning för pressulaturen skippas? Iofs hörs att ryggträning behövs, för hållning och axelhälsa?

9 av 10 discogymmare har en bra bänkpress. För de kör inte underkropp, så alla gains hamnar på överkroppen och all återhämtning går dit.
Jag har märkt tydligt att min bänkpress alltid går bäst när jag inte kunnat träna knäböj och marklyft. Men att den (bänkpressen) skulle gå noterbart bättre av att köra lågvolym-ryggträning är intressant.

Kanske provar jag några pass, att köra min sälrodd före bänkpressen. Slakta sälrodden hårt. Efteråt se om bänkpressen går dåligt.

Senast redigerad av 1x0 den 2018-02-21 klockan 01:22.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)