Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-08-18, 13:08   #1
Rismannen
Registered User
 
Rismannens avatar
 
Reg.datum: Aug 2017
Ort: sundsvall
Inlägg: 4
Förklara varför en nybörjare inte bör skippa ben och rygg

Frågan kanske låter absurd, och det tycker jag också. Jag har en vän som har tränat i några månader som tydligen inte tränar varken ben eller rygg. Han tränar varje dag i en eller två timmar och påstår sig inte ha tid med ben eller rygg. Han lyssnar inte på mig eller någon annan av hans vänner. Han har uppfattningen att om han tränar biceps och underarmar först utan rygg, ska det senare på något sätt vara lättare med rygg än om han bara körde rygg från första början. Han kan köra biceps i en timme men kan inte knäböja i en halvtimme.

Istället för att träna ben så går han på en trappmaskin i typ 25 min och påstår att "det känns i benen" då svarar jag att det bara är mjölksyra och inget som kommer göra hans ben varken större eller starkare. Han vill visserligen gå ned kanske 10 kg men ändå, det är väll knappast en anledning att skippa ben. Man kan ju köra kondition och ben OCH rygg om man ändå tränar varje dag. Tidsargumentet känns som 100% bullshit i i min åsikt.

Även fast han inte påstår sig bry sig om styrka, utan mest utseende så tycker jag fortfarande det låter onödigt. Kan det inte nästan bli farligt att ha sådana obalanserat starka kroppsdelar, typ att få eventuella ryggproblem inom en snar framtid?

Jag är genuint orolig för killen, skulle upskatta era tankar enormt mycket. (Jag avser visa honom svaren sedan)
Rismannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 13:24   #2
stromming
Registered User
 
strommings avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Lund
Inlägg: 894
Så där tränar 90% av alla män under 20, även om de påstår att de inte gör det. Är nog ingen större fara, men förhoppningsvis ser han värdet i ett par välsvarvade lår när han gång på gång tvingas tillbringa solsemestern i vassen
__________________
Fisk
stromming är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 13:30   #3
viringer
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 147
Ser bara patetiskt ut om man har en helt outvecklad rygg
viringer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 13:38   #4
Rismannen
Registered User
 
Rismannens avatar
 
Reg.datum: Aug 2017
Ort: sundsvall
Inlägg: 4
Edit: Han har tränat I ett år redan
Rismannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 13:42   #5
Iliyas
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 295
Byt gym, fly från honom alt. byt stad.
Iliyas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 14:02   #6
te1on
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 219
Brukar komma med tiden att man inser att det ser bättre ut att ha en jämnare fysik, så han kommer tids nog börja träna rygg och ben.

Det positiva är väl att han tränar och förhoppningsvis går han ner sina kilon.
Tycker det är sämre med dom som inte tränar alls, men verkligen skulle behöva det.
te1on är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 14:16   #7
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Han gör helt rätt. Ingen bryr sig om benen och ryggen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 14:24   #8
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Polisanmäl.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 14:28   #9
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Man får värdelös hållning och en ful kroppsbild av discoträning. därför bör ryggen vara med. Man kan även få ont av att vara ojämnt tränad.

Benen bör man träna hårdast, man märker inte att man faktiskt växer av träningen förrän man tittar på vågen och gamla bilder, då ser man helt plötsligt extremt töntig ut med stickben.

Det kommer fortare än vad man tror, ett år har gått fort när man just börjat träna, och skippar man något då ser man snart ut som ett discomongo, jag har gjort det misstaget, man ser själv bra ut i en front chest i spegeln, men tänk på att alla andra som tittar på en ser en från alla håll och vinklar. Även i badshorts.

När benmobbningen kommer igång vågar man inte bada längre utan långa töntiga shorts.

Tjejer gillar inte heller platta rövar för den delen.

Gör rätt från början och träna balanserat
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 14:52   #10
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Ingen bör skippa kroppsdelar. Samt att folk utan muskler där ser ut som skämt.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 14:55   #11
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Man får värdelös hållning och en ful kroppsbild av discoträning. därför bör ryggen vara med. Man kan även få ont av att vara ojämnt tränad.

Benen bör man träna hårdast, man märker inte att man faktiskt växer av träningen förrän man tittar på vågen och gamla bilder, då ser man helt plötsligt extremt töntig ut med stickben.

Det kommer fortare än vad man tror, ett år har gått fort när man just börjat träna, och skippar man något då ser man snart ut som ett discomongo, jag har gjort det misstaget, man ser själv bra ut i en front chest i spegeln, men tänk på att alla andra som tittar på en ser en från alla håll och vinklar. Även i badshorts.

När benmobbningen kommer igång vågar man inte bada längre utan långa töntiga shorts.

Tjejer gillar inte heller platta rövar för den delen.

Gör rätt från början och träna balanserat
Det här stämmer till 100%, nu kan ni stänga tråden!
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 14:55   #12
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Ben kan skippas så länge de inte är pinnsmala. Rygg ska absolut inte skippas, det är den viktigaste muskelgruppen. Omöjligt att se stor ut utan välutvecklad rygg och traps
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 15:01   #13
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Ben kan skippas så länge de inte är pinnsmala. Rygg ska absolut inte skippas, det är den viktigaste muskelgruppen. Omöjligt att se stor ut utan välutvecklad rygg och traps
Helt fel. Ryggen är så fettfri att den alltid ser vältränad ut, på en ickefet otränad individ. Latsen märks bara när man lyfter armarna åt sidan.

Ärn det något som märks tydligt så är det hypertrofi i pecs, deltoider och armar. Och traps, men de räknar jag till axlarna.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 15:08   #14
Rickard
Registered User
 
Rickards avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 160
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Helt fel. Ryggen är så fettfri att den alltid ser vältränad ut, på en ickefet otränad individ. Latsen märks bara när man lyfter armarna åt sidan.

Ärn det något som märks tydligt så är det hypertrofi i pecs, deltoider och armar. Och traps, men de räknar jag till axlarna.
Ett par stora pecs utan rygg och liknande för att backa upp dom ser mest ut som en lokal fettansamling.

Sedan är det ganska lätt att visa hur illa det faktiskt bli när man bara tränar nybörjarnas favoriter. Bröst och biceps. Det är bara att be personen spänna dessa hårt samtidigt. Och plötsligt ser man ut som en ihopsjunken gamling.
Rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 16:13   #15
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
för att grova ben och grov rygg trumfar pecs och biceps anyday
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)