Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-06-12, 17:43   #1
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Hur väl behåller man 1rm av 50% av 1rm?

På grund av en del skador behöver jag göra alla tre basövningar på drygt 50% av 1 rm en tid. Två månader kanske.

Av ren nyfikenhet undrar jag hur väl mitt 1rm kommer stå sig efter denna tiden. Vad säger panelen?

Jag kommer ta tillfället i akt att köra så mycket TuT och ”byggigt” jag kan under denna perioden. 15reps per set eller så kan jag tänka mig och väldigt långsamma. Har inget bättre för mig..

/träningsdeprimerad
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-12, 17:49   #2
Xtreme-G
No brain, no gain
 
Xtreme-Gs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Stockholm/Linköping
Inlägg: 509
Man har väl sett att nedåt 30 % av 1 RM kan ge både styrka och muskeltillväxt om man kör till fail. Det har varit en del diskussioner kring detta här på kolozzeum tidigare, bland annat här.
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-12, 17:50   #3
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 105
Förmodligen inte bra alls. Maxstyrka är en färdighet som kräver tung träning. Du kommer tappa en del men få tillbaka det ganska fort.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-13, 01:06   #4
oldman
Registered User
 
oldmans avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 232
Hur väl behåller man 1rm av 50% av 1rm?
75%
oldman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-13, 01:20   #5
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
På grund av en del skador behöver jag göra alla tre basövningar på drygt 50% av 1 rm en tid. Två månader kanske.

Av ren nyfikenhet undrar jag hur väl mitt 1rm kommer stå sig efter denna tiden. Vad säger panelen?

Jag kommer ta tillfället i akt att köra så mycket TuT och ”byggigt” jag kan under denna perioden. 15reps per set eller så kan jag tänka mig och väldigt långsamma. Har inget bättre för mig..

/träningsdeprimerad
Tog uppehåll ganska länge från vändningar, men har fortsatt att vända upp stången från golvet när jag kör strikt press över huvudet (vilket lite drygt har är 50-60% av min 1rm vändning under den här perioden). Innan uppehållet så hade jag tagit 90 kg som mest. När jag sedan återupptog övningen för några veckor sedan efter ett års uppehåll så tror jag att mitt max skulle ligga på ca 80 kg. Nu kör jag ganska enkelt på 75 kg, men jag känner inget behov av att pressa mig eftersom jag fortfarande har en bit att gå innan jag är helt återställd. Jag har under perioden inte heller kört marklyft eller annan dragövning med skivstång, inte heller någon böj, så vändningen under "militärpress" är den enda likartade övningen jag gjort.

Har alltså tappat ca 12% i styrka, men då över ett års tid, inte två månader.

Sen kan man kanske inte jämföra en ganska explosiv rörelse som vändning med en mer "strikt"/långsam rörelse som bänk, böj eller mark. Plus att jag inte hade kört övningen mer än typ ett halvår.

Men ändå, kanske kan funka som fingervisning
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2018-06-13 klockan 01:23.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-14, 16:20   #6
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Tack hörni. Återkommer här hur det går.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)