Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-06-09, 10:51   #18181
Kaalle
Registered User
 
Kaalles avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 242
When They See Us

9/10 bästa på väldigt länge.
Kaalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-09, 10:52   #18182
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av Gew Visa inlägg
"Six Feet Under" är en gammal HBO-dänga som faktiskt IMHO är kraftigt underskattad. Bränn igenom alla säsongerna, medan tid finnes.

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk
Riktigt bra. Kan erkänna att jag satt tårögd mot slutet, speciellt sista avsnittet.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-09, 12:09   #18183
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av Kaalle Visa inlägg
When They See Us

9/10 bästa på väldigt länge.
A hard watch but a must watch.
1 June 2019 | by rebeccarage-11322 – See all my reviews
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-09, 14:27   #18184
Kaalle
Registered User
 
Kaalles avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 242
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
A hard watch but a must watch.
1 June 2019 | by rebeccarage-11322 – See all my reviews
Ja gripande som fan ärligt talat. Streckkollade.
Kaalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-09, 14:46   #18185
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
Helvete vad bra sista avsnittet av Chernobyl var!

Detta var nog en av de bästa serierna jag sett på oerhört länge!
Ååååh det känns så jobbigt att den är slut. West Wing och Band of Brothers är fortfarande i topp på min bästa-tv-serier-lista, men Chernobyl är inte långt därefter. Den var ju helt omvälvande på så många plan. Jag var inte född när det hände och hade väldigt dålig koll, så för mig var hela serien ett kraftigt slag i ansiktet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-09, 15:26   #18186
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Jag är den enda som störde mig på Stellan. Inte hans bästa prestation direkt. Hans brummande röst var irriterande också, så kanske personen hans karaktär baserades på pratade förvisso.

Annars utan tvekan top 5 som sagt. Tycker det gick hyfsat bra att förstå hur olyckan gick till också, för någon som inte kan ett skvatt om sådant.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 18:38   #18187
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Game of Thrones sista avsnitt (ja) blev insänt som Emmy-kandidat..
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 19:51   #18188
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Ååååh det känns så jobbigt att den är slut. West Wing och Band of Brothers är fortfarande i topp på min bästa-tv-serier-lista, men Chernobyl är inte långt därefter. Den var ju helt omvälvande på så många plan. Jag var inte född när det hände och hade väldigt dålig koll, så för mig var hela serien ett kraftigt slag i ansiktet.
Nu har inte jag sett serien. Men har läst nånstans att den tydligen inte har särskilt mycket verklighetsanknytning att göra, vad gäller själva olyckan etc. Den kan ju såklart vara bra trots detta.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 19:54   #18189
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Nu har inte jag sett serien. Men har läst nånstans att den tydligen inte har särskilt mycket verklighetsanknytning att göra, vad gäller själva olyckan etc. Den kan ju såklart vara bra trots detta.
https://www.digitalspy.com/tv/a27780...e-false-facts/

Verkar som de gjort ett rätt gediget jobb att hålla den verklighetstrogen
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 20:49   #18190
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
https://www.digitalspy.com/tv/a27780...e-false-facts/

Verkar som de gjort ett rätt gediget jobb att hålla den verklighetstrogen
Har sett andra kritisera fåglar och människor som dör på studs och att 1:23:45 ska vara fel. Enligt BBC så tog arbetarna av sig kläder p.g.a. värmen men inte så att de blev nakna, något din länk påstår. Bridge of Death sägs vara en myt. De tre "bad guys" ska vara en ren lögn enligt en ingenjör.

Vad ska man tro? Jag vet inte. TV-serien är extremt lovordad men jag är inte tillräckligt insatt för att kunna avgöra vad som är korrekt. Är därför lite skeptisk till att börja se den.
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 21:54   #18191
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Baldr Visa inlägg
Har sett andra kritisera fåglar och människor som dör på studs och att 1:23:45 ska vara fel. Enligt BBC så tog arbetarna av sig kläder p.g.a. värmen men inte så att de blev nakna, något din länk påstår. Bridge of Death sägs vara en myt. De tre "bad guys" ska vara en ren lögn enligt en ingenjör.

Vad ska man tro? Jag vet inte. TV-serien är extremt lovordad men jag är inte tillräckligt insatt för att kunna avgöra vad som är korrekt. Är därför lite skeptisk till att börja se den.
Länk?

Se serien! De bästa som sänts!

Citat:
“Chernobyl,” HBO’s gritty and horrifying retelling of the worst nuclear disaster in history, has jumped to the No. 1 spot on IMDb’s all-time TV rankings just days after the limited series concluded.

For now, that puts the critically acclaimed “Chernobyl” ahead of AMC’s “Breaking Bad” (9.5), BBC’s “Planet Earth II” (9.5), HBO’s “Band of Brothers” (9.5), the original “Planet Earth” (9.4), HBO’s “Game of Thrones” (9.3) and HBO’s “The Wire” (9.3), according to IMDb’s ranking of TV shows. (Fandango’s Rotten Tomatoes currently doesn’t provide an Audience Score for “Chernobyl.”)
HBO’s ‘Chernobyl’ Is Now the Top-Rated TV Show on IMDb
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 22:23   #18192
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
https://www.digitalspy.com/tv/a27780...e-false-facts/

Verkar som de gjort ett rätt gediget jobb att hålla den verklighetstrogen
Jag minns inte var jag läste om att de tyckte det var en massa faktafel i den. De kan ju såklart haft fel också. Själv har jag som sagt inte sett den (ännu)?

Min största "pet peeve" vad gäller Tjernobyl är annars att jag var jävligt irriterad över hurpass överdrivet nojiga folk var angående alla jävla millisivert av radioaktivitet i svampar och allt möjligt. Folk trodde ju på allvar att var nivåerna bara lite högre än gränsvärdena så var det förenat med livsfara att käka kantarellerna. Trots att man bara plockade svamp nog för att göra sex svampmackor under hela året. Märker att jag sitter här och surnar till över detta igen nu ett par decenier i efterhand. Konstruktivt...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 22:28   #18193
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Haha. Som på beställning hittade jag just nu att min favoritdebunkare tydligen precis har lagt upp en video där han klankar på tv-serien Chernobyl.

Jag har inte sett denna video heller, men länkar den ändå.

svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 22:35   #18194
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 335
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Nu har inte jag sett serien. Men har läst nånstans att den tydligen inte har särskilt mycket verklighetsanknytning att göra, vad gäller själva olyckan etc. Den kan ju såklart vara bra trots detta.
Orsakerna till själva olyckan är ju inte helt fastställd, helt enkelt pga dokumentation saknas och att saker och ting flög i luften. Mycket går dessutom inte ens ta sig nära och undersöka för att det helt enkelt är för radioaktivt och farligt än i dag.

Däremot så använder ju sig serien av den mest allmänt vedertagna teorin av hur själva olyckan gick till, rent tekniskt. Vad som faktiskt skedde i kontrollrummet är ju svårt att veta då det bygger på vittnesmål ifrån de som var där. Varav en del dog och andra bara vittnade om sådant som skulle godkännas av kommunistpartiet. Här har serien säkert dramatiserat saker för att det skall bli en bra serie.

Sedan gillar tydligen inte Kreml den nya serien. Så ryssarna skall göra en egen serie om olyckan, där CIA tydligen är ansvariga för att reaktorn flög i luften.

https://www.bbc.com/news/world-europe-48559289
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 22:53   #18195
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 335
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Haha. Som på beställning hittade jag just nu att min favoritdebunkare tydligen precis har lagt upp en video där han klankar på tv-serien Chernobyl.
Han klankar ju inte på TV-serien Chernobyl. Han klankar på ett kort uttalande som varar i några sekunder av en 5 timmar lång serie. Ganska typiskt vad gäller dessa "internet-debukare", de hittar ett mindre fel och då är tydligen allting fel.

Då litar jag mer på riktiga experter, även om de också är färgade av sina egna intressen:
https://www.nyteknik.se/special/tv-s...trofen-6960161
https://group.vattenfall.com/se/nyhe...byl-nya-fragor
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7240484

Senast redigerad av PixelMiner den 2019-06-12 klockan 23:02.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)