Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-08-14, 17:48   #1
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
"Läkare försöker rädda aborterade foster"

Kanske finns det fler nyanser än kvinnoförtryck och misogyni när det kommer till abortfrågan:
Citat:
Hen rörde sig och pep, kved litegrann och viftade med armar och ben och hjärtat slog ju också. Så jag gjorde vad jag kunde för att hjälpa barnet med andningen och det man gör med extremt tidigt födda barn, berättar hon.
Intressant att tänka hur något sånt här skulle påverka "mamman" och "pappan".


Citat:
Överläkaren Katarina Strand Brodd har vid flera tillfällen försökt att rädda livet på foster som aborterats sent.
– Ett foster som stöts ut i vecka 22 är i juridisk mening ett barn, och träffar jag ett akut sjukt barn så vill jag hjälpa det, säger hon till SVT Nyheter.
Men Svensk förening för obstetrik & gynekologi anser att hon gör helt fel.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/l...rterade-foster
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-14, 17:51   #2
Frågenarkomanen
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 177
Är du nazist eller? Kvinnans rätt till att få bete sig precis hur som helst går före allt annat!
Frågenarkomanen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-14, 17:54   #3
ApexProcyon
Biggus Dickus
 
ApexProcyons avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 368
Abort kan vara en av den moderna tidens stora styggelser. Det vore bättre om människor tog ansvar och lät abort finnas kvar som en sista utväg vid händelse av våldtäkt eller svåra sjukdomar.

Jag hade hellre sett Tysklands bebisluckor i Sverige som alternativ till abort, då hade människor som inte kunnat få egna barn på naturlig väg kunnat ta hand om barn som föräldrarna inte kan (eller vill) ta hand om.
__________________
Citat:
Man skall inte glädja sig i onödan.

Senast redigerad av ApexProcyon den 2017-08-14 klockan 17:57.
ApexProcyon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-14, 18:28   #4
Skorpio76
Registered User
 
Skorpio76s avatar
 
Reg.datum: Aug 2017
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 44
Jag vet att mamma har pratat om detta förut och då har hon sagt att hon tycker att det känns väldigt olustigt när man i ett rum på en förlossningsklinik gör abprt och kasserar fpstret och i nästa rum föörsöker man att göra allt för att rädda livet på ett för tidigt fött barn.
__________________
Novice Pethead
Skorpio76 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-14, 18:30   #5
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 105
Jag är inte helt bestämd i abortfrågan. Sanslöst svårt.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-14, 18:52   #6
Skorpio76
Registered User
 
Skorpio76s avatar
 
Reg.datum: Aug 2017
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 44
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Jag är inte helt bestämd i abortfrågan. Sanslöst svårt.
Ja, verkligen!
__________________
Novice Pethead
Skorpio76 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-14, 18:52   #7
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Svår fråga abortfrågan, var man drar gränser och varför.

Om abortfrågan är kvinnans rätt att bestämma över sin egen kropp så slutar rätten då hennes kropp inte längre är involverad. Det är inte kvinnans rätt att bestämma om sin avkomma skall få fortsätta existera.

Det enda som känns fel är om det inte är något som det informeras om.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-14, 18:53   #8
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Japp. Väldig lurig fråga.

Jag lutar åt att tycka att folk som har extremt bestämda uppfattningar åt ena eller andra hållet inte är värda att lyssna på. De har oftast missat stora delar av poängen.

Det gäller för övrigt de flesta icketriviala frågor. Folk som är stensäkra på att de har rätt, har nästan alltid helt jävla tokfel på nåt sätt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-14, 19:06   #9
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Jag visste inte att ett foster på 22v kunde låta och röra sig.

Känns sjukt olustigt att man gör abort och något levande kommer ut sådär.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-14, 19:09   #10
ApexProcyon
Biggus Dickus
 
ApexProcyons avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 368
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Japp. Väldig lurig fråga.

Jag lutar åt att tycka att folk som har extremt bestämda uppfattningar åt ena eller andra hållet inte är värda att lyssna på. De har oftast missat stora delar av poängen.

Det gäller för övrigt de flesta icketriviala frågor. Folk som är stensäkra på att de har rätt, har nästan alltid helt jävla tokfel på nåt sätt.
Jag är av åsikten att mjäkighet oftast lämnar utrymme för den ena eller den andra sidan att köra på och dirigera debatten och på så sätt se till att utgångspunkten ligger strax under deras föredragna preferens. Nyanserade debatter och ställningstaganden utgår från att folk i gemen är mottagliga för fakta och nyans, allt som oftast är tyvärr enkla raka svar det som går hem.

Lutar jag åt ett håll så brukar jag löpa linan ut även om det finns interna nyanser och stridigheter. Samma med abortfrågan.
__________________
Citat:
Man skall inte glädja sig i onödan.
ApexProcyon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-14, 19:14   #11
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Det är ju sannerligen ett dilemma.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-14, 19:19   #12
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Jag är emot abort av den enkla anledning att det är för svårt att avgöra när fostret övergår till att vara ett liv. Den gränsen som finns nu i Sverige är baserat på när fostret kan överleva utanför kvinnan men det är enligt mig bullshit. Det är en flytande gräns som är individuell och dessutom kan framtida teknologiska framsteg göra att barn kan födas ännu tidigare och överleva. Till slut kanske kvinnor inte ens behöver bära runt på barn öht, utan fostret kan opereras ut direkt och på "konstgjord" väg växa utanför kvinnans kropp. Ska vi helt plötsligt förbjuda abort då?

Folk som får detta att bli enbart en fråga om kvinnans frihet gör mig illamåendes, så otroligt löjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av ApexProcyon Visa inlägg
Abort kan vara en av den moderna tidens stora styggelser. Det vore bättre om människor tog ansvar och lät abort finnas kvar som en sista utväg vid händelse av våldtäkt eller svåra sjukdomar.
Fostret går från värdefullt till en bunt celler för att kvinnan blev våldtagen?
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-14, 19:25   #13
ApexProcyon
Biggus Dickus
 
ApexProcyons avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 368
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg

Fostret går från värdefullt till en bunt celler för att kvinnan blev våldtagen?
Jag tycker att tanken på att en kvinna ska behöva bära sin våldtäktsmans avkomma i nio månader är fruktansvärt grym. Att våldtäktsmän potentiellt kan få en hög genetisk spridning ifall kvinnor tvingas behålla deras avkomma är inte heller särskilt trevligt.
__________________
Citat:
Man skall inte glädja sig i onödan.
ApexProcyon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-14, 19:27   #14
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
I artikeln säger de flera gånger aborter som "drar ut på tiden", resursbrist? Graviditeter som abryts så sent behöver väl även speciella tillstånd och orsaken kan ju vara att faktiskt avsluta livet på fostret pga sjukdom eller liknande. Lite oklart.

Dock bara en fråga om tid tills vi inte kan gömma oss bakom 18v/22v gränsen med den motivering vi har idag.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-14, 19:28   #15
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av ApexProcyon Visa inlägg
Jag är av åsikten att mjäkighet oftast lämnar utrymme för den ena eller den andra sidan att köra på och dirigera debatten och på så sätt se till att utgångspunkten ligger strax under deras föredragna preferens. Nyanserade debatter och ställningstaganden utgår från att folk i gemen är mottagliga för fakta och nyans, allt som oftast är tyvärr enkla raka svar det som går hem.

Lutar jag åt ett håll så brukar jag löpa linan ut även om det finns interna nyanser och stridigheter. Samma med abortfrågan.
Dålig approach.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)