Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-02-12, 18:58   #1
Kotten
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 830
Muskelminne, ta upp träningen igen

Har haft ett uppehåll på 3 år, ålder 39. Var relativt vältränad och hyffsat stark 175 i bänk tex. Väger idag 103kg, vägde när jag tränade som mest 103kg. Gissar att minna 103 kg nu inte består av samma mängd muskelmassa. Jag märker ju nu på bara 2 veckor att styrkan verkar komma tillbaka fort. 5x5 var tungt på 100kg i bänk för 2 veckor sedan 5x5 på 110 gick rätt lätt igår.

Frågan är, hur lång tid kan det tänkas ta att vara tillbaka där man var innan förutsatt att man sköter sig. Tycker mig känna en skillnad i mina t-shirts på bara 2 veckor
Kotten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-12, 19:12   #2
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Det går snabbt, men åldern börjar ta ut sin rätt efter 35, så det är inte säkert att du ens kan ta dig hela vägen tillbaka - beroende på hur maxad din potential var innan uppehållet. Men på ca 6-12 månader är du säkert så nära fullt tillbaka som du kan bli, lite beroende på hur du äter och tränar osv förstås.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-12, 19:17   #3
Kotten
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 830
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Det går snabbt, men åldern börjar ta ut sin rätt efter 35, så det är inte säkert att du ens kan ta dig hela vägen tillbaka - beroende på hur maxad din potential var innan uppehållet. Men på ca 6-12 månader är du säkert så nära fullt tillbaka som du kan bli, lite beroende på hur du äter och tränar osv förstås.
Såpass lång tid. Hade ett liknande uppehåll när jag var 31, startade igen vid 33. Då tog det 2,5 månad med styrkan. Men det är ju några år sedan

Därför jag undrade med muskelminne vad som ändras från 30 till 40

Senast redigerad av Kotten den 2021-02-12 klockan 19:19.
Kotten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-12, 19:29   #4
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Kotten Visa inlägg
Såpass lång tid. Hade ett liknande uppehåll när jag var 31, startade igen vid 33. Då tog det 2,5 månad med styrkan. Men det är ju några år sedan

Därför jag undrade med muskelminne vad som ändras från 30 till 40
Jag tog siffran rakt ur röven, det kan säkert gå snabbare också. Beror nog som sagt mycket på hur maxad man var innan.
Jag är strax 42 år. Personligen kommer jag troligen aldrig att nå samma styrka som jag hade vid 34-35, t.ex 190 i bänk. Och jag har aldrig gjort ett uppehåll på ens ett år. Hade ett par månaders nästan uppehåll i slutet på 2019 efter en skada och nådde upp till 170 i bänk efter ett lyckat träningsår 2020. Utseendemässigt/kroppskompositionen skulle jag dock säga att jag var fullt tillbaka i toppform efter ca 6-7 månader.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-12, 19:31   #5
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Kotten Visa inlägg
Såpass lång tid. Hade ett liknande uppehåll när jag var 31, startade igen vid 33. Då tog det 2,5 månad med styrkan. Men det är ju några år sedan

Därför jag undrade med muskelminne vad som ändras från 30 till 40
Och jag tror inte muskelminnet ändras för att man blir äldre, man kommer helt enkelt inte ha samma maxkapacitet ju äldre man blir.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-12, 20:35   #6
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
För mig tar det ca halva den tiden som jag har varit borta.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-15, 12:16   #7
Stuffer
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 191
Det är ju otroligt svårt att säga utan att veta hur och hur mycket du hade tränat innan ditt uppehåll.
Tänker mig att det är stor skillnad på om du hade kämpat hårt i flera år för att komma upp i den nivå du hade då jämfört med om du kanske helt enkelt är en naturligt stark bonnapojk som bara hade mystränat lite för att komma upp i 175kg bänk.
I det förstnämnda fallet så har man byggt upp mycket med då finns där också mycket att tappa under ett uppehåll.
Är man väldigt stark i sitt normala/otränade tillstånd så är ju vägen tillbaka betydligt kortare.
Stuffer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-15, 12:59   #8
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 067
liknande sits fast värre.

Körde SL och gjorde runt 230-165-280 år 2015
Kroppsvikten toppade på 116kg Kämpade hårt för att både väga så mycket och lyfta så "mycket".

tappade motivation, slutade träna och gick snabbt ner 30kg
Tränade sporadiskt, med någon bättre satsning då och då som slutade i någon skada.

Nu är jag igång igen, eftersom ryggen är kex så blir det inga maxningar i böj och mark men i september så bänkade jag ganska exakt 80kg, vilket bara det var en pärs mental att erkänna för sig själv.
nu runt 5x5 100kg

så för mig tar det tid som fan, men kroppsvikten får hålla sig runt 90kg numer.
fyller 40 strax och kommer aldrig att komma "tillbaka"
Men jag får ha andra mål. slå mina gamla vikter relativt kroppsvikt kanske.
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-18, 17:17   #9
Huungg
Registered User
 
Huunggs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Ort: Helsingborg
Inlägg: 960
Även fast jag aldrig kom upp i några större vikter i böj/bänk/mark (155/112,5/170) när jag slutade träna för 5 år sedan så har jag idag efter 6 månaders träning kommit igång igen, men har fortfarande många månader (år?) kvar innan jag är tillbaka. Tar idag ca 110/85/140 efter 6 månader Visst, det har gått lite snabbare än när jag började träna från första början, men inte sååå mycket snabbare. När jag började nu i september tog jag 80/55/100
Huungg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-19, 10:43   #10
Wilt the Stilt
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 1 687
https://www.styrkelabbet.se/vid-vilk...fter-man-mest/

Intressant artikel.

"Rent generellt började dock resultaten försämras kraftigt mellan 40 till 44 års ålder.". Beror ju såklart på när man började träna också som det står i artikeln.

EDIT: Inte vem som hellst som skrivit artikeln heller!

Senast redigerad av Wilt the Stilt den 2021-02-19 klockan 10:44.
Wilt the Stilt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-19, 13:10   #11
Tkirsgnirän
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2020
Inlägg: 71
Säger 6 månader-1 år baserat på egen erfarenhet. Var försiktig så du inte skadar dig dock! Då tar det ju längre tid. Lätt att man börjar träna som "vanligt" för snabbt
Tkirsgnirän är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-20, 11:41   #12
maqan
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 179
Jag är 35 och hade ett 5 års uppehåll tills i somras. Sedan dess har jag gått upp 20 kg varav merparten är "återvunnen" muskelmassa så det går ganska fort.
maqan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-20, 12:08   #13
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Efter 40-45 tar det pisslång tid att ens få tillbaka bråkdelen av den förlorade massan (utgår ifrån att träningen mer eller mindre lagts på hyllan i några år däremellan) jämfört med när man var 35.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-20, 12:23   #14
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Tkirsgnirän Visa inlägg
Var försiktig så du inte skadar dig dock! Då tar det ju längre tid. Lätt att man börjar träna som "vanligt" för snabbt
Feting på det! Stegra dig in långsamt, risken för muskelskada är utan tvekan som högst när man har varit borta ett tag och går på det för hårt för snabbt.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-21, 09:47   #15
bighulken
Live my Dream
 
bighulkens avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: hemma
Inlägg: 3 587
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Feting på det! Stegra dig in långsamt, risken för muskelskada är utan tvekan som högst när man har varit borta ett tag och går på det för hårt för snabbt.
Jepp, stämmer det, men!!

Det är Ligament/senor, som inte hinner med att stärka upp sig, i det tempot, som musklerna återhämtar sig!!!......

Musklerna går relativt snabbt, att återuppbygga styrkan i, men inte allt annat......

Ungefär som vanligt mao, tar 6 månader längre, att bygga upp full styrka i senor/Ligament osv.....

Tränade med en kille ifrån suomi, strongman, Antti Mourujärvi, el hur det nu stavas.....
Men i alla fall, han drog utav biceps-sena...hmm....2013/2014, kanske?, det small till på armen.
Det var på ena armen det, senare, förra året, drog han utav igen....phuuu....jobbigt detta!!.....

Skynda långsamt, och med tanke!!!.......mvh/
__________________
[ youtube kanalen

Att se stark ut, eller att (Vara stark), det är skillnad.....
bighulken är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)