Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-06-10, 10:48   #106
kalle_banan
Aegd
 
kalle_banans avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 165
Jag jobbar en del med stillasittande småpillande på skrivbord med skruvar och andra lätta saker och ibland lyfter jag prylar från golvnivå och upp eller vice versa. Nu har jag ont i kappmusklerna varje morgon när jag vaknar och det är ganska drygt. Jag funderar på om jag kan träna bort det på gymmet? Behöver jag stärka kappmusklerna/andra muskler? Behöver dom vila? Sist men inte minst behöver jag lära mig att arbeta utan att överbelasta kappmusklerna men hur går det till i praktiken?
kalle_banan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-17, 12:21   #107
Donkey Kong
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 463
Jag sitter också mest vid skrivbord och är lite stel i nacke/vänster kappmuskel. Tricket här tror jag är att inte "vila på armbågarna" vilket jag tror belastar kappmusklerna i onödan. Sitt rak i ryggen och låt axlarna hänga fritt, utan spänningar. Det är lätt hänt att skrivbordet är lite för högt. Jag är ingen ergonomiförebild, men kolla in lite förebyggande ergonomi.

För några år sen var det mycket tal om "askungemuskler" sök på det, kan ha med saken att göra?
__________________
Dedikerad gymtomte och hälsosvensson
Donkey Kong är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-29, 15:02   #108
Uffesmyg
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 105
Har haft ont i ryggen 6 månader. Det värsta har släppt, men blir lätt trött i ländryggen, speciellt när jag börjer mig o kryper på golvet (när jag jobbar)

Har mest ont när jag sitter ner nu!!!!, är det diskarna som kommer i kläm tro?
Uffesmyg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-29, 16:40   #109
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Uffesmyg Visa inlägg
Har haft ont i ryggen 6 månader. Det värsta har släppt, men blir lätt trött i ländryggen, speciellt när jag börjer mig o kryper på golvet (när jag jobbar)

Har mest ont när jag sitter ner nu!!!!, är det diskarna som kommer i kläm tro?
Var i ryggen sitter smärtan? Båda sidor? Har du utstrålande smärta ned i skinka, ben, underben, fot? Smärta vid nysningar/hostningar? Svårigheter med att urinera? Beskriv vilken typ av smärta du känner (huggande, värkande, brännande, m.m.).

Debuterade smärtan akut (och i så fall, vad gjorde du i samband med att smärtan kom) eller kom den gradvis? Hur ofta böjer du dig och kryper på golvet och hur länge har du jobbat med det?

Känner du dig stel om du står upp och böjer dig framåt så långt du kommer (med raka knän) och förvärras smärtan då? Om du får smärta, sker det genom hela rörelsen, eller vid någon speciell punkt av rörelsen? I ytterläget?Om du upprepar det 10 gånger, förvärras smärtan ännu mer?

Om du sätter händerna som stöd kring korsryggen och böjer dig maximalt 10 gånger bakåt istället, vad sker då med smärtan? Om du lägger dig på mage på golvet med stöd av armbågarna, med bäckenet intill golvet så att ryggen böjs bakåt, och stannar i den positionen i en minut, vad sker då? Känns det stelt?

Övriga aktiviteter och/eller positioner som förvärrar smärtan? Minskar smärtan om du sträcker på dig ordentligt när du sitter ned jmfr med att sitta ihopsjunken?

Tidigare ryggbesvär? Har du varit hos läkare eller sjukgymnast för besvären?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-29, 21:56   #110
CharlieBB
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Ort: Norrtälje
Inlägg: 344
Har haft ont i ländryggen i ca 2månader nu, kan inte böja eller marklyfta...Gör ont när jag böjer mig framåt och bakåt. Hade så ont att jag inte kunde gå efter ett böj pas för ca 1 månad sen då jag trodde det länkt, låg i sängen i 3dagar sen har den känns som nu sen dess.
__________________
CharlieBB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-30, 08:26   #111
nyrjoh
Registered User
 
nyrjohs avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Jönköping, uppvuxen i Orsa.
Inlägg: 1 401
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieBB Visa inlägg
Har haft ont i ländryggen i ca 2månader nu, kan inte böja eller marklyfta...Gör ont när jag böjer mig framåt och bakåt. Hade så ont att jag inte kunde gå efter ett böj pas för ca 1 månad sen då jag trodde det länkt, låg i sängen i 3dagar sen har den känns som nu sen dess.
Sök då sjukgymnast.
__________________
Leg. Sjukgymnast
nyrjoh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-30, 17:45   #112
Uffesmyg
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 105
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Var i ryggen sitter smärtan? Båda sidor? Har du utstrålande smärta ned i skinka, ben, underben, fot? Smärta vid nysningar/hostningar? Svårigheter med att urinera? Beskriv vilken typ av smärta du känner (huggande, värkande, brännande, m.m.).

Debuterade smärtan akut (och i så fall, vad gjorde du i samband med att smärtan kom) eller kom den gradvis? Hur ofta böjer du dig och kryper på golvet och hur länge har du jobbat med det?

Känner du dig stel om du står upp och böjer dig framåt så långt du kommer (med raka knän) och förvärras smärtan då? Om du får smärta, sker det genom hela rörelsen, eller vid någon speciell punkt av rörelsen? I ytterläget?Om du upprepar det 10 gånger, förvärras smärtan ännu mer?

Om du sätter händerna som stöd kring korsryggen och böjer dig maximalt 10 gånger bakåt istället, vad sker då med smärtan? Om du lägger dig på mage på golvet med stöd av armbågarna, med bäckenet intill golvet så att ryggen böjs bakåt, och stannar i den positionen i en minut, vad sker då? Känns det stelt?

Övriga aktiviteter och/eller positioner som förvärrar smärtan? Minskar smärtan om du sträcker på dig ordentligt när du sitter ned jmfr med att sitta ihopsjunken?

Tidigare ryggbesvär? Har du varit hos läkare eller sjukgymnast för besvären?
Tar det från början.

Började efter ryggövning på gymmet ca 6 månader sedan. Hade ont praktiskt taget hela tiden i ländryggen i början. Kände mest av smärtan när jag böjde mig mig. Smärtan gick även ut i sidan av bukmusklerna som kändes uttröttade och spända. Inga smärtor eller annat ut i ben, fötter.


3-4 månader efter har det mest kraftiga smärtan i ländrygg och buk avtagit mera (förutom när jag sitter gör det jävligt ont ) känner en konstig känsla som pirrar och kittlas runt rumpan/ländryggen/höften/ben. Det känns som myror i benen. Det gör inte ont, men är obehagligt. Kan kännas konstigt när jag går. Stel på morgonen i ländrygg. Blir lätt trött i ländrygg.

Vid den här tiden när jag ligger på marken och trycker ländryggen bakåt, känns det kraftigt. Mckenzie.

Även när jag sätter händerna mot höften och böjer bakåt gör det ont till vänster och höger om ländryggens slut. Vid bäckenet, Si-leden? (känns inte alls nu nästan)

Nuläget: Ont när jag sitter ner. Bättre när jag är utrsträckt, halvligger i stolen. Kan böja mig normalt, känns stelt men funkar. Blir lätt trött när jag kryper på golvet, ja gör det mycket i jobbet.

Provat antiinflammatoriskt 2 x kurer. Ingen skillnad.

Sjukgymnaster, kiropraktor, osteopat, allmänläkare, ortoped. Ingen nytta, mer än jag äntligen fått en röntgen.
Uffesmyg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-03, 15:42   #113
Crocker
Registered BAWS!
 
Crockers avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Ort: Lulle
Inlägg: 5 555
Jag stretchar ofta ut piriformis, men jag känner numera mer i framsida lår. Why?
__________________
Fet men svag.
Crocker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-19, 11:08   #114
Davvesk
Registered User
 
Davvesks avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Luleå
Inlägg: 267
Citat:
Ursprungligen postat av Uffesmyg Visa inlägg
Tar det från början.

Började efter ryggövning på gymmet ca 6 månader sedan. Hade ont praktiskt taget hela tiden i ländryggen i början. Kände mest av smärtan när jag böjde mig mig. Smärtan gick även ut i sidan av bukmusklerna som kändes uttröttade och spända. Inga smärtor eller annat ut i ben, fötter.


3-4 månader efter har det mest kraftiga smärtan i ländrygg och buk avtagit mera (förutom när jag sitter gör det jävligt ont ) känner en konstig känsla som pirrar och kittlas runt rumpan/ländryggen/höften/ben. Det känns som myror i benen. Det gör inte ont, men är obehagligt. Kan kännas konstigt när jag går. Stel på morgonen i ländrygg. Blir lätt trött i ländrygg.

Vid den här tiden när jag ligger på marken och trycker ländryggen bakåt, känns det kraftigt. Mckenzie.

Även när jag sätter händerna mot höften och böjer bakåt gör det ont till vänster och höger om ländryggens slut. Vid bäckenet, Si-leden? (känns inte alls nu nästan)

Nuläget: Ont när jag sitter ner. Bättre när jag är utrsträckt, halvligger i stolen. Kan böja mig normalt, känns stelt men funkar. Blir lätt trött när jag kryper på golvet, ja gör det mycket i jobbet.

Provat antiinflammatoriskt 2 x kurer. Ingen skillnad.

Sjukgymnaster, kiropraktor, osteopat, allmänläkare, ortoped. Ingen nytta, mer än jag äntligen fått en röntgen.
Låter som de jag hade och jag hade diskbuktning, mckenzie hjälpte mig enormt även fast den gjorde så satans ont i början. Får fortfarande ont i ryggen då jag sitter för länge, lyfter taskigt osv. Kör nu alltid mckenzie flera gånger om dan då man typ ligger å ser tv. Har jag väl ont i ryggen så brukar de göra fruktansvärt ont i ländryggen dom första minuterna. Sen avtar det Har du blivit rekommenderad den övningen eller?
Davvesk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-28, 13:42   #115
UngochDum
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 6
Många av er verkar ha mycket kunskap och erfarenhet vad gäller träningsskador, så jag tänkte att jag ska berätta lite om mina egna ryggproblem i hopp om att få lite hjälp.

För ca två år sedan (jag är 18 idag), var jag hyffsat stark och jag tränade en hel del på gymmet. Tyvärr var jag dum, jag visste helt enkelt inte vad jag höll på med. Jag började med benböj och marklyft, och det var då jag skadade mig. Efter ett träningspass fick jag ont i ryggen, och ca ett halvår senare kunde läkaren fastställa att jag hade skadat två diskar i ländryggen. Ortopeden säger att det inte riktigt är diskbråck som jag lider av, utan mer "diskbuktningar". Läkaren skickade mig till olika sjukgymnaster, de alla har haft sina egna metoder men tyvärr har ingen kunnat hjälpa mig nämnvärt mycket.

Nu har det gått ungefär två år sedan jag skadade mig, och fortfarande är jag inte bättre. Sedan 3-4 månader tillbaka tränar jag hos en sjukgymnast som ger mig övningar för att stabilisera bålen. Dock så blir jag inte särskilt mycket bättre hos honom heller. Mina symptoner är smärta ner i vänster ben. När jag t.ex lyfter, böjer, springer m.m får jag smärta i röven, ner i låret och även ner i vaden. Jag får även ont när jag sitter vilket medför stora problem i skolan. Min rygg har blivit så känslig så att jag knappt kan göra någonting utan att smärtan förvärras. Jag känner mig verkligen handikappad.

Det blev lite mer text än vad jag tänkte mig, men ni som har haft, eller har diskbråck, hur gjorde/gör ni för att bli friska? Ska man fortsätta träna även om det gör ont, eller ska man undvika smärtan helt? Ska man vila hela dagen eller ska man försöka hålla sig så aktiv som möjligt?

Detta är så jobbigt för mig, vissa dagar förlorar man hoppet helt, och då har jag ingenting längre. Hoppet om att bli frisk igen är det enda jag har, det är vad som får mig upp ur sängen på mornarna.
UngochDum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-28, 17:24   #116
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Det låter som om du har besvär från ischiasnerven. Den här övningen tycker jag har varit bra:

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...74&postcount=3
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-30, 11:56   #117
He-man
She-man
 
He-mans avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: In the middle of Sweden
Inlägg: 777
Citat:
Ursprungligen postat av UngochDum Visa inlägg
Många av er verkar ha mycket kunskap och erfarenhet vad gäller träningsskador, så jag tänkte att jag ska berätta lite om mina egna ryggproblem i hopp om att få lite hjälp.

För ca två år sedan (jag är 18 idag), var jag hyffsat stark och jag tränade en hel del på gymmet. Tyvärr var jag dum, jag visste helt enkelt inte vad jag höll på med. Jag började med benböj och marklyft, och det var då jag skadade mig. Efter ett träningspass fick jag ont i ryggen, och ca ett halvår senare kunde läkaren fastställa att jag hade skadat två diskar i ländryggen. Ortopeden säger att det inte riktigt är diskbråck som jag lider av, utan mer "diskbuktningar". Läkaren skickade mig till olika sjukgymnaster, de alla har haft sina egna metoder men tyvärr har ingen kunnat hjälpa mig nämnvärt mycket.

Nu har det gått ungefär två år sedan jag skadade mig, och fortfarande är jag inte bättre. Sedan 3-4 månader tillbaka tränar jag hos en sjukgymnast som ger mig övningar för att stabilisera bålen. Dock så blir jag inte särskilt mycket bättre hos honom heller. Mina symptoner är smärta ner i vänster ben. När jag t.ex lyfter, böjer, springer m.m får jag smärta i röven, ner i låret och även ner i vaden. Jag får även ont när jag sitter vilket medför stora problem i skolan. Min rygg har blivit så känslig så att jag knappt kan göra någonting utan att smärtan förvärras. Jag känner mig verkligen handikappad.

Det blev lite mer text än vad jag tänkte mig, men ni som har haft, eller har diskbråck, hur gjorde/gör ni för att bli friska? Ska man fortsätta träna även om det gör ont, eller ska man undvika smärtan helt? Ska man vila hela dagen eller ska man försöka hålla sig så aktiv som möjligt?

Detta är så jobbigt för mig, vissa dagar förlorar man hoppet helt, och då har jag ingenting längre. Hoppet om att bli frisk igen är det enda jag har, det är vad som får mig upp ur sängen på mornarna.
Har du provat att gå till en kiropraktor?
He-man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-31, 11:49   #118
UngochDum
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 6
Citat:
Ursprungligen postat av He-man Visa inlägg
Har du provat att gå till en kiropraktor?
Nej ortopeden avråder mig från att göra det.
UngochDum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-31, 12:27   #119
He-man
She-man
 
He-mans avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: In the middle of Sweden
Inlägg: 777
Jaså varför då? Jag har själv diskbråck och har nu börjat överväga att uppsöka kiropraktor, men jag har hela tiden varit rädd att de ska bända och vrida så ryggen blir sämmre.

Kan tillägga att jag varit hos sjukgymnast men blev inte mycket hjälpt av det, fick övningar som jag snarare fick ondare av och slutade med dem helt.

Senast redigerad av He-man den 2011-07-31 klockan 12:28.
He-man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 23:18   #120
Davvesk
Registered User
 
Davvesks avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Luleå
Inlägg: 267
Citat:
Ursprungligen postat av He-man Visa inlägg
Jaså varför då? Jag har själv diskbråck och har nu börjat överväga att uppsöka kiropraktor, men jag har hela tiden varit rädd att de ska bända och vrida så ryggen blir sämmre.

Kan tillägga att jag varit hos sjukgymnast men blev inte mycket hjälpt av det, fick övningar som jag snarare fick ondare av och slutade med dem helt.
Har ni fått prova mckenzie då ? Har diskbuktning och varje gång jag har ont har den hjälpt mig väldigt bra. Då jag fick först gången diskbuktning då var jag sängliggandes i 2veckor kunde knappt gå osv. Fick ett till hugg igen för typ 2 veckor sedan. En dag svin ont i ryggen körde med mckenzie övningar genom dagen och nästa dag kunde jag gå normalt osv smärtan fanns där men gjorde inte så mycket ondare än träningsvärk (inte samma värk men om man pratar smärttröskel ) men kunde inte lyfta nå. 3 dagar efter detta hände åkte jag till fjälls och fiska. Har fortfarande små ilningar om jag suttit ner för länge eller varit krokig i ryggen på dagarna. MEN då kör jag mckenzie några övningar och vips så är de bättre igen

Kan lägga till att de var min sjukgymnast som fixade de här åt mig. Han har hjälpt mig med ett nackproblem och nu ryggen och den har alltid blivit bättre. Har väl haft lyckan att träffa en bra en
Davvesk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)