Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-03-24, 15:36   #706
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Bygget är snart klart och de har börjat projekt som blir klara under/efter sommaren. Finns också färdigställandeförsäkring.

Värre med status efter sommaren med garantier mm.
Intressant, vi har precis fått godkänt på förhandsbesked för att bygga men ska nog sitta lite still i båten tills vidare...
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-24, 16:01   #707
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Angående låg bunden ränta så måste väl bankerna räkna med att räntan inte kommer öka speciellt mycket på närmsta 5åren för att kunna erbjuda så låg bunden? Eller att den t.om. kommer sjunka?
Ja. Dessutom viktigt för storbankerna att binda kunderna innan de inser fördelarna med lågprisaktörerna.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-24, 16:03   #708
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Jag är rätt orolig.
Bor ensam i en dyr hyresrätt, har bil och parkering. Låg lön (men fast!), men hade inte gått runt på a-kassa om jag hade tvingats leva på det en längre tid.

Självklart kan man säga "ahmen bo billigare då" men det är relativt nya omställningar. Däremot är det nog bra att sälja av bilen för de få tusenlappar den är värd så man slipper de löpande kostnaderna av att bara ha en bil ståendes.

Sen får jag se över de små utgifterna också, t.ex att inte ha både HBO Nordic och Netflix. Att inte gå ut och dricka öl (det får man ju inte göra nu ändå lol), att äta ännu mer hemlagad mat, att inte köpa några saker, inte konsumera onödiga saker (ingen tobak eller massor av snacks och tomma kalorier).
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-24, 16:33   #709
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Jag är rätt orolig.
Bor ensam i en dyr hyresrätt, har bil och parkering. Låg lön (men fast!), men hade inte gått runt på a-kassa om jag hade tvingats leva på det en längre tid.

Självklart kan man säga "ahmen bo billigare då" men det är relativt nya omställningar. Däremot är det nog bra att sälja av bilen för de få tusenlappar den är värd så man slipper de löpande kostnaderna av att bara ha en bil ståendes.

Sen får jag se över de små utgifterna också, t.ex att inte ha både HBO Nordic och Netflix. Att inte gå ut och dricka öl (det får man ju inte göra nu ändå lol), att äta ännu mer hemlagad mat, att inte köpa några saker, inte konsumera onödiga saker (ingen tobak eller massor av snacks och tomma kalorier).
Bil om det inte är ett krav för att "leva" så skulle jag lätt sälja den. Angående hyresrätten så går det ju att leta byte om det nu är en möjlighet.

Det stora jag skulle säga är att spara ihop några månadslöner så man vet att man kan överleva 3-6 månader utan jobb (har du då akassa så behöver du ju bara ta lite från detta kriskonto varje månad och kan överleva längre).

Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Ja. Dessutom viktigt för storbankerna att binda kunderna innan de inser fördelarna med lågprisaktörerna.
Vilka lågprisaktörer finns det? SBAB är väl de som har bland den lägsta räntan om man inte kollar på avanza och liknande som har bra räntor till folk som äger typ 50% av sin lägenhet.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-24, 16:36   #710
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Citat:
Ursprungligen postat av JamesD Visa inlägg
Det vet du att det är mallgroda
Jag fattar varför du skrev så men efter t. ex. Wains post efter och andra jag hört med så är det "bara" en ok överenskommelse. Det verkar ligga där.

Men känns fortfarande bra. En tiondel hit och dit är ungefär 600 kr om året. Men hade inte sagt nej till SBABs deal om jag haft möjligheten att få den, låter riktigt bra. Min gäller Swedbank.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut

Senast redigerad av Armed Dingo den 2020-03-24 klockan 16:37.
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-24, 16:48   #711
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Jag fattar varför du skrev så men efter t. ex. Wains post efter och andra jag hört med så är det "bara" en ok överenskommelse. Det verkar ligga där.

Men känns fortfarande bra. En tiondel hit och dit är ungefär 600 kr om året. Men hade inte sagt nej till SBABs deal om jag haft möjligheten att få den, låter riktigt bra. Min gäller Swedbank.
Wain's exempel på 1.35% på SBAB är om du har ett lån på över 2 miljoner samt att det är max 60% av värdet.
Vad jag vet så har man väldigt mycket bättre ekonomi än genomsnittet om man kan ha så låg belåning.

Du kan räkna här på vad SBAB erbjuder. https://www.sbab.se/1/privat/lana/bo...a.html#/kalkyl
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-24, 17:46   #712
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Vilka lågprisaktörer finns det? SBAB är väl de som har bland den lägsta räntan om man inte kollar på avanza och liknande som har bra räntor till folk som äger typ 50% av sin lägenhet.
Sbab, hypoteket, landshypoteket, skandia (om man har sitt pensionssparande där) och danske (om man är fackmedlem) är väl några av de billigare. Det var några riktiga lågprisaktörer som försökte slå sig in, men vet inte riktigt hur det gick för dem. Har för mig att tex Enklare misslyckats med att få finansiering?

Sedan är väl nordnet och avanza ruggigt billiga om man har mycket pengar hos dem.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-24, 22:03   #713
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Wain's exempel på 1.35% på SBAB är om du har ett lån på över 2 miljoner samt att det är max 60% av värdet.
Vad jag vet så har man väldigt mycket bättre ekonomi än genomsnittet om man kan ha så låg belåning.

Du kan räkna här på vad SBAB erbjuder. https://www.sbab.se/1/privat/lana/bo...a.html#/kalkyl
Tack!
Nej, det hade vi inte kunnat få.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-25, 07:07   #714
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
SBAB har blivit rätt restriktiv med lån.

Bästa jag hittade var länsförsäkringar bank där jag fick låsa på 3 år till 1,58.

Då är det ett jordbruk och räntan är högre än för bolån.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-25, 07:25   #715
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
SBAB har blivit rätt restriktiv med lån.

Bästa jag hittade var länsförsäkringar bank där jag fick låsa på 3 år till 1,58.

Då är det ett jordbruk och räntan är högre än för bolån.
Först tänkte jag att det där var fel, men sen kom jag på att man betalar 500-600K per hektar här nere i Skåne
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-25, 08:04   #716
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
Först tänkte jag att det där var fel, men sen kom jag på att man betalar 500-600K per hektar här nere i Skåne
räntenivån inte med priset att göra

Eftersom typkoden är en näringsverksamhet (med hög risk för konkurs) så har alla banker en högre ränta för jordbruksfastigheter.

Har pratat rätt mycket med bankerna om att min gård är för hobbyverksamhet och priset ligger i linje med en villa så är riskviktningen densamma, men de kan inte göra något åt räntan, den är högre pga typkodens risk.

hade den varit typad som en villa hade jag kunnat få 0,2 procent lägre.
(absurt att man förhandlar om tiondelar egentligen)

Här kostar 1 hektar mellan 25 och 30k :-)

Sidnot är att det finns riktigt billiga skogsfastigheter i höga kusten.
De är rätt värdelösa för produktion pga bergen, de har oftast bara en smal remsa skog efter vattnet där man anlägger averkningsvägarna.

Och de är värdelösa utifrån prospektering för strandskyddet.

Man kan få runt 40 hektar höga kusten-strand med bilväg för runt 600k.

För den med pengar så är det något jag hade satsat på utifrån att jag tror att strandskyddet kommer luckras upp inom rätt snar framtid. Eller att dispenserna blir rimligare.

Finns en fin fastighet på härnön i härnösand, iof 2.1 miljoner, men det är typ 3 avstyckningar efter havet så har man resten gratis
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-25, 08:44   #717
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Fast här nere är det i vissa fall lägre ränta på jordbruksfastigheter (med bra mark såklart) än bostäder, även om det du skriver generellt sett är sant.
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-25, 09:32   #718
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
Fast här nere är det i vissa fall lägre ränta på jordbruksfastigheter (med bra mark såklart) än bostäder, även om det du skriver generellt sett är sant.
Är inte det företagslån? De brukar generellt vara billigare än för just jordbruksfastigheter konstigt nog
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-29, 08:29   #719
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Vi som är jobbar i osäker bransch, bör vi om man ändå har en buffert och a-kassa, lägga in pengar på sparkontot, eller hur gör ni? Min buffert är 50k. Har även spar 35k, men de är till för att rulla.

Så, borde jag lägga mer på spar eller buffert?

Vissa nämner att vi kommer vara djupare ner än -08 och att ekonomin kan bli som i Japan.

Vi har knappt några lån i familjen.

Självklart så lägger jag in pengar på börsen också, men de är till för framtiden +10 år, då målet är att minska jobbet vid 55.

Senast redigerad av Starke75an den 2020-03-29 klockan 08:31.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-29, 08:46   #720
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Får tillägga att Anders Borg som ändå kan lite mer än pöbeln, tror att vi når 20% arbetslöshet i sommar.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)