Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-07-07, 08:00   #17791
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg
Finns gott om idioter som inte visar för bilister att de är på väg att gå, vilket gör att bilister kanske stannar till helt i onödan. Jag tycker att ska man gå över en väg, då ska man kolla åt de hållet bilarna kommer ifrån så de faktiskt ser att man är påväg att gå. Ja, man har rätt att gå, men att påbörja sin gång när bilen är 15 meter ifrån och kör i 50kmh är kanske inte vad lagen är tänkt för.
Precis, den där hjärndöda "Jag har lagen på min sida" attityden är otroligt tröttsam. "Blir jag påkörd, då djävlar!" Ja vadå, ska du köra på dem med din rullstol eller?
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad  
Gammal 2016-07-07, 08:13   #17792
4623
Getar
 
4623s avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 354
Fast om ni ligger i 50km/h 15 meter från övergångsstället när någon är i närheten så gör ni fortfarande fel.
4623 är inte uppkopplad  
Gammal 2016-07-07, 08:16   #17793
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Citat:
Ursprungligen postat av 4623 Visa inlägg
Fast om ni ligger i 50km/h 15 meter från övergångsstället när någon är i närheten så gör ni fortfarande fel.
Du bor inte i någon större stadsdel hör jag.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad  
Gammal 2016-07-07, 08:18   #17794
4623
Getar
 
4623s avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 354
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Du bor inte i någon större stadsdel hör jag.
Jag jobbar 50meter från Sveavägen vad nu det har med saken att göra
4623 är inte uppkopplad  
Gammal 2016-07-07, 09:04   #17795
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Citat:
Ursprungligen postat av 4623 Visa inlägg
Jag jobbar 50meter från Sveavägen vad nu det har med saken att göra
Ja Sveavägen får man bara köra 30 på och är så hårt trafikerad att det inte är något bra exempel, men av ditt svar antar jag att du inte har körkort eller kör bil. Hur mycket folk i rörelse har mycket med att göra hur svårt det är att stanna om någon plötsligt går rakt ut med blicken på mobilen. I en småstad ser man på hundra meters håll om en person är på väg att korsa vägen.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad  
Gammal 2016-07-07, 09:17   #17796
4623
Getar
 
4623s avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 354
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Ja Sveavägen får man bara köra 30 på och är så hårt trafikerad att det inte är något bra exempel, men av ditt svar antar jag att du inte har körkort eller kör bil. Hur mycket folk i rörelse har mycket med att göra hur svårt det är att stanna om någon plötsligt går rakt ut med blicken på mobilen. I en småstad ser man på hundra meters håll om en person är på väg att korsa vägen.
Jag har både bil- och MC-kort.
4623 är inte uppkopplad  
Gammal 2016-07-07, 09:22   #17797
mela
#curl4lajf
 
melas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 13 880
Citat:
Ursprungligen postat av timoat Visa inlägg
jag är själv en tackare vid obevakade, tycker det är trevligt med lite mänsklig kontakt. jag hejjar också på folk i mitt område eller ger dem ett leende och en nick, speciellt äldre människor, de verkar uppskatta det mycket. sen finns det surisar som aldrig hälsar tillbaka, då gör jag det enbart för att jävlas. också kul att göra det mot vresiga svåra tonåringar bara för att se deras skräckslagna miner hehe

.
Sån är jag med.
Precis som att det för mig är självklart att plocka ur hörlurar/pausa telefonsamtal när jag går på bussen/betalar mina varor i butik.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Mela, jag gillar dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus Visa inlägg
Jag älskar henne, så jag vinner
mela är inte uppkopplad  
Gammal 2016-07-07, 09:23   #17798
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av kaer Visa inlägg
Cancer. Min bästa polare blev diagnostiserad i höstas och gick igenom operation, behandling mm. Deklarerad cancer-fri i våras. Igår åkte han in på akuten med ryggont och cancern är tillbaka, eller om jag förstått saken rätt så är det metastaser.

40 år gammal, fru och två små barn.

Vad säger man? Vad gör man?
Tycker Sohlsken träffade rätt på många punkter. Man står tillhands och man lämnar den domedagskänsla som så väldigt många kliver in i så fort dom får höra ordet cancer. Samtidigt accepterar man att sjukdomen suger benhårt, och att det inte är någon mening att försöka deflektera sorg eller rädsla som din kompis säkerligen kommer uppleva.

Var en god vän. Hör av dig. Om ni tyckte om att umgås tillsammans ska du fortsätta föreslå saker att göra, och låta polarens energinivå samt intresse styra.
Rahf är inte uppkopplad  
Gammal 2016-07-07, 10:16   #17799
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 1 638
Det här gör mig ganska förbannad:
http://www.aftonbladet.se/debatt/article23121155.ab

Här är ett svar som åtminstone lite knappt nuddar vid nåt vettigt:
http://spela.aftonbladet.se/2016/07/...er-pa-tv-spel/

Är det som jag ska förstå nu att migrationsverkets första handling är att se till att varje ensamkommande "barn" får GTA V direkt de ansökt om asyl och att de sedan indoktrineras att det är så man ska bete sig i Sverige varpå de sedan får biljetter till Bråvalla och Putte i parken som resultat av ett sammarbete mellan arrangören och migrationsverket och att de sedan inte bör hållas ansvariga för sina handlingar?

Jag vet inte om de här ensamkommande ekonomiska migranterna som kallar sig barn har fått GTA V på sitt hem, om det är så så tror jag det är dåligt spenderade skattepengar. Däremot så är det sällan detta som ger dem en sunkig kvinnosyn. Den har de förvärvat innan de kom över bron.

Jag citerar vakthavande befäl hos polisen i Karlstad som ocensurerat uttryckte polisens samlade bild av läget med de sexuella övergreppen på Putte i parken:

Citat:
Det råder ingen tvekan om vilka som tar sig dessa friheter. Gäng med 7-8 killar tillhörande gruppen ensamkommande barn.
Sen är det naturligtvis så att fulla unga killar hittar på dumheter också, men inte organiserat, planerat och i grupp på detta viset. Detta är det nya, detta är det fenomenet som gjort situationen för kvinnor och flickor på festivaler värre de senaste åren och det är detta beteendet som måste bort först innan man kan fortsätta arbetet med alla andra mindre problem som finns på festivaler och som funnits i alla tider.

Första steget för att lösa ett problem är att inse att det finns ett problem. Sen måste man identifiera vad som orsakar det.

Senast redigerad av Gerdler den 2016-07-07 klockan 10:20.
Gerdler är inte uppkopplad  
Gammal 2016-07-07, 10:19   #17800
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
Citat:
Ursprungligen postat av mela Visa inlägg
Sån är jag med.
Precis som att det för mig är självklart att plocka ur hörlurar/pausa telefonsamtal när jag går på bussen/betalar mina varor i butik.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Precis. Det är intressant det här med att vara väluppfostrad. Jag är ju raised english och så var det bara. good manners är extremt viktigt därborta, inte så mycket här kan jag känna. Här kommer en liten sammanfattning på saker jag gör utan att ens reflektera över det, många av mina svenska polare kollar snett på mig. När dessa regler inte efterföljs kan jag bli allt från irriterad till vokalt förbannad. En väluppfostrad människa som följer dessa enkla regler kan förgylla minst 30 min framåt, medans en sur jävel kan förstöra lika mycket. Och det kvitter vilken typ av dag man haft, man är artig mot andra, så är det bara.

Det här är ju lite kontroversiellt i dessa jämlika tider, men jag är ju snubbe så jag låter det kvinnliga könet gå före mig i butiker när det bildas möten ect med parollen "ladies first!" och ett litet leende.

Man reser mig upp om någon ny kommer in i ett rum och hälsar, man sitter aldrig ner och hälsar, eller hälsar med handskar på sig.

Kommer man på fest så hälsar man på alla, även om de är 10 pers i rummet man aldrig träffat förr.

Man ger HELT fan i sin telefon när man har samtal med någon. Inte ens en blick.

Man har tar av sig sina solglasögon är man hälsar på någon/pratar med någon. Man tittar em även i ögonen, och pratar man i grupp ser man till att fördela sina blickar på de andra jämlikt, så alla känner sig delaktiga.

Man vänder inte ryggen åt någon när man är fler än 2 i en grupp som samtalar.

Erbjuder sitt säte till äldre/gravida ect på tunnelbana/bussen. Där hållerman även koll på sin omgivning och är mån om andras utrymme. Ska man förbi säger man "ursäkta mig" vänligt och högt för att påkalla dennes uppmärksamhet.

Man flyttar på sig och bereder plats om någon har något otympligt med sig.

Man håller upp dörrar för folk, samt tackar (och tittar folk i ögonen) när någon själv gör det. Det ska alltid avslutas med ett "varsågod!" eller "det var så lite så!" Säger någon inte tack så är ett sarkastiskt "VARSÅGOD!" helt på sin plats. Har någon tagit tiden att underlätta ens vardag så förtjänar de ett tack.

Om någon lagar mat åt en så tackar man dem ordentligt för det, samt poängterar hur gott det var. Man tar även hand om disken. Man hjälper till att duka av bordet om man är hembjuden till någon.

Jag tackar också extremt mycket, allt ska ha ett genuint tack. Jag förfasas av ungar som inte säger tack till servitörer och butikspersonal, eller som inte blir tillsagda av sina föräldrar att göra det, eller hålla koll på vart de går. I mig är den skiten indrillat. Från säg 3-4 års ålder skall man vara kapabel till att säga "tack" för saker man får eller till folk som utför något åt en. Jag har dock märkt att jag säger "förlåt" istället för "ursäkta" , tex ifall man har en liten gå-in-i--varandra-dans, vilket jag tycker är överdrivet från min sida.

Jag bär väskor åt kvinnor i bekanstskapskretsen eller tunga kassar. Jag erbjuder mig att bära väskor åt äldre okända om jag ser att de har problem i tex en längre trappa.

Jag datade en tjej som var från usa/ryssland för ett par år sedan, hon berättade att det som gjorde att jag blev extra attraktiv för henne var att jag bar hennes väskor från stationen när vi sågs först gången. Jag bad inte om lov, jag tog dem bara. Hon sa att hon "kände sig som en drottning" och jag blev förvånad, det kan ju inte vara första gången nån har burit hennes resväskor åt henne. Hon var 10 år yngre än mig iofs. Men är verkligen den här typen av beteende så pass ovanligt?

Vissa tjejer, speciellt svenska "vänsterhipsters" som jag umgås med (kompisars flickvänner), ser detta beteendet som nån sorts maskulint "hot" mot deras självständighet eller nåt annat trams, medans det enda jag vill göra är att underlätta så mycket som möjligt för dem.

Det kan jag störa mig på, att ens naturligt goda intentioner nästan verkar bli medvetet misstolkade så att de kan bevisa nån ickeexsterande poäng.

Senast redigerad av timoat den 2016-07-07 klockan 10:25.
timoat är inte uppkopplad  
Gammal 2016-07-07, 10:27   #17801
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 704
Citat:
Ursprungligen postat av timoat Visa inlägg
Precis. Det är intressant det här med att vara väluppfostrad. Jag är ju raised english och så var det bara. good manners är extremt viktigt därborta, inte så mycket här kan jag känna. Här kommer en liten sammanfattning på saker jag gör utan att ens reflektera över det, många av mina svenska polare kollar snett på mig. När dessa regler inte efterföljs kan jag bli allt från irriterad till vokalt förbannad. En väluppfostrad människa som följer dessa enkla regler kan förgylla minst 30 min framåt, medans en sur jävel kan förstöra lika mycket. Och det kvitter vilken typ av dag man haft, man är artig mot andra, så är det bara.

Det här är ju lite kontroversiellt i dessa jämlika tider, men jag är ju snubbe så jag låter det kvinnliga könet gå före mig i butiker när det bildas möten ect med parollen "ladies first!" och ett litet leende.

Man reser mig upp om någon ny kommer in i ett rum och hälsar, man sitter aldrig ner och hälsar, eller hälsar med handskar på sig.

Kommer man på fest så hälsar man på alla, även om de är 10 pers i rummet man aldrig träffat förr.

Man ger HELT fan i sin telefon när man har samtal med någon. Inte ens en blick.

Man har tar av sig sina solglasögon är man hälsar på någon/pratar med någon. Man tittar em även i ögonen, och pratar man i grupp ser man till att fördela sina blickar på de andra jämlikt, så alla känner sig delaktiga.

Man vänder inte ryggen åt någon när man är fler än 2 i en grupp som samtalar.

Erbjuder sitt säte till äldre/gravida ect på tunnelbana/bussen. Där hållerman även koll på sin omgivning och är mån om andras utrymme. Ska man förbi säger man "ursäkta mig" vänligt och högt för att påkalla dennes uppmärksamhet.

Man flyttar på sig och bereder plats om någon har något otympligt med sig.

Man håller upp dörrar för folk, samt tackar (och tittar folk i ögonen) när någon själv gör det. Det ska alltid avslutas med ett "varsågod!" eller "det var så lite så!" Säger någon inte tack så är ett sarkastiskt "VARSÅGOD!" helt på sin plats. Har någon tagit tiden att underlätta ens vardag så förtjänar de ett tack.

Om någon lagar mat åt en så tackar man dem ordentligt för det, samt poängterar hur gott det var. Man tar även hand om disken. Man hjälper till att duka av bordet om man är hembjuden till någon.

Jag tackar också extremt mycket, allt ska ha ett genuint tack. Jag förfasas av ungar som inte säger tack till servitörer och butikspersonal, eller som inte blir tillsagda av sina föräldrar att göra det, eller hålla koll på vart de går. I mig är den skiten indrillat. Från säg 3-4 års ålder skall man vara kapabel till att säga "tack" för saker man får eller till folk som utför något åt en. Jag har dock märkt att jag säger "förlåt" istället för "ursäkta" , tex ifall man har en liten gå-in-i--varandra-dans, vilket jag tycker är överdrivet från min sida.

Jag bär väskor åt kvinnor i bekanstskapskretsen eller tunga kassar. Jag erbjuder mig att bära väskor åt äldre okända om jag ser att de har problem i tex en längre trappa.

Jag datade en tjej som var från usa/ryssland för ett par år sedan, hon berättade att det som gjorde att jag blev extra attraktiv för henne var att jag bar hennes väskor från stationen när vi sågs först gången. Jag bad inte om lov, jag tog dem bara. Hon sa att hon "kände sig som en drottning" och jag blev förvånad, det kan ju inte vara första gången nån har burit hennes resväskor åt henne. Hon var 10 år yngre än mig iofs. Men är verkligen den här typen av beteende så pass ovanligt?

Vissa tjejer, speciellt svenska "vänsterhipsters" som jag umgås med (kompisars flickvänner), ser detta beteendet som nån sorts maskulint "hot" mot deras självständighet eller nåt annat trams, medans det enda jag vill göra är att underlätta så mycket som möjligt för dem.

Det kan jag störa mig på, att ens naturligt goda intentioner nästan verkar bli medvetet misstolkade så att de kan bevisa nån ickeexsterande poäng.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu  
Gammal 2016-07-07, 10:58   #17802
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Timoat, ska vi starta en artighetsklubb? Jag har inte ens blivit uppfostrad i hälften av dom grejerna, men gör det ändå.
Rahf är inte uppkopplad  
Gammal 2016-07-07, 11:06   #17803
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Timoat, ska vi starta en artighetsklubb? Jag har inte ens blivit uppfostrad i hälften av dom grejerna, men gör det ändå.
Hehe, precis, det är nog 50% uppfostring och 50% eget betingade.

Jag är dock 100% säker på att min föräldrars insisterande på att jag ALLTID skakar hand med folk och tittar dem i ögonen och ALLTID tackar när jag fått något har att göra med det andra. Man liksom ser hur folk uppskattar det beteendet och vill göra mer. Ett sorts godhetsknarkande light skulle man väl kunna klassa det som...

Fyll gärna på i andra tråden!
timoat är inte uppkopplad  
Gammal 2016-07-07, 11:33   #17804
Neithan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Kungliga Hufvudstaden
Inlägg: 75
Barbro Sörman (V): ”De svenska män som våldtar gör ju det trots uppväxt med jämställdhet. De gör ett aktivt val. Det är värre imo”

Menar hon att de som har växt upp utanför Sverige(/Europa/Väst) inte förstår att våldtäkt är fel?

Senast redigerad av Neithan den 2016-07-07 klockan 11:35.
Neithan är inte uppkopplad  
Gammal 2016-07-07, 12:39   #17805
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 1 638
Citat:
Ursprungligen postat av Neithan Visa inlägg
Barbro Sörman (V): ”De svenska män som våldtar gör ju det trots uppväxt med jämställdhet. De gör ett aktivt val. Det är värre imo”

Menar hon att de som har växt upp utanför Sverige(/Europa/Väst) inte förstår att våldtäkt är fel?
Jag tror detta är en väldigt stor tröst till hon som blev våldtagen av en flykting i Strängnäs i slutet av förra sommaren och sedan flydde från platsen och blev våldtagen av en flykting till då en tredje flykting höll fast henne så kärleksfullt.
-Det är ju bara så de tycker att man ska behandla damer, de menar ju väl, så ryck upp dig nu, rösta på vänsterpartiet och arbeta som frivillig på flyktingboendet med de som våldtog dig, de kanske gör det igen, och igen, men då får du berätta för dem om könsroller och sånt tjofräs så blir det kanske bara ett dussin gånger. Du måste finnas där för dem, annars är du rasist.
Gerdler är inte uppkopplad  


Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)