Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-08-21, 22:34   #46
anvihl
Registered User
 
anvihls avatar
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Småland
Inlägg: 1 516
Citat:
Ursprungligen postat av Woodrow Visa inlägg
Jag kan ta beslutet själv, vill också påpeka att Stargraft-grejen inte var jätteseriös. Är ju rätt harmlöst att bara starta en tråd för lite tips. Har fått massor av bra tips i denna tråden så det tackar jag jättemycket för! Men ska erkännas att jag förmodligen lider av lite social fobi och tycker det blev för mycket på en gång. Finsittningar och fest varje dag enligt schemat. Tänkte bara få tips från andra som utbildat sig hur betydande dessa två veckor är. Annars som jag skrev innan hade jag nog försökt engagera mig mer när jag väl börjat utbilda mig.

Aja, jag får väl tvinga mig igenom några dagar, oavsett hur obekväm jag är på fester.
Inte betydande alls, visst, vill du skaffa så många vänner så möjligt kan du ju gå dit, chanserna är dock att det inte är människor du kommer gilla som är där om du själv inte gillar den sortens aktiviteter.

Är ingen nödvändighet för fem öre att gå på en nollning. Ser man universitetet som en förlängning av gymnasiet så visst, vill man hänga i korridorerna på skolan hela tiden kan det väl vara kul att känna folk eller ser man det som ett jobb, man går dit när det är schemalagt, på pausen går man på dass eller hämtar kaffe och sen tillbaka in och sen går man hem när det är slut. Finns inga krav eller nödvändigheter att på något sätt vara social med någon överhuvudtaget, det är helt upp till en själv om man vill vara det. Det är inga klasser på samma sätt som tidigare skola, alla läser kurser hejvilt, finns inga klassledare, ingen klassamhörighet (eller jo på vissa utbildning med mycket exkursioner osv). Dessutom är det väldigt lite obligatoriskt på många utbildningar som du inte ens behöver gå på, helt upp till dig själv hur mycket du vill plugga och när. Jag labbade under fem år med nya personer jag aldrig träffat innan och det gick svinbra. Faktiskt så att folk skärper sig lite när de inte känner en så att de faktiskt gör det dom ska bättre.
__________________
"When I die, I want to go peacefully like my grandfather did–in his sleep. Not yelling and screaming like the passengers in his car."- Bob Monkhouse

Senast redigerad av anvihl den 2017-08-21 klockan 22:35.
anvihl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-22, 07:17   #47
hugok
Böj i curlracket
 
hugoks avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Lund
Inlägg: 3 020
Att vi har gratis utbildning i Sverige är bra på många sätt, men för i helvete du måste inte ha en utbildning. Hoppa inte på en utbildning du inte ens vill gå. Skaffa ett jobb som inte kräver eftergymnasial utbildning istället.
hugok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-22, 07:22   #48
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Woodrow Visa inlägg
Blev lite inspirerad av Gobers inlägg så har nu hittat en specialpedagog som kan hjälpa mig med Matematik B. Har väl ett helvete med Matte B framför mig men hoppas på det bästa. Rädslan över att vara för gammal för att börja studera plus att jag inte ville gå arbetslös och lufta bidrag gjorde nog att jag var lite för snabb med att välja denna utbildning. Men, jag utnyttjar dessa dagar till att träna bort lite social fobi (jisses vad det är utmattande att vara obekväm) och ska utan tvekan vara med på alla nollningsdagar nästa gång jag börjar plugga. Tack återigen för stöttningen.
Finns massor med lärarledda pass på youtube i alla mattedelar upp till 5. Fördelen är att du kan se samma klipp om och om igen om det behövs.
Gör du högskoleprovet nu till hösten har du lite mer hjälp att komma in på en utbildning du verkligen vill gå. Det är ju lägre intagningspoäng på våren.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-22, 07:35   #49
Woodrow
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 15
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Du är ju grym!
Jag har ett kanonjobb inom ett av Sveriges bäst ansedda företag, och jag är folkskygg eller iaf hatar massa uppståndelse o grejs. Nu med facit i hand så är allt nice. Jag hade dock massor av ångest för framträdanden mm, men jag har också kört medicinering för det och för att kunna köra rakt av på scen mm.
Stor tumme upp, jag tycker din prestation är grym!
Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Finns massor med lärarledda pass på youtube i alla mattedelar upp till 5. Fördelen är att du kan se samma klipp om och om igen om det behövs.
Gör du högskoleprovet nu till hösten har du lite mer hjälp att komma in på en utbildning du verkligen vill gå. Det är ju lägre intagningspoäng på våren.
Just det! Tack, ska anmäla mig dit. Och har hittat en del matte-program på internet också så det är gött.

Citat:
Ursprungligen postat av hugok Visa inlägg
Att vi har gratis utbildning i Sverige är bra på många sätt, men för i helvete du måste inte ha en utbildning. Hoppa inte på en utbildning du inte ens vill gå. Skaffa ett jobb som inte kräver eftergymnasial utbildning istället.
Tycker det är rätt svårt i min sits. Jag har jobbat för min pappas företag sedan jag tog studenten, har inte så mycket yrkeserfarenhet att sätta på CV:t. Tycker det mesta kräver någon form av utbildning. Visst att man kan gå utbildningar men det har inte varit jättemycket som lockat. Har varit i arbetssökande-svängarna och är galet svårt.. det enda som går att få tag på är snabbmats-jobb och telefonförsäljare. Sedan är det ju lite lättare att träffa människor när man studerar och skönt att få jobb efteråt.
Woodrow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-22, 07:41   #50
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Jag lider inte av social fobi samt gillar att festa så det blir lite orättvist att jämföra med mig själv. Dessutom så hade jag det lätt då jag gick min utbildning med tre vänner från tidigare.

I vilket fall som helst så tenderar folk att vara mer seriösa på den här typen av utbildningar jämfört med grundskolan och gymnasiet. Därmed uppskattas seriösa personer i högre grad jämfört med t.ex. gymnasiet. Det värsta som finns är folk som försöker glida genom högskolan genom att utnyttja andra(syftar främst på grupparbeten). Du behöver därmed inte vara någon ståuppkomiker för att komma in i gemenskapen, det räcker med att du går in för det du gör och är hjälpsam mot andra. Sådant går hem Med det sagt så skadar det inte att i alla fall visa sig under nollningen. Den är en sorts genväg till ett socialt umgänge som man ofta har nytta av under sin skoltid. Du behöver givetvis inte dricka alkohol om du inte gillar det men du kan ju i alla fall vara med på dagaktiviteterna och kanske visa dig bland folk någon kväll. Blir folk odrägliga och jobbiga senare på kvällen - gå hem. Finns säkerligen ett gäng som är ungefär som dig.

Är du inte bekväm med att ha social fobi så kan du dessutom se nollningen som ett sätt att öva bort detta. Jag var väldigt blyg under i princip hela grundskolan, så fort jag kom till en ny miljö(gymnasiet) så släppte detta.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-08-22, 07:56   #51
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Woodrow Visa inlägg
Tycker det är rätt svårt i min sits. Jag har jobbat för min pappas företag sedan jag tog studenten, har inte så mycket yrkeserfarenhet att sätta på CV:t. Tycker det mesta kräver någon form av utbildning. Visst att man kan gå utbildningar men det har inte varit jättemycket som lockat. Har varit i arbetssökande-svängarna och är galet svårt.. det enda som går att få tag på är snabbmats-jobb och telefonförsäljare. Sedan är det ju lite lättare att träffa människor när man studerar och skönt att få jobb efteråt.
Allt beror på vad du tänkt dig att jobba med. Det finns betydligt mer möjligheter än man anar när man börjar undersöka saken. Men tips är att utgå från något som är någorlunda eftertraktat, samt personligen intressant.

Social fobi löser sig efterhand när man tar en mer aktiv roll i sociala sammanhang.

Skulle allt annat skita sig, jobba inom det militära. Det är inte så dåligt som folk tror.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-22, 08:09   #52
Kamp
Registered User
 
Kamps avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 220
Jag pluggade en utbildning jag tyckte var sådär, pga att jag efter min kandidat ej fick jobb så fortsatte jag att plugga till en master. Sitter nu nyinflyttad i huvudstaden och har en timanställning på ett lager bland folk som just tog studenten.

Plugga ej något du inte tycker om bara för att. Hade jag jobbat i 5 år istället för att plugga hade jag säkerligen kunnat få bättre jobb än vad jag kan få nu.
Kamp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-22, 08:32   #53
Woodrow
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 15
Citat:
Ursprungligen postat av Kamp Visa inlägg
Jag pluggade en utbildning jag tyckte var sådär, pga att jag efter min kandidat ej fick jobb så fortsatte jag att plugga till en master. Sitter nu nyinflyttad i huvudstaden och har en timanställning på ett lager bland folk som just tog studenten.

Plugga ej något du inte tycker om bara för att. Hade jag jobbat i 5 år istället för att plugga hade jag säkerligen kunnat få bättre jobb än vad jag kan få nu.
Just fritidspedagog hade väl gått att studera "bara för att" då det garanterat hade lett till jobb efteråt. De skriker ju efter fritidspedagoger.

Nej, jag måste verkligen välja nog och helst något där det ser ljust ut när det gäller att få jobb efteråt.

Jag som är så okunnig och har noll koll har så svårt att se att man kan plugga så länge som du har gjort plus plugga till master och sitta arbetslös efteråt. Inget personligt påhopp alltså, bara att det är trist att det är så klurigt att få jobb. Hoppas verkligen att det löser sig för dig iallafall!
Woodrow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-22, 10:24   #54
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av Woodrow Visa inlägg
Imorgon börjar min vidrigt tråkiga utbildning (fritidspedagog) Som om inte det vore nog börjar naturligtvis nollningen imorgon också. Eftersom jag aldrig kan bestämma mig för något så skriver jag av mig här. Missar man jättemycket om man skippar nollningen? Jag tänkte om nollningen fortfarande är lika viktig att komma in i gemenskapen eller om det går bra sen ändå?

Veckans aktiviteter ser jättetråkiga ut, jag känner mig lite för gammal (26 år) för att kunna uppskatta dessa aktiviteter och sen dricker jag inte alkohol på det.. Beslutsångest som sagt.

Helst vill jag ha svaret:

"Självklart måste du inte gå! Det går alldeles utmärkt att komma in i gemenskapen ändå. Ta du en lugn ledig vecka, ät en massa hallonpaj, spela Starcraft Remastered och njut det sista av sommaren!"

Men jag uppskattar ärlighet också.

Hur var er nollning?
Rekommenderar starkt att du går på nollningen! Gjorde själv inte det (delvis...) vilket jag nog i efterhand får säga var ett misstag. Att knyta kontakter under studietiden känns nu i efterhand nästan viktigare än själva studierna. Vissa har ju dock lättare för detta än andra...
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-22, 13:19   #55
aryaa
Registered User
 
aryaas avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 144
Gå om du känner för det. Annars skippa det. Verkar vara lite olika på olika högskolor men där jag studerade var det mest de konstiga personerna och "töntarna" som var med i kåren och nollningen. Det går alldeles utmärkt att få bra kompisar ändå utan att vara med där

Edit: Min inställning beror nog mest på att jag inte klarar av alla sunkiga människor med smutsiga och äckliga overaller, eller "ovvar" som dom kallar det.
aryaa är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)