Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2005-04-17, 22:01   #1
brolinho
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Västerås
Inlägg: 195
Trolig ligament skada i knät

Hej.

Det första jag kom att tänka på när jag troligvis kom på vad som var skadan, var att skriva här. I hopp om att någon läkare är aktiv här.

Jo, jag hade fotbolls match i kväll och jag har bollen i luften med ryggen mot mål. Kickade upp den åt sidan för att sedan vänta/vrida mig om och dra till på volly. Då hände det. Det knakade till så backen bakom hörde, och min första tanke var "nu blir det akuten i natt då". Kom hem och satt mig i soffan, när jag skulle halta iväg till köket såg jag hur svullet det var på utsidan av knät. Satt mig ner och knakade lite och det liksom ilade igenom knät när jag knakade på utsidan under knäskålens utsida. Dessutom känner man hur något gnider inne i knät när jag sitter och rör låren fram och tilbaka åt sidorna.

Har tittat runt på olika knä bilder och läst lite om Ligament skador i knät. Jag tror att det ahr nått med det att göra.

// Oroliga Marcus
brolinho är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-17, 22:55   #2
obesogen
Registered User
 
obesogens avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 114
Citat:
Ursprungligen postat av brolinho
Hej.

Det första jag kom att tänka på när jag troligvis kom på vad som var skadan, var att skriva här. I hopp om att någon läkare är aktiv här.

Jo, jag hade fotbolls match i kväll och jag har bollen i luften med ryggen mot mål. Kickade upp den åt sidan för att sedan vänta/vrida mig om och dra till på volly. Då hände det. Det knakade till så backen bakom hörde, och min första tanke var "nu blir det akuten i natt då". Kom hem och satt mig i soffan, när jag skulle halta iväg till köket såg jag hur svullet det var på utsidan av knät. Satt mig ner och knakade lite och det liksom ilade igenom knät när jag knakade på utsidan under knäskålens utsida. Dessutom känner man hur något gnider inne i knät när jag sitter och rör låren fram och tilbaka åt sidorna.

Har tittat runt på olika knä bilder och läst lite om Ligament skador i knät. Jag tror att det ahr nått med det att göra.

// Oroliga Marcus
Kan vara en korsbandsskada på cruciatum anterior (främre korsbandet) eller en på lig. collaterale laterale (det yttre sidoledbandet). Men jag tycker det låter som en korsbandsskada. 40% av alla fotbollsskador är på just främre korsbandet.och 75% av alla med blodutjutning i knäleden har en främre korsbandskada.
Korsbandsskador är alldrig trevliga, och jag tycker du ska uppsöka läkare. Men under tiden:
-Håll benet så stilla som möjligt. (Vila)
-Lägg ett tunt stycke tyg runt knät. Utanpå tyget läggs en ispåse eller något annat kallt och till sist anläggs ett elastiskt bandage utanpå isen.Det elastiska bandaget ska anläggas så stramt som möjligt.
-Placera benet så högt som möjligt .(Lyft)
-Man ska ha is på i cirka 20 minuter till en timme i början.


Kontakta läkare imorn

Senast redigerad av obesogen den 2005-04-17 klockan 22:58.
obesogen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-18, 06:00   #3
brolinho
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Västerås
Inlägg: 195
Idag har jag inte lika ont och kan gå någolunda, inte springa utan just gå lugnt. Men svullnaden är den samma, samt att det ilar i knät när jag knakar under knäskålen på sidan av knät. Dessutom gnider det fortfarande som jag berättade om ovan.

Men bör det inte göra ondare om det är en korsbandskada ? Då lär man ju inte direkt kunna gå. Men vad vet jag...
brolinho är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-18, 06:34   #4
Johnny
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 121
Jag skulle undvika att ha is på både akut och subakut, men det är jag. Obesogen, varför tycker du att man ska ha is på i det här skedet?

Annars är rådet som redan sagts, sök läkare, och det så snart som det bara går! Ju snabbare desto bättre!!
Johnny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-18, 06:34   #5
Lizard
Registered User
 
Lizards avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 643
Citat:
Ursprungligen postat av brolinho
Idag har jag inte lika ont och kan gå någolunda, inte springa utan just gå lugnt. Men svullnaden är den samma, samt att det ilar i knät när jag knakar under knäskålen på sidan av knät. Dessutom gnider det fortfarande som jag berättade om ovan.

Men bör det inte göra ondare om det är en korsbandskada ? Då lär man ju inte direkt kunna gå. Men vad vet jag...
Tänk dig en sjujäkla gummisnodd, tänk dig sen två likadana som ligger som ett kryss över ett gångjärn så har du ett korsband. Vad som kan hända är att gummisnodden ansträngs så det går av, eller så ansträngs det så det går delvis av. Braket du hörde kan helt enkelt vara att de långa trådarna som den är uppbyggd av rippas upp som som trådarna i kalsonglinningen. Du kan alltså ha en skada på korsbandet, men det fungerar ändå beroende på att det bara delvis är av.

Lizard
__________________
Facts are meaningless - they can be used to prove anything!
Homer Simpson
Lizard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-18, 06:47   #6
brolinho
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Västerås
Inlägg: 195
Där kom svaret jag väntat på. Ett svar från Lizard.

Så det lutar alltså åt en liten korsbandskada... Och jag har en del frågor ...

Blir det operation ?
Hur lång tid tar det innan jag kan spela igen ?
Kan jag köra bil ?
Kan jag köra på med styrketräningen så som bänkpress o.s.v. ?

Bör det inte göra riktigt ont om det nu är en korsbandskada, för det gör inte så ont att jag skriker varje gång jag ska gå ett steg. Jag har fått för mig att en korsbandskada är allvarligt och att det gör skit ont så man inte kan gå. Mest för att jag sätt hur proffsen skadad sig på TV. Har jag fel uppfattning ?

Å andra sidan så spelade ju Henrik Larsson en kvart när hans ledband gått av. Och Svarre spelade med brutet ben i 10 minuter. Det kanske inte gör så där ont som jag tror ?
brolinho är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-18, 06:55   #7
abjorn
Norrlänningsjäkel
 
abjorns avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Umeå
Inlägg: 2 748
Det låter som en främre kosrbandsskada som dom sagt tidigare. Det behöver inte alls göra ont om främre korsbandet går av. "Spring" iväg till akuten så den eventuella skadan inte förvärras.

Det kommer säkert bli operation om du vill fortsätta idrotta.

Rehab är ungefär 6 månader och vad du ska göra kommer en sjukgymnast hjälpa dig med.
abjorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-18, 06:59   #8
brolinho
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Västerås
Inlägg: 195
Jaha jag har aldrig riktigt trott på högre makter. Men då finns det alltså högre makter som INTE vill att jag ska spela fotboll...

I tre år har jag dragits med skador. När jag väl har börjat gått på 100 % kommer en ny skada. Har tränat två träningar i år och så kommer dödsdomen.

Sex månader så är man ju helt ute och virrar på planen när man ska tillbaka.
brolinho är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-18, 07:00   #9
Lizard
Registered User
 
Lizards avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 643
Citat:
Ursprungligen postat av brolinho
Där kom svaret jag väntat på. Ett svar från Lizard.

Så det lutar alltså åt en liten korsbandskada... Och jag har en del frågor ...

Blir det operation ?
Hur lång tid tar det innan jag kan spela igen ?
Kan jag köra bil ?
Kan jag köra på med styrketräningen så som bänkpress o.s.v. ?

Bör det inte göra riktigt ont om det nu är en korsbandskada, för det gör inte så ont att jag skriker varje gång jag ska gå ett steg. Jag har fått för mig att en korsbandskada är allvarligt och att det gör skit ont så man inte kan gå. Mest för att jag sätt hur proffsen skadad sig på TV. Har jag fel uppfattning ?

Å andra sidan så spelade ju Henrik Larsson en kvart när hans ledband gått av. Och Svarre spelade med brutet ben i 10 minuter. Det kanske inte gör så där ont som jag tror ?
Det lutar inte åt nånting annat än ett läkarbesök för din del är jag rädd. Mitt kunnande om korsbandsskador är mycket begränsat och de som svarat i övrigt i tråden är med stor sannolikhet betydligt kunnigare i ämnet.

Doktorn.
Rehab.
Dagbok.

Lycka till!

Lizard
__________________
Facts are meaningless - they can be used to prove anything!
Homer Simpson
Lizard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-18, 11:18   #10
brolinho
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Västerås
Inlägg: 195
Tack för alla seriösa svar.

Skolsköterskan kände inte änns på knät utan babbla om att de var en vanligt smäll jag fått i närkampen och att jag kanske ska vila en idrottslektion. ( Hennes första dag som skolsköterska också )

Så om det inte hade vart för er så hade jag nog förvärrat skadan eftersom jag troligtvis hade lyssnat på de hon sa.

Kan bara säga tack
brolinho är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-18, 11:22   #11
abjorn
Norrlänningsjäkel
 
abjorns avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Umeå
Inlägg: 2 748
Citat:
Ursprungligen postat av brolinho
Tack för alla seriösa svar.

Skolsköterskan kände inte änns på knät utan babbla om att de var en vanligt smäll jag fått i närkampen och att jag kanske ska vila en idrottslektion. ( Hennes första dag som skolsköterska också )

Så om det inte hade vart för er så hade jag nog förvärrat skadan eftersom jag troligtvis hade lyssnat på de hon sa.

Kan bara säga tack
ööö... gick du inte till en läkare
abjorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-18, 15:50   #12
brolinho
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Västerås
Inlägg: 195
I morgon har jag tid på morgonen.

Tänkte att skolsyster först kunde titta eftersom detta hände igår kväll. Och någon tid fanns inte ledig nu på eftermiddagen, dessutom är akuten jobbig här i Västerås. Tar ju långt över midnatt innan man kommer hem.

Det kan väll inte göra någon större skada eller ?
brolinho är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-18, 16:23   #13
abjorn
Norrlänningsjäkel
 
abjorns avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Umeå
Inlägg: 2 748
Citat:
Ursprungligen postat av brolinho
I morgon har jag tid på morgonen.

Tänkte att skolsyster först kunde titta eftersom detta hände igår kväll. Och någon tid fanns inte ledig nu på eftermiddagen, dessutom är akuten jobbig här i Västerås. Tar ju långt över midnatt innan man kommer hem.

Det kan väll inte göra någon större skada eller ?
är det fortfarande svullet? Är inte så bra om det är massa blod inne i leden.
abjorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-18, 19:11   #14
brolinho
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Västerås
Inlägg: 195
Läste nyss här:
http://www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=628

Symtonen stämmer in till 110 %

Och knät är nu svullet lite här och var, i princip hela knät är lite svullet. Och det är ju de där om blodutgjutning. Det är också ovanligt svårt att stå på ett ben alltså de som jag gjort illa.

Satan vill inte göra någon operation, har typ fobi för skärande/stick i kroppen. Någon som vet hur lång tid det tar och om man får sova, om de gör ont ja i princip allt skulle jag gärna vilja veta. Kanske någon som genomgått operation för detta som kan beskriva hur det var ?

Nu e jag orolig

Senast redigerad av brolinho den 2005-04-18 klockan 19:15.
brolinho är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-18, 21:17   #15
Lizard
Registered User
 
Lizards avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 643
Citat:
Ursprungligen postat av brolinho
Symtonen stämmer in till 110 %
Har du gjort en Lachman test på dig själv?!

Lizard
__________________
Facts are meaningless - they can be used to prove anything!
Homer Simpson
Lizard är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)