Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2023-03-08, 13:56   #7156
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Jo, jag vet hur statistik fungerar och vad som presenteras. Jag menar bara att min uppfattning är att det jag kommenterade inte riktigt visar variansen mellan åren och att man verkar ha valt år för att "jämna ut" topparna.
Jag det är min poäng. Svenska myndigheter är världsbäst på cherrypicking av data. Och är dåliga på att presentera underlaget för data. Så jag vill gärna utgå från någon internationellt använd standard. Som du säger, känns det lite udda med just denna statistik.

Mer användbar data borde vara just överdödlighet bland pensionärer 65+ år för år.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-08, 14:32   #7157
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 485
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Jag det är min poäng. Svenska myndigheter är världsbäst på cherrypicking av data. Och är dåliga på att presentera underlaget för data. Så jag vill gärna utgå från någon internationellt använd standard. Som du säger, känns det lite udda med just denna statistik.

Mer användbar data borde vara just överdödlighet bland pensionärer 65+ år för år.
Fast nu får du vara försiktig så du inte själv hamnar i fällan med att cherry picka data. Du förväntade dig ett visst resultat och när du presenteras med något som avviker dina förväntningar så letar du istället upp något som passar in dina initiala förväntningar.

Men med det sagt så håller jag med om att svenska myndigheter är duktiga på att cherry picka data. Men det kan också vara så att den faktiskt stämmer. Det är ju inte en omöjlighet att lockdowns kanske ledde till högre dödlighet pga att det leder till andra problem såsom ökad alkoholkonsumtion och inaktivitet. Det kan också vara så att svenskarnas genetiska profil kanske inte var lika känslig för viruset som andra populationer, och att vi därför hade haft en lägre dödlighet oavsett hur vi hanterade pandemin. Jag säger inte att något av detta är sant. Jag bara brainstormar lite random runt potentiella förklaringar till varför siffrorna kan ha sett ut som de gör.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-08, 14:42   #7158
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 1 000
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Vaccinet är det bästa vi har. Medicinskt alltså. Att fullständigt isolera sig är givetvis bäst för att inte bli sjuk. Har du några bättre alternativ ?
Nej, jag har inga bätte alternativ.

Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Det är jag som frågar dig.
Ja, och det är det som är problemet. Varför godtar du ett slentrianmässigt påstående från folkhälsomyndigheten som total sanning, och när jag säger hur underlaget för deras påstående är skevt så är det jag som ska undervisa dig.
Fan, läs på själv, vad tycker du?
https://www.folkhalsomyndigheten.se/...d-19-65-ar.pdf

https://www.folkhalsomyndigheten.se/...-augusti-2022/

Eller vill du att jag ska ta upp i detalj vad jag ser för svagheter i studien? Det kan jag göra, men jag skulle helst se att du faktiskt bemödar dig med att läsa genom (det jag tror är grunden för) det påstående DU kom med, inte jag.
Just nu känns det som att kasta pärlor på svin iom att du inte bemöter något utan bara slingrar dig som en politiker.

Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Jag har ingen aning om hur många insjuknade som dör i grupperna vaccinerade och inte vaccinerade. Det borde vara intressant.
Varför uttalar du dig så tvärsäkert om det då?
Finns det några fler ämnen du inte har en aning om som du berätta hur står till med? Jag är kunnig alls fusion, det låter coolt och man har snackat om det i decennier. Kan du inte berätta för mig om det är effektivt eller inte? Sålänge det i någon situation kan skapa 1% mer effekt än man pytsar in är dett ju effektivt, eller hur? Precis som vaccin är effektivt sålänge man får minsta möjliga ökning av antikroppar.

Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Sedan får man grotta ned sig i vilka som dog. Det är rimligt att antag att de flesta som dör också är de mest känsliga. De borde också ha en större andel vaccinerade i sin grupp.
Ja, kanske det. Svårt att bevisa. Man kan också anta att de som inte vaccinerat sig är mer riskbenägna och således också utsatts för mer smittorisk. Kanske borde de också få ett handikapp till sin fördel?
Det är liksom ett tveeggat svärd att börja haka på antaganden man inte har backning för.

Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Sist. Vilka och hur många dog orsakade av sin vaccination ?

Finns det några siffror på det ?
Det verkar svårt att få siffor på, och det verkar finnas en motvilja öht att granska. Man har verkat rätt ovillig att ta den plötsliga akuta hjärtdöden av friska, fysiskt aktiva unga, t.ex.
Hittar du data för detta får du gärna dela med dig.

Men det jag försöker prata om som du hela tiden skjuter åt sidan eller missförstår är rent krasst riskbedömningen ny sjukdom (influensa) mot nytta vaccin (otillräckligt forskat) där den riskbedömningen var helt obefintlig. Din sista fråga här om dödligheten av själva vaccinet i sig är ju en relevant del där, men det har ju knappt forskats om, och i början om du minns hävdades det ju bl.a att vaccinet inte ens har några bieffekter.
Vilket för mig är ett intressant ställningstagande när man på bipacksedlar till många vanliga mediciner kan läsa bieffekter med prevalans på 1 / 10 0000, dvs extremt ovanlig och likförbannat har man till slut lyckats fastställa korrelation. Men givetvis har det forskats nog mycket på covid 19 vaccin innnan allmänheten fick dem för att hitta biverkningar av 1 / 10 000, eller hur?
Jag kan illustrera riskbedömningen som jag gör så här:
Sjukdomens smittorisk och dess dödlighet / biverkningar ställs mot vaccinets skyddande effekt och dess möjliga biverkningar.
Jag vet inte hur din riskbedömning ser ut, du får gärna dela med dig.

Men då med t.ex hepatit B då jag arbetade på sjukdomsmottagning med sprutor och missbrukare fanns det i mina ögon en risk att riska sticka sig på sprutor, bli biten av galna patienter, sjukdomen i sig sabbar levern och kan vara dödlig vilket jag tyckte var en risk, och vaccinet gav i princip immunitet och jag lyckades inte hitta några omtalade läskiga biverkningar av vaccinet när jag sökte efter det, och vaccinet har funnits väldigt långe dvs man har haft lång tid på sig att hitta biverkningar. Att ta vaccinet var en låg risk, att få sjukdomen var också en låg risk men med läskiga följder.

Vid covid är det en influensa, jag är ung, relativt frisk och har inte asthma och liknande, och har haft influensa ett antal gånger tidigare jag inte vaccinerat mig mot. Vaccinet är helt nytt, man har inte haft tid att forska på det och det fanns en uppenbar politisk vilja att folk skulle ta vaccinet. Där kände jag att jag hellre tog ännu en influensa en ett helt nytt otestat vaccin, och det förutsätter att jag ens blir smittad vilket kanske inte ens skulla hända, men tar jag vaccinet så har jag garanterat tagit risken, då är det bara att hoppas att det inte blir negativ biverkan vid det laget.
__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.

Senast redigerad av BelowAverage den 2023-03-08 klockan 14:52.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-08, 14:50   #7159
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Fast nu får du vara försiktig så du inte själv hamnar i fällan med att cherry picka data. Du förväntade dig ett visst resultat och när du presenteras med något som avviker dina förväntningar så letar du istället upp något som passar in dina initiala förväntningar.

Men med det sagt så håller jag med om att svenska myndigheter är duktiga på att cherry picka data. Men det kan också vara så att den faktiskt stämmer. Det är ju inte en omöjlighet att lockdowns kanske ledde till högre dödlighet pga att det leder till andra problem såsom ökad alkoholkonsumtion och inaktivitet. Det kan också vara så att svenskarnas genetiska profil kanske inte var lika känslig för viruset som andra populationer, och att vi därför hade haft en lägre dödlighet oavsett hur vi hanterade pandemin. Jag säger inte att något av detta är sant. Jag bara brainstormar lite random runt potentiella förklaringar till varför siffrorna kan ha sett ut som de gör.
Ja exakt. Vi vet att största riskgrupperna för viruset var äldre och personer med fetma. Utifrån det kan vi genomföra något slags statistiskt urval. Speciellt om vi jämför mellan länder som har värre problem med fetma i befolkningen.

Det jag säger är att det här är för generellt för att vara användbart. Vi får helt enkelt en statistisk fördel av att ha ökad brottslighet som leder till dödsfall, som exempel. Då får man göra om.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-08, 19:20   #7160
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
BelowAverage !
Dina länkar berättar att den skyddade effekten avtar fortare hos äldre efter varje vaccinationsdos. Intressant och viktigt.

Jag uttalar mig om effekten rent teoretiskt eftersom vi dopar vårt immunförsvar med antikroppar. Antikroppar som fäster och markerar viruspartiklarna för vårt immunförsvar. Alla vaccin fungerar på det sättet. Har vi antikroppar borde vi klara oss bättre. Slå tillbaka och slå ut viruset innan vi hinner smitta fler. Frågan handlade från början varför man inte skulle vaccinera under en pågående pandemi. Låta känsliga dö, för att sortera fram immuna .

Biverkningar av vaccinerna förs inte fram så mycket. Där har du en poäng att det borde undersökas djupare. För oss alla.


Ja. Jag tillhör en riskgrupp.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-08, 20:46   #7161
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 1 000
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
BelowAverage !
Dina länkar berättar att den skyddade effekten avtar fortare hos äldre efter varje vaccinationsdos. Intressant och viktigt.
Studien saknar också kontrollgrupp och placebo, åtminstone kontrollgrupp vore ju bra, vilket behövs vid vilken medicinsk intervention som helst. Men nu kan man tydligen dra hårda slutsatser helt utan dessa saker, vilket ju är en fenomal upptäckt. Tänk vad mycket vi kommer kunna effektivisera framtida medicinsk forskning när vi kan skrota kontroll- och placebogrupper.
Därav min kommentar om det påhittade ebolaviruset. Det är ju rent löjeväckande.
Sen förstår jag att det kan ha varit svårt att etablera kontrollgrupper på äldreboende ifall alla vill ta medicinen osv, men det är likväl en ordentlig svaghet, och det bör nämnas. Rapporten däremot nämner inte ens detta. Det bara saknas kontrollgrupp och de nämner det inte ens som något man bör ta i beaktande.

Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Jag uttalar mig om effekten rent teoretiskt eftersom vi dopar vårt immunförsvar med antikroppar. Antikroppar som fäster och markerar viruspartiklarna för vårt immunförsvar. Alla vaccin fungerar på det sättet. Har vi antikroppar borde vi klara oss bättre. Slå tillbaka och slå ut viruset innan vi hinner smitta fler. Frågan handlade från början varför man inte skulle vaccinera under en pågående pandemi. Låta känsliga dö, för att sortera fram immuna .

Biverkningar av vaccinerna förs inte fram så mycket. Där har du en poäng att det borde undersökas djupare. För oss alla.


Ja. Jag tillhör en riskgrupp.
Jag gillar rent teoretiskt resonemang. Men ökning av antikroppar behöver inte betyda skydd, eller proportionellt skydd. Det enda sättet att visa X % skydd imo är en stor mätning med åtminstone kontrollgrupp och interventionsgrupp där de ställs mot varandra, och förhoppningsvis är liknande populationer dessutom. Fan, ännu träffsäkrare vore ju att faktiskt utsätta samtliga för kontrollerad smitta, det vore oetiskt men då skulle vi åtminstone vet istället för att behöva gissa, eller som man valt att göra, anta.

Det har nog funnits flera frågor. För mig betyder "pandemi" bara väldigt spridd sjukdom och är ganska meningslöst om inte sjukdomen i sig är farlig. Oavsett sjukdomens spridning är ju riskavvägningen för varje individ densamma vad gäller vaccinets risk kontra sjukdomens, pandemi känns mest som ett ord folk slänger ur sig för att det låter farligt.
Rimligtvis bör väl iofs en sjukdom vara rätt smittsam för att ens nå pandemi, så den risken köper jag.

Ja, det är väl så dags nu att undersöka biverkningarna när folk skjutit i sig uppemot 6 doser. Helt rätt ända att börja i.
__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-21, 11:26   #7162
Lucipha
Registered User
 
Luciphas avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 1 503
Aftonbladet:



Också Aftonbladet:



https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1078787
__________________
Sporadisk träningsdagbok 2002 - 2024

I don’t have to agree with you to like you or respect you – Anthony Bourdain
Lucipha är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)