Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-06-06, 11:07   #16
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Jag är också besviken. Ingen verkar sjunga den ursprungliga fulla versionen. Jag får själv göra slag i saken.
Jag trodde de sista verserna var ett tillägg, och att endast de två första verserna ingick i orginalversionen? Är det tvärtom alltså?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-06, 11:12   #17
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Du gamla, du fria är Sveriges nationalsång, skriven av Richard Dybeck 1844 i form av två strofer till den gamla folkmelodin Så rider jag mig över tolvmilan skog. Till skillnad från många andra nationalsånger har detta musikverk aldrig officiellt, genom politiska beslut, antagits som nationalsång. Dess status som nationalsång vilar alltså helt på traditionen. Den används dock som nationalsång även vid så officiella tillställningar som statsbesök och är självklar som Sveriges nationalsång vid exempelvis sportevenemang.

Dybecks två strofer är färgade av den då rådande skandinavismen och handlar om Norden snarare än om Sverige. Landet Sverige nämns endast kort i den senare tillkomna fjärde versen (Louise Ahlén år 1910), en vers som inte sjungs och inte räknas som del av den egentliga nationalsången. Detta medför att den polska nationalsången påstås vara den enda nationalsång där landet Sverige nämns. Flera försök att lansera tilläggsstrofer som tydligare framhäver namnet och landet Sverige har gjorts genom åren; bland annat skrev operasångaren Carl Fredrik Lundqvist en tredje strof som börjar "Jag älskar dig, Sverige", och den tycks i sin tur ha legat till grund för den första av de två strofer signerade Louise Ahlén, vilka publicerades i ett par sångböcker 1910 och var med i några senare upplagor för att sedan försvinna.[1] Genom åren har sången publicerats under olika titlar och även texten skiljer sig i olika tryckta verk.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Du_gamla,_du_fria

Det verkar ju som om det inte ens finns en officiell nationalsång. Men de två sista verserna är i alla fall inte från orginalet.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-06, 11:54   #18
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Jag tycker på något sätt att det är lite fint att vi inte har en riktig nationalsång, det säger något om vilka vi är. Vi är ett fritt folk som gör lite som vi vill, inte bundna till något
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-06, 11:58   #19
ozzian
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Marhult
Inlägg: 906
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag har en hälsingeflagga som hänger ute på altanen, duger det?
jag tog ner smålandsflaggan och hissade Sverigeflaggan.

i morgon blir det Småland igen,,, hmm eller Prideflaggan.
ozzian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-06, 12:01   #20
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Mina smalben är gula och blå för jag lyfte marklyft igår.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-06, 12:08   #21
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Tradition med öppen balkong & Ultima Thule på högsta volym.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-06, 12:12   #22
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Själv firar jag 12/3 då det är republikens nationaldag.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-06, 13:45   #23
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
https://sv.wikipedia.org/wiki/Du_gamla,_du_fria

Det verkar ju som om det inte ens finns en officiell nationalsång. Men de två sista verserna är i alla fall inte från orginalet.
Där ser man. I den första versionen av texten så löd den också "friska" istället för "fria". Jag minns att min mormor var upprörd över att man inte sjöng de två sista verserna.

Senast redigerad av Klein den 2020-06-06 klockan 13:47.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-06, 13:54   #24
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Där ser man. I den första versionen av texten så löd den också "friska" istället för "fria". Jag minns att min mormor var upprörd över att man inte sjöng de två sista verserna.
Jag tror inte jag varit med om att man sjungit annat än de två första verserna.

Eventuellt att jag har ett väldigt svagt minne av att vi sjungit fler verser nån gång under lågstadiet, och att det kanske var så att vi sjöng fler verser nån gång då. Men det kan ju lika gärna vara inbillning, eller att jag tyckte det var svårt att komma ihåg den "vanliga" texten.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-06, 13:58   #25
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Är det nån annan än jag som tycker det är en liten aning irriterande att det är "Norden" och inte "Sverige" i sångtexten i nationalsången? Inte så att jag hellre sjunger "Sverige" (som i Zlatans bilreklam) eftersom detta på nåt sätt också blir irriterande. Men det är ändå nåt jag kommer att tänka på då och då då man hör nationalsången...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-06, 14:03   #26
BrunoC
Banned User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 80
Önskar det var mer fest kring nationaldagen. I Frankrike är ju många på standen och det skjuts en massvis av raketer och det är livad feststämning medan många svenskar inte ens tycks noterat att det är nationaldag.

Vår nationaldag består ju mest av att man bara bli spammad med massor av mail och app-notifikationer om hur man får en rabattkod på 5% ifall man beställer mat med Wolt eller Foodora.
BrunoC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-06, 14:05   #27
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Själv firar jag 12/3 då det är republikens nationaldag.
30 November är det som skall firas.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-06, 14:07   #28
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Sången Sverige tycker jag hade passat bra som nationalsång och tydligen enligt wikipedia så har det funnits en tävling för att utse en ny nationalsång,

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sverige_(sång)#Historik

Vad hände sen?
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-06, 14:19   #29
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag tror inte jag varit med om att man sjungit annat än de två första verserna.

Eventuellt att jag har ett väldigt svagt minne av att vi sjungit fler verser nån gång under lågstadiet, och att det kanske var så att vi sjöng fler verser nån gång då. Men det kan ju lika gärna vara inbillning, eller att jag tyckte det var svårt att komma ihåg den "vanliga" texten.
Nu är det ju förvisso 81 år sedan min mormor slutade årskurs 6 men det hörde nog till ovanligheterna att de sista två verserna skulle ha sjungits. Poängen är mest att hon gillade dem och likaså jag.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-06, 14:26   #30
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Är det nån annan än jag som tycker det är en liten aning irriterande att det är "Norden" och inte "Sverige" i sångtexten i nationalsången? Inte så att jag hellre sjunger "Sverige" (som i Zlatans bilreklam) eftersom detta på nåt sätt också blir irriterande. Men det är ändå nåt jag kommer att tänka på då och då då man hör nationalsången...
Alla vet att de andra nordiska länderna blott är svenska ex-kolonier.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)