Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-02-24, 19:29   #1
Adde1975
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 6
Träning efter covid 19

Hej,
Har letat som galning efter information där någon har skrivit hur länge har ni väntat med gymträning efter att ni haft covid? Har ni märkt av några biverkningar eller problem? Vänta 2 eller 4 veckor och börja lungt är det som rekommenderas.
Jag har haft mildare variant är 45 år men tränat i hela mitt liv. Gärna någon i samma ålder men även andras svar och erfarenheter välkomnas.
Adde1975 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-24, 20:03   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Jag väntade 48 timmar efter det att jag blev symtomfri. Inga eftereffekter. 47 år.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-24, 22:34   #3
Adde1975
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 6
Tack för att du delar med dig. Så det finns ingen annan tråd där detta ämne diskuteras? Tänkte det är omöjligt att jag är den ände som undrar. Hoppas att några till delar med sig sina erfarenheter eller hänvisar/länkar till befintlig tråd...
Adde1975 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-24, 22:42   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Det finns flera Coronatrådar i Allmänt, men ingen där det här diskuteras.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-25, 09:00   #5
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag väntade 48 timmar efter det att jag blev symtomfri. Inga eftereffekter. 47 år.
När hade du Covid?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-25, 09:07   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Efter jul. Har skrivit om det här tidigare.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-25, 10:15   #7
spas
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Helsingborg
Inlägg: 2 754
Citat:
Ursprungligen postat av Adde1975 Visa inlägg
Hej,
Har letat som galning efter information där någon har skrivit hur länge har ni väntat med gymträning efter att ni haft covid? Har ni märkt av några biverkningar eller problem? Vänta 2 eller 4 veckor och börja lungt är det som rekommenderas.
Jag har haft mildare variant är 45 år men tränat i hela mitt liv. Gärna någon i samma ålder men även andras svar och erfarenheter välkomnas.
Känns spontant som att det beror på hur man mår. Vissa är ju som vanligt igen efter ett par dagar så de kör som vanligt. Andra man träffar är svaga, trötta etc veckor och månader efteråt och varken kan eller vill lyfta tungt eller springa långt.
__________________
FulRedBull Rocks!!!
spas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-25, 14:16   #8
barrf
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 80
34 år. Fick lite ont i lungorna vid ansträngning efter covid (var hemma ca 2,5 veckor med extremt mycket hostande). Väntade 2-3 veckor. Sen var det bra igen.

Senast redigerad av barrf den 2021-02-25 klockan 14:17.
barrf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-25, 14:18   #9
Adde1975
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 6
Ja men så är det. Vi är ju olika. Det blir standard svar här, prova sig fram ...Det är ändå intressant att läsa om andras erfarenheter med träning efter covid. Kanske är det så att stor majoritet som är här på forumet och som tränar regelbundet helt enkelt inte blev sjuka.
Adde1975 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-25, 14:34   #10
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Min var en bagatell. Det överlägset värsta var att 100 % av lukt- och smaksinnena försvann. Som tur är kom de tillbaka efter 10 dagar. De är fortfarande inte helt återställda, men kanske 90/100, helt okej alltså.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-25, 14:58   #11
barrf
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 80
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Min var en bagatell. Det överlägset värsta var att 100 % av lukt- och smaksinnena försvann. Som tur är kom de tillbaka efter 10 dagar. De är fortfarande inte helt återställda, men kanske 90/100, helt okej alltså.
Och min var hemsk. Men jag tappade aldrig lukt- eller smaksinnet....
barrf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-25, 15:08   #12
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 006
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Min var en bagatell. Det överlägset värsta var att 100 % av lukt- och smaksinnena försvann. Som tur är kom de tillbaka efter 10 dagar. De är fortfarande inte helt återställda, men kanske 90/100, helt okej alltså.
Jag har aldrig haft något utpräglat lukt eller smaksinne, känner inga lukter alls och allt smakar lika och knappt något alls, alltid varit så dvs ej pga Corona. Hört av många att de tycker det var extremt jobbigt att tappa lukt och smak, har svårt att förstår vad är jobbigt med det?

Kall havregrynsgröt eller oxfile middag, smakar typ lika. Borde ju vara något bra

Senast redigerad av Mats J den 2021-02-25 klockan 15:10.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-25, 15:13   #13
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Att inte kunna njuta av sensationen i munnen av en arraksboll eller en god glass är ett sorgligt öde. Men har man aldrig känt smak ordentligt så är det klart att det är rätt betydelselöst, eftersom man inte vet skillnaden mellan gröt och oxfilé.

Plus att det kan vara livsfarligt att inte känna lukt. Känner man inte lukten av brandrök i sovrummet utan bara somnar är man... rökt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-25, 15:14   #14
Zupwtf
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 83
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
Jag har aldrig haft något utpräglat lukt eller smaksinne, känner inga lukter alls och allt smakar lika och knappt något alls, alltid varit så dvs ej pga Corona. Hört av många att de tycker det var extremt jobbigt att tappa lukt och smak, har svårt att förstår vad är jobbigt med det?

Kall havregrynsgröt eller oxfile middag, smakar typ lika. Borde ju vara något bra
Just därför du tycker att något sådant vore bra. Du förstår inte skillnaden på smak mellan Havregrynsgröt och riktigt god mat. Tyvärr har du missat något stort i livet
Zupwtf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-08-28, 13:40   #15
conundrum
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 199
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag väntade 48 timmar efter det att jag blev symtomfri. Inga eftereffekter. 47 år.
Är inte rekommendationen att vänta minst 7 dagar från att man tillfrisknat och är symptomfri för att minska risken för hjärtmuskelinflammation?

https://bjsm.bmj.com/content/54/19/1157.full

Citat:
here are now consistent reports of athletes reporting persistent and residual symptoms many weeks to months after initial COVID-19 infection. These symptoms include cough, tachycardia and extreme fatigue.
Citat:
Athletes with mild to moderate COVID-19 symptoms (eg, who managed their condition at home and have recovered) pose more of a challenge. Few will have had testing with confirmed COVID-19 infection and most will simply suspect they had the infection. For those that have fully recovered without ongoing cardiovascular symptoms (symptom free at rest for 7 days and no sooner than day 10 from the onset of symptoms), we recommend a thorough clinical assessment with a medical history and physical examination.
Låter lite overkill att om man har symptom kvar som hosta att de rekommenderar så pass utförliga undersökningar, och betyder lite hosta då att man inte ens efter 10 dagar från att man insjuknat kan börja gå tillbaka till gymmet och träna?

Läste också att de rekommenderar en väldigt försiktig återgång med en 15 minuters promenad första dagen man påbörjar träningen efter att 10 dagar har gått sedan man insjuknat, här mera om GRTP (Graduated return to play) https://bjsm.bmj.com/content/54/19/1174
conundrum är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)