Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-08-12, 17:04   #19891
dream_theater_
I ♥ Eddie Vedder
 
dream_theater_s avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 2 186
Jag blev, bara sådär, supersugen på att köpa en Dodge Ram. Är det någon som har det som familjebil?
__________________
Vägen till sexpack och hockeyröv
Träningslära! Bra hemsida om träning, kost, prestation och skador.

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Samma här, jag skulle vilja se dig i "Vem vet mest?".
dream_theater_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-12, 22:05   #19892
Toni Radanov
Registered User
 
Toni Radanovs avatar
 
Reg.datum: Jul 2014
Ort: Åmål
Inlägg: 437
Jag kör lugnare nu med min v8 än med min klart långsammare bil.. man vet att man har krutet så man behöver inte tokgasa å varva ur varje gång som med mindre motorer I guess! Dock är stora lyxkryssare inte körglad som små lätta bilar heller så det blir ett annat körsätt såklart!

Ang större motor: en turbo tillför i princip motorvolym utan att motorn växer. En 2-liters turbomotor med 300 häst har en stooor turbo å högt laddtryck har ju samma 300 häst som en tex 6-liters v8... turbon tillför all extra luft , mer bränsle på det så har man effekten å vridet.

De flesta moderna biltillverkare håller sig till 2 liter idag utom vissa Audi tex som har 2.5l 5 cylinder eller V6. En normal 200häst Volkswagen/Skoda/seat är rask om man idag har en 1liters symaskin
Toni Radanov är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-12, 22:07   #19893
Toni Radanov
Registered User
 
Toni Radanovs avatar
 
Reg.datum: Jul 2014
Ort: Åmål
Inlägg: 437
Citat:
Ursprungligen postat av dream_theater_ Visa inlägg
Jag blev, bara sådär, supersugen på att köpa en Dodge Ram. Är det någon som har det som familjebil?
Alla i USA? fast crew cab dvs 4 dörrar.
Toni Radanov är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-15, 13:28   #19894
Thornblom
Försent nu då.. =(
 
Thornbloms avatar
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Skogen
Inlägg: 1 324
Citat:
Ursprungligen postat av Toni Radanov Visa inlägg

Ang större motor: en turbo tillför i princip motorvolym utan att motorn växer. En 2-liters turbomotor med 300 häst har en stooor turbo å högt laddtryck har ju samma 300 häst som en tex 6-liters v8... turbon tillför all extra luft , mer bränsle på det så har man effekten å vridet.
Dock får ju en turbomotor en helt annan effektkurva än en sugmotor. Det tar längre tid för en turbomotor att få ner samma vrid i backen som en motsvarande sugmotor. Detta blir mer tydligt ju större skillnad det är på slagvolymen på sugmotorn och turbomotorn. Sedan är frågan om man behöver effekt och vrid så tidigt i registret som en stor motor kan erbjuda jämfört med en mindre turbomotor, vill man det så får man köpa sugmotor och öka bensinbudgeten (eller lära sig att växla ned)
Thornblom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-16, 09:08   #19895
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Kul, nu har de kör budgetreparationen av asfaltsvägen utanför där jag bor. BRA många kilometer. Ni vet den där då de bara slänger ut löst grus som sedan all trafik får packa till själva. Går inte ett möte nu utan att det kommer ett stenskott och sträckan är för lång så folk ids inte hålla 50 km/h som det är sänkt till nu.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-16, 09:11   #19896
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Jag har precis blivit med en hyundai atos. Jag hatar att köra motorväg så jag brukar köra en bit över hastighetsgränsen när väglaget tillåter det, men så fort jag lägger mig över 115 med den här bilen så börjar den skaka ganska rejält. Att ha handen på växelspaken känns typ som att ha handen på världens mesigaste slagborr. Tror ni det sliter på bilen? Kan verkligen ingenting om fordon, om man inte räknar hästar.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-16, 10:02   #19897
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Jag har precis blivit med en hyundai atos. Jag hatar att köra motorväg så jag brukar köra en bit över hastighetsgränsen när väglaget tillåter det, men så fort jag lägger mig över 115 med den här bilen så börjar den skaka ganska rejält. Att ha handen på växelspaken känns typ som att ha handen på världens mesigaste slagborr. Tror ni det sliter på bilen? Kan verkligen ingenting om fordon, om man inte räknar hästar.
Huyndai Atos är ingen bil tyvärr. Du har blivit lurad
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-16, 11:54   #19898
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Huyndai Atos är ingen bil tyvärr. Du har blivit lurad
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-16, 12:07   #19899
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Huyndai Atos är ingen bil tyvärr. Du har blivit lurad
Och här tänkte jag ställa upp i drag race
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-19, 14:33   #19900
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Jag har precis blivit med en hyundai atos. Jag hatar att köra motorväg så jag brukar köra en bit över hastighetsgränsen när väglaget tillåter det, men så fort jag lägger mig över 115 med den här bilen så börjar den skaka ganska rejält. Att ha handen på växelspaken känns typ som att ha handen på världens mesigaste slagborr. Tror ni det sliter på bilen? Kan verkligen ingenting om fordon, om man inte räknar hästar.
Ja det sliter.
Skulle gissa på något av följande alternativ.
Större kloss med skit på insidan av någon fälg som genererar obalans.
Tappade balansvikter.
Obalanserade hjul.
Kordsläpp,dvs kord och slitbana har separerat på något hjul.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-22, 10:00   #19901
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Fick äntligen tillbaka min A4 från verkstad igår efter att ha kört en Seat hela sommaren. Första känslan "vart fan tog motor- och vägljud vägen?!". Vilken skillnad! Blir ju liksom lite blind i sin egen bil, men jösses vad tyst och komfortabel den är att köra i jämförelse. Seaten var ändå rätt modern i sig (kändes som en passat).

Svängde över till BMW för att börja spekulera på nästa kärra och kollade in nya 5-serien. Klart trevlig, förutom prislappen då. Satte mig även i 4-serien, men vad tråkigt att de inte har uppgraderat interiören. Det är ju analoga mätare fortfarande på den. .. överlag fick jag en MEH-känsla i 4an, det kändes som en gammal 330-335.

i8an var jäkligt mycket fetare live än vad jag hade fått för intryck från bilder. Riktigt go!
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-22, 22:07   #19902
xcv
Registered User
 
xcvs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 260
Kan någon med erfarenhet upplysa mig lite om ägandekostnader. Kollar på att köpa "ny" (för mig) bil nästa år. Inte provkört eller något, utan det är bara tidigt i planeringen. Forskar mest för att ta reda på vad som är rimligt ur ekonomisk synpunkt.

Octavia RS
Audi A4 med lite starkare motorer
BMW 3-serie från 325 och upp.
Volvo S60 T5
Golf GTI
Focus ST

Hur skulle ni tro att ägandekostnaden förhåller sig mellan dessa? Förstår att det är en jättesvår fråga, och förväntar mig inga definitiva svar, men kanske fingervisningar. Antar att BMW/Audi är dyrast, men hur mycket skiljer det sig mot de övriga? Skoda och Golf är ju samma koncern som Audi, kanske inte skiljer så mycket?

Snackar vi liksom att BMW/Audi kommer kosta det dubbla gentemot en Ford/Volvo, eller är skillnaden mindre eller större än så?

Läser siffror som att man bör sätta undan typ 20-25k om året för en BMW/Audi, är det så illa? Gäller åsmodell cirka 2013 för samtliga bilar.
xcv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-22, 22:48   #19903
Thornblom
Försent nu då.. =(
 
Thornbloms avatar
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Skogen
Inlägg: 1 324
Citat:
Ursprungligen postat av xcv Visa inlägg
Kan någon med erfarenhet upplysa mig lite om ägandekostnader. Kollar på att köpa "ny" (för mig) bil nästa år. Inte provkört eller något, utan det är bara tidigt i planeringen. Forskar mest för att ta reda på vad som är rimligt ur ekonomisk synpunkt.

Octavia RS
Audi A4 med lite starkare motorer
BMW 3-serie från 325 och upp.
Volvo S60 T5
Golf GTI
Focus ST

Hur skulle ni tro att ägandekostnaden förhåller sig mellan dessa? Förstår att det är en jättesvår fråga, och förväntar mig inga definitiva svar, men kanske fingervisningar. Antar att BMW/Audi är dyrast, men hur mycket skiljer det sig mot de övriga? Skoda och Golf är ju samma koncern som Audi, kanske inte skiljer så mycket?

Snackar vi liksom att BMW/Audi kommer kosta det dubbla gentemot en Ford/Volvo, eller är skillnaden mindre eller större än så?

Läser siffror som att man bör sätta undan typ 20-25k om året för en BMW/Audi, är det så illa? Gäller åsmodell cirka 2013 för samtliga bilar.
Audi är dyrast av de du nämner. VAG, i synnerhet Audi, använder sig mycket av komplexa konstruktioner som ofta kostar mer att reparera än vad det faktiskt ger. Hur som helst kan man inte förakta att Audi är bekvämt, så pass mycket mer bekvämt och trevligt att många, inklusive mig, är beredda att betala för det. Min flickvän hade en Ford (2009 typ), det var något av det värsta jag åkt i, så otroligt plastigt, obekvämt, bullrigt osv. Ang VAG så går utgifterna hand i hand med vad du får vad det gäller bekvämlighet, utrustning, känsla samt, även om det är personligt, utseende. Med ordningen Skoda - VW - Audi. Dock är inte en Skoda mindre pålitlig eller hållbar än en Audi. Volvon är en Volvo, bekväm och bra, men inget speciellt. Fundera på vad du värdesätter, men jag avråder dig från Ford, och råder dig en extra gång att överväga att betala lite extra för att åka behagligt. För att det ska känns bra att köra bilen efter flertal år, ska det kännas väldigt bra vid första provkörning. Inte bara "detta duger nog". Det kostar mycket att byta bil efter ett år för att man snålade från början.

Senast redigerad av Thornblom den 2017-08-22 klockan 22:50.
Thornblom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-22, 22:50   #19904
R0B
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 345
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Jag har precis blivit med en hyundai atos. Jag hatar att köra motorväg så jag brukar köra en bit över hastighetsgränsen när väglaget tillåter det, men så fort jag lägger mig över 115 med den här bilen så börjar den skaka ganska rejält. Att ha handen på växelspaken känns typ som att ha handen på världens mesigaste slagborr. Tror ni det sliter på bilen? Kan verkligen ingenting om fordon, om man inte räknar hästar.
Drivaxel/arna kan vara dåliga. Vanligt fel på t.ex Ford Focus att dessa ger vibrationer i olika hastigheter, behöver inte alls märkas om man ligger i "rätt" hastighet. Ligger man däremot "fel" så märks det rejält.

Har fått för mig att det är ett vanlig fel överlag på småbilar men jag kan vara ute och seglar. Värt att titta på i alla fall.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Han har vissa saker på gång i ansiktet som gör att jag inte ens hade särat efter dragit några linor från hans läckra kropp + några glas vin.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
men jag har inte gjort det för king grub ville inte hjälpa mig lägga upp ett kur schema men tror du jag kan få lämna ändå?? är fet som ett svin
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
king grub i det här fallet har du fel det vet jag
R0B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-23, 06:35   #19905
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Fick äntligen tillbaka min A4 från verkstad igår efter att ha kört en Seat hela sommaren. Första känslan "vart fan tog motor- och vägljud vägen?!". Vilken skillnad! Blir ju liksom lite blind i sin egen bil, men jösses vad tyst och komfortabel den är att köra i jämförelse. Seaten var ändå rätt modern i sig (kändes som en passat).

Svängde över till BMW för att börja spekulera på nästa kärra och kollade in nya 5-serien. Klart trevlig, förutom prislappen då. Satte mig även i 4-serien, men vad tråkigt att de inte har uppgraderat interiören. Det är ju analoga mätare fortfarande på den. .. överlag fick jag en MEH-känsla i 4an, det kändes som en gammal 330-335.

i8an var jäkligt mycket fetare live än vad jag hade fått för intryck från bilder. Riktigt go!
i8an är jäkligt fet, rätt rolig att köra också.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)