Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-08-21, 19:43   #106
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Helt ärligt tycker jag gränserna inte ska dras av politikers åsikter.
Borde finnas ett medicinskt råd bestående av barnmorskor och läkare som kan skriva bra riktlinjer. Det är trots allt de som jobbar med detta dagligen.
Alla propositioner från regeringen skickas väl på remiss till berörda myndigheter och organisationer innan dom blir lagar?
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-21, 19:49   #107
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Alla propositioner från regeringen skickas väl på remiss till berörda myndigheter och organisationer innan dom blir lagar?
Exakt, men varför slösa tid på 5 olika prepositioner baserat på olika värderingar när de professionella borde kunna sätta upp riktlinjer. Det blir en ett år längre byråkratisk process för varje proposition, samt förslaget ska vädras genom alla olika partiers "åsikter" i stället för en rationell process.

Ge rådet viss bestämmande rätt om praxis, eftersom abort är lagligt. Då är det ingen mening att älta det i riksdagen.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-21, 19:53   #108
Frågenarkomanen
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 177
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Möjligen, men det är iallfall inte olagligt.

Såvitt jag vet så är det okej att köpa valpar på löpande band och äta om man tröttnat på köttet i köttdisken.
Nu bytte du ämne, men du har fortfarande fel, för att ha ihjäl djur på samma sätt som foster tas av daga skulle definitivt falla under djurplågeri.
Frågenarkomanen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-21, 19:57   #109
Frågenarkomanen
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 177
Vinter, det där låter faktiskt ganska fascistiskt.
Frågenarkomanen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-21, 20:22   #110
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Citat:
Ursprungligen postat av Frågenarkomanen Visa inlägg
Man kan ställa liknande frågor om precis alla regler och lagar som finns. Är det OK att mörda om man gör i det i sömnen? Är det rätt att våldta om man tror att tjejen är med på det? Kan jag ta ditt hus om jag trodde att det var mitt? Om jag dödar en alkoholist genom att ge den en alko-läsk med 985 % alkohol, så att den dör efter en halvliter, är det ett brott då?

Jag förväntar mig nu högst seriösa svar på mina tramsfrågor och svarar du inte så införs det per automatik dödsstraff på att spela bänkpress. Det är trots allt ja- eller nej-frågor så det finns inga gråzoner.
Ja, och vad blir fel av att ställa dom frågorna? Uppenbarligen kan inte du svara när "liv" blir till, hur fan kan du då avgöra när det blir mord. Om man då tycker det är mord är det något som ska lagföras som vanligt mord på 10+ år?

Flera av antiarbortare verkar bara ha bestämt sig att det är fel eller mord, sen skiter man i logiska konsekvenser som om t.ex. livet på fostret ska vara fullständigt som hos födda eller inte. Det är ju resonemanget bakom som spelar roll, men ingen av er vågar ju säga varför just 12 veckor är magiska gränsen, eller 22 osv. Orsaken till att du och company inte svarar är för svaren säger då implicit andra saker också. T.ex. att hjärtslag krävs, då kan t.ex. robotar kanske aldrig bli erkända som liv. Eller att det måste vara en "människa" och då går även smarta apor bort, etc.

Det är som att sitta och diskutera hur långt ett snöre är, när blir det ett snöre? Beror det på längd, böjlighet eller både och?
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-21, 22:42   #111
Frågenarkomanen
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 177
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg
Ja, och vad blir fel av att ställa dom frågorna? Uppenbarligen kan inte du svara när "liv" blir till, hur fan kan du då avgöra när det blir mord. Om man då tycker det är mord är det något som ska lagföras som vanligt mord på 10+ år?

Flera av antiarbortare verkar bara ha bestämt sig att det är fel eller mord, sen skiter man i logiska konsekvenser som om t.ex. livet på fostret ska vara fullständigt som hos födda eller inte. Det är ju resonemanget bakom som spelar roll, men ingen av er vågar ju säga varför just 12 veckor är magiska gränsen, eller 22 osv. Orsaken till att du och company inte svarar är för svaren säger då implicit andra saker också. T.ex. att hjärtslag krävs, då kan t.ex. robotar kanske aldrig bli erkända som liv. Eller att det måste vara en "människa" och då går även smarta apor bort, etc.

Det är som att sitta och diskutera hur långt ett snöre är, när blir det ett snöre? Beror det på längd, böjlighet eller både och?
Sådär kan man tramsa om precis allting. Kan du komma på ett enda problem jag inte kan relativisera så lovar jag att aldrig någonsin argumentera emot abort igen.

Varför ska det vara olagligt att ****** folk som är 14 år och 364 dagar när man får ****** 15-åringar?

Fattar du? Man säga "var exakt går gränsen?" om precis alla problem som finns. Man får bestämma sig i praktiken även om man alltid kan förflytta gränsen 1 millimeter åt något håll utan att världen går under.

Senast redigerad av Frågenarkomanen den 2017-08-21 klockan 22:44.
Frågenarkomanen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-21, 23:34   #112
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Citat:
Ursprungligen postat av Frågenarkomanen Visa inlägg
Sådär kan man tramsa om precis allting. Kan du komma på ett enda problem jag inte kan relativisera så lovar jag att aldrig någonsin argumentera emot abort igen.

Varför ska det vara olagligt att ****** folk som är 14 år och 364 dagar när man får ****** 15-åringar?

Fattar du? Man säga "var exakt går gränsen?" om precis alla problem som finns. Man får bestämma sig i praktiken även om man alltid kan förflytta gränsen 1 millimeter åt något håll utan att världen går under.
Ok, så din poäng är alltså att din godtyckliga vecka för abort är den som ska gälla? Du behöver inte ge något svar alls på varför just den veckan är speciell?

Trots att religioner är skit så finns det där iaf. argument/resonemang bakom en massa av deras skeva åsikter om t.ex. just abort/preventivmedel. Jag kan köpa att abort är dåligt för bibeln säger det eller insuinerar det, osv. men helt annan grej att bara plocka godtyckliga datum eller värden som någon billig jävla form av intelligent design fast inom liv/abort.

Det är ju bara patetiskt att som t.ex. Apex sitta och säga liv är viktigt så länge det är Europeiskt och vitt... det blir liksom uppenbart att han vill ha lagar för ett ändamål som inte alls funkar rent logiskt med det han säger (om man då inte som i hans fall lägger in saker som "vita är mer värda"). Det flera av er gör är ju att försöka äta kakan och ha den kvar, om foster ska räknas som liv, ja men då borde väl abort vara mord och ge 10+ år, är det rimligt? Om det inte är rimligt och man tycker kanske 1 år räcker, då blir ju rimligtvis inte fostrets liv lika mycket värt heller och går då emot principen att "alla människoliv" är lika mycket värda. Om foster ska räknas som liv då måste man väl också bestämma när det livet blir till. Vad är det som är så jävla svårt att fatta? Du kan liksom inte rimligtvis begå mord på döda ickelevande saker.

När jag säger att t.ex. vecka 22 är en rimlig vecka då säger jag det godtyckligt, jag har inte gjort några studier som säger att en själ hoppar in människan då, kan lika väl vara 15-30 eller någon annan vecka. Men när folk bestämmer tvärsäkert att det ska vara 12 för då börjar hjärtat slå så måste väl det implicit betyda att man anser det är då livet/fostret skapat värde, och då blir ju följdfrågan, är det verkligen det som är det väsentliga, att hjärtat slår? För som sagt om det är att hjärtat slår, då borde man ju t.ex. få göra abort i vecka 13 om det inte börjat än, och märker man att det redan slår vecka 11 så får man inte...
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-22, 00:52   #113
Frågenarkomanen
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 177
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg
Ok, så din poäng är alltså att din godtyckliga vecka för abort är den som ska gälla? Du behöver inte ge något svar alls på varför just den veckan är speciell?

Trots att religioner är skit så finns det där iaf. argument/resonemang bakom en massa av deras skeva åsikter om t.ex. just abort/preventivmedel. Jag kan köpa att abort är dåligt för bibeln säger det eller insuinerar det, osv. men helt annan grej att bara plocka godtyckliga datum eller värden som någon billig jävla form av intelligent design fast inom liv/abort.

Det är ju bara patetiskt att som t.ex. Apex sitta och säga liv är viktigt så länge det är Europeiskt och vitt... det blir liksom uppenbart att han vill ha lagar för ett ändamål som inte alls funkar rent logiskt med det han säger (om man då inte som i hans fall lägger in saker som "vita är mer värda"). Det flera av er gör är ju att försöka äta kakan och ha den kvar, om foster ska räknas som liv, ja men då borde väl abort vara mord och ge 10+ år, är det rimligt? Om det inte är rimligt och man tycker kanske 1 år räcker, då blir ju rimligtvis inte fostrets liv lika mycket värt heller och går då emot principen att "alla människoliv" är lika mycket värda. Om foster ska räknas som liv då måste man väl också bestämma när det livet blir till. Vad är det som är så jävla svårt att fatta? Du kan liksom inte rimligtvis begå mord på döda ickelevande saker.

När jag säger att t.ex. vecka 22 är en rimlig vecka då säger jag det godtyckligt, jag har inte gjort några studier som säger att en själ hoppar in människan då, kan lika väl vara 15-30 eller någon annan vecka. Men när folk bestämmer tvärsäkert att det ska vara 12 för då börjar hjärtat slå så måste väl det implicit betyda att man anser det är då livet/fostret skapat värde, och då blir ju följdfrågan, är det verkligen det som är det väsentliga, att hjärtat slår? För som sagt om det är att hjärtat slår, då borde man ju t.ex. få göra abort i vecka 13 om det inte börjat än, och märker man att det redan slår vecka 11 så får man inte...
Min poäng är att alla lagar på ett eller annat sätt är godtyckliga, liksom alla andra sociala konstruktioner. Varför skulle abortlagen vara annorlunda?
Frågenarkomanen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-22, 06:36   #114
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Rent spontant tycker jag ju att vår hjärna och vår självmedvetenhet är det som gör oss unika och därför borde gränser baseras på detta snarare än hjärtslag.

Problemet där är väl att man kan ifrågasätta hur mycket av den varan ens en nyfödd besitter.....
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-22, 06:56   #115
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Rent spontant tycker jag ju att vår hjärna och vår självmedvetenhet är det som gör oss unika och därför borde gränser baseras på detta snarare än hjärtslag.

Problemet där är väl att man kan ifrågasätta hur mycket av den varan ens en nyfödd besitter.....
Eller en efterbliven, eller en svårt dement.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-22, 11:02   #116
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Citat:
Ursprungligen postat av Frågenarkomanen Visa inlägg
Min poäng är att alla lagar på ett eller annat sätt är godtyckliga, liksom alla andra sociala konstruktioner. Varför skulle abortlagen vara annorlunda?
Ja, men det säger jag inget emot, grejen är ju att den godtyckligheten ändå kommit fram via någon form av resonemang, något som helt bortses här... det är mer av detta som Grahn säger som spelar roll och är av värde.

Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Rent spontant tycker jag ju att vår hjärna och vår självmedvetenhet är det som gör oss unika och därför borde gränser baseras på detta snarare än hjärtslag.

Problemet där är väl att man kan ifrågasätta hur mycket av den varan ens en nyfödd besitter.....
Liksom abortfrågan är jävligt lätt att avgöra om man kommer från en religös ståndpunkt, men blir väldigt svår om man försöker vara "vetenskaplig". Några här försöker ju sig på samma cherry picking metoder som religösa gör genom att bara definera liv/värde utifrån något som bara stämmer dom för tillfället, dvs. inget universiellt som allt liv är heligt och lika mycket värt...

Sen märker man ju från sådana som dig Frågenarkomanen på ditt första svar i tråden var skon klämmer...
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.

Senast redigerad av High1ander den 2017-08-22 klockan 11:03.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-22, 11:12   #117
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Hela abortfrågan minst sagt svår, personligen är jag inte alls emot abort. Var man drar gränserna och varför är däremot en intressant fråga som man kanske bör ha en motivation till.

Som jag sagt tidigare tycker jag dock subfrågan som denna tråden initalt mer handlade om är specifikt intressant då den är mer begränsad.

Om vi kan ta ut fostret och om det fostret kan ha goda chanser till ett fullgott liv, är det då okej att aktivt eller passivt döda det? Frågan kommer nämligen att bli mer och mer relevant när medicinsk teknologi avancerar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-22, 11:51   #118
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Hela abortfrågan minst sagt svår, personligen är jag inte alls emot abort. Var man drar gränserna och varför är däremot en intressant fråga som man kanske bör ha en motivation till.

Som jag sagt tidigare tycker jag dock subfrågan som denna tråden initalt mer handlade om är specifikt intressant då den är mer begränsad.

Om vi kan ta ut fostret och om det fostret kan ha goda chanser till ett fullgott liv, är det då okej att aktivt eller passivt döda det? Frågan kommer nämligen att bli mer och mer relevant när medicinsk teknologi avancerar.
+1

Det konstiga är att kritik eller ens diskussion om frågan så snabbt ger misogyni/kvinnohats-stämpel. Tycker att mycket av abortmotståndarnas argument handlar om _fostret_ och inte att kvinnor ska förtryckas. Abortförbud hade dock varit väldigt opraktiskt.

Dessutom hatar jag argumentet "om det blev olagligt hade det gjorts ändå, men mindre säkert" - samma sak barnmisshandel..
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)