Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-07-15, 09:21   #2356
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Om man ska komibnera kondition och styrketräning för så bra resultat av bägge som möjligt, vilket av följande alternativ är bäst?

1) Konditionsträning 60 min direkt följt av styrketräning 45 min
2) Konditionstärning 60 min, hem och äta mellanmål, styrketräning 45 min en timma senare.
Troligen är det andra alternativet bättre om konditionsträningen var såpass ansträngande att du inte kunde lyfta lika tungt som ifall du kört styrkan utan konditionsträning före. Ifall det var ett lugnt distanspass och du ska köra överkroppsstyrka så kanske konditionsträningen inte stör, så då kan du lika gärna köra styrkan direkt efter...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 10:21   #2357
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Hur mycket negativ påverkan har en natt med endast 3 timmars sömn? Körde ben igår, och inatt blev det bara 3 timmars sömn, var mitt pass bortkastat igår?
Vanligtvis sover jag minst 8timmar.

Skickat från min G3311 via Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 10:44   #2358
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Nej. Du tar igen det nästa natt. Sluta räkna med så snäva tidsfönster.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-17, 19:17   #2359
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Är det suboptimalt för GaInZeN (främst styrka) att lägga konditionspass på vilodagar?
Där vilodagar är vilodagar i den bemärkelsen att man vilar från styrketräning.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-17, 19:29   #2360
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Beror nog på hur hårt. Jag skulle säga att aktiv återhämtning på dagar man inte lyfter skrot gynnar kroppen.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-17, 19:34   #2361
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Beror nog på hur hårt. Jag skulle säga att aktiv återhämtning på dagar man inte lyfter skrot gynnar kroppen.
Tänker typ i stil med 5-10 km löpning eller 2 mil cykling i medelhögt tempo, säg typ 80% av att maxa ut.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-19, 11:44   #2362
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Kan man lita på stegräknaren som finns i Iphone’s hälso-app?

Vet inte hur den mätet avstånden på stegen? Satellit?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-19, 12:24   #2363
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Kan man lita på stegräknaren som finns i Iphone’s hälso-app?

Vet inte hur den mätet avstånden på stegen? Satellit?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skulle tro att stegräknaren använder accelerationsmätaren i telefonen. Dvs samma sensor som känner ifall man skakar telefonen.

Inte troligt att den använder gps. Men det kan du ju kolla. Stäng av gps-antennen (flygplansläge) och se om det fortfarande funkar.

En vanlig stegräknare räknar ju bara antalet steg, och har ingen aning om hur långa stegen är. Men det finns ju till träningsklockor diverse mer eller mindre smarta formler som man kan kombinera med tex en sensor man sätter på foten som kan ge en rätt bra gissning på hur långt man sprungit/gått. Det kan ju tänkas att liknande formler finns i omlopp även för telefoner. Men då blir ju resultatet beroende av om man håller klockan i handen eller har den i fickan.

Hur som helst lär inte resultatet bli särskilt trovärdigt om det inte är gps som används. Förmodligen kör de bara nån slags approximation på att varje steg motsvarar 1m. Kanske matar man in sin längd i appen, och ifall man är 150cm lång så kanske appen approximerar att varje steg är 70cm istället för 1m.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-19, 12:26   #2364
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Kan man lita på stegräknaren som finns i Iphone’s hälso-app?

Vet inte hur den mätet avstånden på stegen? Satellit?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skulle vilja säga nej.
På mina senaste telefoner har det skiljt några hundra till ett par tusen steg i snitt under några veckor, jag har inte ändrat livsstil i samband med byten.

Avståndet stämmer hyffsat på hur långt jag gått men stegen stämmer inte. Jag använder det som en referens och räknar mest för skojs skull.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-19, 13:29   #2365
lykos
Registered User
 
lykoss avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Stockholm/Simrishamn
Inlägg: 32
Hemmagym/lyfta på parkettgolv?

Hej, är trött på att ha hemmagym i kall och sunkig källare och funderar på att flytta upp allt i en större salong vi har på bottenvåningen. Golvet är dock fin gammal ekparkett från trettiotalet, och det vore förstås synd att förstöra.

Med tanke på att jag lyfter så pass små vikter tycker jag dock det vore överambitiöst att bygga regelrätt plattform, och tänkte därför att det kanske räcker med att byta ut järnvikterna mot gummivikter/bumpers. Jag brukar inte heller släppa några vikter.

Vad tror ni, skulle det räcka, eller behöver man ändå någon form av utjämnande platform för att inte förstöra golvet? Möjligen att jag lägger en bit gymmatta för att undvika repor. Vi snackar lyft på kanske 75 kg som max inkl stång.
lykos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-19, 13:42   #2366
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av lykos Visa inlägg
Hej, är trött på att ha hemmagym i kall och sunkig källare och funderar på att flytta upp allt i en större salong vi har på bottenvåningen. Golvet är dock fin gammal ekparkett från trettiotalet, och det vore förstås synd att förstöra.

Med tanke på att jag lyfter så pass små vikter tycker jag dock det vore överambitiöst att bygga regelrätt plattform, och tänkte därför att det kanske räcker med att byta ut järnvikterna mot gummivikter/bumpers. Jag brukar inte heller släppa några vikter.

Vad tror ni, skulle det räcka, eller behöver man ändå någon form av utjämnande platform för att inte förstöra golvet? Möjligen att jag lägger en bit gymmatta för att undvika repor. Vi snackar lyft på kanske 75 kg som max inkl stång.
Nåt sånt här kanske?

svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-19, 17:32   #2367
Morales
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 23
Börjat insett att jag börjar bli ganska rund i ansiktet men ingen annanstans på kroppen.
Finns det något sätt att bli av med det eller är det bara att lägga sig på kcal underskott och hoppas att det ger resultat? (Är ganska taning redan)
Morales är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-20, 07:28   #2368
lykos
Registered User
 
lykoss avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Stockholm/Simrishamn
Inlägg: 32
[QUOTE=svenbanan;7954469]Nåt sånt här kanske?

Hej, tack, snyggt skåp, men jag har inget behov av att gömma grejerna. Det är bara golvet jag undrar över, om jag kommer behöva ha platform eller om det räcker med bumpers & ev matta.
lykos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-21, 05:05   #2369
fläsket
Registered User
 
fläskets avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Sverige
Inlägg: 65
Har i ett par månader legat på ett mindre kaloriunderskott, kan det vara en orsak till att jag inte ökar i styrka?
__________________
~
fläsket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-21, 06:22   #2370
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av fläsket Visa inlägg
Har i ett par månader legat på ett mindre kaloriunderskott, kan det vara en orsak till att jag inte ökar i styrka?
Japp!
Den här värmen är hemsk också.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)