Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-02-23, 10:27   #1
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
T-nations träningsråd

Är det något att ha än eller vart vi till i världen just nu?

https://www.t-nation.com/training/th...atural-lifters


Andersthepeak?

Grub?

ArneP?

Beefcake?

Pepz?

Rolf?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-23, 10:55   #2
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 739
Finns mycket vettigt där. Allt om kondition är dock dravel. Det är många feta lyftare med mycket bias som skriver saker.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-23, 11:12   #3
kazzez
"Registrerad Användare"
 
kazzezs avatar
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 112
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Finns mycket vettigt där. Allt om kondition är dock dravel. Det är många feta lyftare med mycket bias som skriver saker.
Programmet som agazza länkade, är det bra?
kazzez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-23, 19:41   #4
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Citat:
Ursprungligen postat av kazzez Visa inlägg
Programmet som agazza länkade, är det bra?
Ja, allting fungerar. Frågan är bara för vem, eller för hur många.

Jag är helt enig om att många tränar på tok för mycket i förhållande till hur de äter och återhämtar sig.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-23, 23:37   #5
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
det påminner om doggcrapp (eftersom det använder sig av rest-pause, men även generellt). Jag tror att 3x vecka per muskel med rest pause är för mycket, bättre att köra två. Och att köra doggcrapp rakt av, bra program.
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-24, 13:18   #6
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
alltså bygga muskler är ingen svår grej egentligen och det finns många vägar som leder till resultat.

Det där programmet funkar men är garanterat inte "The Best Damn Workout Plan For Natural Lifters" inte för alla.

Jag gillar tanken på effektiv träning - träna inte mer än vad som ger maximal effekt.
Men hur vet man egentligen vart den gränsen går?
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-24, 13:30   #7
kazzez
"Registrerad Användare"
 
kazzezs avatar
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 112
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
Jag gillar tanken på effektiv träning - träna inte mer än vad som ger maximal effekt.
Men hur vet man egentligen vart den gränsen går?
Du som har mycket erfarenhet. Har du stött på någon/några som faktiskt behövt hög volym för att svara bra på träningen? Nu menar jag många tunga set som vissa skulle säga är för mycket eller överträning..
kazzez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-24, 14:39   #8
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av kazzez Visa inlägg
Du som har mycket erfarenhet. Har du stött på någon/några som faktiskt behövt hög volym för att svara bra på träningen? Nu menar jag många tunga set som vissa skulle säga är för mycket eller överträning..

Problematiken ligger i "många tunga set"
Ja jag har haft klienter som jag gett sjuk volym på hög vikt till.
Men problemet med dessa har ofta varit att är mentalt klena, dvs de är så långt ifrån att ta i ordentligt så ett maxlyft är runt 90% som mest.
@10 för dom är egentligen @8 om de skulle lära sig att det får svida lite.

Det innebär då att om de fick ett schema av mig på 10 set böj 5rep 85%
så kanske de egentligen gjorde 10x5 på 75% så det blev en helt annan grej.
Men innan mitt schema kanske de gjorde 5x5 på 75% så det är klart att det upplevs som att de svarar bättre på hög volym med hög intensitet.

och detta går igenom oavsett parameter anser jag.

Sen spelar gener en sjukt stor roll men pannbenet har mycket med resultaten att göra, jag tror inte att folk förstår det riktigt.



För att svara på frågan - överträning är få vanliga gymmare som klarar av att pusha sig till. imho
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-24, 16:52   #9
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
Men hur vet man egentligen vart den gränsen går?
Det är ju därför bättre att börja lågt och se om det händer något och sen gå långsamt uppåt tills det börjar hända något, visst kanske det blir många bortkastade träningspass men det blir det ju med om du börjar i andra änden och går ut för högt istället.

Men visst, många tränar ju för att ta ut sig och gillar ju att kötta på och det är ju bara kolla tråden om man ångrar något med sin träning och alla svarar typ nej. Några få som kanske anser att de borde kört lättare, men de flesta hade ju inte förändrat ett dugg även om det lätt till skador och senare problem i livet.

Så det är väl en fråga om vem man är som person

På tal om "Var går gränsen" så är ju det en bra bok av Gunde Svan!

Senast redigerad av skyffelmördarn den 2021-02-24 klockan 16:57.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-24, 21:06   #10
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 218
Vad ska jag säga jag tycker att det vi tror på brukar fungera dvs det är en viktig komponent för att lyckas.

För egen del tror jag på betydligt enklare programupplägg som jag skyfflar in lite specialträning i typ lite mer koncentrerat axel/biceps/triceps/rygg/ben/vader. I övrigt så försöker jag vara relativt minimalistisk. Med relativt få övningar inte för många set utan kör enbart det antal set där jag kan utmana muskeln ordentligt, håller inte på att nöter i massa set det ger enbart förslitningsskador samt att muskeln inte orkar återhämta sig till nästa pass. Personligen skulle jag inte lägga in marklyft på en ryggdag utan hellre i ett lättare benpass. Eftersom marklyft tar för mycket på kotpelaren som lätt ger förslitningsskador dessutom om jag även lägger in andra ryggövningar som belastar kotpelaren ger det sämre förutsättningar för att kunna träna övriga ryggen effektivt pga trötthet i assisterande muskler.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2021-02-24 klockan 21:09.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-24, 21:09   #11
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Vad ska jag säga jag tycker att det vi tror på brukar fungera dvs det är en viktig komponent för att lyckas.

För egen del tror jag på betydligt enklare programupplägg som jag skyfflar in lite specialträning i typ lite mer koncentrerat axel/biceps/triceps/rygg/ben/vader. I övrigt så försöker jag vara relativt minimalistisk. Med relativt få övningar inte för många set utan kör enbart det antal set där jag kan utmana muskeln ordentligt, håller inte på att nöter i massa set det ger enbart förslitningsskador samt att muskeln inte orkar återhämta sig till nästa pass. Personligen skulle jag inte lägga in marklyft på en ryggdag utan hellre i ett lättare benpass. Eftersom marklyft tar för mycket på kotpelaren som lätt ger förslitningsskador om jag även lägger in andra ryggövningar som belastar kotpelaren och ger sämre förutsättningar för att kunna träna övriga ryggen effektivt pga trötthet i assisterande muskler.
bra input.

Onödig skaderisk håller jag mig gärna ifrån
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-24, 22:06   #12
nukz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 270
Det står att "frequency is king" och att man ska köra 6 gånger i veckan, men det har väl skjutits ned flera gånger. Det går att köra mer sällan men med motsvarande mängd set och få samma resultat.
nukz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-25, 09:48   #13
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Håller med AndersThePeak. Minimalism är bra!
Minimalism som givetvis kan kryddas lite med lite roligare övningar ibland.

Jag känner mig betydligt fräschare nu när jag kör 4-6 set (1-2 övningar) per muskel i ett 2-1-2 (över och underkropp) upplägg, vilket jag hinner återhämta mig från rätt bra. Men trots att jag kör så få set känner jag dock ibland att jag kan känna mig lite sliten när det är dags för att ge muskeln pisk igen.
Jag gissar på att det beror på att jag inte kan slösa med repetitionerna och seten som jag kunde göra när jag körde det vanligare upplägget med högvolym (8-12 set per träningstillfälle) utan jag försöker få in full rom, bra kontakt och bra utförande och nära fail på varje set.

Resultaten då? Jo, jag tycker mig få lite bättre resultat nu än vad jag fick med högvolym och 3-1-3 upplägget.

Trots att jag älskar att träna är det riktigt spännande att testa lågvolym. Jag har ju kört högvolym hela mitt liv typ.
Lite som att undervolta datorns processor istället för att överklocka för att se hur mycket prestanda man kan krama ut.

Jag är lite nyfiken på hur mycket volym jag kan dra ner på utan att progressionen avstannar.
Kanske 3-4 set skulle räcka istället för 4-6 set? Ska faktiskt testa det nån gång.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-25, 10:06   #14
Rickard
Registered User
 
Rickards avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 160
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Vad ska jag säga jag tycker att det vi tror på brukar fungera dvs det är en viktig komponent för att lyckas.

För egen del tror jag på betydligt enklare programupplägg som jag skyfflar in lite specialträning i typ lite mer koncentrerat axel/biceps/triceps/rygg/ben/vader. I övrigt så försöker jag vara relativt minimalistisk. Med relativt få övningar inte för många set utan kör enbart det antal set där jag kan utmana muskeln ordentligt, håller inte på att nöter i massa set det ger enbart förslitningsskador samt att muskeln inte orkar återhämta sig till nästa pass. Personligen skulle jag inte lägga in marklyft på en ryggdag utan hellre i ett lättare benpass. Eftersom marklyft tar för mycket på kotpelaren som lätt ger förslitningsskador dessutom om jag även lägger in andra ryggövningar som belastar kotpelaren ger det sämre förutsättningar för att kunna träna övriga ryggen effektivt pga trötthet i assisterande muskler.
Det hade varit intressant att veta hur du föreslår att man lägger upp ett ryggpass.
Rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-25, 11:00   #15
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 218
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard Visa inlägg
Det hade varit intressant att veta hur du föreslår att man lägger upp ett ryggpass.
Mycket beror lite på vilken målsättning personen i fråga har med träningen.

Men oavsett om man är styrkelyftare eller byggare så tror jag på att separera marklyften från övre rygg/lats då övningen är slitsam för kotpelaren och att mangla på med roddövningar med stång är vanskligt utifrån ett skadeperspektiv och effektiv träning för målmuskeln.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)