Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Är du kristen?
Ja. Jesus är min herre och frälsare. 29 17.26%
Nej. Jag är för lat för att läsa bibeln och avfärdar den i ignorans. 26 15.48%
Nej. Jag har läst hela bibeln och det är ren smörja. 53 31.55%
Nej. Jag är agnostiker/jude/muslim/buddist/hindu/scientolog/asatroende 60 35.71%
Antal röster: 168. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-16, 20:59   #946
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Det viktiga är så klart genomförandet av den utlovade politiken, inte presidentskapet. Och jag ser inte varför Trump skulla hållas till en högre standard än någon annan med avseende på retorik i valkampanjen. Det är samma gamla dubbelmoral som vanligt.
Ja, såklart bör alla mätas efter samma måttstock. Vem säger att det bara är Trump som borde hålla sig till sanningen? Inte jag i alla fall. Så den dubbelmoralen kan du tugga i dig själv.

Så frågan är väl varför du nyss hade problem med att stå för att du tycker ändamålet helgar medlen och att det är okej att ljuga sig blå? För nu försvarar du ju den ståndpunkten igen? Hur ska du ha det?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 21:05   #947
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Är du neutral mot Shinto? Finns det någon tro som du inte är neutral mot? Är du agnostisk om att jag kan vara en Gud och kommunicerar med dig nu för att potentiellt testa och väcka din tro?
Shinto är helt irrelevant då såväl jag som Dawkins är uppväxta i ett samhälle präglat av Kristendomen. Jag vet nästan ingenting om andra religioner och kan inte relatera till dem alls och samma gäller Dawkins att döma av hans skrifter och tal. Därtill så var det ju i den Kristna västvärlden som ateismen kom till och frodades. Ateismen är bunden till kristendomen såsom en artspecifik parasit är bunden till dess värdart.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 21:10   #948
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ja, såklart bör alla mätas efter samma måttstock. Vem säger att det bara är Trump som borde hålla sig till sanningen? Inte jag i alla fall. Så den dubbelmoralen kan du tugga i dig själv.

Så frågan är väl varför du nyss hade problem med att stå för att du tycker ändamålet helgar medlen och att det är okej att ljuga sig blå? För nu försvarar du ju den ståndpunkten igen? Hur ska du ha det?
Så jag är intellektuellt oärlig för att jag inte håller Trump till en högre standard än andra politiker vad avser deras retorik under en valkampanj?
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 21:19   #949
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Så jag är intellektuellt oärlig för att jag inte håller Trump till en högre standard än andra politiker vad avser deras retorik under en valkampanj?
Själv tycker jag inte det är okej om någon politiker ljuger i debatter, eller kampanjer. Ifall någon politiker jag stödjer skulle "åka dit" för att ljuga i nån debatt skulle det ge ett minus i kanten för mig. Skillnaden är att du skiter i det eftersom du tycker just att ändamålet helgar medlen.

Du är intellektuellt oärlig för att du tycker det är okej att Trump ljuger och sedan inte står för att du tycker det.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 21:19   #950
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Säger killen som är agnostiker, trosuppfattningarnas cuckold.
Det är väl bättre att kalla sig agnostiker än att kalla sig Kristen och samtidigt skala bort allt det som inte är PK i bibeln eller att kalla sig ateist och samtidigt ödmjuka sig inför hur lite människan faktiskt vet. Jag önskar att jag kunde kalla mig Kristen men jag är ännu för kort för den turen nog så det vore att ljuga.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 21:24   #951
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Det viktiga är så klart genomförandet av den utlovade politiken, inte presidentskapet. Och jag ser inte varför Trump skulla hållas till en högre standard än någon annan med avseende på retorik i valkampanjen. Det är samma gamla dubbelmoral som vanligt.
Så att han absolut inte lever eller har levt efter kristna värderingar spelar ingen större roll?

Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Shinto är helt irrelevant då såväl jag som Dawkins är uppväxta i ett samhälle präglat av Kristendomen. Jag vet nästan ingenting om andra religioner och kan inte relatera till dem alls och samma gäller Dawkins att döma av hans skrifter och tal. Därtill så var det ju i den Kristna västvärlden som ateismen kom till och frodades. Ateismen är bunden till kristendomen såsom en artspecifik parasit är bunden till dess värdart.
Det är såklart inte sant.

https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_atheism


Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Så jag är intellektuellt oärlig för att jag inte håller Trump till en högre standard än andra politiker vad avser deras retorik under en valkampanj?
Nej, du borde hålla honom till i alla fall samma standard som de andra. Du vet att han ljuger mer än ändra.

Tycker du dessutom att kristna värderingar, alltså det som står i evangelierna, är något som är enormt viktigt så borde det vara ännu viktigare för dig att stödja en kandidat som följer det. Om man klagar på svenska kyrkan inte är kristen längre för att de har kvinnliga präster eller accepterar homosexuella och att det är enormt dåligt för samhället så bör man väl själv inte stödja någon som är ännu längre från Jesus?
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 21:32   #952
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Vad gäller sanning så finns det ingen bättre måttstock än vad som kan observeras och konsekvent reproduceras. Verklighetens beskaffenhet är inte avhängig vår förståelse. Vår förståelse är avhängig verklighetens beskaffenhet. Himlakropparna rör sig på sitt vis vare sig vi tror att de är gudar eller stenar och gasjättar. Det krävs ingen matematisk presentation av optikens lagar för att kunna se med ögonen. Vi måste inte bevisa Guds existens för att observera att Kristendomen förkroppsligas av harmonella funktionella och lyckliga människor och att ateismen förkroppsligas av deprimerade, depraverade, och trasiga människor. Kristendomen är ingenjörskonst av finaste sort och ingenjörskonsten är vetenskapens fader, moder, och avkomma. Ateismen är en bil som inte kan hålla sig på vägen och som svårt skadar eller dödar sina passagerare.
De lyckligaste länderna är de med låg religiositet medan ett land som USA som är världens mäktigaste och rikaste ofta hamnar längre ner. Borde inte den kristna moralen i USA synas bättre i hur fattiga behandlas?
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 21:33   #953
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du är intellektuellt oärlig för att du tycker det är okej att Trump ljuger och sedan inte står för att du tycker det.
Om det funnits en kandidat som utlovat samma eller ännu starkare politik som Trump och med bättre koll på faktan, mer övertygande retorik, ännu större del av kampanjen självfinanserad, och med mindre utomäktenskapliga affärer i bagaget, så hade jag så klart stöttat den personen istället. Men det fanns ju inte. Och jag tänker inte spendera tid och energi på att skjuta folk på min egen sida i ryggen, deras fel och brister till trots. Gud verkar ofta genom bristfälliga män. Även aposteln Paulus var ju inledningsvis en man som gjorde mycket ont mot de kristna.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 21:36   #954
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Om det funnits en kandidat som utlovat samma eller ännu starkare politik som Trump och med bättre koll på faktan, mer övertygande retorik, ännu större del av kampanjen självfinanserad, och med mindre utomäktenskapliga affärer i bagaget, så hade jag så klart stöttat den personen istället. Men det fanns ju inte. Och jag tänker inte spendera tid och energi på att skjuta folk på min egen sida i ryggen, deras fel och brister till trots. Gud verkar ofta genom bristfälliga män. Även aposteln Paulus var ju inledningsvis en man som gjorde mycket ont mot de kristna.
Nej, uppenbarligen tycker du ju så. Det är ju bara märkligt att du ändå inte verkar vilja stå för det fullt ut.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 21:43   #955
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
De lyckligaste länderna är de med låg religiositet medan ett land som USA som är världens mäktigaste och rikaste ofta hamnar längre ner. Borde inte den kristna moralen i USA synas bättre i hur fattiga behandlas?
Nu målar du med för breda penseldrag och avsiktligt därtill. Man får kolla på hur religiösa vs icke-reiigiösa specifikt mår i respektive land och det finns många studier som pekar på att religiösa mår bättre. Vad gäller att donera till välgörande ändamål så är det väl ganska väl etablerat att religiösa gör så i större utsträckning än icke-religiösa.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 21:46   #956
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Om det funnits en kandidat som utlovat samma eller ännu starkare politik som Trump och med bättre koll på faktan, mer övertygande retorik, ännu större del av kampanjen självfinanserad, och med mindre utomäktenskapliga affärer i bagaget, så hade jag så klart stöttat den personen istället. Men det fanns ju inte. Och jag tänker inte spendera tid och energi på att skjuta folk på min egen sida i ryggen, deras fel och brister till trots. Gud verkar ofta genom bristfälliga män. Även aposteln Paulus var ju inledningsvis en man som gjorde mycket ont mot de kristna.
Citat:
När det gäller vår herre Jesu Kristi ankomst, då vi skall samlas hos honom, ber vi er, bröder, att inte strax tappa fattningen och bli uppskrämda, om man hänvisar till Anden eller till något som vi skulle ha sagt eller skrivit och säger att Herrens dag är här. Låt inte lura er på något vis. Ty först måste avfallet ske och laglöshetens människa uppenbaras, undergångens son, motståndaren, han som förhäver sig över allt som kallas gud eller heligt och sätter sig i Guds tempel och utger sig för att vara Gud. Minns ni inte att jag sade detta redan när jag var hos er? Och ni vet vad det är som nu hindrar honom så att han inte kan träda fram förrän hans stund är inne. Ty laglösheten är redan verksam, som en hemlighet; det som återstår är att han som ännu hindrar röjs ur vägen. Då skall den Laglöse uppenbaras, han som herren Jesus skall dräpa med andedräkten ur sin mun och förinta med glansen vid sin ankomst. Den Laglöses ankomst är ett verk av Satan och sker med stor makt, falska tecken och under och med orättfärdighetens alla konster, som bedrar dem som går i fördärvet – de har ju inte velat ta emot den kärlek till sanningen som kunde ha räddat dem. Därför låter Gud villfarelsen få makt över dem så att de tror på lögnen och blir dömda, alla dessa som inte har trott på sanningen utan har valt orättfärdigheten.
Han tittar mot himlen och säger att är "the chosen one" när han pratar om trade war. Han har ljugit och jag tror det var ganska uppenbart att han begick begick brott men kom undan med det på grund av politiska orsaker, inte moraliska.



Det är inte så att han är antikrist?
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 21:52   #957
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Den ateistiska traditionen i västvärlden har absolut noll att göra med buddismen, hinduismen, taoismen, jainismen. Och om man tycker det är relevant att några obskyra infödingar varken har begravningar eller andra riter så kan man ju lika gärna titta på bakterier och säga att ateismen är lika gammal som livet på jorden.

Ateismen var en rörelse som uppstod i väst specifikt för att underminera Kristendomen och det avgörande steget var den så kallade upplysningen. Om man läser a history of the freedom of thought av JB Bury så ser man väldigt tydligt och klart vad fokuset för hela processen var. Och idag ser vi frukterna av detta arbete. Med Kristendomen ur världen så har vi nu istället satanistiska blasfemilagar.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 21:52   #958
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Nu målar du med för breda penseldrag och avsiktligt därtill. Man får kolla på hur religiösa vs icke-reiigiösa specifikt mår i respektive land och det finns många studier som pekar på att religiösa mår bättre. Vad gäller att donera till välgörande ändamål så är det väl ganska väl etablerat att religiösa gör så i större utsträckning än icke-religiösa.
De studierna handlar ofta om länder där religionen är en stark makt och grund för gemenskap och där det inte finns andra substitut. Så om du är utanför gruppen om du inte är religiös vilket kan vara negativt för hälsan. Men om vi då tittar på andra studier:

Citat:
Tidigare forskning har visat att det finns ett stabilt samband mellan religiös tro och god hälsa.

– Det finns flera tidigare studier, framför allt på data från USA, som visar ett positivt samband mellan tro och hälsa, säger Martin Ljunge. Men det har varit korrelationsstudier som enbart mäter samband. Man har sett att folk som går i kyrkan ofta mår bättre, men utan att kunna säga vad som orsakat vad.

Martin Ljunge är forskare i nationalekonomi vid Institutet för Näringslivsforskning. I en ny omfattande studie har han undersökt orsakssambandet mellan religion och självupplevd hälsa.

------------

Martin Ljunge har tillsammans med en forskarkollega analyserat hälsodata från andra generationens invandrare i 30 europeiska länder, tillsammans med religionsdata från mödrarnas hemländer från den tid de emigrerade, ofta flera decennier tidigare. Migranterna har i sin tur kommit från över hundra länder, fördelade över stora delar av världen.

-------------

– Det visar sig att de barn vars mödrar kommer från mer religiösa länder i regel har sämre självupplevd hälsa, vilket är ett mått på hur man mår i allmänhet.

Vilka mekanismer kan det då handla om?

– Enligt tidigare forskning kan man sammanfatta hälsoeffekterna av religion som varierade. Men enligt denna studie tycks de negativa effekterna överväga. På plussidan korrelerar religiositet med social gemenskap, minskad konsumtion av alkohol, tobak och droger samt en sinnesro som gör att man kan se världen som sammanhängande och livet som del av något större. På den negativa sidan finns lägre tillit, fatalism, lägre kognitiv förmåga, mindre motion och en stress som kan relateras till inre konflikter. En religiös person kan fokusera mer på evigheten och mindre på dagen, vilket kan tänkas missgynna hälsan.

Forskarna har kontrollerat för en stor mängd andra variabler som är kända för att påverka hälsan, till exempel utbildning, ekonomisk nivå i det gamla landet, hälsa i det gamla landet samt lycka. De testade även att utesluta de mest och minst religiösa ursprungsländerna, för att se om dessa extremer påverkade resultatet – men det hade ingen effekt.

Resultaten gäller alltså barn till migranter och inte majoritetsbefolkningen. Men mekanismerna verkar vara likartade där, varför resultaten ser ut att kunna generaliseras – även om forskarna förstås är tydliga med att också andra saker än religion påverkar hälsan.
https://fof.se/tidning/2017/9/artikel/sjuk-av-religion
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 22:06   #959
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det är ju bara märkligt att du ändå inte verkar vilja stå för det fullt ut.
Dagis har stängt så din sandlåderättegång får fortsätta någon annan gång med fräscha blöjor på och renspolade galonbyxor.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 22:23   #960
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Dagis har stängt så din sandlåderättegång får fortsätta någon annan gång med fräscha blöjor på och renspolade galonbyxor.
Ingen rättegång. Jag påpekade bara för Dio att det inte går att lita på ditt argumenterande pga att du uttryckligen tycker det är okej med lögner så länge det främjar det du tycker är viktigt. Sen säger du att du visst inte tycker det är okej med lögner och så ville du ha exempel på när du sagt detta. Så hittade MC det, och det visade sig att du ju faktiskt tyckte det var okej med lögner ändå. Sedan har du dansat lite fram och tillbaka där du försökt rättfärdiga för dig själv varför du tycker det är okej med lögner i vissa fall.

Själv kunde jag inte bry mig mindre om hur du rationaliserar dina lögner. Det räcker med att veta att du är en lögnhals och att det inte går att lita på vad du säger.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)