Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-02-25, 21:09   #1186
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Hehe kolla Lyxfällan så får du allt se...
Jo, tyvärr finns det skrämmande exempel men då är väl hoppet snarare ute.

Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie Visa inlägg
Vad är det där för program?
YNAB4. I praktiken är det bara ett glorifierat Excel-ark med databas som använder envelope method. Låter lite löjligt men för mig som gillar siffror/rpg så är det väldigt givande att budgetera ut lönen så fort den kommer in på kontot och studera grafen över min net-worth. Det gav mig ett helt annat perspektiv första gången jag använde det och la in mitt studentlån.

Delvis en filosofi med fyra distinkta "regler":

Rule 1: Give Every Dollar a Job
Rule 2: Save for a Rainy Day
Rule 3: Roll With the Punches
Rule 4: Live on Last Month’s Income

Företaget gick tyvärr över till SaaS-modellen 2015 med nYNAB men med lite Google-fu brukar det gå att hitta YNAB4 fortfarande. Vill inte pröjsa $84 om året och ge bort all min data.

Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-25, 21:58   #1187
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Jag gillar för egen del inte att lägga upp krångliga budgetar. Känner inte att det behövs heller. Jag vet hur mycket jag har i fasta utgifter och hur mycket jag har att spela med varje månad. De fasta utgifterna innehåller ingen onödig lyx heller.

Vad som funkar för mig så jag kan hålla viss disciplin är att hålla en dagsbudget. Den har jag räknat ut ifrån vad jag rent konkret kan leva på varje månad. Alltså, minimum om jag skulle leva på havregryn, blodpudding och multivitamin (typ). Jag har även testat att detta funkar i praktiken. Utifrån det har jag plussat på lite. Sånt jag tycker är rimligt för en hyfsad livskvalité. Det kan ju ibland vara skönt att äta ute, köpa nya kläder, krogbesök sans Corona osv.

Med den siffran i huvudet kan jag planera varje dag. Det är lite som att gå ner i vikt. Har du ett kaloribehov av 2500kcal/dag, dra ned det till 2000kcal/dag. Käkar du kebabpizza två dagar i rad, minska kalorierna resten av veckan.

Utöver det har jag lagt upp konton för mer långsiktigt sparande i fonder. Jag tycker Avanza är bra för det men det finns säkert andra banker som låter dig göra samma sak. Jag försöker separera lsaker som pension, bostad, resor, prylar m.m. Automagisk överföring så fort lönen kommer.

Slutligen försöker jag skapa incitament att varje månad hålla mig under budget. Då har jag beräknat min dagliga budget för att kunna tåla lite oförutsedda utgifter. Inga stora saker men är alltid nån jävel som fyller år eller ska gifta sig, ibland kommer det extra dyra räkningar eller så ringer nån gammal polare och vill ut på en krogrunda. Jag försöker ta lite höjd för sånt. Håller jag mig då under budget kan jag ibland unna mig nåt extra eller så skjuter jag in pengar på spekulation i värdepapper. Det är pengar jag har råd att förlora men visst är det roligt när det ger vinst.

På det här viset kan jag hela tiden hålla mig medveten om ekonomin. Om jag inte gjorde det skulle jag slösa så jäkla mycket pengar. Jag är dålig med pengar så jag måste ha en strategi som funkar för mig. Vi snackar på den där nivån att en fredagskväll efter några öl, om en polare tycker att "vadfan, vi drar till Berlin!" så är jag på. När jag istället håller mig till min strategi känner jag mig skitnödig och snål. Det gör att det blir lättare att säga nej och lägga undan pengar istället.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-25, 21:59   #1188
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
jag har typ ingen budget alls, vet ungefär vad det kostar att bo och stoppar in pengar på börsen det första jag gör varje lön. Denna gång blev det 12k, får se om pengarna räcker till nästa :P
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-02-25, 22:52   #1189
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Jag gillar för egen del inte att lägga upp krångliga budgetar. Känner inte att det behövs heller. Jag vet hur mycket jag har i fasta utgifter och hur mycket jag har att spela med varje månad.
Säger inte emot men nackdelen med det upplägget är att utgifter varierar. Både över året och över tid. Lätt att leva livet i februari och ha en livsstil som gör att man inte har råd med datorn och tv:n, julklapparna eller resan till sommaren. Sedan inser jag att jag är siffernörd. Att uppdatera min budget är lika kul som att levla upp i Diablo och att sälja något är som att hitta loot.
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-25, 23:47   #1190
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Baldr Visa inlägg
Säger inte emot men nackdelen med det upplägget är att utgifter varierar. Både över året och över tid. Lätt att leva livet i februari och ha en livsstil som gör att man inte har råd med datorn och tv:n, julklapparna eller resan till sommaren. Sedan inser jag att jag är siffernörd. Att uppdatera min budget är lika kul som att levla upp i Diablo och att sälja något är som att hitta loot.
Jo, det kan bli ett problem men jag försöker lösa det dels genom att ha lite svängrum i budgeten samt vara lite förutseende. Julafton är ju svår att missa och semesterbudgeten går per automatik till fonder (sen gäller det att försöka plocka ut pengarna vid lämpligt tillfälle, och skulle det vara mycket minus kan man ändra planerna).
Det är inte ett perfekt upplägg. Faktum är att jag ofta missar målet, men genom att ha hyfsat snäva ramar gör det inte så mycket - jag har ändå gjort mitt bästa och jag går plus.

Jag hatar budgetar och ser det som ett nödvändigt ont. Helst vill jag slippa tänka på pengar över huvud taget. Det är dock en lyx få förunnat. Istället har jag målsättningar varje dag som med tiden kan bli stora pengar.

Senaste året när jag jobbat hemma har jag exempelvis satt en dagsbudget på 85Kr. Det är alltså 2500Kr/mån för mat, kläder, nöjen och annat. När jag sitter hemma om dagarna tycker jag det är en hyfsat bekväm budget. Jag äter ute kanske en gång i månaden, handlar på bolaget ibland och träffar polare då och då. Kläder slits inte lika mycket. Det mesta går till mat.

Jag brukar utan problem kunna hålla mig under den budgeten. Sen kommer ibland lite större utgifter. Skulle det ibland bli minus har jag tidigare månader med plus.

Samtidigt har jag satt budget utefter att ha 2-3000Kr att röra mig med. Jag måste alltså inte leva på havegryn. men jag är motiverad att göra det. En bra månad kan jag ha lite utsvävningar samtidigt som jag har pengar över till börsen. En dålig månad är det kalsongfylla och börsen. Typ.

Viktigaste är att ha den där medvetenheten i bakhuvudet hela tiden och ha målsättningar att sträva efter. Det är sjukt lätt att bränna pengar och jag är bra på det.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-26, 13:31   #1191
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Själv bär jag ett stort ekonomiskt lass. Frun tjänar dåligt så jag måste ta i beaktande att om nåt går sönder eller liknande så är det jag som öppnar plånboken. Rätt surt. Vardagen rullar på men om jag blir arbetslös så är det kört. Lägger undan pengar förståss men kan ej riktigt unna oss/mig nåt trots att man investerat flr att utgifterna kastar mycket. Jag tjänar ok och försöker studera för att jag med denna utbildning aldrig kommer upp i samma lön ifall jobbet tar slut. Få se hur länge man orkar. Jag kan resa och leva okej men funkar inte att betala för 2 människor.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-26, 13:41   #1192
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
Hur dyrt bor ni läskeblask?
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-02-26, 13:43   #1193
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Hur dyrt bor ni läskeblask?
Icke dyrt. Lånet 10k ihopräknat. Vatten och el inte mycket. Pga barn så krävdes minst 100m2
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-26, 13:49   #1194
chidde
Projektledare
 
chiddes avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: London
Inlägg: 1 352
Hmm... Blasken, ar det inte "lattare" om frun uppgraderar sig? Sag att hon byter profession och skolar om till en annan yrkesroll/bransch, ar inte det battre an att du forsoker bli befodrad med studier som inkluderar mer stress, mindre tid over etc?

Aterigen, definitionen av "dalig" lon ar ju olika beroende pa vem man pratar med sa situationen kanske inte ar sa bitter som du far det att framsta
__________________
chidde.blogg.se

Projekt: Hästsvans
Läs om mig och Titta på mig
chidde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-26, 14:05   #1195
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av chidde Visa inlägg
Hmm... Blasken, ar det inte "lattare" om frun uppgraderar sig? Sag att hon byter profession och skolar om till en annan yrkesroll/bransch, ar inte det battre an att du forsoker bli befodrad med studier som inkluderar mer stress, mindre tid over etc?

Aterigen, definitionen av "dalig" lon ar ju olika beroende pa vem man pratar med sa situationen kanske inte ar sa bitter som du far det att framsta
Jag studerar och jobbar mycket, det finns barn i huset och hon har jobbat som sekreterare i 15 år. Att hon i dagsläget skulle hitta ett jobb som ger såpass mycket mera lön att ett byte skulle löna sig ser inte troligt ut. Studera är ju svårt om budgeten är tajt. Hon förstörde sin ekonomi vid skillsmässan tror jag. Fasta utgifterna steg massor och åt upp ekonomin + att det uppstod problem efter huset var sålt som ledde till skulder.

Det är väldigt tråkigt att se nån gå omkring och vara ledsen pga ekonomin. Dock så kan man ju inte själv fungera som en sedelautomat. Jag är inte snål men när man betalar räkningar, reparationer osv som enligt mig borde vara 50/50 så blir man lite trött
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-26, 14:33   #1196
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Jag studerar och jobbar mycket, det finns barn i huset och hon har jobbat som sekreterare i 15 år. Att hon i dagsläget skulle hitta ett jobb som ger såpass mycket mera lön att ett byte skulle löna sig ser inte troligt ut. Studera är ju svårt om budgeten är tajt. Hon förstörde sin ekonomi vid skillsmässan tror jag. Fasta utgifterna steg massor och åt upp ekonomin + att det uppstod problem efter huset var sålt som ledde till skulder.

Det är väldigt tråkigt att se nån gå omkring och vara ledsen pga ekonomin. Dock så kan man ju inte själv fungera som en sedelautomat. Jag är inte snål men när man betalar räkningar, reparationer osv som enligt mig borde vara 50/50 så blir man lite trött
Men ni är väl gifta och har barn ihop? Känns som ett konstigt resonemang från din sida.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-26, 14:53   #1197
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Men ni är väl gifta och har barn ihop? Känns som ett konstigt resonemang från din sida.
Inga barn ihop. Hon har två jag ett. Vi har aldrig talat dessto mer ekonomi, inte varit nån orsak. Vi bodde väldigt billigt i ett skede och länge på skillda håll. Jag må vara konstig men du förstår väl mitt resonemang? Om ena inte har ekonomin i skick så måste den andra fylla igen hålen. Om hålen är stora så blir levnadsstandarden lägre. Nu menar jag inte att det måste gå jämnt ut på öret förståss men typ lån,el och mat borde gå rätt jämnt ut.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-26, 15:10   #1198
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Inga barn ihop. Hon har två jag ett. Vi har aldrig talat dessto mer ekonomi, inte varit nån orsak. Vi bodde väldigt billigt i ett skede och länge på skillda håll. Jag må vara konstig men du förstår väl mitt resonemang? Om ena inte har ekonomin i skick så måste den andra fylla igen hålen. Om hålen är stora så blir levnadsstandarden lägre. Nu menar jag inte att det måste gå jämnt ut på öret förståss men typ lån,el och mat borde gå rätt jämnt ut.
fast om min fru skulle tjäna mycket mer än mig (vilket hon gjorde en period) skulle hon aldrig begära att jag fortfarande skulle betala 50/50

Blir ju sjukt orättvist att den ena partnern precis har råd med räkningarna medan den andra har pengar över att ha kul för.

Om din fru vill går det garanterat att plugga och få nytt jobb. Men då får ju du vara beredd att steppa upp under tiden hon pluggar för med din logik så har hon inte råd att plugga för att hon måste betala 50/50
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-26, 15:18   #1199
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Fast här låter det som att uppdelningen gör att det skaver. Skulle nog säga att man behöver reflektera hur man vill ha det och pratat genom det, och komma till ett beslut hur det ska fördelas.

Om inte så kommer det gro i en och till sist bli ett gift som förstör relationen.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-26, 15:21   #1200
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
Hur kan det vara så lite pengar över på två heltidslöner?
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)