Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-10-13, 16:47   #211
Sansad
Registered User
 
Sansads avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 278
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Ju längre ner mot fötterna du har armbågarna, desto mer tar det på armarna. Ju längre upp mot huvudet, desto mer tar det på framsidan av axlarna.
Du har en alldeles för simplistisk syn om du tror på det du säger här.

Ju större flexion du har i armbågsleden vid starten och hur långt framför stången som dina armbågar ligger är vad som påverkar triceps som jag antar att du refererar till med ''armarna'' i det här fallet.

Ju längre upp mot huvudet desto LÄTTARE är det för framsida axlar. Det är när stången är långt ifrån axlarna som dem har som störst krav på sig, deras vridmoment att överkomma är som högst vid start, innan dem fått åka bakåt mot huvudet.
Sansad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-13, 19:46   #212
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
För ett par månader sen läste jag någon bok om idrottsmedicin. Där stod det att idrottare på OS hade åkt fast på dopingtest, tack vare att de ätit testiklar/lever från vildsvin. Organen innehöll tydligen väldigt höga mängder av nandrolon. Är det sant, eller bara en ihopkokad förklaring från idrottaren själv?
__________________
Med vänliga hälsningar,
Brofessorn, tredje högst EQ på Kolozzeum och 8.37 på snygghetsskalan
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-13, 20:15   #213
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 788
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
För ett par månader sen läste jag någon bok om idrottsmedicin. Där stod det att idrottare på OS hade åkt fast på dopingtest, tack vare att de ätit testiklar/lever från vildsvin. Organen innehöll tydligen väldigt höga mängder av nandrolon. Är det sant, eller bara en ihopkokad förklaring från idrottaren själv?
Känner inte till just det du pratar om och det är inte samma ämne men..

http://www.usada.org/clenbuterol-and...contamination/

"Further, there have been reports of clenbuterol use to promote growth in livestock, including cattle, lamb, poultry and swine. Such use is illegal in the U.S. and in Europe.

Consistent with numerous prior reported cases globally, the issue of illicit administration of clenbuterol to animals destined for food production can result in, under specific conditions, a positive sample from an athlete. WADA has issued specific warnings about this problem in China and Mexico. Unfortunately, anti-doping authorities have no control over agricultural and food safety practices in these countries, and inadvertent ingestion remains an ongoing issue for athletes."
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-13, 21:16   #214
AntonHA
Registered User
 
AntonHAs avatar
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 1 050
Citat:
Ursprungligen postat av J.V Visa inlägg
Det positiva ar att du formodligen kommer lyfta mer och minskar skaderisken.

Det negativa ar att tangentbordskrigande bodybuilders inte kommer tycka att du bankpressar pa riktigt.
inb4 Klagarn
AntonHA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-20, 20:53   #215
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 788
När ni kör axelpress med hantlar, börjar ni med armarna lite snett framåt och vrider ut dom när ni pressar eller kör ni med armarna i linje med sidan av kroppen hela tiden?

Någon speciell anledning?
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-20, 21:54   #216
pezrulezhaakon
Registered User
 
pezrulezhaakons avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 6 637
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
När ni kör axelpress med hantlar, börjar ni med armarna lite snett framåt och vrider ut dom när ni pressar eller kör ni med armarna i linje med sidan av kroppen hela tiden?

Någon speciell anledning?
Vid vanliga axelpress så håller jag armarna i samma läge genom hela pressen, vilket läge jag nu väljer. Förändring av armarnas läge under pressrörelsen har inget nämnvärt värde att göra.
__________________
Vad som inte är personangrepp:
Ett sakligt yttrande om att någon har fel i sak eller har agerat felaktigt är inte personangrepp.
Att i hövlig ton ställa en relevant fråga till någon om dennes agerande.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumen...tum_ad_hominem
pezrulezhaakon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-20, 22:12   #217
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 788
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon Visa inlägg
Vid vanliga axelpress så håller jag armarna i samma läge genom hela pressen, vilket läge jag nu väljer. Förändring av armarnas läge under pressrörelsen har inget nämnvärt värde att göra.
Med undantag för militärpressen menar du då va?

Skillnaden jag märker är att jag kommer lite längre ned med hantlarna om jag låter armarna gå lite snett framför kroppen i bottenläget
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-21, 07:58   #218
Idefi
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 597
Jag har tänkt maxa i böj och bänk på tisdag (alternativt onsdag). Mitt sista tunga pass var i tisdags. Idag hade jag tänkt att jag kanske kör 2-3 set med 2 explosiva reps på 60-70% av mitt tidigare 1 rm, sedan vilar jag resten av dagarna förutom ett lättare löppass imorgon.

Låter det som ett vettigt upplägg? Eller bör man ligga på ännu lägre procentsats, t.ex 50% och köra 2-3 set med 2 reps?
Idefi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-21, 08:32   #219
pezrulezhaakon
Registered User
 
pezrulezhaakons avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 6 637
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Med undantag för militärpressen menar du då va?

Skillnaden jag märker är att jag kommer lite längre ned med hantlarna om jag låter armarna gå lite snett framför kroppen i bottenläget
Det finns så många olika utföranden på både hantelpress och militärpress, så inget behöver direkt vara rätt eller fel innan man bestämt sig för vad man vill sikta på.
Att gå fram en smula med armarna i bottenläget i hantelpress är en valmöjlighet och en variation, men inget måste.
__________________
Vad som inte är personangrepp:
Ett sakligt yttrande om att någon har fel i sak eller har agerat felaktigt är inte personangrepp.
Att i hövlig ton ställa en relevant fråga till någon om dennes agerande.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumen...tum_ad_hominem
pezrulezhaakon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-21, 09:03   #220
Ecaz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 109
Kör Arnold press ibland, annars håller jag dem vid sidan under hela repetitionen.
Ecaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-26, 15:49   #221
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Vad tycker panelen om knäböj till box en bit över parallellt?

Skickat via Tapatalk
__________________
Med vänliga hälsningar,
Brofessorn, tredje högst EQ på Kolozzeum och 8.37 på snygghetsskalan
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-26, 15:53   #222
LillisJ
Registered User
 
LillisJs avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Huddinge
Inlägg: 4 649
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Vad tycker panelen om knäböj till box en bit över parallellt?

Skickat via Tapatalk
Vettigt om man tränar upp en sticking point eller om du av någon anledning inte kan uppnå en djupare rom

__________________
Instagram: lorentzo.j
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Gestapo sparkar in dörren och skriker "visa kuken", och man har inget val.
LillisJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-26, 16:22   #223
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av LillisJ Visa inlägg
Vettigt om man tränar upp en sticking point eller om du av någon anledning inte kan uppnå en djupare rom

Ungefär så mina tankegångar lyder, men vill ändå ha någon slags variant på knäböj att köra ibland. Kan det ha någon positivt effekt, eller är det slöseri med tid? Finns det några andra böjvarianter ni rekommenderar (förutom satans verk frontböj)? SL-maffian, jag åkallar er.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-30, 15:58   #224
Idefi
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 597
Hur mycket kalorier tror ni att 90 minuter lugnt trampande på en motionscykel utan växlar kan förbruka? 4-500?

Tempot är ej ansträngande så att man blir andfådd. Lite varm blir man efter ca 30 minuter. Kanske motsvarar 15-16 km/h utomhus.

Måste ersätta mina promenader med cykling några veckor och tyvärr så är detta enda cykeln jag har att trampa på
Idefi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-30, 16:22   #225
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Menar du extraförbrukning (dvs i jämförelse med vad du hade gjort de där 90 minutrarna om du inte cyklade) eller menar du absolut förbrukning?
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)