Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-02-16, 20:14   #1
ATJL
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 714
Mini- eller microcykler av kcal över/underskott?

Min frågeställning utgår från avslutad deff och övergång till muskelökning igen, med bibehållet låg kroppsfettprocent (ca 10-12%):

Jag har svårt att släppa tanken på att någon slags alternerande mellan över- och underskott skulle vara en bra metod, istället för att lägga sig på ett konstant mindre överskott. Är verkligen den tanken så långsökt?

Jag vill minnas att tex ABCDE- dieten som förutspåddes bli the shit för många år sedan, visade sig inte hålla måttet. Ändå känns hela iden bakom med 10-14dagars cykler av över/underskott som ganska vettig. Vad är det egentligen som gör att det inte fungerar?

En annan variant jag funderat på är om man istället skulle kunna köra en slags micro- cykler där man baserade underskottsdagarna på motsvarande protein VLCD som Ola Wallengren använt sig av. Tex en slags 5-2 diet, eller kanske tom varannan dag över/underskott.

Finns det något slags liknande upplägg som testats eller tom forskats på med framgångsrikt resultat?

Vad skulle tala för resp emot?

Senast redigerad av ATJL den 2018-02-16 klockan 20:16. Anledning: Stavade som en påse skridskor...
ATJL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-17, 13:54   #2
erectorpili
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 91
Lättaste att illustrera det du säger är väl att göra typ 4 grafer där X-axeln är tid och Y-axeln "gains".

Så här tror jag det är.

Grisbulk; brantast kurva
Clean bulk; inte lika brant kurva, men endå en stadig ökning
Alternerande över/underskott; ytterliggare lite mindre brant kurva, borde vara lik "neutralt intag kcals" över lång tid, med korta ökningar följt av mindre branta ökningar
Deff; minst ökande kurva, till platt, eller släntande kurva

Sen om 3 månader grisbulk + 3 månader deff är bättre än 5 månader clean bulk + 1 månad deff, eller 6 månader alternerande över/underskott osv vet jag inte Skulle gissa att det blir bra resultat på alla bara man är konsistent, och att det är individuellt.

Senast redigerad av erectorpili den 2018-02-17 klockan 13:56.
erectorpili är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-06, 06:19   #3
yia
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 66
Jag tror absolut det är en bra metod. Överdriven bulk är bara en bekväm ursäkt att få stoppa i sig en massa skit.
yia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-06, 07:50   #4
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Leangains tänker väl lite grovt överskott på träningsdagar och underskott på vilodagar.
En variant av cyklicitet...
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)