Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Är du kristen?
Ja. Jesus är min herre och frälsare. 29 17.26%
Nej. Jag är för lat för att läsa bibeln och avfärdar den i ignorans. 26 15.48%
Nej. Jag har läst hela bibeln och det är ren smörja. 53 31.55%
Nej. Jag är agnostiker/jude/muslim/buddist/hindu/scientolog/asatroende 60 35.71%
Antal röster: 168. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-17, 10:09   #976
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Fortfarande inget bevis på att kristendomen är sann. Lögner kan också producera harmoniska, funktionella och lyckliga människor.

Dessutom finns det undersökningar som visar att buddhister är lyckligast, så enligt din egen logik borde buddhismen vara den sannaste religionen.
1. Vad är sant enligt dig och hur vet du det? Vad är rätt och fel och hur vet du det?

2. Det är inte individens lycka som skänker kristendomens dess facit utan dess civilisationsbyggande förmåga i vad som blivit västvärlden. Målet med buddismen är att lämna lidandets cykel och bli ingenting. Det är flyktens filosofi och en tro att man skapar verklighet med sina tankar vilket är ganska precis hur människor på vänster sida av det politiska spektrat tänker. Det är en antivästerländsk filosofi om något. I Kristendomen defineras människor av vad de gör för andra. Inte av vad de tänker om sig själva.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 10:25   #977
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
1. Vad är sant enligt dig och hur vet du det? Vad är rätt och fel och hur vet du det?
Jag brukar hålla den förklaringsmodell jag tycker låter mest rimlig för sann. I fallet med kristendomens psykologiska effekter tycker jag det verkar mycket mer rimligt att de ha psykologiska snarare än gudomliga orsaker.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 10:27   #978
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag brukar hålla den förklaringsmodell jag tycker låter mest rimlig för sann.
Men hur vet du att den är sann?
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 10:29   #979
Bobcole
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 37
Jag vet inte, svårt att säga om jag är det eller inte eller om jag "tror" på det, men en sak är säker, kristna människor är något så förbannat mycket trevligare än ateister.
Bobcole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 10:41   #980
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Men hur vet du att den är sann?
Det vet jag inte, men jag håller den för mest rimlig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 10:52   #981
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det vet jag inte, men jag håller den för mest rimlig.
Så den standard som du tillämpar själv för din verklighetsuppfattning tillåter du inte de Kristna. Varför?
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 10:55   #982
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av Bobcole Visa inlägg
Jag vet inte, svårt att säga om jag är det eller inte eller om jag "tror" på det, men en sak är säker, kristna människor är något så förbannat mycket trevligare än ateister.
Ateister är som veganer fast sju resor värre. De nöjer sig inte med att försöka pådyvla en sina satanistiska böjelser utan de måste dessutom förnedra en, kalla en korkad för att man tror på "en gubbe i himlen" och "en sagobok som skrevs för 2000 år sen".

Bara för att något är gammalt betyder det inte att det inte är sant. Och även om man tror på att Gud existerar eller inte kan vi vara överens om att kristendomen till stor del var med och byggde det vi kallar den västerländska civilisationen.

Om vi säger att Bibeln är en "sagobok" som ateisterna säger så är det ändå en "sagobok" som lär ut viktiga läxor och levnadsregler. Så fort vi gick ifrån "sagobokens" levnadsregler blev folk psyksjuka (1 miljon svenska äter antidepressiva), började skilja sig, började bedriva hor i stor utsträckning vilket gör kvinnor psyksjuka och benägna att skilja sig, började ägna sig åt sexuella perversioner som att spela dildokubb med 5-åringar, döda 40 000 bebisar varje år bara i Sverige med mera.

Så "sagoboken" kanske var bra för människors välmående ändå.
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 11:01   #983
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Så den standard som du tillämpar själv för din verklighetsuppfattning tillåter du inte de Kristna. Varför?
Jodå, absolut. Jag undrar bara hur en gud kan vara en mer rimlig förklaringsmodell än psykologi i det här fallet. Vad är beläggen?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 11:08   #984
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Att kalla sig agnostiker är mest för att man inte vill placeras i samma fack som de dekadenta typer som är ateister.
Snarare är det en tvivla inför det stora intet som ateismen erbjuder, eller det absoluta strukturen som organiserad religion erbjuder. Det finns dom som nöjer sig med agnostikerns sökande, för tillfället.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 11:09   #985
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jodå, absolut. Jag undrar bara hur en gud kan vara en mer rimlig förklaringsmodell än psykologi i det här fallet. Vad är beläggen?
Vad säger psykologin att ditt medvetande är och hur är du hjälpt av detta?
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 11:13   #986
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Vad säger psykologin att ditt medvetande är och hur är du hjälpt av detta?
På fråga ett säger jag vet ej och på fråga två att det är irrelevant. Sanningen är inte avhängig mitt välmående.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 11:19   #987
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
På fråga ett säger jag vet ej och på fråga två att det är irrelevant. Sanningen är inte avhängig mitt välmående.
Bra svar. Då har du kommit längre än samtliga kristna i tråden i din personliga tankevärld.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 11:20   #988
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
På fråga ett säger jag vet ej och på fråga två att det är irrelevant. Sanningen är inte avhängig mitt välmående.
1. Om du inte vet så på vilka grunder håller du psykologins förklaringsmodell som rimlig?

2. Vad som är användbart är av avgörande betydelse för någots vetenskapliga värde. Tex evolutionsteorin kvalificerar sig inte som en vetenskaplig teori eftersom det inte går att göra korrekta förutsägeler på basis av den.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 11:30   #989
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
1. Om du inte vet så på vilka grunder håller du psykologins förklaringsmodell som rimlig?

2. Vad som är användbart är av avgörande betydelse för någots vetenskapliga värde. Tex evolutionsteorin kvalificerar sig inte som en vetenskaplig teori eftersom det inte går att göra korrekta förutsägeler på basis av den.
1. Av två skäl.

A) Dels den vetenskapliga grundprincipen att den förklaring som kräver minst antal steg är den rätta (principen om parsimoni). Accepterar man förklaringen om en gud så får man en hel radda nya problem med att förklara gudens existens. Psykologin finns där oavsett om det finns en gud eller ej och är alltså den mest parsimoniska förklaringen.

B) Det stämmer överens med att överallt annars i livet så blir inte något sant bara för att man mår bra av det. Det har hänt att jag trott att en tjej varit intresserad av mig och blivit glad för det, men hon senare visade sig vara ointresserad, vilket gjorde mig ledsen. Ska jag fortfarande välja att tro att hon är intresserad av mig trots bevisen? Det har hänt att jag trott att jag ska få en sak jag önskat mig i julklapp (glad) för att sedan inte få grejen (ledsen). Ska jag tro att jag ändå fick den i julklapp? Och så vidare. Du brukar hävda att de här liknelserna bara är trollning, men jag kan inte se hur de är irrelevanta.

2. Men vad som är användbart är av noll betydelse för någots vetenskapliga sanning. King Grub lägger ibland upp studier vars resultat verkar vara totalt oanvändbara. Är de mindre sanna för det än studier som man har stor praktisk nytta av?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 12:00   #990
BrunoC
Banned User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 80
Jag är Kristen.

Min tro har dock kommit och gått under åren. Oavsett vad så tror jag alla kommer få ut mer av sitt liv genom att följa den kristna läran. Jag spenderade själv flera år med hedonism med mängder av festande och lösa förbindelser men hur mycket ger det egentligen?

Jag har också mött många som vill skylta med sin tro för att egentligen bara framställa sig i bättre dager och som goda människor medan de i själva verket inte är det. Men de som faktiskt på riktigt är troende och bryr sig om moral och att följa Jesus är bland de mest fantastiska personer jag träffat. Sådana fantastiska personer som är ateister stöter jag nästan aldrig på, de har en mer svävande och subjektiv moral som mest finns i situationer där det kan gynna dem själva.
BrunoC är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)