Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-04, 12:59   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Bulk - maximalt med muskler, minimalt med fett

http://www.body.se/artiklar/nyheter/...malt-med-fett/
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-04, 16:21   #2
tomten1
Registered User
 
tomten1s avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 586
Första gången jag läser en hel artikel av denna slag.

Do not regret.

Tackar!
tomten1 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-05-04, 18:31   #3
DerImperator
Registered User
 
DerImperators avatar
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Norrut
Inlägg: 471
Blir inte slutresultatet snarlikt detsamma om man väljer att bulka och sedan deffa jämfört med om man låg på kaloribalans samma tid och träningen var exakt likadan? Verkar främst vara en personlighetsfråga. Vissa gillar att ha ett specifikt mål, lägga på sig massa eller tappa kroppsfett, medan andra vill ha bra form året runt och ser träningen som något som man ska förhoppningsvis hålla på med resten av livet Nä ska man bulka så ska det vara noga planerat, avsiktligt och genomtänkt. Tack för artikeln.
__________________
JOURNAL

Senast redigerad av DerImperator den 2018-05-04 klockan 18:32.
DerImperator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-04, 22:31   #4
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av DerImperator Visa inlägg
Blir inte slutresultatet snarlikt detsamma om man väljer att bulka och sedan deffa jämfört med om man låg på kaloribalans samma tid och träningen var exakt likadan? Verkar främst vara en personlighetsfråga. Vissa gillar att ha ett specifikt mål, lägga på sig massa eller tappa kroppsfett, medan andra vill ha bra form året runt och ser träningen som något som man ska förhoppningsvis hålla på med resten av livet Nä ska man bulka så ska det vara noga planerat, avsiktligt och genomtänkt. Tack för artikeln.
Har aldrig gått bra med kaloribalans för min del, men väldigt långsam bulk är bättre än griskbulk följt av deff.
Jag har provat att grisbulka, gå upp typ 1-2kg per månad, och efter deff har det typ inte varit speciellt stor skillnad.

Har nu kört min första planerade viktuppgång med ca 0.5kg upp i månaden i 9 månader. 4-5kg upp, 76-81kg, och midjemåttet ligger fortfarande på 75, så minimalt med fett. Kan dock tänka mig att den här hastigheten även är för snabb egentligen, men jag har ju inte tränat och ätit optimalt så jag kanske har lätta gains att hämta som det verkar. Ska prova samma takt tills jag börjar notera fettinlagring och sedan blir det deff

Senast redigerad av smerk den 2018-05-04 klockan 22:35.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-05, 12:10   #5
Sansad
Registered User
 
Sansads avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 278
1. Muskler är svårt att bygga.
2. Fett är lätt att tappa.
3. Musklelmassa man råkat tappa kommer ändå tillbaka väldigt snabbt av fysiologiska skäl.

Jag tycker mer pekar på att man ”ska” ha mer aggressiva bulk och deff perioder.
Enda undantaget är om man har något behov av att gå runt riktigt deffad året om.
Sansad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-05, 12:41   #6
DerImperator
Registered User
 
DerImperators avatar
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Norrut
Inlägg: 471
Citat:
Ursprungligen postat av Sansad Visa inlägg
1. Muskler är svårt att bygga.
2. Fett är lätt att tappa.
3. Musklelmassa man råkat tappa kommer ändå tillbaka väldigt snabbt av fysiologiska skäl.

Jag tycker mer pekar på att man ”ska” ha mer aggressiva bulk och deff perioder.
Enda undantaget är om man har något behov av att gå runt riktigt deffad året om.
Fett man medvetet tappat kommer ju också tillbaka minst lika lätt I alla fall för muskelmassan så måste man träna för att få tillbaka det. Fett behöver ingen sådan motivator.
__________________
JOURNAL
DerImperator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-05, 14:10   #7
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av DerImperator Visa inlägg
Blir inte slutresultatet snarlikt detsamma om man väljer att bulka och sedan deffa jämfört med om man låg på kaloribalans samma tid och träningen var exakt likadan? Verkar främst vara en personlighetsfråga. Vissa gillar att ha ett specifikt mål, lägga på sig massa eller tappa kroppsfett, medan andra vill ha bra form året runt och ser träningen som något som man ska förhoppningsvis hålla på med resten av livet Nä ska man bulka så ska det vara noga planerat, avsiktligt och genomtänkt. Tack för artikeln.
Träffa av sin kaloribalans är inte alltid enkelt. Sen är det inte säkert man klarar av att träna lika hårt på kaloribalans som på ett överskott. Mer energi, bättre tryck på gymmet, högre kvalité på träningen.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-05, 14:45   #8
DerImperator
Registered User
 
DerImperators avatar
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Norrut
Inlägg: 471
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Träffa av sin kaloribalans är inte alltid enkelt. Sen är det inte säkert man klarar av att träna lika hårt på kaloribalans som på ett överskott. Mer energi, bättre tryck på gymmet, högre kvalité på träningen.

Absolut, men hur hårt klarar man av att träna på kaloriunderskott om man nu ska genomföra bulk- och deffperioder? Inte alls lika hårt, det har nog de flesta här erfarenhet av. Risken är stor som Grub skrev i artikeln att man tappar en stor del av de muskler man byggt när man sedan skalar bort fettet.

Träffa sin kaloribalans är ju som du säger en praktisk omöjlighet, men det jag menar är att medveten större viktuppgång i vuxen ålder (undantag grov underviktiga personer såklart) i de allra, allra flesta fall är en väldigt oklok idé. Alltifrån nya fettceller som skapas till mättnadssignaler som man kör över - recipe for disaster för många, livet ut. För att inte prata om hälsoeffekterna.

Om man försöker äta runt balans och har den självkontroll för det och styrketränar vidare så kommer det över en kortare tidsram vara flera perioder av "bulk" och "deff", även fast man ligger på samma kroppsvikt.

Sorry för off-topic-trams.
__________________
JOURNAL
DerImperator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-05, 15:26   #9
Sansad
Registered User
 
Sansads avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 278
Citat:
Ursprungligen postat av DerImperator Visa inlägg
Fett man medvetet tappat kommer ju också tillbaka minst lika lätt I alla fall för muskelmassan så måste man träna för att få tillbaka det. Fett behöver ingen sådan motivator.
För att fettvävnaden ska komma tillbaka behövs ju ett kcalöverskott. Den motivatorn av kcalöverskott behöver inte dessa muskler för att komma tillbaka .
Detta ”måste” blir nog inte så mycket ett måste eftersom träna gör man nog ändå redan. Så träning är med i bilden.

Senast redigerad av Sansad den 2018-05-05 klockan 15:28.
Sansad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-08, 22:33   #10
Thornblom
Försent nu då.. =(
 
Thornbloms avatar
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Skogen
Inlägg: 1 324
Citat:
Ursprungligen postat av Sansad Visa inlägg
För att fettvävnaden ska komma tillbaka behövs ju ett kcalöverskott. Den motivatorn av kcalöverskott behöver inte dessa muskler för att komma tillbaka .
Du kommer då inte få tillbaka dina muskler utan att äta tillräckligt med mat.
Thornblom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-09, 09:23   #11
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Citat:
Ursprungligen postat av Sansad Visa inlägg
2. Fett är lätt att tappa.
Ca 2.2 miljarder människor skulle vilja prata med dig.
source: https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa1614362
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-09, 11:40   #12
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av DerImperator Visa inlägg
Absolut, men hur hårt klarar man av att träna på kaloriunderskott om man nu ska genomföra bulk- och deffperioder? Inte alls lika hårt, det har nog de flesta här erfarenhet av. Risken är stor som Grub skrev i artikeln att man tappar en stor del av de muskler man byggt när man sedan skalar bort fettet.

Träffa sin kaloribalans är ju som du säger en praktisk omöjlighet, men det jag menar är att medveten större viktuppgång i vuxen ålder (undantag grov underviktiga personer såklart) i de allra, allra flesta fall är en väldigt oklok idé. Alltifrån nya fettceller som skapas till mättnadssignaler som man kör över - recipe for disaster för många, livet ut. För att inte prata om hälsoeffekterna.

Om man försöker äta runt balans och har den självkontroll för det och styrketränar vidare så kommer det över en kortare tidsram vara flera perioder av "bulk" och "deff", även fast man ligger på samma kroppsvikt.

Sorry för off-topic-trams.
Då får du ju jämföra med en bulk/deff utförd med samma noggrannhet och självkontroll. Huruvida man tappar muskler vid deff är inte viktigt utan vilken nettomassa man får under en viss period.
Troligen kommer man tjäna mest på att bulka en längre period för att sen cutta fett.
Sen om det är det bästa för en rad andra saker är lite en annan sak.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 12:37   #13
Sansad
Registered User
 
Sansads avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 278
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebäver Visa inlägg
Ca 2.2 miljarder människor skulle vilja prata med dig.
source: https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa1614362
Att tappa fett är lätt, att behålla vikten är svårt. Skilj på sakerna. Dessutom riktar jag mig till folk som faktiskt tränar på ett träningsforum. Jag har inte bett gemene otränad man att bulka precis..
Sansad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 12:40   #14
Sansad
Registered User
 
Sansads avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 278
Citat:
Ursprungligen postat av Thornblom Visa inlägg
Du kommer då inte få tillbaka dina muskler utan att äta tillräckligt med mat.
Du kommer absolut inte behöva ett kcal överskott för att få tillbaka din muskelmassa.

1. Du kan till och med lägga på dig muskelmassa på underskott.
2. Muskel nuclei försvinner inte ens efter 3 månader av inaktivitet. Finns evidens som pekar på att det aldrig försvinner.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20713720

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18440990
Sansad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 13:15   #15
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Citat:
Ursprungligen postat av Sansad Visa inlägg
Att tappa fett är lätt, att behålla vikten är svårt. Skilj på sakerna. Dessutom riktar jag mig till folk som faktiskt tränar på ett träningsforum. Jag har inte bett gemene otränad man att bulka precis..
Jag tränar mer på gymmet än på forumet men vi är alla olika.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)