Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-11-02, 09:33   #66886
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Hur ställer ni er till om er partner har en annan politisk åsikt exempelvis är feminist när du inte är det.


För egen del spelar det ingen roll så länge det inte är extremistiskt.
Anton Fräs är inte uppkopplad  
Gammal 2017-11-02, 10:41   #66887
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Det normala borde vara att man köper in sig i boendet (behöver ej vara 50/50) och delar på allt annat skulle jag säga.
Man kan tycka att det borde vara det "normala", men inkomstklyftor som traditionellt varit till mannens fördel brukar göra att fördelningen som Mental beskrivit är mer regel än undantag, i alla fall sett i ett historiskt perspektiv. Kvinnor som tar majoriteten av all föräldraledighet, kanske går ner i tid på jobbet för att ha tid att sköta hushållet, osv, ackumulerar därmed betydligt mindre kapital än sin heltidsarbetande partner. Att dela på investeringskostnader blir i ljuset av det orimligt, däremot har ju kvinnan investerat (minst) lika mycket i "Familjen AB".

Jag och min sambo har precis köpt hus och för mig personligen är det superviktigt att vi delar lika på just ägande och investeringar. Min sambo tjänar betydligt mer än mig, men jag har ett större kapital då jag äger vår nuvarande bostad (som inköptes två år innan han flyttade in, dvs den köptes inte för gemensamt bruk). Hur vi kommer dela på vardagsekonomin när vi flyttat och hushållet (= utgifterna) växer har vi inte diskuterat ännu men just nu kör vi 50/50.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad  
Gammal 2017-11-02, 11:02   #66888
ITK
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 43
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Hur ställer ni er till om er partner har en annan politisk åsikt exempelvis är feminist när du inte är det.


För egen del spelar det ingen roll så länge det inte är extremistiskt.
Röstar de MP,V,FI så går de bort. Det är ett väldigt tydligt tecken på att de antingen inte har alla hästar i stallet eller helt saknar verklighetsförankring. Ett sossesvin skulle jag väl kunna stå ut med.
ITK är inte uppkopplad  
Gammal 2017-11-02, 11:14   #66889
ITK
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 43
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Mm jag förklara i helgen att jag ville ha något mer o undra om hon ville ta en fika o snacka. Hon sa bara att de inte va någon bra idé för att hon har kille och då förklara jag att jag ville ha distans för att jag pallar inte bara va polare, hon sa att det suger osv för att hon gillar o snacka o hänga... Segt bara för distanskillen, dom va tillsammans 2 månader innan han flytta 8 timmar flygresa bort och om jag inte är dum i huvvet så har hon känslor för mig. Men som sagt e väl bara släppa tyvärr.
Vill du verkligen vara tillsammans med någon som uppenbarligen strular runt trots att hon är i ett förhållande? Det måste gå att hitta något bättre än en slampa.
ITK är inte uppkopplad  
Gammal 2017-11-02, 11:43   #66890
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Hur ställer ni er till om er partner har en annan politisk åsikt exempelvis är feminist när du inte är det.


För egen del spelar det ingen roll så länge det inte är extremistiskt.
Det får absolut inte vara extremistiskt eller superviktigt för personen. Jag skulle nog inte bry mig så mycket om min partner skulle rösta på typ FI eller SD.
Men om politik är lite av en hjärtefråga och hela tiden vill diskutera och argumentera för varför X parti är bättre än det parti jag röstar på så skulle det nog inte funka.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad  
Gammal 2017-11-02, 12:46   #66891
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Citat:
Ursprungligen postat av ITK Visa inlägg
Vill du verkligen vara tillsammans med någon som uppenbarligen strular runt trots att hon är i ett förhållande? Det måste gå att hitta något bättre än en slampa.
Jag tror kanske inte att allt är svart eller vitt. Men absolut det kan vara väldigt dumt av mig. Samtidigt så är väl hennes situation inte så enkel heller. Men hon borde insett redan att ett sånt distans förhållande inte borde hålla...
Snobbe är inte uppkopplad  
Gammal 2017-11-02, 14:44   #66892
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Man kan tycka att det borde vara det "normala", men inkomstklyftor som traditionellt varit till mannens fördel brukar göra att fördelningen som Mental beskrivit är mer regel än undantag, i alla fall sett i ett historiskt perspektiv. Kvinnor som tar majoriteten av all föräldraledighet, kanske går ner i tid på jobbet för att ha tid att sköta hushållet, osv, ackumulerar därmed betydligt mindre kapital än sin heltidsarbetande partner. Att dela på investeringskostnader blir i ljuset av det orimligt, däremot har ju kvinnan investerat (minst) lika mycket i "Familjen AB".

Jag och min sambo har precis köpt hus och för mig personligen är det superviktigt att vi delar lika på just ägande och investeringar. Min sambo tjänar betydligt mer än mig, men jag har ett större kapital då jag äger vår nuvarande bostad (som inköptes två år innan han flyttade in, dvs den köptes inte för gemensamt bruk). Hur vi kommer dela på vardagsekonomin när vi flyttat och hushållet (= utgifterna) växer har vi inte diskuterat ännu men just nu kör vi 50/50.
Och jag visade just ett exempel på där kvinnan hade kapitalet...

Behöver inte vara 50/50 men ngn form av ägande. Vilket ju kan vara att man står för en del av belåningen dvs räntekostnaderna om man inte har eget kapital tex.
Macroman är inte uppkopplad  
Gammal 2017-11-02, 15:46   #66893
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Man kan tycka att det borde vara det "normala", men inkomstklyftor som traditionellt varit till mannens fördel brukar göra att fördelningen som Mental beskrivit är mer regel än undantag, i alla fall sett i ett historiskt perspektiv. Kvinnor som tar majoriteten av all föräldraledighet, kanske går ner i tid på jobbet för att ha tid att sköta hushållet, osv, ackumulerar därmed betydligt mindre kapital än sin heltidsarbetande partner. Att dela på investeringskostnader blir i ljuset av det orimligt, däremot har ju kvinnan investerat (minst) lika mycket i "Familjen AB".

.
Jag tycker du målar upp en bild av äktenskapet som en större "investering" för kvinnan än mannen, vilken jag inte tycker stämmer. Inkomstklyftor har kanske traditionellt varit till mannens nackdel? Han förväntas kunna försörja familjen, henne, barn och sig själv, han har det kravet på sig. På henne finns inga såna krav, om hon bidrar ekonomiskt är det bara en bonus, inget han kan förvänta sig.

Kvinnor som tar majoriteten av föräldraledigheten, går ner i tid på jobbet ställer ännu högre krav på att han skall dra ett större lass, sträva hårdare, tjäna mer, jobba mer tid.

Hon ackumulerar mindre kapital, men eftersom de äger hälften var av vad han ackumulerat så spelar det ingen roll, vill han ha ett större kapital, så växer även hennes.

Det blir orimligt att dela på investeringskostnader, då det är hans ansvar att se till att dessa pengar finns. Detta eftersom mannen förväntas investera allt i "Familjen AB" och hon kravlöst förväntas röka gul Blend under köksfläkten och spendera pengar han tjänat.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad  
Gammal 2017-11-02, 15:48   #66894
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Och jag visade just ett exempel på där kvinnan hade kapitalet...

Behöver inte vara 50/50 men ngn form av ägande. Vilket ju kan vara att man står för en del av belåningen dvs räntekostnaderna om man inte har eget kapital tex.
Ja, det finns ett exempel där kvinnan har mer kapital, jag gav också ett sådant (dvs mig själv då jag "gjort bostadskarriär" medan min sambo aldrig har ägt sitt eget boende innan).

Jag tror att unga människor idag är mer medvetna och generellt lever mer jämställt, vilket leder till att även ägandet blir mer jämställt. Ett viktigt steg bort från den livegenskap det innebär att vara helt ekonomiskt beroende av någon annan.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad  
Gammal 2017-11-03, 12:33   #66895
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Fan, jag har saknat hon som nu är exet rätt mycket de senaste dagarna. Kanske ska försöka lappa ihop det.

Fast å andra sidan kanske jag mest saknar henne för att mitt liv är skit i övrigt. I kombination med att man vill ha det man inte har.

Svårt att hålla isär sina känslor.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad  
Gammal 2017-11-03, 14:57   #66896
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Fan, jag har saknat hon som nu är exet rätt mycket de senaste dagarna. Kanske ska försöka lappa ihop det.

Fast å andra sidan kanske jag mest saknar henne för att mitt liv är skit i övrigt. I kombination med att man vill ha det man inte har.

Svårt att hålla isär sina känslor.
Det där är farligt och jävligt taskigt mot kvinnan om du agerar på dina känslor. Du kommer snart tillbaka till samma tillstånd du var i när du dumpade henne. Inte kul för henne att bli dumpad två gånger.
Wain är inte uppkopplad  
Gammal 2017-11-03, 15:05   #66897
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Det där är farligt och jävligt taskigt mot kvinnan om du agerar på dina känslor. Du kommer snart tillbaka till samma tillstånd du var i när du dumpade henne. Inte kul för henne att bli dumpad två gånger.
Misstänkte det...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad  
Gammal 2017-11-03, 15:08   #66898
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Misstänkte det...
Har gjort det själv en gång.
Wain är inte uppkopplad  
Gammal 2017-11-03, 15:10   #66899
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Har gjort det själv en gång.
Fast jag tänker att det kan gå annorlunda om jag anstränger mig lite mer den här gången? Har inte direkt varit världens mest romantiska snubbe.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad  
Gammal 2017-11-03, 15:24   #66900
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Fast jag tänker att det kan gå annorlunda om jag anstränger mig lite mer den här gången? Har inte direkt varit världens mest romantiska snubbe.
Jag är fel person att ge livsråd. Fungerade inte för mig. Kanske fungerar för dig.
Wain är inte uppkopplad  


Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)