Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Är du kristen?
Ja. Jesus är min herre och frälsare. 29 17.26%
Nej. Jag är för lat för att läsa bibeln och avfärdar den i ignorans. 26 15.48%
Nej. Jag har läst hela bibeln och det är ren smörja. 53 31.55%
Nej. Jag är agnostiker/jude/muslim/buddist/hindu/scientolog/asatroende 60 35.71%
Antal röster: 168. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-15, 13:14   #211
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Mina observationer från denna tråd:

A. Samtliga som valde svarsalternativ "Nej. Jag har läst hela bibeln och det är ren smörja." samt har argumenterat här i tråden har väldigt dålig koll på bibeln.
Precis, t.ex. om slavar och konkubiner.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-15, 13:16   #212
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Precis, t.ex. om slavar och konkubiner.
Jag har ju redan bemött detta. Vars är ditt svar?

Citat:
Ursprungligen postat av Klein
Prostituerade har funnits i alla tider men det var strängeligen förbjudet för Israels folk att prostituera sig eller att använda pengar som härrörde från hor till tempelgåvor. Även i Jesus ögon var de syndare men det är herrens jobb att döma, inte syndarnas (som vi alla är).

En slav i den rättsliga kontexten presenterad i bibeln var någon som arbetade för att betala igen en skuld. Det var straffbart att stjäla en människa och sälja denna och om en slav flydde från sin mästare fick du inte skicka honom tillbaka till mästaren. Efter utfört arbete skulle slaven sättas fri och ges djur, vin och säd.

När Jesus i sin bergspredikan pratade om att förlåta dem oss skyldiga äro så pratade han om skulder som traditionellt betalades igen med "slavarbete".
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-15, 13:36   #213
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Jag har ju redan bemött detta. Vars är ditt svar?
Du pratar om prostituerade när vi pratar om konkubiner, vilket är säger en del om din kunskap rörande bibeln.

Hur som - ser fram emot när sista kristna kyrkan i Sverige blir såld och ombyggd till lägenheter (som vi ser i stockholm), eller omvandlas till semesterhus, som vi ser på landet. Samtidigt med detta växer följet till nordiska asa-samfundet.

Med det sagt, I'm out.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-15, 14:04   #214
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Du pratar om prostituerade när vi pratar om konkubiner, vilket är säger en del om din kunskap rörande bibeln.
Det har du ju faktiskt rätt i att det var konkubiner du pratade om. Men det gör ingen skillnad för min poäng angående be bibliska attityderna kring slaveri och familjekonstellationer då en konkubin normalt var en slav. En konkubin kunde vara:

1. En hebreisk flicka såld av hennes far för att betala igen en skuld.

2. En kvinna tillhörande ett annat folk fångad i krig.

3. En köpt slav från ett annat folk.

4. En kvinna av kaanans folk fri eller slav.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-15, 14:12   #215
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Samtidigt med detta växer följet till nordiska asa-samfundet.
Problemet med detta är att asatro är fullkomligt godtyckligt och därför väldigt sank mark att stå på. Det är ju inga asatroende som faktiskt vet vem Oden är och än mindre har koll på vad det innebar att dyrka Oden på den gamla goda tiden. Det är ju bara larping.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-15, 14:49   #216
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Jag delar många synsätt med Klein men han gör en tankevurpa här. Kristendomen är ingen motpol till allt som är fel idag. Tvärtom. Kristendomen och dess representanter, Svenska kyrkan, är ivriga påhejare och enablers till allt som är fel idag.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-15, 15:07   #217
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Jag delar många synsätt med Klein men han gör en tankevurpa här. Kristendomen är ingen motpol till allt som är fel idag. Tvärtom. Kristendomen och dess representanter, Svenska kyrkan, är ivriga påhejare och enablers till allt som är fel idag.
Vad är kristet med Svenska Kyrkan idag? Deras kvinnliga präster som spenderar mestadelen av sin tid med att vifta prideflaggor? Snarare du som gör en tankevurpa då du inte verkar särskilja läran och en satanistisk organisation (organisationer).

Jag kan infiltrera en kristen kyrka och börja säga att vägen till frälsning är stolthet, lusta och vrede men det påverkar inte tillståndet av den ursprungliga läran, trots att jag utger mig vara en kristen präst.

Senast redigerad av Brofessorn den 2020-01-15 klockan 15:12.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-15, 15:10   #218
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Jag delar många synsätt med Klein men han gör en tankevurpa här. Kristendomen är ingen motpol till allt som är fel idag. Tvärtom. Kristendomen och dess representanter, Svenska kyrkan, är ivriga påhejare och enablers till allt som är fel idag.
Det enda jag föreslår är att man läser bibeln och försöker förstå den såsom den är skriven och i denna process beakta att en del översätta ord såsom slav, våldtäkt och främling inte har den betydelse en modern människa ser i dem.

Svenska Kyrkan och kristendomens populärrepresentanter ger jag inte mycket för. Detta synsätt delar jag med många troende i landet som sökt sig till andra församlingar eller har blivit helt icke-nominella.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-15, 15:22   #219
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Off topic: Min svenska grammatik är helt trasig efter X antal år utan vettig träning. Jag ser ju själv att vad som är fel i efterhand men när jag skriver noterar jag det inte alltid. Jag är en del av samhällsproblemet.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-15, 15:30   #220
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Bibeln har ju ersatts av församlingens lokala hbtqp-värdegrund. Går man emot den får man sparken.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...t-ar-inte-ratt


Citat:
Alla arbetsplatser inom Svenska kyrkan bör sträva efter att bli hbtq-certifierade. Det bestämdes på Kyrkomötet (Svenska kyrkans högsta beslutande organ) år 2013.

Modellen kallas för Regnbågsnyckeln.
https://internwww.svenskakyrkan.se/v...processverktyg
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson

Senast redigerad av Baskagge den 2020-01-15 klockan 15:33.
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-15, 16:29   #221
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av Baskagge Visa inlägg
Bibeln har ju ersatts av församlingens lokala hbtqp-värdegrund. Går man emot den får man sparken.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...t-ar-inte-ratt




https://internwww.svenskakyrkan.se/v...processverktyg
Då kanske det finns lite hopp då. Och ja jag vet att jag nu lägger in en adapterad dynamitgubbe i vedspisen med att skriva så. Men även om det är lång ifrån grundanledingen till att jag inte är kristen så blev jag inte direkt mer sugen efter de trakasserier min yngsta lillasyster och hennes livspartner har fått ta emot fått bland annat hennes svärföräldrar som är kristna. Och det med allt från våldtäktshot till gränsfall på mordhot. Och vid ett tillfälle har hon blivit nedslagen av någon inte långt efter ett av hoten. Så jag respekterar andras tro så länge det inte går ut över mig och dem jag bryr mig om (Är själv bi kan tillägga). Lite som talesättet att religion är som en penis. Helt okej att ha en man inget man uppskattar att någon försöker tvinga sig på en med.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-15, 16:34   #222
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Då kanske det finns lite hopp då. Och ja jag vet att jag nu lägger in en adapterad dynamitgubbe i vedspisen med att skriva så. Men även om det är lång ifrån grundanledingen till att jag inte är kristen så blev jag inte direkt mer sugen efter de trakasserier min yngsta lillasyster och hennes livspartner har fått ta emot fått bland annat hennes svärföräldrar som är kristna. Och det med allt från våldtäktshot till gränsfall på mordhot. Och vid ett tillfälle har hon blivit nedslagen av någon inte långt efter ett av hoten. Så jag respekterar andras tro så länge det inte går ut över mig och dem jag bryr mig om (Är själv bi kan tillägga). Lite som talesättet att religion är som en penis. Helt okej att ha en man inget man uppskattar att någon försöker tvinga sig på en med.
Kristna maffian i farten hör jag. De är inte att leka med!

KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-15, 17:08   #223
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
Kristna maffian i farten hör jag. De är inte att leka med!

Med den chefen så
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-15, 17:52   #224
Tricklew
W för Vendetta
 
Tricklews avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 155
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Du får cherrypicka ur Gamla Testamentet hur mycket som helst, det vi i dagens västvärld generellt klassifierar som gott är uppbyggt på kristen moral. Men då du tycker det inte är vidare moraliskt får du gärna omlokalisera till Afghanistan eller någon annan plats som är mer i riktning med din inre moraliska kompass.
Nu har jag inte läst hela tråden, men detta är totalt nonsens, väldigt lite av våran moderna moral är byggd på kristendomen, snarare motsatsen, alla framsteg vi gjord i det moderna samhället är en motreaktion på kristendomen.

Folk talar ofta om det kristna arvet, men det är nonsens, det enda bra vi har från den tiden är mer eller mindre Grekisk filosofi, kristendomens arv är snarare sharia-lagar.

Kan jag få några exempel på kristen moral och hur det har främjat vårat samhälle.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Sen är väl penis funktion även att fungera som en svamp så att en man med lång penis och rejält ollon kan suga ut den tidigare mannens sperma och lämna sin egen kvar efter akten.
Citat:
Ursprungligen postat av thunder Visa inlägg
Fan vilka hjärtlösa kukskallar som skriver här.
Tricklew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-15, 17:58   #225
Tricklew
W för Vendetta
 
Tricklews avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 155
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Läs bibeln så får du svaret. Long story short så ville de tillbaka till Egypten och fortsätta leva sina slavliv där och dessutom började de dyrka avgudar.
Detta är tyvärr nonsens, tidig judendom var polyteistisk, detta var inget som judar råkade falla för i Egyptien. Det du misstolkar som Judendom är ändringarna som började ske i samband med andra templet perioden, du behöver inte ens läsa färdigt GT för att inse att den är full av referenser till flera gudar, att YHWH skulle vara den enda guden var inte en tidig idé i judendomen, det är en efterkonstruktion.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Sen är väl penis funktion även att fungera som en svamp så att en man med lång penis och rejält ollon kan suga ut den tidigare mannens sperma och lämna sin egen kvar efter akten.
Citat:
Ursprungligen postat av thunder Visa inlägg
Fan vilka hjärtlösa kukskallar som skriver här.
Tricklew är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)