Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-02-07, 19:58   #181
fredrik89
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 113
Igår så skulle jag köra hantelpress vikten jag kör är 27,5kg och jag kör med halv liggande stol, när jag skulle ta upp hantlarna och lägga mig samtidigt så råkade jag glida ner lite och med hantlarna i luften så drog jag mig uppåt för att ändra sitt ställningen och då brann det till uppe vid vänstra skulderbladet.

Någon som vet vad detta kan vara och kommer det att gå över?
fredrik89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-20, 19:40   #182
94aN
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 139
Blev precis ett par dips i gymmet vilket resulterade sig med någon slags av skada. Under utförandet av dipsen, på väg upp så kändes det som om jag sträckte mig i ryggen. Lite innanför vänstra skuldbladet. Vid utförandet så kändes det som en sträckning. Nu i efterhand gör det ont vid vissa rörelser av rygg samt vänstra armen. Är det en sträckning som jag åkt på tro? Hur bör jag behandla detta? Tacksam för svar.
94aN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-20, 19:43   #183
Fuark
Star Wars
 
Fuarks avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Ort: Kalmar
Inlägg: 2 444
Kortfattat.

Marklyft, PB
2 cleana reps, sen vek sig ryggen bara lite och det knakade till. Kände vibrationerna i hela kroppen. Kan knappt stå upp, vad har hänt?
Fuark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-23, 13:30   #184
pwte
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Karlstad
Inlägg: 37
Körde marklyft för dryga veckan sedan och har sen dess haft i princip konstant värk i lats/traps och ibland ut i axeln och triceps på högra sidan. Går bra att träna efter uppvärming, chins, latsdrag rodd osv.

Men jag är väldigt ostabil i högersidan i pressövningar, har svårt att strecka ut armen ordentligt. Har jag armen utsträckt rakt fram och försöker lyfta den uppåt mot taket så kommer jag inte längre än ca 45grader.

Ska kolla upp det på måndag, men tänkte som om någon kanske har någon aning?

Bifogar en bild, det är alltså vänstra sidan på bilden som det är värk i.

http://www.bilddump.se/bilder/201302....252.22.84.png
__________________
You don't always get what you wish for, you get what you work for!

Senast redigerad av pwte den 2013-02-23 klockan 13:33.
pwte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-09, 04:29   #185
Dravena
30% Cyborg
 
Dravenas avatar
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 2 155
Är det någon här på brädan som har erfarenhet av steloperation, alternativt diskproteser? Gjorde en akut diskbråcksoperation för snart ett år sen och dras med kvarstående ryggsmärtor som blir värre av all form av rörelse. Nästa steg enligt min ortoped är en så kallad fusion av l4-l5 och jag är nyfiken på om någon här har gjort samma sorts operation?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Vunnis Visa inlägg
Thats why we love you. Ass and cakes!
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Ingen stjärt i världen kan få mig att springa.
On the road to straight perfection
Dravena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-18, 12:22   #186
maattee10
Registered User
 
maattee10s avatar
 
Reg.datum: Apr 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 6 715
för ca 2månader sen gjorde jag illa vänstersidan av ländryggen det var när jag körde marklyft, jag tror jag tappade ryggen så den krumma sig:/ men nu är jag i full gång igen med marklyftet men jag kan inte sitta framåtlutad längre, så jag måste lägga mig ner. vad för skada kan jag ha åkt på? tips på stretchningar osv uppskattas
__________________
Född: 1993 (23år) Längd: 191cm Vikt: +120kg
Böj: 220kg Bänk: 160kg Mark: 260kg Totalt: 640kg Stock: 130kg
Träningsjournal: Strongman - mot +800kg RAW
Youtube kanal:"BIG Matte" lyfter skrot
Instagram: "BIG Mattes" bilder
maattee10 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-18, 12:53   #187
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av Fuark Visa inlägg
Kortfattat.

Marklyft, PB
2 cleana reps, sen vek sig ryggen bara lite och det knakade till. Kände vibrationerna i hela kroppen. Kan knappt stå upp, vad har hänt?
Hänt mig, flera gånger. Sträckning/buktning? Gav mig problem i flera år efter senaste gången, med ryggskott lite då och då. Nu efter sista gången så försökte jag mig på lite manuell dekompession liggandes, och det verkar ha blivit bättre.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?

Senast redigerad av Doctor Snuggles den 2013-04-18 klockan 12:55.
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-23, 17:34   #188
Pinoy
Registered User
 
Pinoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 1 319
Copy pastar från min journal.

Körde marklyft idag, efter passet samt under passet gång hade jag ont i mitten av trapezius/vid högra skulderbladet iaf (Försökte såklart inte bry mig om smärtan under passet då det inte gjorde ont när jag körde, bara när jag vilade osv.. men jag körde ju såklart inte på lika hårt som jag tänkte). Har foamrollat och pappa har knäckt till min övre rygg vilket lindrade lite. Får fortfarande ont när jag hosta och böjer mig framåt dock, vilket gör mig lite rädd. Vet någon vad det kan bero på?
Pinoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-05, 20:06   #189
tomn
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 515
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoy Visa inlägg
Copy pastar från min journal.

Körde marklyft idag, efter passet samt under passet gång hade jag ont i mitten av trapezius/vid högra skulderbladet iaf (Försökte såklart inte bry mig om smärtan under passet då det inte gjorde ont när jag körde, bara när jag vilade osv.. men jag körde ju såklart inte på lika hårt som jag tänkte). Har foamrollat och pappa har knäckt till min övre rygg vilket lindrade lite. Får fortfarande ont när jag hosta och böjer mig framåt dock, vilket gör mig lite rädd. Vet någon vad det kan bero på?
Skulle kunna vara en låsning i costotransversalled.. Är du orolig uppsök närmaste sjukgymnast/naprapat/kiropraktor?
tomn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-08, 21:02   #190
Jörgen Magnusson
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Göteborg/Majorna
Inlägg: 3
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av Pinoy Visa inlägg
Copy pastar från min journal.

Körde marklyft idag, efter passet samt under passet gång hade jag ont i mitten av trapezius/vid högra skulderbladet iaf (Försökte såklart inte bry mig om smärtan under passet då det inte gjorde ont när jag körde, bara när jag vilade osv.. men jag körde ju såklart inte på lika hårt som jag tänkte). Har foamrollat och pappa har knäckt till min övre rygg vilket lindrade lite. Får fortfarande ont när jag hosta och böjer mig framåt dock, vilket gör mig lite rädd. Vet någon vad det kan bero på?
Behöver igentligen inte varit något farligt alls. Inget behov av att bli orolig. Vad du behöver göra är att söka upp någon som kan göra en riktig undersökning och hjälpa dig med behandling och eventuell rehabträning.
Skulle kunna ge massa exempel på vad det handlar om här men allt skulle bara vara gissningar. Det behövs en ordentlig undersökning för att kunna ge dig ett bra svar.

Sök hjälp hos kiropraktor/naprapat alternativt sjukgymnast med vidareutbilning inom OMT/OMI så kommer du hamna rätt.
__________________
Jörgen Magnusson
Legitimerad Naprapat, Göteborg
www.viscus.se
Jörgen Magnusson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-16, 14:36   #191
uhar
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 2
Hej!
Bakrund:
Jobbade med att bära plankor. Fick träningsvärk 2:ā dagen, sedan dagarna efteråt gick det över i smärta. Efter ca 4 dagar klarade jag inte av jobbet mer

Ett år senare
Jag får ont oerhört lätt och klarar inte av att sitta mer i en halvtimme. Klarar heller inte av att lyfta någonting. Detta påverkar mitt liv enormt. Klarar inte av att sköta ett normalt jobb pga ryggen.

Läkaren och sjukgymnast har undersökt och kommit fram till att jag är mycket stel. De sa att jag skulle stretcha höftböjarmuskeln varje dag vilket jag gjort. Ryggen har inte blivit bättre och jag är fortfarande lika stel.

Vad ska jag göra? Mitt liv blir väldigt jobbigt pga detta.
uhar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-03, 21:08   #192
DJJOHANSSON
Registered User
 
DJJOHANSSONs avatar
 
Reg.datum: Aug 2012
Ort: KSD
Inlägg: 900
Akut ryggskott för 8 dagar sen, Lätt sträckning på andra sidan ryggen idag.

2a gången jag har ryggskott och ungefär 10e gången jag sträckt mig, 19 år gammal och kroppen börjar redan pensionera sig, Har inte skadat mig i gymmet och kör rehabiliteringsövningar i förebyggande syfte. Ska till en naprapat för första gången nästa vecka, Hoppas att hen kommer hjälpa mig att hitta en lösning på problemet.
__________________
http://open.spotify.com/user/weallli...ri5z5MkBUNKsfm 700 Subscribers+
DJJOHANSSON är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-10, 08:32   #193
Handa
Registered User
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 1
Har lite ont i korsryggen (på vänstra sidan kan man väl säga) och är lite blå/lila där sedan nån dag tillbaka. Jag har inte direkt någon smärta utan är mest obehag.
Rätt säker på att det är p.g.a. dålig form på knäböjen sen jag började träna igen, lite "buttwink" och lite av en good morning på tyngre vikter så får helt klart skylla mig själv. Är ingen smärta som kom under ett lyft eller så utan kom efter ett pass.

Tror ni att detta är något man bör kolla upp på vårdcentralen eller vila tills nästa vecka och se om det är bättre?
Handa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-17, 21:13   #194
jadå
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 2
Skadade nedre delen av ryggen ordentligt i januari och det har knappt skett någon förbättring fram tills nu. Första månaden hade jag också riktigt ont i höfterna men det har faktiskt blivit bättre med hjälp av stretching. Jag har gått till sjukgymnast varje vecka sedan jag skadade mig och utöver det har jag varit hos naprapat och ortoped. Alla säger att det sitter i musklerna och att diskarna är okej. Röntgade ländrygg/bäcken och den visade inget fel.

Har skött min rehabträning exemplariskt så därför är det extra jobbigt att det inte sker någon förbättring alls.. Jag har ju så pass ont att jag inte kan träna eller motionera något annat utöver rehabträningen. Det vi jobbar med hos sjukgymnasten är bålstabiliteten och stretching.

Detta har liksom förstört hela min vår och nu sommaren. Såhär ska man ju inte behöva ha det vid 21 års ålder.

Finns det någon här som vet vem mer man kan vända sig till inom sjukvården för att få hjälp? Ska jag försöka få till en MRT?

Tackar för all hjälp
jadå är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-30, 19:57   #195
mangemani
Amiga forever
 
mangemanis avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: sundsvall
Inlägg: 5 984
ingen som har koll på bra naprapater här i sundsvall?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Livet är inte värt att leva om man inte ligger på minst 60 fps konstant.
"Stora tänkare har alltid mött kraftig opposition från mediokra tänkare"

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information
mangemani är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)