Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-09-29, 13:46   #1
RökteUppMinKatt
Registered User
 
RökteUppMinKatts avatar
 
Reg.datum: Sep 2020
Inlägg: 299
Lista över AGEs i mat? (Advanced Glycation End Products)

Tjo,

Har letat febrilt, men hittar ingen lista över AGEs i olika livsmedel. Någon som eventuellt sitter på en sådan?
RökteUppMinKatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-29, 13:57   #2
RökteUppMinKatt
Registered User
 
RökteUppMinKatts avatar
 
Reg.datum: Sep 2020
Inlägg: 299
Never mind, jag hittade.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3704564/
RökteUppMinKatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-05, 10:47   #3
Mell
Registered User
 
Mells avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 424
Håller på att se över lite mängden AGE i min kost, kändes motiverat med tanke på musstudierna där mössgruppen med hög-AGE-kosten (isokalorisk) hade 43% högre mortalitetsrisk (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2475771/). Har bl.a. börjat koka kyckling och fisk istället för att steka/ugnsvärma. Äter mindre mängd smör och blir nog ännu lite mindre mcdonalds och liknande.

Något som jag kom på som inte är med i listan är nog att vassleproteinpulver gissningsvis har höga mängder AGE. Detta mot bakgrund av att tillverkningsprocessen för vassle är liknande som med ost som ligger högt i AGE (8K-20K per 100g) och det steget som jag gissar skapar en del AGE är pastöriseringsprocessen där allt upphettas till 72 grader som både vassle och ost delar. Funderar på att lägga ner vasslet och istället äta lite mer från oprocessade proteinkällor. Någon som har några mer tankar om det? Jag är inte superhajj på detta men har förstått att AGE:er skapas när protein/fett utsätts för hög värme.
Mell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-06, 13:51   #4
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 425
Citat:
Ursprungligen postat av Mell Visa inlägg
Håller på att se över lite mängden AGE i min kost, kändes motiverat med tanke på musstudierna där mössgruppen med hög-AGE-kosten (isokalorisk) hade 43% högre mortalitetsrisk (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2475771/). Har bl.a. börjat koka kyckling och fisk istället för att steka/ugnsvärma. Äter mindre mängd smör och blir nog ännu lite mindre mcdonalds och liknande.

Något som jag kom på som inte är med i listan är nog att vassleproteinpulver gissningsvis har höga mängder AGE. Detta mot bakgrund av att tillverkningsprocessen för vassle är liknande som med ost som ligger högt i AGE (8K-20K per 100g) och det steget som jag gissar skapar en del AGE är pastöriseringsprocessen där allt upphettas till 72 grader som både vassle och ost delar. Funderar på att lägga ner vasslet och istället äta lite mer från oprocessade proteinkällor. Någon som har några mer tankar om det? Jag är inte superhajj på detta men har förstått att AGE:er skapas när protein/fett utsätts för hög värme.

Jag tror inte man behöver vara så extrem att man utesluter många vardagliga livsmedel baserat på musstudier. Kroppen klarar troligtvis av rimliga mängder av tillagningsgifter. Människor blir ändå gamla som gatan trots att de vräker i sig kaffe och kakor på ålderns höst.

Om man däremot regelbundet äter mat som har de högsta värdena av AGE
t.ex. rostat bröd till frukost, friterad mat till lunch, chips flera gånger i veckan, grillat till middag, rökt chark osv. så kan jag tänka mig att det är ett reellt problem.

Det går att minska ner intaget av dessa ämnen utan att bli extrem.



Citat:
Akrylamid bildas framförallt när kolhydratrika livsmedel upphettas över 100 °C vid grillning,
stekning, rostning eller ugnsbakning och fritering. Generellt ökar halten akrylamid i maten vid
högre temperatur, längre tillagningstid och mörkare färg. Halten är högre då vattenhalten är låg.
Halterna av akrylamid varierar, men vissa livsmedel som vi äter relativt mycket av kan
innehålla höga halter. Exempel på sådana livsmedel är pommes frites, chips, bröd (särskilt
knäckebröd), kex/kakor, frukostflingor och kaffe.

Ett sätt att minska intaget av akrylamid är att begränsa konsumtionen av chips och pommes
frites samt att undvika överdriven konsumtion av kaffe. Konsumtion av chips och pommes frites
ger dessutom tomma kalorier utan så mycket näring.

Genom att skrapa bort de mörka delarna på bröd, bakverk och potatis kan intaget av akrylamid
troligtvis minskas.

https://www.livsmedelsverket.se/glob...2017-del-1.pdf

https://www.livsmedelsverket.se/glob...2017-del-2.pdf
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson

Senast redigerad av Baskagge den 2020-10-06 klockan 13:54.
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-06, 15:45   #5
RökteUppMinKatt
Registered User
 
RökteUppMinKatts avatar
 
Reg.datum: Sep 2020
Inlägg: 299
Citat:
Ursprungligen postat av Baskagge Visa inlägg
Jag tror inte man behöver vara så extrem att man utesluter många vardagliga livsmedel baserat på musstudier. Kroppen klarar troligtvis av rimliga mängder av tillagningsgifter. Människor blir ändå gamla som gatan trots att de vräker i sig kaffe och kakor på ålderns höst.

Om man däremot regelbundet äter mat som har de högsta värdena av AGE
t.ex. rostat bröd till frukost, friterad mat till lunch, chips flera gånger i veckan, grillat till middag, rökt chark osv. så kan jag tänka mig att det är ett reellt problem.

Det går att minska ner intaget av dessa ämnen utan att bli extrem.

https://www.livsmedelsverket.se/glob...2017-del-1.pdf

https://www.livsmedelsverket.se/glob...2017-del-2.pdf
Nu är ju akrylamid inte det enda som skapar AGEs.

Kollar man på listan jag postade så är det snarare saker som fett och kött som är problematiskt.

Visst blir folk gamla. Folk blir också rejält slitna och många drar på sig den ena sjukdomen efter den andra och alltför många lider in i det sista.

Senast redigerad av RökteUppMinKatt den 2020-10-06 klockan 15:49.
RökteUppMinKatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-06, 16:34   #6
Dajollee
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 161
Citat:
Ursprungligen postat av RökteUppMinKatt Visa inlägg
Nu är ju akrylamid inte det enda som skapar AGEs.

Kollar man på listan jag postade så är det snarare saker som fett och kött som är problematiskt.

Visst blir folk gamla. Folk blir också rejält slitna och många drar på sig den ena sjukdomen efter den andra och alltför många lider in i det sista.
Dra inte på dig diabetes eller gå runt med högt blodsocker dagarna i ända, undvik mkt socker o kolisar.
Så har du nog undvikit en stor mängd age
Dajollee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-06, 17:16   #7
RökteUppMinKatt
Registered User
 
RökteUppMinKatts avatar
 
Reg.datum: Sep 2020
Inlägg: 299
Citat:
Ursprungligen postat av Dajollee Visa inlägg
Dra inte på dig diabetes eller gå runt med högt blodsocker dagarna i ända, undvik mkt socker o kolisar.
Så har du nog undvikit en stor mängd age
Varför? Kollar du på listan över ages så är inte socker och kolhydrater problematiskt. Vad som är problematiskt är kött och fett.
RökteUppMinKatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-06, 18:16   #8
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Högt blodsocker ger AGE, eller snarare reaktionsprodukter mellan glukos och olika proteiner i kroppen. Det är diabetikerns gissel och ger neuropaty och kallbrand med åldern. Skadar helt enkelt nervcellerna och blodkärlsväggarna.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-06, 18:37   #9
RökteUppMinKatt
Registered User
 
RökteUppMinKatts avatar
 
Reg.datum: Sep 2020
Inlägg: 299
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Högt blodsocker ger AGE, eller snarare reaktionsprodukter mellan glukos och olika proteiner i kroppen. Det är diabetikerns gissel och ger neuropaty och kallbrand med åldern. Skadar helt enkelt nervcellerna och blodkärlsväggarna.
I see. Men det där är ju bara en del av problematiken oavsett.

Kollar man på studien jag länkade till så anses allt över 15000 units av AGEs om dagen vara ett högt intag och då har man använt the average New Yorker som referens. Personligen känner jag att jag vill ligga en bra bit under the Average Joe - kanske på 10,000 units max.

Hur som helst. Kollar man då i listan som finns med i studien så ger t.ex. 100g ungsbakad eller grillad kyckling 5000 units, medan 100g olivolja ger 10,000 units.

De flesta hittar nog många höga siffror, men jag har bara kikat på det jag själv äter som till synes verkar nyttigt. Men kyckling är uppenbarligen problematiskt om det inte kokas och som Mell är inne på är kanske proteinpulver en stor bidragande faktor också.
RökteUppMinKatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-06, 19:49   #10
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Jag är inte riktigt med här.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3704564/

Advanced glycation end products (AGEs), also known as glycotoxins, are a diverse group of highly oxidant compounds with pathogenic significance in diabetes and in several other chronic diseases (1–6). AGEs are created through a nonenzymatic reaction between reducing sugars and free amino groups of proteins, lipids, or nucleic acids. This reaction is also known as the Maillard or browning reaction.

Hur får vi med AGE i en olja. Speciellt som AGE borde gå bort när man neutraliserar oljan, tvättar den och deodoricerar den. Ser inte riktigt hur AGE kan vara kvar

Fast att man hittar AGE i feta livsmedel med naturligt förekommande protein ser jag mer som en effekt av att mängden fritt vatten ( vattenaktiviteten ) redan från början är låg.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-06, 20:18   #11
RökteUppMinKatt
Registered User
 
RökteUppMinKatts avatar
 
Reg.datum: Sep 2020
Inlägg: 299
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Jag är inte riktigt med här.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3704564/

Advanced glycation end products (AGEs), also known as glycotoxins, are a diverse group of highly oxidant compounds with pathogenic significance in diabetes and in several other chronic diseases (1–6). AGEs are created through a nonenzymatic reaction between reducing sugars and free amino groups of proteins, lipids, or nucleic acids. This reaction is also known as the Maillard or browning reaction.

Hur får vi med AGE i en olja. Speciellt som AGE borde gå bort när man neutraliserar oljan, tvättar den och deodoricerar den. Ser inte riktigt hur AGE kan vara kvar

Fast att man hittar AGE i feta livsmedel med naturligt förekommande protein ser jag mer som en effekt av att mängden fritt vatten ( vattenaktiviteten ) redan från början är låg.
Kan inte svara på det själv, men har läst kommentarsfält där det diskuteras och förklaras. Googla lite så får du säkert svaret. Sen huruvida deras resonemang stämmer eller inte vet jag inte. För avancerat för mig, men de förklarar det i alla fall.

Edit: https://www.researchgate.net/post/Wh...vegetable_oils

Senast redigerad av RökteUppMinKatt den 2020-10-06 klockan 20:21.
RökteUppMinKatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-07, 07:45   #12
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 262
Citat:
Ursprungligen postat av Dajollee Visa inlägg
Dra inte på dig diabetes eller gå runt med högt blodsocker dagarna i ända, undvik mkt socker o kolisar.
Så har du nog undvikit en stor mängd age

Jag som älskar dextropur pw!
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-07, 18:24   #13
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Citat:
Ursprungligen postat av RökteUppMinKatt Visa inlägg
Kan inte svara på det själv, men har läst kommentarsfält där det diskuteras och förklaras. Googla lite så får du säkert svaret. Sen huruvida deras resonemang stämmer eller inte vet jag inte. För avancerat för mig, men de förklarar det i alla fall.

Edit: https://www.researchgate.net/post/Wh...vegetable_oils
Det stämmer säkert. Minns att vi för 15 år sedan hade diskussioner med vad som händer med proteinpulver när de åldras. Olika mjölkproteinpulver får dessa AGE efter något eller några år pga förekomsten av laktos i produkten. Tyvärr var de flesta studierna gjorda på mjölkpulver som innehåller mer laktos än protein.

Med sojaprotien fick man istället dessa ALE pga förekomsten av fleromättat fett i sojamjölet. Samma sak där. Det var inte undersökt på sojaisolat.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-08, 18:18   #14
Garlegi
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 86
Citat:
Ursprungligen postat av Mell Visa inlägg
Håller på att se över lite mängden AGE i min kost, kändes motiverat med tanke på musstudierna där mössgruppen med hög-AGE-kosten (isokalorisk) hade 43% högre mortalitetsrisk (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2475771/). Har bl.a. börjat koka kyckling och fisk istället för att steka/ugnsvärma. Äter mindre mängd smör och blir nog ännu lite mindre mcdonalds och liknande.

Något som jag kom på som inte är med i listan är nog att vassleproteinpulver gissningsvis har höga mängder AGE. Detta mot bakgrund av att tillverkningsprocessen för vassle är liknande som med ost som ligger högt i AGE (8K-20K per 100g) och det steget som jag gissar skapar en del AGE är pastöriseringsprocessen där allt upphettas till 72 grader som både vassle och ost delar. Funderar på att lägga ner vasslet och istället äta lite mer från oprocessade proteinkällor. Någon som har några mer tankar om det? Jag är inte superhajj på detta men har förstått att AGE:er skapas när protein/fett utsätts för hög värme.
En del vassleproteinpulver innehåller kanske mindre AGE än andra.

En artikel om AGE av Jerry Brainum:

https://www.ironmanmagazine.com/coming-of-ages/
Garlegi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)