Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-09-25, 09:47   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Antinutrienter: påhitt eller verkligehet?

Citat:
Plant-based diets are associated with reduced risk of lifestyle-induced chronic diseases. The thousands of phytochemicals they contain are implicated in cellular-based mechanisms to promote antioxidant defense and reduce inflammation. While recommendations encourage the intake of fruits and vegetables, most people fall short of their target daily intake. Despite the need to increase plant-food consumption, there have been some concerns raised about whether they are beneficial because of the various ‘anti-nutrient’ compounds they contain. Some of these anti-nutrients that have been called into question included lectins, oxalates, goitrogens, phytoestrogens, phytates, and tannins. As a result, there may be select individuals with specific health conditions who elect to decrease their plant food intake despite potential benefits.

The purpose of this review was to assess whether there is considerable clinical data to warrant certain compounds in plants to be positioned as ‘anti-nutrients’ in the sense that they block the absorption or assimilation of essential nutrients or, in some way, interfere with physiological function of an organ. The summary of our findings would suggest the following:

(1) Of the compounds reviewed, there are indications that when given in the diet in what would be considered moderate to high quantities, or when administered in isolation, they may exert effects that would be detrimental or impair the body’s reserves or function in some way. There may be some individuals who are more susceptible to these effects for various reasons.

(2) These compounds are rarely ingested in their isolated format as we know from how these foods are traditionally consumed. Plant-based diets which contain these compounds also contain thousands of other compounds in the food matrix, many of which counteract the potential effects of the ‘anti-nutrients’. Therefore, it remains questionable as to whether these compounds are as potentially harmful as they might seem to be in isolation, as they may act differently when taken in within whole foods that are properly prepared. Cooking and application of heat seems to be essential for the activation of some of these compounds.

(3) In some cases, what has been referred to as ‘anti-nutrients,’ may, in fact, be therapeutic agents for various conditions. More exploration and research are required to know for certain.
Nutrients 2020, 12(10), 2929. Is There Such a Thing as “Anti-Nutrients”? A Narrative Review of Perceived Problematic Plant Compounds.

https://www.mdpi.com/2072-6643/12/10/2929/htm
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-25, 09:57   #2
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Någon som gjort en optimal "smoothie"/shot? Jag äter definitivt för lite grönsaker.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-25, 12:46   #3
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 284
Ena författaren är uppenbarligen kraftigt investerad. Från artikeln:
"Overall, by consuming a colorful, plant-based diet, the benefits of phytate containing foods to human health exceed the impacts on mineral absorption."
Deanna Minich har skrivit böckerna "Whole Detox" och "The Rainbow Diet". Pseudovetenskapliga metoder och vurmande för att käka växter brukar gå hand i hand. Se även hennes "The Seven Systems of Health" där hon blandar in religiöst trams med mat.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-25, 13:43   #4
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Kastade mig över King Grubs länk och texten om fytat.
Verkar som om vi ännu inte nått konsensus Flem ?

Ser man helheten är det värdefullt att koka grönsakerna. Blötlägg gärna innan och låt gärna grönsakerna fermentera för att motverka alla antinutriener.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-25, 18:46   #5
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Kastade mig över King Grubs länk och texten om fytat.
Verkar som om vi ännu inte nått konsensus Flem ?
Omkring den diskussionen finns det inte mycket mer att tillägga. Isåfall får du komma med någonting nytt i den tråden, vilket jag redan uppmuntrat dig till, som säger emot uppfattningen om att fytater orsakar näringsförlust.

Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Ser man helheten är det värdefullt att koka grönsakerna. Blötlägg gärna innan och låt gärna grönsakerna fermentera för att motverka alla antinutriener.
Detta har jag nämnt och hänvisat till vid ett flertal tillfällen. Effektiva metoder men som tyvärr inte eliminerar allt. Sedan innehåller växter många gånger andra icke önskvärda ämnen. Men även om man bortser från dessa så förblir bl.a. kött överlägset rent näringsmässigt och har flera andra fördelar som t.ex. avsaknad av kolhydrater och att det för med sig nyttiga komponenter som inte finns alls bland växter.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-25, 19:52   #6
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Någon som gjort en optimal "smoothie"/shot? Jag äter definitivt för lite grönsaker.
Köp bara sådana påsar med färdigskurna grönsaker och släng på dina befintliga måltider. Ruccola, bladspenat osv. Enkelt och gott, ger lite mer bukfylla. Shots är inte manligt och bör undvikas.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-26, 05:27   #7
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
Omkring den diskussionen finns det inte mycket mer att tillägga. Isåfall får du komma med någonting nytt i den tråden, vilket jag redan uppmuntrat dig till, som säger emot uppfattningen om att fytater orsakar näringsförlust.

Detta har jag nämnt och hänvisat till vid ett flertal tillfällen. Effektiva metoder men som tyvärr inte eliminerar allt. Sedan innehåller växter många gånger andra icke önskvärda ämnen. Men även om man bortser från dessa så förblir bl.a. kött överlägset rent näringsmässigt och har flera andra fördelar som t.ex. avsaknad av kolhydrater och att det för med sig nyttiga komponenter som inte finns alls bland växter.
King Grubs länk tar upp det vi diskuterade i den förra tråden. Ifall antinutrienterna har någon effekt på vår hälsa och välbefinnande.

Jag har ingen annan uppfattning än vad som finns samlat i all text i länken.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-26, 12:54   #8
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
King Grubs länk tar upp det vi diskuterade i den förra tråden. Ifall antinutrienterna har någon effekt på vår hälsa och välbefinnande.

Jag har ingen annan uppfattning än vad som finns samlat i all text i länken.
Lite naivt kanske att svälja en hel artikel. Men det gör arbetet lättare för dig då du varken behöver citera eller argumentera.

De erkänner att fytater berövar människan från näring. Men de föreslår att man äter mer växter utan att ens nämna animalier som ett alternativ. Man kan tycka att de borde ha gjort det då kött innehåller mer näring och dessutom inte ens innehåller dessa antinutrienter.

Som jag redan har visat är det också uppenbart att de propagerar för en växtbaserad kost. Såklart ingår det även en stor del ockultism i deras trossystem.

Egentligen nöjer jag mig med att veta att den fysiska hälsan människan hade före jordbrukets tid slår den moderna människan samt att även de observationer som gjordes på naturfolken vittnar om fysisk överlägsenhet.

Det är bara ett plus att det inte heller går att plocka poäng från evolutionsteorin då den lär ut att vårt intellekt erhållits tack vare djurkonsumtion. Ytterligare ett plus är de analyser som gjorts på kött och organ som bekräftar dessa som mer energi- och näringsrika.

Slutsatsen för mig är att nyttiga växter är ett komplement till en djurbaserad föda.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-26, 14:01   #9
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Får man inte brister på div näringsämnen om man enbart äter kött och aldrig grönsaker?
Är ju lågt % rdi på flera näringsämnen, frukt + kött borde man dock klara sig på.

https://nutritiondata.self.com/facts...roducts/6197/2

@Flem är frukt också skadligt för hälsan enligt dig?
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-26, 14:08   #10
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282


https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32833688/
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-26, 14:41   #11
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Bailah hade rätt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-26, 15:22   #12
Bailah
Registered User
 
Bailahs avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Lund.
Inlägg: 3 973
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Bailah hade rätt.
__________________
Bailah goes carnivore
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=234733
Bailah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-26, 16:48   #13
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Djuren koncentrerar upp näringsämnena åt oss.

Fast jag kan tänka mig att en kost på kött inte får med alla de färgämnen som finns i mörka grönsaker. Molekyler viktiga för att fånga in och släcka fria radikaler. Beta-karoten är bara ett exempel. A-vitaminet, retinol, har inte alls samma antioxidativa effekt.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-26, 17:49   #14
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Får man inte brister på div näringsämnen om man enbart äter kött och aldrig grönsaker?
Är ju lågt % rdi på flera näringsämnen, frukt + kött borde man dock klara sig på.

https://nutritiondata.self.com/facts...roducts/6197/2
Äter man enbart kött så kommer man inte upp i rekommenderat dagligt intag (RDI) för vitamin C, vitamin D, jod och kalcium. Men då en sådan kost inte innehåller kolhydrater så tas vitamin C upp enklare. När det gäller kalcium så innehåller en sån här diet väsentligt mycket mer protein vilket leder till ökad absorption. Sedan om detta är tillräckligt eller inte för att motsvara RDI vet jag inte. Om djuren är frigående utomhus så bildas vitamin D i fettet så man kanske skulle lägga lite extra krut på kvalitet och köpa kött och talg från frigående kor som fått beta gräs och äta ensilage på vintern. Annars kan man även äta fisk så löser sig problemet med jod, vitamin D och kalcium. Att enbart äta kött från fabriksdjur låter i alla fall för mig som en dålig idé framförallt med tanke på det låga intag av vitamin D och jod det medför.
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
@Flem är frukt också skadligt för hälsan enligt dig?
Det beror på mängden och ens livsstil. I regel tycker jag att nån frukt om dagen är helt okej.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-26, 18:13   #15
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Havsfisk fixar jod och D-vitamin. Ät sardiner kommer fiskbenens kalk med.
Omega-3 fettet är en bonus.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)