Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-07-09, 06:56   #16
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Badmössa är obligatoriskt.

Jag har inte tänkt doppa huvudet såvida ingen konkurrent försöker dränka mig alt sjömonstret drar ner mig, så förmodligen risk glasögonen stör mer eller?
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-09, 07:39   #17
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Stör de så är det ju bara att dra upp dem på pannan.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-09, 07:49   #18
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Badmössa är obligatoriskt.

Jag har inte tänkt doppa huvudet såvida ingen konkurrent försöker dränka mig alt sjömonstret drar ner mig, så förmodligen risk glasögonen stör mer eller?
När jag bröstsimmade så doppade jag huvudet i varje simtag, därför var simglasögonen sköna att ha. Ska du inte göra det så skulle jag verkligen inte ha på mig dom. Mina immade igen och det slutade med att jag till slut gav upp och satte dom på pannan.

Samma sak med näsklämman, om du ändå inte ska doppa huvudet - skit i den.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-09, 08:06   #19
leee
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 357
Det är ju inte så lugnt vatten som i bassängen så simglasögon för öppet vatten vill du nog ha.
leee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-09, 08:31   #20
Ebriusum
Registered User
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 41
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Malmstens kräver ofta en hel del vana för att man skall trivas med dem. Dessutom är de olämpliga i situationer där det finns risk att man får en spark på glasögonen, dvs de flesta öppetvattensimningar.
Kan säkert stämma, jag personligen har aldrig tävlat i öppet vatten även om jag simmat en hel del just öppet vatten. Men jag gissar att det är en smaksak? Har en del triatlet bekanta som svär vid malmstens. När det gäller att sätta ihop dem så lärde jag mig det via deras Youtube, tyckte det funkade bra direkt men jag kanske hade tur.

Viktigaste är nog att man INTE prövar för första gången på tävling utan att man vänjer sig först. Men detta gäller ju all utrustning.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Ebriusum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-09, 10:14   #21
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 535
En fråga - hur skulle ni som kan lite om simning i öppet vatten ranka detta kontra bassängsimning? Jag brukar inte simma men har passat på lite nu när friluftsbaden varit öppna och det funnit möjlighet att smita från för lite motion. Det har gjort mig lite nyfiken på att kanske simma i en sjö senare i sommar men jag vill inte ta mig vatten över huvudet (höhö).

Så om ni skulle jämföra 1 km i 50-meters bassäng ute, hur mycket motsvarar det i en lugn sjö eller lugnt hav, ansträngningsmässigt? Man får väl tänka ca 4-5 graders skillnad i vattnet, gissar jag.
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-09, 13:15   #22
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Ebriusum Visa inlägg
Malmstens simglasögon och badmössa sen är du hemma. Total kostnad på en hundring. Malmstens simglasögon som man bygger ihop själv är dem överlägset bästa på marknaden. Går även under swedish goggles. Badmössa är för en annan rent estetiskt då jag saknar hår men känns ändå som det hör till.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Just färgglad badmössa i tävlingar under öppet vatten brukar vara mer eller mindre ett krav, så att man lättare kan hålla koll på folk. Oftast (alltid?) agerar de även som nummerlapp.

Så det är förmodligen i huvudsak av säkerhetsskäl och i administrativt syfte.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-09, 20:10   #23
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Sarco Visa inlägg
En fråga - hur skulle ni som kan lite om simning i öppet vatten ranka detta kontra bassängsimning? Jag brukar inte simma men har passat på lite nu när friluftsbaden varit öppna och det funnit möjlighet att smita från för lite motion. Det har gjort mig lite nyfiken på att kanske simma i en sjö senare i sommar men jag vill inte ta mig vatten över huvudet (höhö).

Så om ni skulle jämföra 1 km i 50-meters bassäng ute, hur mycket motsvarar det i en lugn sjö eller lugnt hav, ansträngningsmässigt? Man får väl tänka ca 4-5 graders skillnad i vattnet, gissar jag.
Beror på hur du simmar. Halvkass simmare i lugn sjö plus våtdräkt så är det betydligt enklare än bassäng(ffa pga förbättrat vattenläge). Är du bra på vändningar så är bassängen dock snabbare.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-09, 20:20   #24
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Det största problemet med att simma i sjö är ju att man måste titta upp för att inte simma i cirklar. Det blir ju en helkonstig teknik om man är van vid att simma i pool. Dvs för frisim alltså. Bröstsim blir ju ingen större skillnad.

Angående glasögon så skulle jag inte ha det en sjö. Det är väl mestadels kloret som gör att ögonen blir irriterade i poolen. Jag har aldrig fått ont i ögonen av att ha ögonen öppna i en vanlig sjö. Dessutom ser man väl ändå ingenting under ytan i sjön, så man har väl ingen supernytta av glasögonen tycker jag.

Men jag har ju iofs aldrig deltagit i en sådan utomhussimtävling. Brukar dock simma fram och tillbaka mellan badbryggan och en flotte femhundra meter bort i sjön här några gånger varje sommar.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-10, 07:39   #25
leee
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 357
Risk för skräp i ögonen ökar väl kanske jämfört med pool och om det är vågigt så skvätter det ju en del.
leee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-19, 18:08   #26
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Jag överlevde. Ingen utrustning!
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-19, 19:40   #27
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Jag överlevde. Ingen utrustning!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-19, 20:01   #28
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Jag överlevde. Ingen utrustning!
Naken och insmord i ister?

Bildbevis.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-20, 00:06   #29
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Naken och insmord i ister?

Bildbevis.
Ister är utrustning
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)