Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition
Visa resultat för omröstning: Hade du gjort om din träningsresa om du visste hur den skulle sluta?
Nej, så jag har slutat/ska sluta träna 1 1.61%
Nej, men jag tränar ändå, man ska fortsätta med sånt man påbörjar 4 6.45%
Hittills har träningen varit ovärd, men i framtiden kanske den blir värd, så jag tränar på 1 1.61%
Ja. Träningen har inte gett mig vad jag ville, men jag har ändå inte haft något bättre för mig. 15 24.19%
Ja, träningen har givit mig exakt vad jag förväntade mig. 11 17.74%
Oh ja! Träningen har gett tillbaka tusenfalt vad jag har lagt in i den. 27 43.55%
Jag har aldrig tränat. 1 1.61%
Vet inte, omöjligt att svara på. 2 3.23%
Antal röster: 62. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-02-12, 17:17   #16
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 536
Tveklöst hade jag gjort om den, fast bättre. Istället för att ta en paus på sådär 13-14 år och bli fet hade jag kunnat träna lite den tiden istället. Men att jag började med seriösa och kunniga instruktörer för länge sedan har gjort att jag utan vidare kunde börja om i trettioårsåldern och gå från fet till stark (ja, inte stark på kolo men...) och framför allt må bra både psykiskt och fysiskt!
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-12, 17:19   #17
HenrikJ
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 633
Jag vill påstå att det inverkat kraftigt negativt på mina prestationer vad gäller studier, jobb, sociala kontakter. Å andra sidan, som grub nämner, blir skillnaden i utseende kontra jämnåriga större och större. Är bara några år över 30 och man ser redan förfallet på många håll. Spelar det så stor roll? Nä, antagligen inte mer än för min hjärna. Men det kanske gör att jag håller mig frisk längre upp i åldrarna än andra, om jag lever så länge att det blir märkbart.
__________________
Who's a better lifter than the wind and more? /Roky Erickson
HenrikJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-12, 17:46   #18
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Träning och självförtroende är intressant.

Ett argument jag har läst på lite olika ställen, bland annat i Arnolds encyklopedi, är att träning ökar självförtroendet eftersom det ger skänker en känsla av you get out what you put in. Alltså, anstränger man sig lite under bicepsträningen så får man lite större biceps, anstränger man sig medelmycket så får man en smula större, och anstränger man sig jättemycket så får man jättemycket större biceps. Men hur blir det då om man inte får bra resultat av träningen? Om man gör en jättesatsning och ser ut som Do You Even Lift? Får man sämre självförtroende då, eller?

Jag tycker mig till viss del ha hamnat i den sitsen. När jag funderar över mina träningsresultat kan jag få en känsla av att ”det är ingen idé att anstränga sig för något, det blir ändå aldrig som man vill”.

Då kan det hjälpa att påminna mig själv om hur ofantligt klen jag var innan jag började träna, och nu åtminstone har tränat upp mig till ”svag som en normal otränad person”.
En normal otränad person bänkar inte 100.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-12, 17:48   #19
HenrikJ
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 633
Jag vill tillägga att ur ett "spara staten pengar"-perspektiv som ofta brukar lyftas är min träning en klar förlustaffär. De pengar staten sparar på att jag inte drabbas av inaktivitetsrelaterade sjukdomar är långt mycket lägre än de pengar jag hade betalat in via skattsedeln om jag var på jobbet istället för på gymmet. Men för egen del blir det förhoppningsvis en vinst.
__________________
Who's a better lifter than the wind and more? /Roky Erickson
HenrikJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-12, 17:51   #20
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
En normal otränad person bänkar inte 100.
Men de knäböjer 100.

Edit: eller okej, det kanske tar ett halvår innan de knäböjer 100.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade

Senast redigerad av Diomedea exulans den 2021-02-12 klockan 17:54.
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-12, 19:04   #21
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikJ Visa inlägg
Jag vill tillägga att ur ett "spara staten pengar"-perspektiv som ofta brukar lyftas är min träning en klar förlustaffär. De pengar staten sparar på att jag inte drabbas av inaktivitetsrelaterade sjukdomar är långt mycket lägre än de pengar jag hade betalat in via skattsedeln om jag var på jobbet istället för på gymmet. Men för egen del blir det förhoppningsvis en vinst.
Men hur mycket tränar du egentligen om du inte har tid att jobba normal heltid?

Träningen kan ha haft en negativ effekt på mitt sociala liv, men jag tror att det bara är en dålig ursäkt, jag är helt enkelt inte en social person. Jag hade antagligen bara träffat och umgåtts med ännu färre personer om jag inte tränat.
Tidigare i livet var fritiden ofta uppbyggd kring träning, efter jobbet, äta, ta sig till gymmet, träna, ta sig hem, äta, trött, hänga vid datorn eller spela TV-spel. Om jag inte hade tränat hade jag säkert bara skippat det som handlade om träning och satt mig direkt framför en skärm av något slag efter jobb.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-12, 19:11   #22
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Just nu, nej... men när jag kommer upp i ålder så kanske man kommer tacka sig själv.

Jag hade hellre sett att jag satsade på någon typ av idrott och sen haft gymmet som en sidosyssla.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-12, 19:16   #23
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Just nu, nej... men när jag kommer upp i ålder så kanske man kommer tacka sig själv.

Jag hade hellre sett att jag satsade på någon typ av idrott och sen haft gymmet som en sidosyssla.
När jag kommer upp i åldern, alltså pensionsålder och över kommer jag nog ångra att jag inte tränade lite lättare än jag gjort.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-12, 20:10   #24
HenrikJ
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 633
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Men hur mycket tränar du egentligen om du inte har tid att jobba normal heltid?

Träningen kan ha haft en negativ effekt på mitt sociala liv, men jag tror att det bara är en dålig ursäkt, jag är helt enkelt inte en social person. Jag hade antagligen bara träffat och umgåtts med ännu färre personer om jag inte tränat.
Tidigare i livet var fritiden ofta uppbyggd kring träning, efter jobbet, äta, ta sig till gymmet, träna, ta sig hem, äta, trött, hänga vid datorn eller spela TV-spel. Om jag inte hade tränat hade jag säkert bara skippat det som handlade om träning och satt mig direkt framför en skärm av något slag efter jobb.
Jag har tid med det. Men jag hade kunnat jobba mer än så om jag inte tränade. Dessutom jobbar jag med huvudet och hård träning påverkar min tankeförmåga negativt.
__________________
Who's a better lifter than the wind and more? /Roky Erickson
HenrikJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-12, 20:18   #25
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
När jag kommer upp i åldern, alltså pensionsålder och över kommer jag nog ångra att jag inte tränade lite lättare än jag gjort.
Jag tränar redan lätt sen ganska många år tillbaka. Aldrig rört marklyft under hela min tid på gymmet sen jag började, inte kört knäböj på väldigt många år.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-12, 21:07   #26
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 621
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Jag tränar redan lätt sen ganska många år tillbaka. Aldrig rört marklyft under hela min tid på gymmet sen jag började, inte kört knäböj på väldigt många år.
Har ingenting med övningsval att göra.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-12, 21:11   #27
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
När jag kommer upp i åldern, alltså pensionsålder och över kommer jag nog ångra att jag inte tränade lite lättare än jag gjort.
Du hade haft mer ledproblem och ont i den åldern om du inte tränat alls. För tungt och för mycket är bättre än inte alls. Ärligt talat så vilken man under kanske 30 vill "träna lagom?". Ingen. Det är för mycket eller inte alls man väljer mellan och får ta konsekvenserna av.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-12, 21:19   #28
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Jag har valt att gå över till lätt maskin- och kabelträning innan jag får ont eller råkar skada mig.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-12, 21:38   #29
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikJ Visa inlägg
Jag har tid med det. Men jag hade kunnat jobba mer än så om jag inte tränade. Dessutom jobbar jag med huvudet och hård träning påverkar min tankeförmåga negativt.
Hmm, jag har också jobbat "med huvudet" i princip hela mitt arbetsliv och har aldrig upplevt att hård träning påverkat det negativt. Det kanske hade varit negativt om jag hade haft fysiskt krävande arbetsuppgifter. De arbetsuppgifter jag har och har haft har jag känt att jag kan utföra i princip dygnet runt oavsett om jag tränat hårt eller inte. I synnerhet kreativa arbetsuppgifter då man lätt kan tappa tidsuppfattning och jobba på långt in på småtimmarna utan att ens märka det.

Det är dessutom rätt klarlagt att fysisk aktivitet och även hård träning är bra för just kognitiv förmåga. Och detta får man väl kanske säga är en av de verkliga, om än mer dolda, fördelarna med att träna mycket.
Jag tror inte man blir smart av att träna, men jag tror det är lättare att bli smart om man tränar och utsätter sig för uppgifter som kräver mycket hjärnverksamhet.

Så jag förstår faktiskt inte hur du menar med att träning skulle påverka din arbetsinsats negativt - om du inte är riktigt extrem, antingen vad gäller träning, kost eller arbetsuppgifter. Förklara gärna mer.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-12, 21:46   #30
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag har valt att gå över till lätt maskin- och kabelträning innan jag får ont eller råkar skada mig.
Ja men du är smart, du tränar mycket va?
Fast var det inte du som postade en studie för ett par månader sen som visade att fria vikter var bättre än maskiner för just den kognitiva förmågan?
Om jag får spekulera så finns det huvudsak två faktorer i träning som har positiva effekter "på hjärnan" dels att man helt enkelt rör på sig till en viss nivå av utmattning vilket troligen sätter igång en kaskad av processer och frisättning av signalsubstanser m.m. Och dels hur pass komplex övningen är - detta kräver att man använder hjärnan i större omfattning så att den också tränas.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)