Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-08-18, 10:28   #46
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Läste du öht resten av inlägget? Det handlade om att även unga flickor utan klinisk ätstörning mäter sitt självvärde i hur deras kropp ser ut, och det rör sig alltså om barn som är så unga som 11 år. På något sätt lär sig alltså barn att deras värde ligger i hur de ser ut (och trust me, skalan är "smal = bra", "tjock = dåligt" snarare än tvärt om). Du ser inga som helst problem med det?
Nu gäller ju detta även pojkar, men barn som hänger upp sin känsla av värde på hur dom ser ut är dåligt, ja.

Det förändrar inte det faktum att det finns ett sunt intervall gällande aktivitet/vikt/kroppssammansättning, som man gör bäst i att hålla sig inom. Och det som generellt anses vara "idealet" idag hamnar inom detta intervall. Kan man acceptera detta utan att blanda in känslor i det, så är man på rätt väg. Kan man det inte, är det DET som är problemet. Inte idealet i sig.

Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Hur vet du att det är "normalisering av övervikt" som lett till överviktsproblematik?
Det har jag väl inte skrivit? Det är överviktsproblematiken som lett till normalisering, och inte tvärt om.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 10:29   #47
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Mjo, men de bryr sig nog mest inte eller är så pass självgoda att de inte ser det i spegeln.

Därav inte sagt att det inte finns någon form av mysko trend på internet, tror personligen dock att de mest försöker lura sig själva.
Jag kan faktiskt tycka att det är helt OK att en vuxen människa säger "skit samma, jag är tjock, jag pallar inte att ha ångest och att banta mer, nu tänker jag acceptera min kropp som den är". Precis som att jag har pajat min kropp x antal gånger på olika sätt genom att idrotta på allt annat än hälsosam motionsnivå och/eller hålla på med högrisksporter.

Det som oroar mig mest i hela "kroppsdebatten" är att barn (ffa då flickor) så tidigt verkar lära sig att deras självvärde ligger i kroppens utseende. Inte vad de åstadkommer i skolan, hur schyssta vänner de är, hur bra de är på fotboll, hur duktiga de är på att spela ett instrument, eller vad som helst annat, utan i hur de ser ut. Vad detta beror på, och vad man kan göra åt det, är något jag tycker borde diskuteras mer.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 10:31   #48
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag skiter fullständigt i om en tjockis visar upp sig i bikini. Det är när de börjar propagera för att det är något positivt och sunt med deras kroppsform som det blir fel.
There it is.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 10:34   #49
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 959
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jag tycker nog att man hyfsat ofta ser överviktiga, medelålders män i samhällets elit som åtminstone framstår som rätt självgoda. Typ:

Har aldrig hört att dessa skulle vara dåliga förebilder som normaliserar fetma, dock. Jättekonstigt.
De har väl aldrig heller gått ut och sagt att deras övervikt är något positivt eller i den meningen heller uttalat sig om hälsa och dess betydelse, känns som de har annat i tankarna i sitt liv.

Om de hade stått och propagerat för hälsosamt leverne samtidigt som de lever som de gör hade det blivit problem kanske.
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 10:35   #50
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Det som oroar mig mest i hela "kroppsdebatten" är att barn (ffa då flickor) så tidigt verkar lära sig att deras självvärde ligger i kroppens utseende. Inte vad de åstadkommer i skolan, hur schyssta vänner de är, hur bra de är på fotboll, hur duktiga de är på att spela ett instrument, eller vad som helst annat, utan i hur de ser ut. Vad detta beror på, och vad man kan göra åt det, är något jag tycker borde diskuteras mer.
Jag vet inte om det svärtade är bättre iofs, men alla håller givetvis med dig i det du vill ha fram.

Men det är en skild problematik.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 10:39   #51
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jag kan faktiskt tycka att det är helt OK att en vuxen människa säger "skit samma, jag är tjock, jag pallar inte att ha ångest och att banta mer, nu tänker jag acceptera min kropp som den är". Precis som att jag har pajat min kropp x antal gånger på olika sätt genom att idrotta på allt annat än hälsosam motionsnivå och/eller hålla på med högrisksporter.

Det som oroar mig mest i hela "kroppsdebatten" är att barn (ffa då flickor) så tidigt verkar lära sig att deras självvärde ligger i kroppens utseende. Inte vad de åstadkommer i skolan, hur schyssta vänner de är, hur bra de är på fotboll, hur duktiga de är på att spela ett instrument, eller vad som helst annat, utan i hur de ser ut. Vad detta beror på, och vad man kan göra åt det, är något jag tycker borde diskuteras mer.
Deras kropp deras val, hur de väljer att leva sitt liv har inte jag med att göra.

Tror det är svårt att helt lösa problemet med att unga tjejer är smått besatta av sitt utseende, det är nog till någon del biologiskt. Därav inte sagt att det är menlöst att försöka, uppmuntra tjejer att åtminstone bredda sig lite. Skönhet är flyktigt så kan ju vara bra att inte hänga allt på det kortet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 10:39   #52
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Nu gäller ju detta även pojkar, men barn som hänger upp sin känsla av värde på hur dom ser ut är dåligt, ja.
Nej, sambandet var inte alls lika starkt för friska pojkar som för friska flickor. För kliniskt sjuka flickor och pojkar var sambandet mellan kropp och självvärde ungefär lika stort, men alltså inte för friska pojkar.

Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Det har jag väl inte skrivit? Det är överviktsproblematiken som lett till normalisering, och inte tvärt om.
Ja, men eftersom normaliseringen inte kom före överviktsproblematiken, så kan det ju inte knappast vara den som skapat övervikt. Samhället bashar överviktiga på typ alla sätt som går, folk blir överviktiga ändå. Vad tycker du att överviktiga ska göra - gömma sig och bara gå ut i skydd av mörkret i bylsiga kläder så att ingen ska råka få en skymt av deras fettvalkar och därmed få för sig att bli överviktig?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 10:57   #53
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag skiter fullständigt i om en tjockis visar upp sig i bikini. Det är när de börjar propagera för att det är något positivt och sunt med deras kroppsform som det blir fel.
Men vadå propagerar? De flesta sk kroppspositiva konton jag följer på Instagram tex. postar bilder på icke-smala kroppar och skriver saker som "du är OK som du är". Hur är det att propagera för övervikt? Om det är propaganda när en överviktig postar en bild på sig själv när hen äter chips så propagerar även Donald Trump för att det är OK att överviktiga äter skräpmat. Var är den massiva kritiken mot honom, han som dessutom är ledare för ett land med en extrem överviktsproblematik?



Edit: ingen aning varför bilden inte funkar, den finns här: http://esq.h-cdn.co/assets/16/32/980...trump-food.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Tror det är svårt att helt lösa problemet med att unga tjejer är smått besatta av sitt utseende, det är nog till någon del biologiskt. Därav inte sagt att det är menlöst att försöka, uppmuntra tjejer att åtminstone bredda sig lite. Skönhet är flyktigt så kan ju vara bra att inte hänga allt på det kortet.
Jag tror faktiskt att man kan göra ganska mycket åt den saken. För egen del så lyckades jag styra upp min downward vikttrend under gymnasiet då min kropp tillslut blev för svag för att träna. Och för mig var det ändå viktigt att kunna prestera, det var ju egentligen det jag ville och mådde bra av. Idrott kan vara en väg in i ätstörningar, men med rätt människor omkring sig, rätt input och rätt motivation så kan det även vara en väg ut ur dem. Jag ser idag inte ut så som min hjärna säger åt mig är "snyggast", jag ser ut som jag gör därför att jag kan göra en massa svinroliga saker med den kropp jag har nu. Att försöka koppla självvärde till något annat än just utseende tror jag är fullt möjligt och väldigt viktigt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 11:03   #54
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jag tror faktiskt att man kan göra ganska mycket åt den saken. För egen del så lyckades jag styra upp min downward vikttrend under gymnasiet då min kropp tillslut blev för svag för att träna. Och för mig var det ändå viktigt att kunna prestera, det var ju egentligen det jag ville och mådde bra av. Idrott kan vara en väg in i ätstörningar, men med rätt människor omkring sig, rätt input och rätt motivation så kan det även vara en väg ut ur dem. Jag ser idag inte ut så som min hjärna säger åt mig är "snyggast", jag ser ut som jag gör därför att jag kan göra en massa svinroliga saker med den kropp jag har nu. Att försöka koppla självvärde till något annat än just utseende tror jag är fullt möjligt och väldigt viktigt.
Absolut kan man påverka och styra, jag avsåg bara att kvinnor nog är biologiskt predisponerade att bry sig mer om utseende än män generellt sett.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 11:09   #55
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Jag vet inte om det svärtade är bättre iofs, men alla håller givetvis med dig i det du vill ha fram.

Men det är en skild problematik.
Nej, det är ingen skild problematik eftersom småflickor uppenbarligen lär sig att deras värde består i hur de ser ut. Jag förstår inte hur det inte kan vara relaterat till en diskussion om just kroppsideal och hur dessa påverkar människor?

Givetvis är det problematiskt om hela ens självvärde består i hur väl man presterar, däremot kan jag tycka att det borde vara en sammanvägning av olika egenskaper som en människa besitter. "Jag har ett värde därför att jag är en bra kompis som säger ifrån när någon i klassen blir retad, för att jag pluggade och fick godkänt på det senaste matteprovet, för att jag var rädd för vatten men ändå lärde mig simma, för att jag är uppskattad och älskad av mina föräldrar/syskon/vänner/släktingar". Inte "jag har ett värde därför att jag hoppade över lunchen och har gått ner två hundra gram sedan igår" och that's it.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 11:12   #56
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Absolut kan man påverka och styra, jag avsåg bara att kvinnor nog är biologiskt predisponerade att bry sig mer om utseende än män generellt sett.
Att flickor är mer sårbara ger desto större incitament att rikta insatser specifikt mot dem.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 11:12   #57
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Men jeeezez vad fördomarna flödar. Jag har varit normalviktig eller smal i hela mitt liv och vågar påstå att jag är mer vältränad än genomsnittspersonen. Jag ser trots det problem i vilka ideal som reproduceras.

Och apropå modellagenturer så blev jag själv haffad på stan av en sådan när jag var 16-17 och absolut inte frisk vare sig fysiskt eller mentalt (kollade upp snubbens visitkort efteråt och om han inte fejkade det grovt så var han chef på en av Sveriges absolut största modellagenturer). Ja, man kan vara "naturligt smal", men för mig sade det allt att om min då ganska trasiga kropp är vad modeindustrin vill ha så vill jag aldrig i livet ha minsta lilla att göra med den businessen.
Inte fördomar. Erfarenheter.

Sedan vad du inte tar i beaktning är att modellagenturer inte alltid producerar det som gemene man anser vara snyggt (det var det tråden handlade om). Kolla bara på modevisningar. Modellerna (och/eller kläderna) är sällan ekvivalent med vad som skapar en WOW-känsla överlag, utan är mer ett spel för galleriet inom en viss nisch.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 11:15   #58
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Men vadå propagerar? De flesta sk kroppspositiva konton jag följer på Instagram tex. postar bilder på icke-smala kroppar och skriver saker som "du är OK som du är". Hur är det att propagera för övervikt? Om det är propaganda när en överviktig postar en bild på sig själv när hen äter chips så propagerar även Donald Trump för att det är OK att överviktiga äter skräpmat. Var är den massiva kritiken mot honom, han som dessutom är ledare för ett land med en extrem överviktsproblematik?
Dina jämförelser är fortsatt skeva. Donald Trump skriver inte "Åt helvete med sund föda, du ska äta precis vad du känner för!", han postar bara en bild på när han äter.

Ett gäng feta människor har vänt deras fetma till något positivt istället för att göra något åt det. De har tusentals följare, säkerligen många unga människor. Några av dessa kanske tänker "min fetma är inget problem, det är samhällets ideal som är problemet" och ger därmed upp en positiv livsförändring. I själva verket är båda sakerna ett problem. Jag kan tycka att man har lite ansvar som en "kroppspositiv" människa med en massa följare. Detta ansvar skulle kunna inbegripa att proklamera för ett någorlunda hälsosamt leverne där man inte mår dåligt över sig själv men inser det ohälsosamma i sin kropps-situation och försöker förbättra detta.

Ingen extrem är positiv i det här fallet. Varken sjukligt smal eller sjukligt fet.

Bonusfråga: varför följer du kroppspositiva konton?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08

Senast redigerad av MackeJuve den 2017-08-18 klockan 11:16.
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 11:17   #59
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Men vadå propagerar? De flesta sk kroppspositiva konton jag följer på Instagram tex. postar bilder på icke-smala kroppar och skriver saker som "du är OK som du är". Hur är det att propagera för övervikt? Om det är propaganda när en överviktig postar en bild på sig själv när hen äter chips så propagerar även Donald Trump för att det är OK att överviktiga äter skräpmat. Var är den massiva kritiken mot honom, han som dessutom är ledare för ett land med en extrem överviktsproblematik?
Jag förstår inte riktigt vad du försöker komma åt eller argumentera kring.

Person X som är överviktig, som postar bild på facebook på en överviktig kvinna med texten "var stolt över vem du är" behöver nödvändigtvis inte propagera för att övervikt är bra - det är ju ingen som säger att överviktiga människor inte ska eller får må bra mentalt. Givetvis kan man vara stolt och nöjd över sin personlighet ändå.

Skillnaden är när Person Y postar en bild på en slimmad kvinna med texten "bara hundar gillar ben, riktiga män gillar kurvor!". Dels rackar man ner på sitt eget kön och inte bara på de som tränar, utan på de som är smala av naturen och har svårt att gå upp i vikt. Sjukt vanligt förekommande, men av någon anledning så pratar kvinnor bara om "fatshaming". Man talar väldigt tyst om den mobbing som finns mot smala kvinnor som hela tiden ska få anorexiastämpeln på sig trots att de kan vara fullt friska.

Likaså, det Person Y gör är att normalisera övervikt. Givetvis ryggdunkas detta av en hel hög med andra kvinnor/tjejer.

Utöver det så går det bara en vecka innan Person Y postar en bild på en vältränad man med texten "this is what we women want". Bara för att göra hyckleriet fulländat.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 11:26   #60
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Dina jämförelser är fortsatt skeva. Donald Trump skriver inte "Åt helvete med sund föda, du ska äta precis vad du känner för!", han postar bara en bild på när han äter.

Ett gäng feta människor har vänt deras fetma till något positivt istället för att göra något åt det. De har tusentals följare, säkerligen många unga människor. Några av dessa kanske tänker "min fetma är inget problem, det är samhällets ideal som är problemet" och ger därmed upp en positiv livsförändring. I själva verket är båda sakerna ett problem. Jag kan tycka att man har lite ansvar som en "kroppspositiv" människa med en massa följare. Detta ansvar skulle kunna inbegripa att proklamera för ett någorlunda hälsosamt leverne där man inte mår dåligt över sig själv men inser det ohälsosamma i sin kropps-situation och försöker förbättra detta.

Ingen extrem är positiv i det här fallet. Varken sjukligt smal eller sjukligt fet.

Bonusfråga: varför följer du kroppspositiva konton?
Jag kan tycka att man har ännu mer ansvar som USA:s president visavi skräpmat än vad random instagrammare har. Återigen: de större konton jag har sett skriver typ "du har samma rätt att visa dig i bikini som alla andra, må inte dåligt över hur du ser ut" och ingenting i stil med "chips är asnyttigt, övervikt är superhälsosamt, det bara måste ni testa!" (möjligen har jag sett någon göra det i ironisk form därför att påståendet "ni propagerar för fetma!" är så vanligt).

Bonussvar: jag är intresserad av samhället i stort och följer alla möjliga typer av konton. Jag förmodar att även du följer kroppspositiva konton eftersom du har så extremt stor koll på vad de skriver? Ge gärna exempel på vilka du menar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)