Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2015-11-04, 08:30   #811
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Fan ibland har man såna perioder alltså, när böj är det bästa som finns, hade en sån i somras när jag körde smolov jr
Ja det är fan helt fantastiskt Det är lite av en revanschkänsla också, för alla de gånger ben och knäböj har känts som världens tråkigaste muskelgrupp och övning.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-04, 08:40   #812
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Slog några av mina senaste pb:n i den 1RM-kalkulator som jag har använt mig mest av:

152,5x5 = 183 kg
160x4 = 185,2 kg
170x2 = 178,1 kg

Rätt logiskt kanske att det inte var högre resultat, men fan lite besviken alltså Det bästa resultatet verkar vara de tre 152,5-seten, där exempelvis 152,5x6(som jag hade klarat i första setet) ger 189,4 kg som 1RM.

Överlag verkar det som att jag skulle behöva höja mina reps-pb:n med i alla fall en repetition för att vara säker på att kunna göra ett bra resultat på 190 kg som är nästa mål.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-05, 13:12   #813
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Jag har genom djupa flashbacks kommit på vad det var för axel-rehabövningar som jag blev rekommenderad sist jag var hos sjukgymnasten, det satt djupt inne men lite googling kirrade biffen. Jag ska fr.o.m. nu börja varje pass med två övningar:

- Liggande på mage föra två lätta hantlar från bakom ryggen till utsträckta framför mig i en halvcirkel
- Inåt- och utåtrotationer i kabelmaskin

Hemmavid kommer jag göra två övningar, en ren stretchövning för framsida axel/bröst samt en annan övning där man står med ryggen mot väggen och för armarna upp och ned längs väggen.

Det är troligen de övningarna, eller väldigt snarlika, som jag kommer bli rekommenderad om jag gör ett återbesök. Därmed kör jag detta och hoppas att det känns lite bättre om några veckor.

Ikväll ska det f.ö. bli väldigt spännande att marka och böja då det enda jag har ätit sedan igår är chili con carne(min favoriträtt tyvärr). Jag brukar ju vara dålig i magen vanligtvis så med detta i kroppen är det fan kaos
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-05, 14:09   #814
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Vad ar det for problem herrn har med axeln?
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-05, 14:17   #815
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Välkommen till klubben som måste nöta rotationsövningar för stackars axlarna.

Chiliconcarne äter jag typ 4-5 ggr/v, slänger ihop matlådor med det varje söndag nu :P Stående klassisker, enkelt och proteinrikt ju.

För övrigt; vad står Juve för? Att du kallas Macke hajjar jag, men håller du verkligen på Juventus?! :P
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-05, 14:18   #816
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Välkommen till klubben som måste nöta rotationsövningar för stackars axlarna.
Klubben vaxer!
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-05, 15:36   #817
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av J.V Visa inlägg
Vad ar det for problem herrn har med axeln?
Samma som dig tror jag, främre delen av högeraxeln typ där armen möter axeln. Gör ont i pressar och typ den där spännisövningen för biceps där man står upp och drar kablarna mot huvudet med ett handtag i var hand. Trött på't är jag i alla fall

Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Välkommen till klubben som måste nöta rotationsövningar för stackars axlarna.

Chiliconcarne äter jag typ 4-5 ggr/v, slänger ihop matlådor med det varje söndag nu :P Stående klassisker, enkelt och proteinrikt ju.

För övrigt; vad står Juve för? Att du kallas Macke hajjar jag, men håller du verkligen på Juventus?! :P
Haha du har ju några år på mig men jag var fan helt skadefri tills det att jag fyllde 22(?), är 24 nu. Blir även mer bakis och allt, min ålderdom kom fort.

Givetvis håller jag på Juve, jag döpte mig till MackeJuve på Bilddagboken, det blev en rolig grej och därefter har det hängt med
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-05, 15:42   #818
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Marcus - Träningsjournal för Volym & Styrka

Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Samma som dig tror jag, främre delen av högeraxeln typ där armen möter axeln. Gör ont i pressar och typ den där spännisövningen för biceps där man står upp och drar kablarna mot huvudet med ett handtag i var hand. Trött på't är jag i alla fall
Är du/har du varit svullen vid acromion (benet som känns tydligt ovanpå axeln)?

Draget ur röven gissar jag på AC-leden eller inflammerad bicepssena. Och nu har jag ändå läst två terminer anatomi så jag kommer ju definitivt ha rätt.


Tapatalk.
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.

Senast redigerad av J.V den 2015-11-05 klockan 15:45.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-05, 16:37   #819
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av J.V Visa inlägg
Är du/har du varit svullen vid acromion (benet som känns tydligt ovanpå axeln)?

Draget ur röven gissar jag på AC-leden eller inflammerad bicepssena. Och nu har jag ändå läst två terminer anatomi så jag kommer ju definitivt ha rätt.


Tapatalk.
Biceps smärtar inget, bara axeln, men inflammerad bicepssena kanske kan bidra till axelont? Men AC-leden har jag för mig att jag googlade mig till under första rundan av mina besvär så du kan mycket väl ha rätt!

I vilket fall som helst ska jag bli av med skiten nu Kör du rehab?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-05, 16:38   #820
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 406
Citat:
Ursprungligen postat av J.V Visa inlägg
Är du/har du varit svullen vid acromion (benet som känns tydligt ovanpå axeln)?

Draget ur röven gissar jag på AC-leden eller inflammerad bicepssena. Och nu har jag ändå läst två terminer anatomi så jag kommer ju definitivt ha rätt.


Tapatalk.
Nu tycker jag att du är alldeles för ödmjuk. Sjukgymnaster kan inte ha fel. Speciellt inte dom som är under utbildning eller precis är klara med utbildningen
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-05, 17:08   #821
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Nu tycker jag att du är alldeles för ödmjuk. Sjukgymnaster kan inte ha fel. Speciellt inte dom som är under utbildning eller precis är klara med utbildningen
Anar jag en liten Axon-diss?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-05, 20:36   #822
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 406
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Anar jag en liten Axon-diss?
Bland annat :-D

Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-05, 23:02   #823
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
4/11

Marklyft
220x2 fail på 3
210x4 tpb

Rehab axel
20 min

T.extension kettlebell
20x7
20x6
20x4

Frenchpress
3 set

Var i bra markslag men orkade inte riktigt en 3a på 220 idag, kom halvvägs. Rehaben tog irriterande lång tid men nu ska jag fan göra det här. Det roliga var att jag körde med bebisvikter där men att det var rätt tungt haha. Körde exempelvis med näst lättaste hantlarna i en övning och hade problem att fixa 10 reps. Uppenbarligen sjukt svag i de lägena så det blir nyttigt. Nu blir det Köpenhamn och därefter träning på söndag.

Skickat från min D5503 via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-06, 00:39   #824
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Biceps smärtar inget, bara axeln, men inflammerad bicepssena kanske kan bidra till axelont? Men AC-leden har jag för mig att jag googlade mig till under första rundan av mina besvär så du kan mycket väl ha rätt!



I vilket fall som helst ska jag bli av med skiten nu. Kör du rehab?
Aa biceps fäster uppe i axeln och dina beskrivningar av när det gör ont stämmer rätt bra med symptomen.



Men jag har bara börjat få koll på var saker och ting sitter, vi har inte gått in på skador än, så jag har säkert fel.



Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Nu tycker jag att du är alldeles för ödmjuk. Sjukgymnaster kan inte ha fel. Speciellt inte dom som är under utbildning eller precis är klara med utbildningen
Jag ska försöka anamma den stilen! Tack för påminnelsen.


Tapatalk.
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-09, 08:50   #825
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av J.V Visa inlägg
Aa biceps fäster uppe i axeln och dina beskrivningar av när det gör ont stämmer rätt bra med symptomen.



Men jag har bara börjat få koll på var saker och ting sitter, vi har inte gått in på skador än, så jag har säkert fel.



Jag ska försöka anamma den stilen! Tack för påminnelsen.


Tapatalk.
Jag kör utåt-/inåtrotationer, stretchar bröst/framsida axel samt lite annat i rehabsyfte. Låter det vettigt?

Igår blev det bara en rejäl pw. Jag orkade verkligen inte träna då jag var bakfull. Ikväll ska jag i vilket fall böja och lite annat. Gymträningen går ju uppenbarligen ganska bra just nu, om man tar bort axelontet ur ekvationen. Problemet är bara att jag inte känner mig särskilt vältränad då jag är i så dåligt slag konditionsmässigt. Varje gång jag "lovar" i journalen att springa 2-3 gånger i veckan så håller jag det bara i några veckor. Det kan jag väl konstatera inte funkar. En lagom nivå vore väl bäst, typ ett löppass och några pw:s i veckan. Det ska man ju kunna hålla om man har något intresse av att bli sundare. Jag mätte nämligen min puls, iofs via en mobilapp men ändå, och den var rätt hög. Jag vill i första hand vara stark men ett hälsosamt leverne är viktigt också. Eftersom jag var duktig på att löpa förr i tiden ser jag mig fortfarande som en person med bra kondition och det är en lögn just nu. Funderar på att testa spåren i Vilbergen då jag är sjukt trött på alla rundor i stan, som dels är tråkiga men också lite uttjatade.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)