Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2020-05-27, 10:49   #11
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Vill du berätta lite kort för klassen om att göra den mängden push ups och pull ups per dag?
Jag tänker att själva muskelkapaciteten skulle vara en sak, men sen är där leder och eventuellt annat slitage - Hur har du känt där?
Ja, leder och senors återhämtningsförmåga är ju långsammare än muskelvävnadens. Därför har jag varierat typ av dips och pull-ups dagligen med grepp, set, reps och intensitet. Väldigt sällan till failure och varannan dag tyngre och varannan lättare. Aldrig gjort samma variant av övningen två dagar i rad. Man måste ju för det första vara tillräckligt stark för att klara av den mängden repetitioner i ETT SET innan man ger sig på att göra det dagligen. Mitt RM i dips är nog 35ish och pull-ups 20-25 (beroende på utförande såklart). Därför valde jag en siffra under det som dagligt uppdelad volym. Vill man bli bra på något och lära sig mycket om sig själv så måste man göra det ofta, dagligen t.o.m. Ett enklare alternativ som insteg är att göra 10 reps i 10 dagar eller 15 reps i 15 dagar innan man går vidare på 20 reps i 20 dagar osv. Jag har i snitt gjort +30 dips om dagen i 30 dagar och 20-25 pull-ups i 5-6 veckor.

Jag har lärt mig väldigt mycket om vilka positioner mina axlar och armbågar gillar och vilka de avskyr. Om man är intelligent, reflektiv och intutitiv så lär man sig snabbt och anpassar sig direkt istället för att tjurskalligt stånga på. Har ju haft kroniska problem med både axlar och armbågar tidigare, men som sagt, man blir aldrig AV med problem. Man lär sig bara hantera dem och fortsätta gå framåt.

26-maj ez legs
kv: 85,6 kg

Uppvärmning
50 cal löpning på kurvat löpband

A1. BGSQ Suitcase
40x8 @ 15
40x12 @ 20
48x10 @ 20

A2. Neck Crunches
3x17
3x15
3x13
3x11

A3. WG Pull-ups
5
5
5

B. SS. Frontböj
40x6/6
60x6/6
40x6/6 (FFE)
80x5 Bilateralt

C1. GHR
4
6
4

C2. Sitt. Lårcurls
80x30
90x18

C3. Cruved Treadmill
25 cal
25 cal

C4. Benspark
100x10+6+10 (V, V, H+V)

Calisthenics in da sun
pull-ups, dips och muscle-ups

Kommentar: Lätt bendag med fokus på unilateralt och baksida lår-volym. Sprang lite också. Avslutade som vanligt med lek i parken.
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat


 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)