Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-07-10, 19:26   #1
30Hours
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 59
Knäböj i smithen?

Hej,

Jag har tränat oerhört mycket på att få bättre form i mina squats. Jag blir dock alltid framåtlutad och i slutändan blir det att jag belastar ryggen sjukt mycket och får ont i den. Känner heller inget flow genom rörelsen då jag troligtvis är väldigt stel och svag i både baksida lår och i coren.

Jag jobbar på det, men började köra goblet squats på 30kg istället och de sitter bättre, men känns som det inte erbjuder mig tillräckligt med vikt för att kunna öka i varken styrka eller muskelmassa.

Jag har även testat med frontböj, men blir även där framåtlutad och hamnar fel

Det jag undrar då är:

Finns det ett bra alternativ i smithen som jag kan träna knäböj på?

(Jag kör marklyft med trapbar och även benpress som komplettering, men vill kunna få ut den sköna känslan av att press benen ordentligt)

Tack till de som orkar svara eller ge tips!
30Hours är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-10, 19:40   #2
henok
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 40
Har du testat lyftarskor med extra hög klack, alternativt viktskiva under hälen? Det kan vara lösningen om du har icke gynnsamma anatomiska förhållanden. Smithmaskinen kan säkert fungera bra, men jag skulle försöka få det att likna en vanlig knäböj istället för att stå med fötterna en halvmeter framför stången som många gör.
henok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-10, 19:50   #3
leee
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 357
Pröva att stå lite bredare med fötterna.
leee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-10, 19:56   #4
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Det finns alternativa övningar såsom benpress/Hacklift och hyperextension som fungerar utmärkt som substitut om de så kallade måste övningarna känns besvärliga.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-10, 20:04   #5
30Hours
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 59
Citat:
Ursprungligen postat av henok Visa inlägg
Har du testat lyftarskor med extra hög klack, alternativt viktskiva under hälen? Det kan vara lösningen om du har icke gynnsamma anatomiska förhållanden. Smithmaskinen kan säkert fungera bra, men jag skulle försöka få det att likna en vanlig knäböj istället för att stå med fötterna en halvmeter framför stången som många gör.
Tack för tipset! Köpte mig ett par lyftarskor för några veckor sen, men det har inte underlättat supermycket.

Jag tror jag får kötta på, kanske sänka vikterna till bara 40kg och nöta, nöta, nöta tillsammans med ordentliga stretchövningar varje dag så kanske det lossnar till slut.
30Hours är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-10, 20:31   #6
Rolv
Registered User
 
Rolvs avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 223
https://www.styrkelabbet.se/undvik-brytboj/


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Rolv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-10, 21:04   #7
henok
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 40
Citat:
Ursprungligen postat av 30Hours Visa inlägg
Tack för tipset! Köpte mig ett par lyftarskor för några veckor sen, men det har inte underlättat supermycket.

Jag tror jag får kötta på, kanske sänka vikterna till bara 40kg och nöta, nöta, nöta tillsammans med ordentliga stretchövningar varje dag så kanske det lossnar till slut.
Knäböj är kan vara roligt och nyttigt, men alla övningar passar inte alla och särskilt knäböj är svårt för vissa att få till. Jag är inne på Anders spår, alltså att det finns andra utmärkta alternativ. Särskilt om inte diverse teknikförändringar hjälper. Visst kan man nöta rörlighet, men i min mening innebär det oerhört mycket tid och arbete för en liten utdelning. Det är långt ifrån säkert att stretching gör någon nytta alls i många fall.
henok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-11, 09:54   #8
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Stela fotleder?
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-11, 10:18   #9
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Du kan ju köra bägge. En tung benövning du kan göra följt av att du harvar pliktskyldigt något set knäböj för att traditionen påbjuder det.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-11, 15:57   #10
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av 30Hours Visa inlägg
Jag har tränat oerhört mycket på att få bättre form i mina squats.
Vad är oerhört mycket? För mig tog det flera år.

Vill du bli bra på knäböj är det knäböj du måste göra. Mycket och ofta. Knäböj i smith är inte samma sak. Vill du bara träna benen större och starkare överlag är knäböj inget måste.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-12, 13:37   #11
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 222
Knäböj i en smittsmaskin är ingen riktig knäböj. Man kan snarare säga att det är en variant av att träna i enb hackliftmaskin.
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)