Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-07-07, 12:06   #1
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Vad behöver jag för utrustning om jag ska simma 1km öppet vatten

Som rubrik. Tänkte simma Göteborgssimmet 1km.
Badplatsappen säger att det är 22gr i vattnet där nu, kan ju gå åt båda hållen.

Vad behöver jag för utrustning? Våtdräkt orkar jag nog inte ens försöka mig på att hitta, men kommer glasögon, näsklämma osv underlätta?
Var någon som nämnde att det var bra att smörja in sig med fett?
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-07, 12:18   #2
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Är du van simmare? Kan du simma frisim ("crawl")?
Är du ovan simmare kommer du troligen att simma vanligt "motionärsbröstsim", dvs med huvudet ovanför vattenytan hela tiden. Då behövs ju bara badkläder (om du nu inte vill ha våtdräkt). Är du simkunnig på riktigt har du väl det du brukar?
Skulle jag simma 1 km skulle jag bara ha simbyxor och simglasögon (om det är så pass varmt som 22 grader). Under 20 har jag alltid våtdräkt.
Känna det lite läskigt med öppet vatten tycker jag du ska ha simglasögon och ev även näsklämma. (Men simma ett antal gånger med prylarna innan loppet så du är lite van.
För en van simmare är 1 km väldigt kort, så det beror väldigt mycket på dina förutsättningar.
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-07, 12:46   #3
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Jag är en klassisk motionssimmare som simmar bröstsim i simhall med endast baddräkt.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-07, 13:34   #4
leee
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 357
Jag kan inte simma men finns det särskilda sim(våt)dräkter kan det ju vara bra för även om det är 22° i vattnet så tar det ju en stund.
leee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-07, 13:47   #5
BrunoC
Banned User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 80
Det är 1000 meter bara. Glasögonen är väl mer motiverat ifall man ska vara i en bassäng med klor och en näsklämma ifall man ska göra vändning, vilket inte sker på öppet vatten.

Är bara att köra.
BrunoC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-07, 13:55   #6
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Med tanke på att du kör bröstsim som motionär (dvs du går inte under ytan med varje armtag så kan du nog köra precis i samma mundering som i bassängen skulle jag säga. Om man kör frisim eller bröstsim "som på tävling" så kan det vara skönt med simglasögon att slippa få vatten i ögonen hela tiden.

Om det är väldigt mycket sol ute så kan det ju dock vara skönt att ha simglasögon för att slippa lite reflexer och starkt solljus också.

Näsklämma behöver du inte eftersom du med stor sannolikhet inte kommer rotera konstigt under vattnet.
Smörja in sig med fett är typ som när cyklister rakar benen för att minska luftmotståndet :p
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-07, 14:09   #7
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Toppen. Tyckte näsklämma kändes lite överflödigt, det måste väl snarare hindra andningen?

Glasögon får jag fundera på, fyller de någon funktion om jag inte ska under vatten? Förutom ev solen då? Hoppas hålla näsan ovan ytan.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-07, 14:27   #8
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Toppen. Tyckte näsklämma kändes lite överflödigt, det måste väl snarare hindra andningen?

Glasögon får jag fundera på, fyller de någon funktion om jag inte ska under vatten? Förutom ev solen då? Hoppas hålla näsan ovan ytan.
Näsklämman förhindrar ju andning genom näsan, tror inte den påverkar något annat än att det kanske är obekvämt att ha en nypa över näsan bara :p

Det enda simglasögonen kommer bidra med (utöver om du har polariserade "solsimglasögon" och skulle störas av starkt solljus och reflexer annars) om du inte går under vatten är att skydda mot troligen försumbart vattenstänk och kanske imma igen och försämra synen om du börjar svettas kring ögonen
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-07, 14:35   #9
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Får bli att köra naken helt enkelt
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-07, 14:43   #10
leee
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 357
Blir nog publikrekord i så fall.
leee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-07, 14:51   #11
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Simmade Vansbro idag och simglasögonen immade igen hela tiden vilket är klart obra när det är trångt med folk.

Kör du bröstsim utan att gå ner med huvudet skulle jag defintivt skippat både glasögon och näsklämma.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-08, 18:09   #12
Status Quo
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 173
flytväst
Status Quo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-08, 18:12   #13
poppen11
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 167
Roddbåt med minst 2 åror.
poppen11 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-08, 20:23   #14
Ebriusum
Registered User
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 41
Malmstens simglasögon och badmössa sen är du hemma. Total kostnad på en hundring. Malmstens simglasögon som man bygger ihop själv är dem överlägset bästa på marknaden. Går även under swedish goggles. Badmössa är för en annan rent estetiskt då jag saknar hår men känns ändå som det hör till.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Ebriusum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-08, 20:54   #15
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Ebriusum Visa inlägg
Malmstens simglasögon och badmössa sen är du hemma. Total kostnad på en hundring. Malmstens simglasögon som man bygger ihop själv är dem överlägset bästa på marknaden. Går även under swedish goggles. Badmössa är för en annan rent estetiskt då jag saknar hår men känns ändå som det hör till.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Malmstens kräver ofta en hel del vana för att man skall trivas med dem. Dessutom är de olämpliga i situationer där det finns risk att man får en spark på glasögonen, dvs de flesta öppetvattensimningar.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)