Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-08-15, 15:24   #61
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Om fostret/klumpen av slumpmässiga celler faktist rör på sig och andas är det på tok för sent för en abort oavsett vad lagstiftningen säger.

Skulle varit underhållande att se någon av er som absolut inte har något problem med abort plocka ut ett "foster" i vecka 22 och stoppa en kniv i huvudet. Hade blivit en intressant konflikt mellan magkänsla och rationalitet.
En binnekermask rör på sig och är i högsta grad levande. I likhet med ett foster är det också en parasitisk livsform som lever inuti en (i det här fallet) människokropp. Om du får binnekermask bör du då kunna få hjälp att döda masken? Bör veganer ha rätten att tvinga dig att behålla masken i din kropp för att det är mord att döda den?

Hade min arbetsuppgift varit att utföra aborter, dvs döda ofödda bebisar och jag fick lön för det och själv hade valt det yrket så hade jag vart en jävligt dålig arbetstagare om jag inte gjorde det.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-15, 16:32   #62
ApexProcyon
Biggus Dickus
 
ApexProcyons avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 368
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg


1. Alternativet att lämna bort barnet finns väl alltid? Eller vilka länder syftar du på som inte tillåter varken abort eller adoption?

2. Du tycker alltså att det är en human och vettig lösning att placera ett barn i exil i väntan på att föda? Du tror inte att det får långtgående negativa konsekvenser för henne och bidrar till ett långt större lidande än vad en abort skulle göra? Det ofödda fostrets eventuella framtida liv är viktigare än ett redan existerande barns välmående?

3. OK, så abort ska vara förbjudet för europeiska kvinnor men afrikanska barn ger du blanka f-n i? "Alla dessa barn som sätts till jorden och som ingen kan ta hand om" kanske hade varit färre och lidandet för både kvinnor och barn mindre om fler länder på den afrikanska kontinenten tillät abort?

Jag har faktiskt noll förståelse för hur man kan vara för ett totalförbud av abort, såvida man inte är religiös fanatiker.
1. Jag menar möjligheten att göra det betydligt enklare än idag. Där är Tyskland föredömligt.

2. Som jag skrev tidigare, hypotetiska individuella öden är ointressant då folk alltid kommer i kläm. Det går alltid att dra fram ett hypotetiskt skräckexempel till allt. Du får det att låta som att aborter helt saknar konsekvenser, det påverkar mycket fysiskt såväl som psykiskt. Det är inte en finne som ska klämmas.

3. Jag är helt ointresserad av andra folkslags lagstiftning, det är deras ensak. Afrika får för min del abortera så mycket dom orkar, det skulle antagligen vara gynnsamt där till och med då dom har problem med överbefolkning. Europa har det motsatta problemet.
__________________
Citat:
Man skall inte glädja sig i onödan.
ApexProcyon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-15, 21:47   #63
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Iceland virtually eliminates Down Syndrom through abortion

Citat:
Since prenatal screening tests were introduced in Iceland in the early 2000s, the vast majority of women -- close to 100 percent -- who received a positive test for Down syndrome terminated their pregnancy.
Citat:
The government states that all expectant mothers must be informed about availability of screening tests, which reveal the likelihood of a child being born with Down syndrome.
Oh boy, vore intressant att höra vad amerikanerna har att säga om detta.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-19, 06:48   #64
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Annika Strandhäll, socialminister (S) och Erika Ullberg, oppositionslandstingsråd Stockholms läns landsting (S):
Citat:
SD:s politik är inget annat än kvinnofientlig och utgör ett allvarligt hot mot den rätt till abort som kvinnor kämpat för i generationer.

Det är oroväckande att vi år 2017 har ett abortmotståndarparti i Sveriges riksdag. Än mer bekymmersamt är att Moderaterna verka vilja samarbeta med dem. Kommer en röst på Moderaterna leda till inflytande för ett parti som vill begränsa aborträtten och förpassa kvinnor tillbaka åtskilliga decennier?

En röst på SD är inte bara en röst på ett rasistiskt parti med rötterna i nazismen. Det är också en röst på ett parti som inte värnar kvinnors rättigheter. För oss socialdemokrater är rätten till fri abort bergfast.
Hur kan dessa S-människor tolka att man är abortmotståndare om man vill sänka gränsen och ge barnmorskor rätten att välja om de vill göra abort? Är de dumma i huvudet? Det är alltid lika märkligt att de också ska dra nazzekortet. De låtsas verkligen sitta på några moraliska högsäten. Varför inte diskutera sakfrågan istället för att gapa feministiska slagord kombinerat med rasse1!? En minister som inte klarar att skriva en bättre artikel än vad en babian skiter ut är minst sagt beklämmande.

Artikeln hittade jag i ett nyhetsfeed som jag har på min startsida och den ledde till Aftonbladet så jag länkar inte till den. Ni får googla fram den.

SD syn på abort enligt partiprogrammet:

"Vi ser med stor oro på de höga aborttalen. Vi vill få till stånd en nationell handlingsplan för att minska aborttalen. Partiet förordar, liksom de flesta länderna i Europa, fri abort fram till den 12:e graviditetsveckan. För abort efter den 12:e veckan till följd av medicinska eller andra tungt vägande skäl ska det krävas tillstånd av Socialstyrelsen."

Detta innebär tydligen att man är abortmotståndade enligt vår socialminister.

Senast redigerad av MasterChief den 2017-08-19 klockan 06:50.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-19, 08:09   #65
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Annika Strandhäll, socialminister (S) och Erika Ullberg, oppositionslandstingsråd Stockholms läns landsting (S):


Hur kan dessa S-människor tolka att man är abortmotståndare om man vill sänka gränsen och ge barnmorskor rätten att välja om de vill göra abort? Är de dumma i huvudet? Det är alltid lika märkligt att de också ska dra nazzekortet. De låtsas verkligen sitta på några moraliska högsäten. Varför inte diskutera sakfrågan istället för att gapa feministiska slagord kombinerat med rasse1!? En minister som inte klarar att skriva en bättre artikel än vad en babian skiter ut är minst sagt beklämmande.

Artikeln hittade jag i ett nyhetsfeed som jag har på min startsida och den ledde till Aftonbladet så jag länkar inte till den. Ni får googla fram den.

SD syn på abort enligt partiprogrammet:

"Vi ser med stor oro på de höga aborttalen. Vi vill få till stånd en nationell handlingsplan för att minska aborttalen. Partiet förordar, liksom de flesta länderna i Europa, fri abort fram till den 12:e graviditetsveckan. För abort efter den 12:e veckan till följd av medicinska eller andra tungt vägande skäl ska det krävas tillstånd av Socialstyrelsen."

Detta innebär tydligen att man är abortmotståndade enligt vår socialminister.
Tänk om de också skulle kräva preventivmedelsrådgivning i samband med aborten. Jag hör stöveltramp!
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-19, 08:33   #66
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Som mycket annan kritik mot SD så försöker väl folk "läsa mellan raderna" i partiprogrammet snarare än faktiskt läsa exakt vad som står.

Abortfrågan tycker jag är komplicerad men enkel på en och samma gång. Det är en såpass viktig frihet för kvinnan att jag tycker det väger över eventuella hårdragningar där foster kan överleva, dessa fall är ju dessutom i stor minoritet till majoriteten av aborter som görs.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-19, 08:49   #67
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Om fostret/klumpen av slumpmässiga celler faktist rör på sig och andas är det på tok för sent för en abort oavsett vad lagstiftningen säger.

Skulle varit underhållande att se någon av er som absolut inte har något problem med abort plocka ut ett "foster" i vecka 22 och stoppa en kniv i huvudet. Hade blivit en intressant konflikt mellan magkänsla och rationalitet.
Barnet andas inte i magen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-19, 10:38   #68
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Intressant med folk som kör "men tänk på barnen" och "liv är heligt", men är det ett "våldtäktsbarn" då är det bara fram med hårdhandskarna... Det är bara vidriga svepskäl för att vara emot/för.

Ofta är samma jävla muppar som är så emot abort är också emot att ge mer bidrag till preventivmedel, föräldrar, etc... de vill så gärna att dessa barn kommer till världen, och sen framme i denna värld så skiter dom fullständigt i dom (det viktigaste är ju ändå att få moralisera och styra över andra människors kroppar, att tvinga dom ha en parasit i sig i 9 månader som urholkar kroppen).

Det sagt så tycker jag inte det är bra med folk som är slappa och gör aborter för man struntar i preventivmedel. Men det är fan så mycket mera kostnadseffektivt och humant att låta barn som är önskade komma till världen än massa oönskade som föräldrarna senare ratar och kostar samhället pengar.

Personligen så tycker jag generellt att man borde få göra abort även senare i diverse specialfall, t.ex. man flytt Isis eller morfar Fritzls källare och man är vecka 30. Men för vanliga svenssons så är nog 18-22 rimligt. Jag förstår också att läkare har avgett en ed att rädda liv, vilket man knappast kan lasta dom för att vilja uppfylla. Så man får väl "döda" barnet innan det kommer ut (tror det är så man gör i USA) och just den biten kan jag köpa att man som sjuksyrra inte vill göra, men samtidigt att bara dra ut ett foster som skriker och låta dö låter inte heller så kul...
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.

Senast redigerad av High1ander den 2017-08-19 klockan 10:40.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-19, 11:34   #69
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Barnet andas inte i magen.
Nej, men detta foster kunde andas på egen hand utanför magen vilket barn/foster som föds på tok för tidigt inte kan (?)

Citat:
Personligen så tycker jag generellt att man borde få göra abort även senare i diverse specialfall, t.ex. man flytt Isis eller morfar Fritzls källare och man är vecka 30. Men för vanliga svenssons så är nog 18-22 rimligt. Jag förstår också att läkare har avgett en ed att rädda liv, vilket man knappast kan lasta dom för att vilja uppfylla. Så man får väl "döda" barnet innan det kommer ut (tror det är så man gör i USA) och just den biten kan jag köpa att man som sjuksyrra inte vill göra, men samtidigt att bara dra ut ett foster som skriker och låta dö låter inte heller så kul...
Varför dra gränsen just där? Ett barn som redan är fött kan fortfarande vara oönskad och har knappast något avancerat medvetande så papperskorgen är väl aktuell även där? Om barnet rör på sig och skriker för mycket i botten av tunnan är det bara att sätta på locket.

Senast redigerad av xan den 2017-08-19 klockan 11:38.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-19, 11:37   #70
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 105
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Annika Strandhäll, socialminister (S) och Erika Ullberg, oppositionslandstingsråd Stockholms läns landsting (S):


Hur kan dessa S-människor tolka att man är abortmotståndare om man vill sänka gränsen och ge barnmorskor rätten att välja om de vill göra abort? Är de dumma i huvudet? Det är alltid lika märkligt att de också ska dra nazzekortet. De låtsas verkligen sitta på några moraliska högsäten. Varför inte diskutera sakfrågan istället för att gapa feministiska slagord kombinerat med rasse1!? En minister som inte klarar att skriva en bättre artikel än vad en babian skiter ut är minst sagt beklämmande.

Artikeln hittade jag i ett nyhetsfeed som jag har på min startsida och den ledde till Aftonbladet så jag länkar inte till den. Ni får googla fram den.

SD syn på abort enligt partiprogrammet:

"Vi ser med stor oro på de höga aborttalen. Vi vill få till stånd en nationell handlingsplan för att minska aborttalen. Partiet förordar, liksom de flesta länderna i Europa, fri abort fram till den 12:e graviditetsveckan. För abort efter den 12:e veckan till följd av medicinska eller andra tungt vägande skäl ska det krävas tillstånd av Socialstyrelsen."

Detta innebär tydligen att man är abortmotståndade enligt vår socialminister.
Annika Strandhäll är med i bästa tjejgänget, vad tror du liksom... Outbildad är hon också.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-19, 11:53   #71
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Nej, men detta foster kunde andas på egen hand utanför magen vilket barn/foster som föds på tok för tidigt inte kan (?)



Varför dra gränsen just där? Ett barn som redan är fött kan fortfarande vara oönskad och har knappast något avancerat medvetande så papperskorgen är väl aktuell även där? Om barnet rör på sig och skriker för mycket i botten av tunnan är det bara att sätta på locket.
Det blir godtyckliga gränser så länge man är i gråzonen. Spermier är liv, ägg är liv, när de slås ihop så är det liv... så vill man bara reducera ner till att förkasta spermier eller dagen efter piller är mord så finns det redan religioner som kanske passar dig med samma syn.

Sen vet vi nog alla att allt detta hade varit en ickefråga om män hade varit tvingade att bära något i 9 månader sen få sitt könsorgan sabbat vid förlossning eller bli uppskurna vid magen. Få benskörhet på köpet, etc...
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-19, 11:59   #72
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg
Personligen så tycker jag generellt att man borde få göra abort även senare i diverse specialfall, t.ex. man flytt Isis eller morfar Fritzls källare och man är vecka 30. Men för vanliga svenssons så är nog 18-22 rimligt. Jag förstår också att läkare har avgett en ed att rädda liv, vilket man knappast kan lasta dom för att vilja uppfylla. Så man får väl "döda" barnet innan det kommer ut (tror det är så man gör i USA) och just den biten kan jag köpa att man som sjuksyrra inte vill göra, men samtidigt att bara dra ut ett foster som skriker och låta dö låter inte heller så kul...
Eller upp till 2 år om de visar sig ha funktionsvariationer.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-19, 12:06   #73
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
För att svara konkret så tycker jag att så länge barnet är i magen så bestämmer morsan, sen förstår jag att barnet är vid "liv" innan dess det föds. Men jag tror det anses ha liv mer pga. kulturella/religösa ideer än något annat. T.ex. så räddar man ju hellre livet på mamman än barnet om de är i fara och man måste välja, ska vi då också prioritera barnet och låta mamman dö? Som sagt med gråzonerna så kan man ta vilka veckor man vill.
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-19, 12:06   #74
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg
Det blir godtyckliga gränser så länge man är i gråzonen. Spermier är liv, ägg är liv, när de slås ihop så är det liv... så vill man bara reducera ner till att förkasta spermier eller dagen efter piller är mord så finns det redan religioner som kanske passar dig med samma syn.
Hur klassar du spermier och ägg som liv?

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia (Life)
Since there is no unequivocal definition of life, most current definitions in biology are descriptive. Life is considered a characteristic of something that exhibits all or most of the following traits:

Homeostasis: regulation of the internal environment to maintain a constant state; for example, sweating to reduce temperature
Organization: being structurally composed of one or more cells – the basic units of life
Metabolism: transformation of energy by converting chemicals and energy into cellular components (anabolism) and decomposing organic matter (catabolism). Living things require energy to maintain internal organization (homeostasis) and to produce the other phenomena associated with life.
Growth: maintenance of a higher rate of anabolism than catabolism. A growing organism increases in size in all of its parts, rather than simply accumulating matter.
Adaptation: the ability to change over time in response to the environment. This ability is fundamental to the process of evolution and is determined by the organism's heredity, diet, and external factors.
Response to stimuli: a response can take many forms, from the contraction of a unicellular organism to external chemicals, to complex reactions involving all the senses of multicellular organisms. A response is often expressed by motion; for example, the leaves of a plant turning toward the sun (phototropism), and chemotaxis.
Reproduction: the ability to produce new individual organisms, either asexually from a single parent organism or sexually from two parent organisms

Senast redigerad av xan den 2017-08-19 klockan 12:07.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-19, 12:12   #75
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Hur klassar du spermier och ägg som liv?
Tror nog NASA skulle kalla spermier på Mars för "liv" eller ägg på Europa, etc... eller är spermier död materia som simmar runt?

Är djur och människor som är sterila döda?
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.

Senast redigerad av High1ander den 2017-08-19 klockan 12:14.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)