Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-06-15, 19:49   #18211
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Fast att ljuga och hitta på för att göra serien mer spännande är uselt, speciellt när det handlar om ett sånt allvarligt ämne. Nu får serien 5/10 istället för 9/10.
Nja. Jag tyckte nog inte att ett sådant "misstag" ger så många minuspoäng ändå. Det är ju ändå en dramatiserad tvserie och inte en dokumentär.

Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
De kanske menade att en sån bomb mitt i minsk skulle jämna stället med backen?
Jag tror inte det. Hon sade ju att "everything within a 30km radius will be completely destroyed including the three remaining reactors".

Dock sade hon ju faktiskt inte att Minsk skulle bli jämnat med marken. Minsk ligger ju typ 300km bort. Fast en bomb på 5 megaton jämnar inte allt inom 30km med marken heller, snarare 3km.

Men strax därefter säger hon också att explosionen kommer vara dödlig för alla inom 200km och kommer döda hela Kievs befolkning och delar av befolkningen i Minsk.

Om man litar på nukemap https://nuclearsecrecy.com/nukemap/ så behöver man vara närmare än halvvägs mellan Chernobyl och Kiev om man ska få första gradens brännskador (typ solbränna) och ännu närmare än så ifall man ska få allvarligt förhöjd risk för cancer till följd av själva explosionen. Så det enda rimliga är att hon isåfall pratar om radioaktivt nedfall som kommer påverka befolkningen i dessa städer långt senare (ifall man inte evakuerar). Dessutom ligger Minsk norrut och Kiev söderut och vinden lär ju inte blåsa nedfallet i bägge riktningarna. Så jag tycker även detta låter lite märkligt.



Dessutom pratade hon ju alltså om en explosion som skulle komma ifrån att "lavan" skulle smälta ner i vattnet och få allt det vattnet att förångas på ett ögonblick och att tryckvågen skulle komma ifrån att ångan inte skulle ha nån stans att ta vägen, och alltså skulle hela skiten explodera.

Huruvida en sådan explosion ens är möjlig har jag ingen aning om. Om jag har fattat det rätt i hur kärvapen fungerar så kommer ju chockvågen från dessa ifrån att en sjujävla massa gammastrålning träffar luften kring stridsspetsen och att luften blir till plasma och expanderar som satan.

Den explosionen hon pratar om är ju nåt helt annat och alltså inte en kärvapensexplosion. Och att något annat än en kärvapensexplosion skulle komma upp i 5 megaton låter ju som sagt mastigt. Nu är jag definitivt ingen expert på detta. Inte ens i närheten. Men jag har då i alla fall aldrig hört talas om explosioner på flera megaton som inte varit kärvapensexposioner.

Att hela skiten skulle kunna smälla i luften och skicka en jävla massa radioaktivt nedfall in mot europa låter dock inte orimligt.

Men allting gällande själva explosionen låter tveksamt i mina öron.

Men som sagt så tycker jag inte detta drog ner mitt helhetsintryck av serien.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-15, 19:58   #18212
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Var det denna delen du menade?



https://www.businessinsider.com/cher...ninhabitable-5
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-15, 20:15   #18213
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Var det denna delen du menade?



https://www.businessinsider.com/cher...ninhabitable-5
Ja, precis.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-16, 05:47   #18214
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Nja. Jag tyckte nog inte att ett sådant "misstag" ger så många minuspoäng ändå. Det är ju ändå en dramatiserad tvserie och inte en dokumentär.



Jag tror inte det. Hon sade ju att "everything within a 30km radius will be completely destroyed including the three remaining reactors".

Dock sade hon ju faktiskt inte att Minsk skulle bli jämnat med marken. Minsk ligger ju typ 300km bort. Fast en bomb på 5 megaton jämnar inte allt inom 30km med marken heller, snarare 3km.

Men strax därefter säger hon också att explosionen kommer vara dödlig för alla inom 200km och kommer döda hela Kievs befolkning och delar av befolkningen i Minsk.

Om man litar på nukemap https://nuclearsecrecy.com/nukemap/ så behöver man vara närmare än halvvägs mellan Chernobyl och Kiev om man ska få första gradens brännskador (typ solbränna) och ännu närmare än så ifall man ska få allvarligt förhöjd risk för cancer till följd av själva explosionen. Så det enda rimliga är att hon isåfall pratar om radioaktivt nedfall som kommer påverka befolkningen i dessa städer långt senare (ifall man inte evakuerar). Dessutom ligger Minsk norrut och Kiev söderut och vinden lär ju inte blåsa nedfallet i bägge riktningarna. Så jag tycker även detta låter lite märkligt.



Dessutom pratade hon ju alltså om en explosion som skulle komma ifrån att "lavan" skulle smälta ner i vattnet och få allt det vattnet att förångas på ett ögonblick och att tryckvågen skulle komma ifrån att ångan inte skulle ha nån stans att ta vägen, och alltså skulle hela skiten explodera.

Huruvida en sådan explosion ens är möjlig har jag ingen aning om. Om jag har fattat det rätt i hur kärvapen fungerar så kommer ju chockvågen från dessa ifrån att en sjujävla massa gammastrålning träffar luften kring stridsspetsen och att luften blir till plasma och expanderar som satan.

Den explosionen hon pratar om är ju nåt helt annat och alltså inte en kärvapensexplosion. Och att något annat än en kärvapensexplosion skulle komma upp i 5 megaton låter ju som sagt mastigt. Nu är jag definitivt ingen expert på detta. Inte ens i närheten. Men jag har då i alla fall aldrig hört talas om explosioner på flera megaton som inte varit kärvapensexposioner.

Att hela skiten skulle kunna smälla i luften och skicka en jävla massa radioaktivt nedfall in mot europa låter dock inte orimligt.

Men allting gällande själva explosionen låter tveksamt i mina öron.

Men som sagt så tycker jag inte detta drog ner mitt helhetsintryck av serien.
Vi får ju komma ihåg att filmer och TV-serier numera är politiska budbärare mer än något.
Troligen var det ett krav för att få godkännande. Politruken saknade säkert den rent tekniska kunskapen (vilket även allmänpopulationen gör vilket gör att det inte spelar så stor roll).
Citat:
In 2012, Tricia Jenkins released a book, The CIA in Hollywood: How the Agency Shapes Film and Television,[22] which further documents the CIA's efforts at manipulating its public image through entertainment media from the 1990s to the present. The book explains that the CIA has used motion pictures to boost recruitment, mitigate public affairs disasters (like Aldrich Ames), bolster its own image, and even intimidate terrorists through disinformation campaigns.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-16, 07:10   #18215
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Vi får ju komma ihåg att filmer och TV-serier numera är politiska budbärare mer än något.

Troligen var det ett krav för att få godkännande. Politruken saknade säkert den rent tekniska kunskapen (vilket även allmänpopulationen gör vilket gör att det inte spelar så stor roll).
Så har väl alltid varit fallet med alla möjliga former av media. Och jag vet inte om jag håller med om att det är mer så nu än tidigare.

Vilken politruk då? Emma Watsons karaktär var inte en politruk. Hon var vetenskapsman. Enligt de som gjorde serien så var hon en fiktiv karaktär som fick symbolisera ett stort antal vetenskapsmän som var inblandade i uppröjningsarbetet.

Vilken typ av politisk propaganda menar du att man skulle uppnå genom att utmåla de ryska vetenskapsmänen som inkompetenta?

Om något så har det väl i väst spridits rätt mycket (tveksam) skräckpropaganda kring kärnkraft och dess extrema farlighet i anslutning till Tjernobylolyckan. Det var ju snack om att de jävla kantarellerna hade en halv millisivert över gränsvärdet flera år efter olyckan, och att man inte kunde vara ute i naturen utan risk för cancer. Även om man från Sovjetiskt håll från början försökte mörka allting för att inte tappa ansiktet så verkar det som att man efter ett tag hoppade på tåget om hur nära det var att hela europa förintades men att några hjältemodiga ryssar räddade hela världen.

Så det är väl snarare den propagandabilden som kommer fram genom denna typ av tveksama "fakta".

Men jag tror kanske att "the bottom line" är en viktigare faktor. Dvs man ville spela upp farlighetsgraden för att göra det ännu mer dramatiskt och få folk att gå igång ännu mer på serien.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-16, 09:27   #18216
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Så har väl alltid varit fallet med alla möjliga former av media. Och jag vet inte om jag håller med om att det är mer så nu än tidigare.

Vilken politruk då? Emma Watsons karaktär var inte en politruk. Hon var vetenskapsman. Enligt de som gjorde serien så var hon en fiktiv karaktär som fick symbolisera ett stort antal vetenskapsmän som var inblandade i uppröjningsarbetet.

Vilken typ av politisk propaganda menar du att man skulle uppnå genom att utmåla de ryska vetenskapsmänen som inkompetenta?

Om något så har det väl i väst spridits rätt mycket (tveksam) skräckpropaganda kring kärnkraft och dess extrema farlighet i anslutning till Tjernobylolyckan. Det var ju snack om att de jävla kantarellerna hade en halv millisivert över gränsvärdet flera år efter olyckan, och att man inte kunde vara ute i naturen utan risk för cancer. Även om man från Sovjetiskt håll från början försökte mörka allting för att inte tappa ansiktet så verkar det som att man efter ett tag hoppade på tåget om hur nära det var att hela europa förintades men att några hjältemodiga ryssar räddade hela världen.

Så det är väl snarare den propagandabilden som kommer fram genom denna typ av tveksama "fakta".

Men jag tror kanske att "the bottom line" är en viktigare faktor. Dvs man ville spela upp farlighetsgraden för att göra det ännu mer dramatiskt och få folk att gå igång ännu mer på serien.
CIAs handläggare var politruken med dålig faktakoll.
Poängen är förstås att utmåla kärnkraft som farligt för att säkra petrodollaren. (USA är en av de största oljeexporötrerna)
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-16, 11:17   #18217
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
CIAs handläggare var politruken med dålig faktakoll.
Poängen är förstås att utmåla kärnkraft som farligt för att säkra petrodollaren. (USA är en av de största oljeexporötrerna)
Ingen aning om vad du pratar om för CIA handläggare.

Att det skett en hel del svartmålning av kärnkraft för att säkra "petrodollar" genom åren känns rätt uppenbart. Kanske även det här har med detta att göra.

Jag känner mig dock lite tveksam till att just detta fallet har en sådan förankring.

Med tanke på att just denna detaljen är så uppenbart felaktig så känns det ju också väldigt rimligt att diskussioner likt denna skulle dyka upp och påtala denna felaktighet. Ifall man kollat på tvserien så kanske man börjar tycka att "kärnkraft är för farligt" tack vare "budskapet i serien". Men ifall man sedan läser att det inte var särskilt rimligt att hela Ukraina skulle ha blivit en öken ifall de inte lyckades pumpa källaren torr så kanske man å andra sidan svänger helt och inte tror på resten heller. Dvs då kanske man snarare tycker att "kärnkraft är kanske inte så farligt om de var tvungen att överdriva såpass för att få katastrofen att verka värre". Så då kanske man inte lyckas "omvända" folk till att bli anti kärnkraft just eftersom man fastnat med skägget i brevlådan när man överdrev.

Ifall man dragit till med en sådan överdrift bara för att få storyn att bli mer spännande spelar det ju ingen riktig roll om det framkommer i efterhand att just detta inte stämmer. Då har folk ju redan kollat och suttit och bitit på naglarna och väntat på nästa avsnitt. Kanske att serien får en liten törn i kanten för att allting inte är helt dokumentärt.

Uppenbarligen så sitter jag och gissar vilt, och agerar kanske lite väl mycket djävulens advokat i det ovanstående.

Det skulle ju kunna vara ett misstag också. Men med tanke på hur nogranna man verkat vara med alla detaljer kring hur kärnkraftverket fungerar och liknande, så känns ju det osannolikt. De har ju uppenbarligen haft någon typ av kärnfysiker med i loopen.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-18, 20:39   #18218
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958



Snart premiär
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-20, 02:37   #18219
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Lite mer klankande på Chernobyl från dunderfoten.

svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-21, 18:08   #18220
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Andra säsongen av Dark, premiär idag. Tur jag har något att göra förutom att äta på fylleaftonen... Nykter, hel och ren i min Netflix-kokong

https://www.imdb.com/title/tt5753856...f_=tt_eps_sn_2
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-21, 18:31   #18221
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Andra säsongen av Dark, premiär idag. Tur jag har något att göra förutom att äta på fylleaftonen... Nykter, hel och ren i min Netflix-kokong

https://www.imdb.com/title/tt5753856...f_=tt_eps_sn_2
Hmmmm. Jag gav upp halvvägs genom första säsongen då det verkade som att det var påväg att spåra ur nåt grönjävligt. Tror det var nåt barn som reste tillbaka (eller framåt?) i tiden och så var det nåt med nån hemlig gång in i kärnkraftverket... Minns fan inte exakt vad det var som fick mig att lessna.

Var första säsongen alltså bra hela vägen i mål?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-21, 19:43   #18222
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg


Var första säsongen alltså bra hela vägen i mål?
Japp. Det tyckte jag iallfall.
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-21, 19:58   #18223
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
Japp. Det tyckte jag iallfall.
Kanske får bita i det sura äpplet och sitta och slöa i tvsoffan lite mer då.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-21, 20:00   #18224
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Kanske får bita i det sura äpplet och sitta och slöa i tvsoffan lite mer då.
Du får skylla på mig om du inte gillar den
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-21, 20:35   #18225
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
Du får skylla på mig om du inte gillar den
Jag gillade ju första halvan av första säsongen. Förhoppningsvis kommer Netflix fortfarande ihåg var jag senast tittade.

Nu ska jag dock kolla på "Some like it hot" med Marilyn Monroe, Tony Curtis och Jack Lemmon från femtotalet nån gång.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)