Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-07-01, 16:48   #1
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Dåligt för knän eller andra delar i benen med full ATG?

Jag kan sätta mig på huk och resa mig igen med drygt 85% av mitt 1rm, 130 kg i detta fall. Jag sitter inte kvar där länge utan reser mig direkt men det är sålångt ner jag kommer. Använder några adidas powerlift om det är av intresse.. hursomhelst har jag haft ont i ena knät och framsida lårmuskel har känts sliten i snart två månader nu. Och jag har börjat fundera på om det kanske är slitsamt för knät att gå så djupt gång på gång.

Provade nu att vända upp igen tidigare, strax efter jag passerar 90 grader i knät. Och det är betydligt jobbigare för musklerna så jag orkar inte lika mycket som förut. Men knät känns ganska bra när jag gör så, men vad vet jag.

Vad vet ni? Är det ansträngande på dåligt sätt att gå maxdjup i böjen? Blir drygt 10 reps per set så kanske 70 reps per pass. Alla dom är inte på 130 då men där och på 100.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-01, 18:01   #2
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Det finns ingen absolut sanning för alla människor. Vissa kan böja djupt problemfritt och vissa kan få problem av att böja djupt.

Om du inte brukar stanna mitt i rörelsen så är det nog inte konstigt att du inte orkar lika mycket då. Särskilt inte om du kör med lite "studs" från bottenläget normalt sett.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-01, 18:07   #3
leee
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 357
Hur ser fötterna ut.Kanske kan bli problem vid pronation.
leee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-01, 18:30   #4
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Om du tycker att det är tyngre att gå grundare antar jag att du studsar i botten, eller?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-01, 18:48   #5
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Mjaa jag studsar inte medvetet eller ordentligt men är ju rimligt att det bildas momentum. Jag går ner långsamt och ”slår i bottnen” sen är det upp igen. Kan nog finnas en del studs. Jag pausar inte.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-01, 18:54   #6
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Mjaa jag studsar inte medvetet eller ordentligt men är ju rimligt att det bildas momentum. Jag går ner långsamt och ”slår i bottnen” sen är det upp igen. Kan nog finnas en del studs. Jag pausar inte.
Då blir det ju ofta en liten "sträckreflex", som ger en mer fördelaktig vändning i kraftutveckling (från att hålla emot till att trycka på). Och blir nog inte alls i samma utsträckning (pun intended ) som när man stannar i mitten av rörelseomfånget.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)