Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-07-03, 11:53   #1
msjoelin
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2019
Inlägg: 2
The Game Changers- tung veganism

En dokumentär med kända profiler förespråkar veganism kopplat till träning.
Kan man utveckla en fysik "värd namnet" genom att utesluta kött?

"How can you get strong as an oxe without eating meat?"
"Have you ever seen an oxe eat meat?"

https://youtu.be/iSpglxHTJVM

Tankar?
msjoelin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 12:47   #2
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Att ingen av dem i dokumentären byggt muskler utan kött/anabola. Att James Cameron äger ett ärtproteinbolag.
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 17:58   #3
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av msjoelin Visa inlägg
En dokumentär med kända profiler förespråkar veganism kopplat till träning.
Kan man utveckla en fysik "värd namnet" genom att utesluta kött?

"How can you get strong as an oxe without eating meat?"
"Have you ever seen an oxe eat meat?"

https://youtu.be/iSpglxHTJVM

Tankar?
Björnar går i idé och är ändå grövre än 7 av 10 koloiter.
Djurs fysiologi är inte direkt överförbara till människan!
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 19:10   #4
Nikenik
Registered User
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Bohuslän
Inlägg: 74
Tycker dokumentären verkar intressant. Äter själv mer och mer vegan-mat, whole food plant based. Det kan hända att man bygger muskler lite snabbare genom att äta en massa kött istället för kikärtor men om ens hjärta, mage och artärer mår sämre är det ju inte optimalt.
Är ju inspirerande att se om atleter som t.o.m blivit ännu bättre med en plantbaserad diet.

Men som Arnold säger, åratals marknadsföring från köttindustrin och fördomar att kämpa emot.
Nikenik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-04, 04:14   #5
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Otroligt vinklat är i princip det enda jag tänker. Ser ut som vilken dussin skräpdokumentär om nutrition som helst.

Senast redigerad av Anton Fräs den 2019-07-04 klockan 04:15.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-04, 05:38   #6
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Gulligt med att vissa blir så defensiva

Tur att vi har anabola annars hade vi aldrig sett en grov plantbaserad atlet (Eller köttätande heller för den delen).
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-04, 05:45   #7
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
Gulligt med att vissa blir så defensiva

Tur att vi har anabola annars hade vi aldrig sett en grov plantbaserad atlet (Eller köttätande heller för den delen).
Jag talar ur ett tämligen opartiskt perspektiv. Jag är inte investerad gällande vegansk/icke-vegansk kost på något plan, men jag har läst betydande delar av forskningen på området. Det kombinerat med ekonomiska intressen från flera av dom som syns i trailern samt det lilla man ser av argument etc gör det övertydligt att det är väldigt vinklat.

Ingen skillnad jämfört med 99% av alla dokumentärer om kost där folk försöker hylla sitt eget perspektiv bortom all rimlighet och sälja en idé oavsett om det gäller vegansk kost, keto, raw food eller något annat. Jag hoppas att dom tar upp problem med vegansk kost i dokumentären, vilket dom troligtvis inte gör. Då tänker jag först och främst på järnbrist för yngre kvinnor, men även en rad andra problem som kan uppstå (i synnerhet om man inte har koll på läget och är en bekvämlighetsvegan som käkar halvfabrikat större delen av tiden). Eller det högaktuella exemplet med människor som ger vegankost till små barn utan att göra sin hemläxa.

Senast redigerad av Anton Fräs den 2019-07-04 klockan 05:47.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-04, 06:27   #8
Dåren
Tuff Knutte
 
Dårens avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 449
Vad menar TS med "tung" veganism?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vassleproteinpulver består av sågspån och anabola steroider. Källa: mina föräldrar.
Doctors are always changins their minds. One week bacon grease is bad for you, the next week we're not getting enough of it!

My path from obesity begins right here!
Dåren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-04, 07:08   #9
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Jag talar ur ett tämligen opartiskt perspektiv. Jag är inte investerad gällande vegansk/icke-vegansk kost på något plan, men jag har läst betydande delar av forskningen på området. Det kombinerat med ekonomiska intressen från flera av dom som syns i trailern samt det lilla man ser av argument etc gör det övertydligt att det är väldigt vinklat.

Ingen skillnad jämfört med 99% av alla dokumentärer om kost där folk försöker hylla sitt eget perspektiv bortom all rimlighet och sälja en idé oavsett om det gäller vegansk kost, keto, raw food eller något annat. Jag hoppas att dom tar upp problem med vegansk kost i dokumentären, vilket dom troligtvis inte gör. Då tänker jag först och främst på järnbrist för yngre kvinnor, men även en rad andra problem som kan uppstå (i synnerhet om man inte har koll på läget och är en bekvämlighetsvegan som käkar halvfabrikat större delen av tiden). Eller det högaktuella exemplet med människor som ger vegankost till små barn utan att göra sin hemläxa.
Jag pekade inte finger åt dig. Nu håller jag ju med dig fullständigt (jag är inte dietist) att all extremkost är vansklig och kommer med problem.

Nu vet jag inte hur Europa ser ut men i Nordamerika är det OERHÖRDA kapital som går in "reklam" för att dricka mjölk och äta kött. Det är väl inga direkta ekonomiska vinster att göra inom WFPB - jämfört med köttindustrin. Mer plantage? Rätta mig om jag har fel - inom WFPB grupper är proteinpulver inte rekommenderat alls.

Nu utgår jag från att de utgår från Whole Food Plant Based och då överväger fördelarna - jag brukar säga att du kan vara vegan och äta pasta, dricka öl och äta chips = vegan.

Det sista exemplet är ju även det baserat på extremkost eller alternativ medicin, vi har sett detta i Canada. Det är så jävla korkat att jag vet inte vart jag skall börja - instämmer fullständigt!! Denna artikeln är riktigt bra angående detta: Gluten-free baby: When parents ignore science
Inside the troubling and dangerous rise of alternative medicine for kids



Även du kan väl se fördelar med en välbalanserad WFPB kost?

Tror jag det är en "game changer" ja, lite av ett paradigm skifte faktiskt.
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-04, 07:09   #10
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Dåren Visa inlägg
Vad menar TS med "tung" veganism?
Ingen aning! Å andra sidan vet vi inte ens vart TS står i frågan? Nytt konto.
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-04, 07:29   #11
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
Jag pekade inte finger åt dig. Nu håller jag ju med dig fullständigt (jag är inte dietist) att all extremkost är vansklig och kommer med problem.

Nu vet jag inte hur Europa ser ut men i Nordamerika är det OERHÖRDA kapital som går in "reklam" för att dricka mjölk och äta kött. Det är väl inga direkta ekonomiska vinster att göra inom WFPB - jämfört med köttindustrin. Mer plantage? Rätta mig om jag har fel - inom WFPB grupper är proteinpulver inte rekommenderat alls.

Nu utgår jag från att de utgår från Whole Food Plant Based och då överväger fördelarna - jag brukar säga att du kan vara vegan och äta pasta, dricka öl och äta chips = vegan.

Det sista exemplet är ju även det baserat på extremkost eller alternativ medicin, vi har sett detta i Canada. Det är så jävla korkat att jag vet inte vart jag skall börja - instämmer fullständigt!! Denna artikeln är riktigt bra angående detta: Gluten-free baby: When parents ignore science
Inside the troubling and dangerous rise of alternative medicine for kids



Även du kan väl se fördelar med en välbalanserad WFPB kost?

Tror jag det är en "game changer" ja, lite av ett paradigm skifte faktiskt.
Bra inlägg! Om vi jämför två "optimala koster" med varann där en innehåller animalier och en inte gör det kommer den med animalier gå segrande ur striden. Det väsentliga med kosten med animalier är ju dock att det handlar om avsevärt mindre mängder animalier än vad den stora majoriteten äter i Sverige. Jag tänker främst då på fördelar från intag av fisk som inte går att täcka upp från annat håll snarare än intag av mjölk och nötkött. Skillnaderna kommer dock inte vara särskilt stora.

För mig finns det egentligen bara två skäl till att äta helt veganskt (eller i min mening om man ska va opti för hälsa dra ner på animalier avsevärt och hålla ett hyfsat fiskintag) och det är 1) etiska skäl och 2) klimat/miljö-aspekten. De hälsomässiga effekterna finns inte där forskningsmässigt, åtminstone inte så vitt jag vet.

Skulle man se det på en bredare front tror jag absolut att folk i gemen (om man plockade bort matpreferenser) skulle vara betydligt hälsosammare på WFPB än nuvarande generell kosthållning, men ärligt talat säger det mer om hur gemene svensk äter än WFPB kosthållning i säg.

Givetvis är det starka ekonomiska krafter som står bakom mjölk- och köttindustri, är samma sak i Sverige om än möjligen inte lika aggressivt. Företag som säljer produkter riktade mot veganer/vegeterianer gör dock precis samma sak, om än i mindre utsträckning mest beroende på mindre ekonomiska resurser.

Titta på exempelvis Oatlys kampanjer i Sverige, företag vill tjäna pengar och besitter ingen moral, detta är ofta något jag har svårt med när folk argumenterar kring exempelvis veganism eller något tillskott eller vad det nu handlar om, folk utmålar företagen som säljer produkterna som änglar eller räddare när det för dom till 99% handlar om pengar, precis som för alla företag. Nu var nog detta off topic, ber om ursäkt för detta.

Intressant ämne som tusan, ber om ursäkt återigen för wall of text.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-04, 08:21   #12
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Bra inlägg! Om vi jämför två "optimala koster" med varann där en innehåller animalier och en inte gör det kommer den med animalier gå segrande ur striden. Det väsentliga med kosten med animalier är ju dock att det handlar om avsevärt mindre mängder animalier än vad den stora majoriteten äter i Sverige. Jag tänker främst då på fördelar från intag av fisk som inte går att täcka upp från annat håll snarare än intag av mjölk och nötkött. Skillnaderna kommer dock inte vara särskilt stora.

För mig finns det egentligen bara två skäl till att äta helt veganskt (eller i min mening om man ska va opti för hälsa dra ner på animalier avsevärt och hålla ett hyfsat fiskintag) och det är 1) etiska skäl och 2) klimat/miljö-aspekten. De hälsomässiga effekterna finns inte där forskningsmässigt, åtminstone inte så vitt jag vet.

Skulle man se det på en bredare front tror jag absolut att folk i gemen (om man plockade bort matpreferenser) skulle vara betydligt hälsosammare på WFPB än nuvarande generell kosthållning, men ärligt talat säger det mer om hur gemene svensk äter än WFPB kosthållning i säg.

Givetvis är det starka ekonomiska krafter som står bakom mjölk- och köttindustri, är samma sak i Sverige om än möjligen inte lika aggressivt. Företag som säljer produkter riktade mot veganer/vegeterianer gör dock precis samma sak, om än i mindre utsträckning mest beroende på mindre ekonomiska resurser.

Titta på exempelvis Oatlys kampanjer i Sverige, företag vill tjäna pengar och besitter ingen moral, detta är ofta något jag har svårt med när folk argumenterar kring exempelvis veganism eller något tillskott eller vad det nu handlar om, folk utmålar företagen som säljer produkterna som änglar eller räddare när det för dom till 99% handlar om pengar, precis som för alla företag. Nu var nog detta off topic, ber om ursäkt för detta.

Intressant ämne som tusan, ber om ursäkt återigen för wall of text.
Riktigt bra skrivet, jag läste det två gånger för att verkligen ta till mig vad du skrev!

Detta är lite vad jag och du pratar om - alla vill tjäna pengar:

Dairy groups push coffee in schools to boost milk consumption

Citat:
Consumption of milk in the U.S. is down 40% since 1975 and the dairy industry is trying to fight that by putting coffee in schools.
A dairy group gave a North Dakota school a $5,000 grant to buy an espresso machine that uses 530 gallons of milk per year.
Canada Food Guide 2019

Om jag förstått det korrekt är det första gången de tagit fram en "food guide" utan att ha lyssnat på "lobbyister". Skulle vara riktigt intressant att se vad du tycker om detta - de förklarar väldigt väl sina val. Dock vill jag säga detta, något jag själv inte kommit på - OM du har tillgång till hälsosam mat, kan du välja plantbasert. Det finns fortfarande hinder i allafall i Nordamerika där vi ofta ser låg socioekonomiska områden där det är mer snabbmats resturanger än bra matvaruaffärer.

Tack för ett riktigt bra inlägg. Skulle vara riktigt roligt att ha satt sig ner och diskuterat detta med dig!!

EDIT: Hoppas du får chans att se dokumentären i september - de planerade den tidigare tror det är ett år sedan - men det var så mycket som hände i industrin att de valde att jobba mer med dokumentären och materialet.

Senast redigerad av Hobbes den 2019-07-04 klockan 08:25.
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-04, 13:17   #13
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
Nu vet jag inte hur Europa ser ut men i Nordamerika är det OERHÖRDA kapital som går in "reklam" för att dricka mjölk och äta kött. Det är väl inga direkta ekonomiska vinster att göra inom WFPB - jämfört med köttindustrin. Mer plantage?
Tar man hela köttindustrins lobbysiffror är de ungefär jämförbara med Coca cola + Pepsis. Lägger du på Mars Inc är de tre tillsammans större.

Och WFPB är bara ytterligare en riktning inom ett bredare område. Väldigt få äter så men väldigt många identifierar sig med det och gör "undantag" med vegansk/vegetarisk kost där de stora summorna finns. Allt ska kunna torkas, blandas och förpackas, det är målet och det är där pengarna finns.
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-05, 00:31   #14
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Sagacity Visa inlägg
Tar man hela köttindustrins lobbysiffror är de ungefär jämförbara med Coca cola + Pepsis. Lägger du på Mars Inc är de tre tillsammans större.

Och WFPB är bara ytterligare en riktning inom ett bredare område. Väldigt få äter så men väldigt många identifierar sig med det och gör "undantag" med vegansk/vegetarisk kost där de stora summorna finns. Allt ska kunna torkas, blandas och förpackas, det är målet och det är där pengarna finns.
Inte förvånad.

Du har rätt, försökte sätta mig in i det bättre. Hittade att Tyson Food som först köpte 5% aktier i Beyond Meat har sålt dem. Vilket är förståligt - när de själva kan göra det:

Not to be outdone, Tyson enters plant-based meat market

Citat:
Tyson is responding to a growing global trend toward plant-based eating, fueled by health and environmental concerns. U.S. sales of meat substitutes are expected to jump 78% to $2.5 billion between 2018 and 2023, according to Euromonitor. Global sales could reach $23 billion in that same timeframe.

But the entry of Springdale, Arkansas-based Tyson could upend the alternative protein market because of its sheer size and distribution capacity. Tyson Foods reported $40 billion in sales in its 2018 fiscal year; Beyond Meat, which held its IPO last month, forecasts $210 million in sales this year. Tyson has 50 facilities just for processing chicken; Impossible Foods has one factory in Silicon Valley.
Det finns oerhört mycket pengar i denna industrin!!

Dock är ju en Beyond Meat burgare inte hälsosam på något sätt Har för mig någon sa att den är emellan en Big Mac och Burger King Whopper när det kommer till "nyttig".

Vegan är ju inte lika med tecken med hälsa/hälsosam som jag och Anton Fräs diskuterade tidigare.
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-05, 06:43   #15
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
Riktigt bra skrivet, jag läste det två gånger för att verkligen ta till mig vad du skrev!

Detta är lite vad jag och du pratar om - alla vill tjäna pengar:

Dairy groups push coffee in schools to boost milk consumption



Canada Food Guide 2019

Om jag förstått det korrekt är det första gången de tagit fram en "food guide" utan att ha lyssnat på "lobbyister". Skulle vara riktigt intressant att se vad du tycker om detta - de förklarar väldigt väl sina val. Dock vill jag säga detta, något jag själv inte kommit på - OM du har tillgång till hälsosam mat, kan du välja plantbasert. Det finns fortfarande hinder i allafall i Nordamerika där vi ofta ser låg socioekonomiska områden där det är mer snabbmats resturanger än bra matvaruaffärer.

Tack för ett riktigt bra inlägg. Skulle vara riktigt roligt att ha satt sig ner och diskuterat detta med dig!!
Jag tycker det är utmärkt, jag har svårt för lobbyism överlag (åtminstone i den här utsträckningen) men tycker i synnerhet lobbyism inte ska få vara inblandat alls när det kommer till exempelvis sjukvårdsfrågor, nutritionsriktlinjer etc.

Bra poäng om tillgänglighet och kostnader med, tillägg till det är kunskap. Även om folk i gemen i de flesta västerländska länder (Sverige sticker ut på kunskapsfronten samt desinformationsfronten) har tillräcklig förståelse för att teoretiskt kunna gå ner i vikt så saknas i många fall praktiska kunskaper. Saker som basal matlagning finns det breda grupper som inte har en susning om. Problemet är också att den kunskap/förståelse folk har överskuggas av all desinformation eller den berömda jakten på quick fixes snarare än långsiktiga strategier.

Hade varit en intressant diskussion helt klart.

Citat:
Ursprungligen postat av Sagacity Visa inlägg
Tar man hela köttindustrins lobbysiffror är de ungefär jämförbara med Coca cola + Pepsis. Lägger du på Mars Inc är de tre tillsammans större.

Och WFPB är bara ytterligare en riktning inom ett bredare område. Väldigt få äter så men väldigt många identifierar sig med det och gör "undantag" med vegansk/vegetarisk kost där de stora summorna finns. Allt ska kunna torkas, blandas och förpackas, det är målet och det är där pengarna finns.
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
Inte förvånad.

Du har rätt, försökte sätta mig in i det bättre. Hittade att Tyson Food som först köpte 5% aktier i Beyond Meat har sålt dem. Vilket är förståligt - när de själva kan göra det:

Not to be outdone, Tyson enters plant-based meat market



Det finns oerhört mycket pengar i denna industrin!!

Dock är ju en Beyond Meat burgare inte hälsosam på något sätt Har för mig någon sa att den är emellan en Big Mac och Burger King Whopper när det kommer till "nyttig".

Vegan är ju inte lika med tecken med hälsa/hälsosam som jag och Anton Fräs diskuterade tidigare.
Nej men precis, desto mer förädlade produkter desto större vinstmarginal är väl en mer eller mindre erkänd princip (?)
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)