Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-08-22, 09:13   #6211
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av Plaad Visa inlägg
Det är för att du för armbåbarna bakåt. Går armbågen bak går underarm, hand och stång fram. Drar du armbågarna upp så följer stången även åt det hållet.
Att slå iväg stången från kroppen och sedan följa efter är väldigt vanligt bland nybörjare och det är något som kommer ta väldigt mycket energi och kg från en när man är på vikter som är utmanande.
this.

Kör dragen ännu långsammare under knäna, när stången passerar knäskålen trycker du på rakt uppåt. Tänk inte på armdrag eller liknande än, utan bara att få stången upp med hjälp av acceleration och traps som jobbar. När du senare i träningen sätter dig under stången så kommer armdraget per automatik. Kämpa kämpa!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-22, 09:37   #6212
Mantus
småmysigt slampig
 
Mantuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 470
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Studerat lite lyftare på youtube och försökt förstå skillnden mellan ett stötdrag och ett marklyft. Testade lite idag:



Tycker det är svårt att få stången att gå rakt uppåt efter tillslaget. Eftersom man stöter till den med benen vill den ju gärna lite framåt.
Förutom det de sagt här ovan så försök att rikta upp huvudet. Se filmen som Plaad bifogade. Du tittar ner i marken/in i spegeln vilket gör det lätt att dra fel.
__________________
Done with shadows
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-22, 09:56   #6213
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Slappna av. Du spänner armarna som att du skulle flexa för någon. Vrid fram axlarna istället för bak som vid marklyft.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-08-22, 10:05   #6214
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Armbågarna uppåt, axlarna framåt, avslappnade armar, skit i att köra framför spegel så jag inte störs av mina gains, got it. Återkommer med nytt klipp
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-26, 08:57   #6215
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Någon som har koll på varför Stefans utlåsningar är så mjuka/"dåliga" även på, för honom, ganska låga vikter? Gammal skada? Stelhet?

Han låser alltid ut med lätt böjda armar, har mjuka axlar och trycker aldrig fram huvudet och håller stången lite för långt fram över kroppen. Är ganska säker på att han skulle kunna ha plockat det där gamla svenska rekordet på 201 kg och ha mer att hämta om han löste den problematiken.

Edit: Nu är ju Stefan förvisso också överstark till sin teknik och fortfarande ganska ny inom sporten, men ändå.

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2017-08-26 klockan 09:03.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-26, 09:11   #6216
Rickard
Registered User
 
Rickards avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 160
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Någon som har koll på varför Stefans utlåsningar är så mjuka/"dåliga" även på, för honom, ganska låga vikter? Gammal skada? Stelhet?

Han låser alltid ut med lätt böjda armar, har mjuka axlar och trycker aldrig fram huvudet och håller stången lite för långt fram över kroppen. Är ganska säker på att han skulle kunna ha plockat det där gamla svenska rekordet på 201 kg och ha mer att hämta om han löste den problematiken.

Edit: Nu är ju Stefan förvisso också överstark till sin teknik och fortfarande ganska ny inom sporten, men ändå.

Ny och ny inom sporten. Ja räknar man som Bergström ja. Men han har hållit på rätt mycket längre än vad han påstår.
Jag tror mycket utav problematiken ligger i att det är Bergström som tränar honom. Det finns ju andra som coachas av Berström som också stöter med blicken rakt upp i taket.

Det är ju rätt intressant att se honom överstöta. Ser alltid så förvånad ut över att han missat. Men det är ju inte sp konstigt när stången ligger framför balanspunkten. Rörlighet är det nog inte då han på SM ramlade ner i en splitt direkt efter han missat.
Rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-26, 15:38   #6217
ATJL
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 714
Ovanstående får mig att tänka på något som jag, helt oinitierad i svensk tyngdlyftning, faktiskt funderar över:

(Rickard: Antyder alltså inte att du tillhör en av ATB:s kritiker, kom som sagt bara att tänka på det)

Är Anders T Bergström en "kontroversiell" tränare i den svenska tyngdlyftninsvärlen. Vilka är i så fall hans kritiker och vad grundar det sig i?

Anses hans metoder och filsofii (FRAST tex) som bättre/sämre/likvärdig med andra sätt att träna?

För en glad amatör som mig som tittat på tyngres youtube kanal och haft nöjjet att träffa Anders vid ngt tillfälle så framstår han som en skön snubbe och kompetent coach. Men det verkar som att inte alla delar min uppfattning.

Helt enkelt, och av ren nyfikenhet, whats the story on Anders?
ATJL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-26, 16:17   #6218
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard Visa inlägg
Ny och ny inom sporten. Ja räknar man som Bergström ja. Men han har hållit på rätt mycket längre än vad han påstår.
Jag tror mycket utav problematiken ligger i att det är Bergström som tränar honom. Det finns ju andra som coachas av Berström som också stöter med blicken rakt upp i taket.

Det är ju rätt intressant att se honom överstöta. Ser alltid så förvånad ut över att han missat. Men det är ju inte sp konstigt när stången ligger framför balanspunkten. Rörlighet är det nog inte då han på SM ramlade ner i en splitt direkt efter han missat.
Jag tror jag hört honom säga att han började under 2013 typ, så 4 år inom en sport tycker jag är ganska nytt om man ligger på nationell elitnivå. Men jag är inte alls särskilt beläst kring Stefan så det är möjligt att han har hållit på längre än så.

Ja han har alltid en blick av "Hur kunde jag inte ta denna? Den tar jag nästa gång vet ni, det här var bara otur." efter en missad stöt. Med rörligheten så avser jag rörligheten i axlar/armar över huvudet, inte i benen.

Citat:
Ursprungligen postat av ATJL Visa inlägg
Ovanstående får mig att tänka på något som jag, helt oinitierad i svensk tyngdlyftning, faktiskt funderar över:

(Rickard: Antyder alltså inte att du tillhör en av ATB:s kritiker, kom som sagt bara att tänka på det)

Är Anders T Bergström en "kontroversiell" tränare i den svenska tyngdlyftninsvärlen. Vilka är i så fall hans kritiker och vad grundar det sig i?

Anses hans metoder och filsofii (FRAST tex) som bättre/sämre/likvärdig med andra sätt att träna?

För en glad amatör som mig som tittat på tyngres youtube kanal och haft nöjjet att träffa Anders vid ngt tillfälle så framstår han som en skön snubbe och kompetent coach. Men det verkar som att inte alla delar min uppfattning.

Helt enkelt, och av ren nyfikenhet, whats the story on Anders?
Anders är lite av en Maverick skulle jag säga. När jag var på STK ett tag så tyckte båda tränarna och en internationell TL-dommare att Stefans teknik är ganska bristfällig och att Anders lär ut lite konstigt. Men jag tror inte någon har något emot honom som "figur" eller person. Anders har gjort och gör enormt mycket för gynna och marknadsföra tyngdlyftningen som sport.

Innan jag började intressera mig lite djupare för tyngdlyftning (dvs försöka lära mig) så tyckte jag också Anders verkade fenomenal tex i videon när han coachar Robert Berg. Men när man plöjt ytterligare otaliga videoklipp och tränat några gånger på ett par atletklubbar så har jag fått intrycket av att han kanske har lite okonventionella metoder och ideér. Men det är ju som sagt bara andra- eller tredjehandsinformation. Jag har inte haft nöjet att träffa karln själv.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-26, 16:45   #6219
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Mig veterligen så har ATB en långvarig konflikt med svenska tyngdlyftningsförbundet. Varför det är så har jag ingen aning om, men alla hans adepter ställer sig starkt bakom sin tränare. Om resten av svenska utövarna och klubbarna gör det vet jag inte.

Jag själv vet inte riktigt hur jag ska ställa mig i frågan. Anders gör ju en enorm tjänst för glada amatörer genom sin programmering på hemsidan, som ju är gratis. Men samtidigt verkar han vara väldigt konfrontationsglad med förbundet.

Det jag vill höra är åsikter från andra tränare och engagerade inom svensk tyngdlyftning.

Gällande herr Ågrén så vill jag minnas att han är ojämn på tävling. Det var väl t.ex. ett EM han körde 0/6 på? (Senaste SM var det förvisso 4/6.)

Senast redigerad av Rahf den 2017-08-26 klockan 16:51.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-26, 17:55   #6220
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Är det inte så att TL-förbundet inte backat Ågren vid tävlingar och inte tagit ut honom osv som är problemet? Har väl avhandlats i Tyngre poddar fler än en gång?
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-26, 19:13   #6221
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Träffar Stefan flera gånger i veckan. Han har en del att berätta om TL-förbundet gällande stöd och svar på frågor.
När det gäller EM så blev han anmäld i fel grupp(Hej förbundet igen). Han blev tvungen att lyfta på morgonen istället för kvällen som han trodde när han kom fram. Han fick också köra alla sina lyft irad i princip då han lyfte med folk som var svagare.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-08-26, 19:57   #6222
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Träffar Stefan flera gånger i veckan. Han har en del att berätta om TL-förbundet gällande stöd och svar på frågor.
När det gäller EM så blev han anmäld i fel grupp(Hej förbundet igen). Han blev tvungen att lyfta på morgonen istället för kvällen som han trodde när han kom fram. Han fick också köra alla sina lyft irad i princip då han lyfte med folk som var svagare.
Ja det råder ju inga tvivel om att TL-förbundet har interna problem. Oavsett om det är konstig attityd eller administrativa problem. Eller både och samt mer därtill. Både Carita och Stefan (missar jag någon?) verkar ju ha fått väldigt konstig behandling vid flera tillfällen enligt egna utsagor.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-26, 20:21   #6223
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Man kan säga att förbundet verkar bedrivas likt föreningar man hittar i småstäder.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-26, 20:26   #6224
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Man kan säga att förbundet verkar bedrivas likt föreningar man hittar i småstäder.
För tankarna till "Grannsamverkan" i Hot Fuzz
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-26, 21:01   #6225
An Iron Soul
Galten från Mjölby
 
An Iron Souls avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 957
Anledningen till att förbundet är så svagt är för att atletklubbarna är svaga. Jag själv tränar på en atletklubb.
För mig räcker det med att kolla vad det är för typer som sitter med i styrelsen och vilka som är licentierade domare. Både i styrkelyft och tyngdlyftning för att förstå.
An Iron Soul är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)