Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-09-12, 19:41   #31
jojjep91
Jag Lever Vid Min Dator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 1 782
ok
jojjep91 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-13, 17:29   #32
Spene
I'd hit it
 
Spenes avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 357
Vad tror ni skulle sacka efter om jag kör fronböj, och någon/några vadövningar som enda rena benövningar om jag kör en hel del marklyft?

Marklyften borde ju ta en del på baksida. Nu pratar jag om 8-10 set mark i veckan och kanske 4 frontböj och 6 vader.
Spene är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-14, 12:19   #33
Jonny_88
Banned User
 
Jonny_88s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Uppsala
Inlägg: 678
Citat:
Ursprungligen postat av Spene Visa inlägg
Vad tror ni skulle sacka efter om jag kör fronböj, och någon/några vadövningar som enda rena benövningar om jag kör en hel del marklyft?

Marklyften borde ju ta en del på baksida. Nu pratar jag om 8-10 set mark i veckan och kanske 4 frontböj och 6 vader.
Den korta lårbicepsen. Spelar ingen roll hur mycket du kör de övningarna, då just den muskeln arbetar med flexion i knäleden (och du drar inte ihop benen i de övningarna). Det står redan om det i tråden.

Annars tycker jag marklyft tar välldigt bra på baksidan.
Jonny_88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-14, 14:10   #34
Spene
I'd hit it
 
Spenes avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 357
Tack Jonny, jag menade mer baksida vs. framsida men känns tryggt att du också känner av baksidan i marken. Korta bicepsen känns inte direkt som något jag behöver prioritera så mycket ifall jag hobby-gymmar för allroundfysik direkt.
Spene är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-14, 21:07   #35
gibfel
Registered User
 
gibfels avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Östra delarna av Blekinge ;)
Inlägg: 491
Citat:
Ursprungligen postat av sailor-boy Visa inlägg
Håller med "major Pectoralis" med att det är en teknisk övning. Den mer fällande stilen är nog ganska vanlig om man kör med helt fria vikter. Det tar som sagt hårt på baksida lår och korsrygg. Man ska nog se till att man har tillräckligt bra bålstabilitet innan man ger sig på detta. Annars tror jag att man pajjar ryggen.
Räddningen för oss ALLA heter MAQ-träning
__________________
Karlskrona HockeyKlubb

"Train hard, go pro"

Min Journal
gibfel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-15, 10:27   #36
jojjep91
Jag Lever Vid Min Dator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 1 782
jepp, bra teknik känns viktigt om man kör knäböj, för att den ska kunna vara effektiv.

Jag började köra knäböj direkt, och har fått ganska bra teknik fort, kanske pga av att jag har en ganska bra bål och koncentrerar mig mkt,

mina kompisar där emot klarar knappt köra på 30kg för att dem viker fram ryggen så mycket.

Man måste nog redan ha lite styrka och sånt i benen redan från början annars tar de nog lång tid att bli bra i knäböj.
jojjep91 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-15, 12:06   #37
major Pectoralis
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 4 792
Citat:
Ursprungligen postat av gibfel Visa inlägg
Räddningen för oss ALLA heter MAQ-träning
Vad får dig att tro det?
major Pectoralis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-16, 16:21   #38
Depzon
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 904
Vad tror ni om man kör två set knäböj med skivstång, med mer fällande stil för baksida lår, och tre set i smith där man står mer upprätt och tar mer på framsida lår? Och sen inget mer för låren. Räcker det för en som inte har några kroppsbyggarambitioner men som inte vill att benen ska halka efter? Tänker förstås köra vader också.
__________________
60 reps om dan gör kroppen dramatisk
208 reps om dan med slumpmässig muskelgrupp gör kroppen sporadisk
Depzon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-16, 19:35   #39
major Pectoralis
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 4 792
Citat:
Ursprungligen postat av Depzon Visa inlägg
Vad tror ni om man kör två set knäböj med skivstång, med mer fällande stil för baksida lår, och tre set i smith där man står mer upprätt och tar mer på framsida lår? Och sen inget mer för låren. Räcker det för en som inte har några kroppsbyggarambitioner men som inte vill att benen ska halka efter? Tänker förstås köra vader också.
Låter inte så bra i mina öron. Kör riktiga knäböj och komplettera med GM, rakmark eller hyperextensions, beroende på hur stark du är. Om du känner dig bekväm med frontböj så tar dessa mer på framsidan, speciellt ner mot knäna.
Om du inte kan köra riktiga knäböj så är det långt mycket bättre att köra benpress om man bara är intresserad av benstyrka.
major Pectoralis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-16, 20:19   #40
Depzon
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 904
All right... bara benstyrka, till skillnad från vad? Tja, man kan ju kanske lära sig göra bättre knäböj. Det vore härligt att få till det.
__________________
60 reps om dan gör kroppen dramatisk
208 reps om dan med slumpmässig muskelgrupp gör kroppen sporadisk
Depzon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-16, 20:36   #41
Deceiver85
Bänkpress
 
Deceiver85s avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 12 807
Citat:
Ursprungligen postat av Spene Visa inlägg
Vad tror ni skulle sacka efter om jag kör fronböj, och någon/några vadövningar som enda rena benövningar om jag kör en hel del marklyft?

Marklyften borde ju ta en del på baksida. Nu pratar jag om 8-10 set mark i veckan och kanske 4 frontböj och 6 vader.
Tror inte något skulle sacka nämnvärt...om man aldrig börjar prioträna så kommer man aldrig behöva det i framtiden heller.
__________________
Journal / Blogg / ÖKK
Deceiver85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-16, 23:01   #42
major Pectoralis
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 4 792
Citat:
Ursprungligen postat av Depzon Visa inlägg
All right... bara benstyrka, till skillnad från vad? Tja, man kan ju kanske lära sig göra bättre knäböj. Det vore härligt att få till det.
Med risk för att somliga kommer att "kasta verbala tomater" på mig :

Den stora vinsten med knäböj är att man blir bra på knäböj, vilket är högst intressant för en tyngdlyftare och en styrkelyftare eftersom momentet finns med i deras tävlingsgren, direkt eller indirekt. Tillika är benträning med fria skivstänger/vikter nödvändigt för idrottare som önskar förbättra sin RFD-förmåga ("explosivitet") eftersom man då behöver träna med möjlighet till fri fart.
Om man däremot bara är intresserad av stora och starka benmuskler så kan man lika gärna köra benpress istället för knäböj. I många fall är t.o.m benpress att föredra eftersom
1) Man är inte begränsad av eventuellt dålig/bristfällig teknik
2) Man är inte begränsad av eventruellt dåligt psyke (man kan vara "skivstångsrädd")
3) Man är inte begränsad av styrkan i muskelkorsetten.
4) Man är inte lika begränsad av stelhet (hör i mycket ihop med punkt 1).
major Pectoralis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-16, 23:19   #43
Deceiver85
Bänkpress
 
Deceiver85s avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 12 807
Citat:
Ursprungligen postat av major Pectoralis Visa inlägg
Med risk för att somliga kommer att "kasta verbala tomater" på mig :

Den stora vinsten med knäböj är att man blir bra på knäböj, vilket är högst intressant för en tyngdlyftare och en styrkelyftare eftersom momentet finns med i deras tävlingsgren, direkt eller indirekt. Tillika är benträning med fria skivstänger/vikter nödvändigt för idrottare som önskar förbättra sin RFD-förmåga ("explosivitet") eftersom man då behöver träna med möjlighet till fri fart.
Om man däremot bara är intresserad av stora och starka benmuskler så kan man lika gärna köra benpress istället för knäböj. I många fall är t.o.m benpress att föredra eftersom
1) Man är inte begränsad av eventuellt dålig/bristfällig teknik
2) Man är inte begränsad av eventruellt dåligt psyke (man kan vara "skivstångsrädd")
3) Man är inte begränsad av styrkan i muskelkorsetten.
4) Man är inte lika begränsad av stelhet (hör i mycket ihop med punkt 1).
Jag tror det du skriver stämmer i stort, det finns ju många byggare som inte kör knäböj utan satsar stenhårt på benpress, hacklift och benspark osv.

Men jag tror det kan finnas en fördel med att lära sig knäböj tidigt ifall man vill ha en bra grundövning i sitt benschema, och att kunna variera mellan de båda övningarna (knäböj och benpress) tror jag i längden kan leda till bra resultat.
__________________
Journal / Blogg / ÖKK
Deceiver85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-16, 23:26   #44
pragmatist
Registered User
 
pragmatists avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 3 024
Citat:
Ursprungligen postat av major Pectoralis Visa inlägg
Med risk för att somliga kommer att "kasta verbala tomater" på mig :

Den stora vinsten med knäböj är att man blir bra på knäböj, vilket är högst intressant för en tyngdlyftare och en styrkelyftare eftersom momentet finns med i deras tävlingsgren, direkt eller indirekt. Tillika är benträning med fria skivstänger/vikter nödvändigt för idrottare som önskar förbättra sin RFD-förmåga ("explosivitet") eftersom man då behöver träna med möjlighet till fri fart.
Om man däremot bara är intresserad av stora och starka benmuskler så kan man lika gärna köra benpress istället för knäböj. I många fall är t.o.m benpress att föredra eftersom
1) Man är inte begränsad av eventuellt dålig/bristfällig teknik
2) Man är inte begränsad av eventruellt dåligt psyke (man kan vara "skivstångsrädd")
3) Man är inte begränsad av styrkan i muskelkorsetten.
4) Man är inte lika begränsad av stelhet (hör i mycket ihop med punkt 1).
1. Jag tycker man ser lika mycket dålig teknik i benpress som i knäböj.
2. Man kan vara rädd för att bli mosad av benpressen också.
3. Knäböj är å andra sidan en ganska bra övning just för att stärka denna korsett.
4. Ganska många har stora problem med stelhet även i benpress. För egen del har jag inga problem att knäböja ATG, men betydande svårighet att få vettig rörelselängd i benpress.

Men i princip tycker jag du har rätt, om man bara är ute efter biffiga lår så finns det inget "magiskt" med just knäböj. Man kan lika gärna ta den benövning som känns mest bekväm och sedan bara "kötta på", det må vara knäböj, någon form av benpress, hacklift eller frontböj.
pragmatist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-17, 08:16   #45
Depzon
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 904
Man har ju hört så mycket gott om knäböj, att det nästan ska vara oumbärligt o.s.v. Det känns ju lite rejälare för kroppen att köra knäböj än benpress, men om nu benpress funkar lika bra att köra så är jag inte sen att hoppa på. Känns som att tanken på knäböjen skulle kunna få en att skippa träningen den dagen om man är extra trött. Känner mig slut i hela kroppen och får ont i skallen av knäböj redan på uppvärmningen, vet inte om det är positivt eller negativt.
__________________
60 reps om dan gör kroppen dramatisk
208 reps om dan med slumpmässig muskelgrupp gör kroppen sporadisk
Depzon är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)